SEO

SEO anno 2022 – En hands on seo guide

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, på dansk kaldet søgemaskineoptimering. Det at tænke SEO ind i sin online marketing har efterhånden været på alle hjemmeside- og webshopejeres læber i lang tid – og dét med rette.

SEO er nemlig nøglen, der kan åbne døren til de eftertragtede topplaceringer i Googles søgeresultater. Det er kort sagt din hjemmesides direkte vej til online synlighed – både i forhold til søgemaskinen og forbrugerne (dine potentielle kunder).

I denne vidensartikel får du en grundig introduktion til SEO, og du kan læse om de vigtigste grundsten du bør være opmærksom på for en optimal indsats for din hjemmeside.

Hvad er SEO? En marketingdisciplin med mange ansigter

Search Engine Optimization kan på mange punkter opfattes og forstås som et slags religionsspørgsmål. Spørger du fem forskellige eksperter om, hvordan man kan optimere sin placering i Googles søgeresultater, får du med høj sandsynlighed også fem forskellige svar. Og det er der såmænd en god grund til.

Søgemaskineoptimering er nemlig en mangefacetteret og kompleks disciplin, der samler en lang række indsatsområder og parametre under sig, du som hjemmeside- eller webshopejer kan arbejde med efter behov og ambitionsniveau.

Hvor lang tid tager SEO?

Inden for marketingbranchen arbejder man ofte ud fra en resultatorienteret, kortsigtet logik. Det gælder om at skabe resultater mest cost effective og hurtigst muligt, uanset om du kigger ind i Google Ads, betalte sociale medier eller noget helt tredje.

Ved Search Engine Optimization arbejder man også ud fra en resultatorienteret logik, dog med et betydeligt længere tidsperspektiv, når det handler om at se markante fremskridt i de organiske resultater.

For selvom det på alle måder anbefales, at du sætter gang i dit SEO-arbejde snarest muligt, vil effekten af indsatsen ikke kunne ses med det samme, uanset hvilken SEO guide du arbejder ud fra, eller hvilket SEO bureau du vælger at arbejde sammen med.

SEO handler i høj grad om at væbne sig med tålmodighed og lade tiltagene virke, før du kan måle på de organiske resultater. Gennemsnitligt kan du forvente at se synlige resultater fra Search Engine Optimization inden for tre-seks måneders tid, afhængigt af udgangspunktet i de organiske søgeresultater og omfanget af indsatsen.

Søgemaskineoptimering – din værktøjskasse til højere organisk ranking

Som nævnt kan SEO – som så mange andre aspekter af digital marketing – ikke reduceres til én eller to ting. Search Engine Optimization afspejles af mange forskellige parametre og SEO værktøjer, der bidrager til-og påvirker din hjemmesides placeringer hos eksempelvis Google og Bing.

Og her taler vi ikke om en hvilken som helst type søgeresultater, men specifikt om de organiske søgeresultater. Det vil sige de ”naturlige” af slagsen i modsætning til de søgeresultater der opstår på baggrund af betalte digitale marketing kanaler som Google Ads: PPC.

 

Det er en kompleks opgave at prioritere en SEO indsats optimalt

At stryge til tops i de organiske resultater for en Google søgning er lettere sagt end gjort. Opskriften afhænger ultimativt af, hvordan du strukturerer og prioriterer ingredienserne i din indsats.

Skal du fokusere på at skabe unikt content for de vigtigste søgeord, eller bør du prioritere at få del af ekstern autoritet fra relevante domæner?

Strategien i søgemaskineoptimeringen kan variere betydeligt, og der er et væld af parametre, der kan hjælpe med at fortælle Google, hvor i søgeresultaterne din hjemmeside skal placeres.

 

    SEO har over 200 ranking-parametre hos Google!

    Mange refererer til søgemaskineoptimering som en hel ”videnskab” i sig selv, da en optimering bygger på summen af mange faktorer, som Google- og forskellige søgemaskiners algoritmer medregner i sin indeksering af søgeresultaterne.

    Ifølge Backline opererer Google med over 200 rankingparametre, der påvirker den algoritmiske rangering med forskellig vægt. Mange af parametrene har de hos Google desuden helt-eller delvist valgt at hemmeligholde af kommercielle årsager.

    For den enkelte hjemmeside- eller webshopejer kan en Google optimering naturligt nok virke som en kompleks disciplin, der er vanskelig at give sig i kast med. Heldigvis foreligger der en lang række faktorer, som Google har offentliggjort som værende væsentlige (og operative), du kan starte med at kigge ind i.

     

    Prioriter at optimere de vigtigste områder

    Som tommelfingerregel vil dit site få bedre placeringer i søgeresultaterne des flere ranking-parametre der optimeres på. Den vanskelige (men langtfra umulige) opgave er således at prioritere de af parametrene, der vil have den største effekt i din søgemaskineoptimering.

    Nogle af de absolut vigtigste områder at fordele sit fokus på er en god balance mellem din hjemmesides autoritet, indhold og teknik:

     

    Hjemmesiden skal være troværdighedsskabende

    Når brugerne laver en Google search, er søgemaskinen interesseret i at vise så relevante og oprigtige resultater som muligt. Dette indebærer, at en side skal have godt-og ikke mindst korrekt information om et emne.

    Når andre troværdige og relevante hjemmesider ovenikøbet linker til dit site, vil Google tolke det som anbefalinger, der fortæller, at lige netop dit site har særligt godt og pålideligt indhold om et emne. Disse links kan komme naturligt, eller fra en aktiv off page indsats kaldet linkbuilding, som vi kommer til at uddybe længere nede i teksten.

    Hvis dit domæne har flere-og i høj grad bedre links end de organiske konkurrenter, har Google lettere ved at finde dit site troværdigt, og belønner det i langt de fleste tilfælde med en bedre placering i forhold til konkurrenter med ingen-eller dårlig linkbuilding.

    I denne video får du en række gode råd til, hvordan din hjemmeside bliver troværdig i Googles øjne.

     

    Du skal have relevant indhold i høj kvalitet

    Relevant content marketing er en af grundstenene i en søgemaskineoptimering. Hvis alle dine undersider kan matche specifikke søgeord og samtidigt engagere de mange brugere, der klikker sig ind på dit site, er det et praj til Google om, at indholdet er godt og relevant, og fortjener en højere placering i SERP, Search Engine Result Pages, for netop dén unikke søgning.

    Der er nemlig en direkte korrelation mellem, hvad de mange besøgende er interesserede i og Googles (kommercielle) interesser, og Googles førsteprioritet er naturligvis derfor at vise de absolut bedste søgeresultater. 

    Med andre ord: Google-venligt indhold er brugervenligt indhold og vice versa. For at sikre at dit site har relevante sider til din målgruppes søgeadfærd, er det derfor oftest nødvendigt at lave en dybdegående søgeordsanalyse forud for enhver indhold indsats.

    Godt, skræddersyet og brugervenligt indhold gennem en on page indsats kan komme i flere afskygninger. Tekst, billeder, video og interaktivt indhold er alle en del af de tiltag, du kan kigge ind i at optimere for at gøre dine landingssiders indhold målrettet og spændende.

     

    Det tekniske aspekt af sitet skal være på plads

    Dit websites tekniske setup og performanceniveau er en vigtig indsats i din søgemaskineoptimering. Teknisk SEO dækker over alt fra arbejdet med domæner, HTML og serverteknik til at sørge for, at du har et mobilvenligt website hvor core web vitals er i top.

    Hvis din hjemmeside performer dårligt teknisk i form af for eksempel en lang load tid eller hvis den består af et væld af 404 sider, kan det nemt forårsage konsekvenser som en højere bounce rate eller dyk i placeringer. 

    Fælles for ovenstående gruppering af de vigtigste ranking-parametre er, at de ifølge det såkaldte Periodic Table of SEO Success Factors (det periodiske system over SEO-succesfaktorer) repræsenterer den højeste indekserings vægt- og værdi for et site.

     

    Skærmbillede af Periodic Table of SEO Success Factors.

     

    Hvis du lykkes med at balancere din SEO indsats blandt disse faktorer, er du altså godt på vej til at give dit website et vaskeægte ranking-boost og dermed kravle stødt og roligt opad på Googles ”rangerings-stige”.

     

    SEO er en langvarig proces

    Ved andre kanaler som f.eks. Google Ads eller betalte sociale medier kan man glædes over at se en kampagne performe forholdsvist hurtigt, efter den er sat i gang. Dette gør sig ikke gældende for SEO. En søgemaskineoptimering skal nærmere ses som en investering, der skal give afkast og resultater på den lange bane.

    Når det er sagt, er det vigtigt at understrege, at søgemaskineoptimering ikke bare er en éngangsforestilling- og investering. Den gode SEO-strategi kræver nemlig, at du kontinuerligt foretager et vedligeholdelsesarbejde af dine SEO-indsatser. 

    Det gælder om løbende at opdatere, vurdere og revidere SEO-arbejdet på din hjemmeside, så den følger med udviklingen på feltet og din målgruppes skiftende søgeadfærd.

     

    Giver det mening for alle at arbejde med søgemaskineoptimering?

    Selvom SEO generelt altid er anbefalelsesværdigt for hjemmeside- og webshopejere, er der visse tilfælde, hvor det er mere eller mindre formålstjenligt. Eksempelvis giver det sjældent mening at lave et stort optimeringsarbejde for en side med produkter og ydelser, der alligevel har en større begrænsning på månedlige søgninger.

    På samme måde er søgemaskineoptimering ofte mindre udbytterigt for de helt små virksomheder som en lille, lokal butik. Særligt hvis det er en forretning hvor hver enkelt krone gør den store forskel, kan det være overdådig investering at allokere et beløb til SEO, som ikke giver et instant udbytte. Her vil butiksejeren typisk få mere ud af betalt annoncering, hvor man hurtigere kan mærke et resultat af sin investering.

    Omvendt vil store og populære webshops med et større økonomisk råderum kunne drage stor fordel af at investere både intensivt og kontinuerligt i et SEO-arbejde. Det fordelagtige ved en større søgemaskineindsats er herudover, at en ambitiøs investering kan skabe værdifulde resultater hurtigere, og en opnået distance til konkurrenterne i SERP vil være sværere og sværere at slå. 

    Omvendt kan det komme til at kræve en større og omfangsrig indsats, hvis man kommer for sent i gang med SEO i en branche med særligt stærke organiske konkurrenter, for eksempel i fahion og lifestyle hvor det kan være en større udfordring at få topplaceringer – særligt hvis man starter fra bunden af. 

    Hvis du derfor har ressourcerne og tiden i din forretning, vil det oftest være anbefalelsesværdigt at bruge en god portion af det på en SEO indsats, så din hjemmeside kommer godt fra start i de organiske resultater.

     

    Hvad koster SEO?

    Det at man kan tilpasse sin organiske indsats til størrelselsen af virksomheden-og dens budget giver selvfølgelig et fingerpeg om, at enhver søgemaskineoptimering, og dennes pris, kan skaleres efter størrelsen på din forretnings budget, dine ambitioner samt branchens øvrige konkurrence.

    I mange tilfælde vil et lille SEO budget stadig kunne give en synlig udvikling organisk, blot med en betydeligt længere tidshorisont end ved en virksomhed der har mulighed for at investere ambitiøst i både linkbuilding, tekniske fixes og optimeret indholdsproduktion fra første dag.

    Herunder taler vi ind i to forskellige scenarier, og hvordan du kan prioritere gribe en søgemaskineoptimering an afhængigt af dit budget:

     

    Video: Hvordan bruger du 50.000 kr. bedst på SEO?

    Video: Hvordan bruger 10.000 kr. bedst på SEO?

    Se hvor meget mere du omsætter med flere besøgende

    Ved søgemaskineoptimering er det ultimative mål at have stabile, organiske placeringer i toppen af søgeresultaterne, da vi derved historisk får mere trafik og herigennem flere konverteringer. For eksempel er det utroligt få, der klikker på et søgeresultat i bunden af SERP, og endnu færre der overhovedet klikker sig videre til side 2.

    Hvis det kan lade sig gøre at få en stabil top 3 placering er der dog meget organisk trafik at hente; særligt med en nummer et placering, der tager tæt på 30 % af klikkene på den første side i SERP.

    Lav en hurtig udregning nedenfor for at se, hvad en stigning i trafik på baggrund af topplaceringer kan få af indflydelse på din virksomheds omsætning:

     

    %
    DKK
    0 DKK

    If the traffic is increased by

    • +25%
    • +50%
    • +100%
    • +300%
    • +500%
    0 DKK

     

    Kom igennem SEO-funnel processen

    Hvad skal der så til for at få organisk besøgende fra søgemaskinerne? De korrekte processer sørger for, at din hjemmeside kommer ordentligt igennem den såkaldte SEO-funnel. 

    Nedenstående billede bryder processen ned over følgende områder:

     

    1. URL’en er crawlable
    2. Google kommer forbi URL’en
    3. Google indekserer URL’en
    4. URL’en vises i søgeresultaterne
    5. Brugeren klikker på URL’en i søgeresultaterne

     

    funnel seo flow
    Den typiske SEO funnel

     

     

    Ovenstående visualiserer, hvor vigtigt det er, at der udføres korrekt SEO i form af eksempelvis tekniske tilrettelser, on-page optimeringer og linkbuilding. 

    Hvis du for eksempel kan se i Google Search Console, at der er en vigtig side, der ikke bliver indekseret, kan det være tegn på, at søgemaskinen ikke kan crawle denne, og at der kan være noget teknisk i vejen.

    Det kan derfor være en god idé at være særligt opmærksom på især de vigtigste af dine sider der bør trække mest trafik, så du er sikker på, at disse kan komme igennem SEO-funnel processen og sørge for, at brugerne kan tilgå din hjemmeside fra søgeresultaterne.

     

    Få et overblik over søgemaskineoptimering

    Det er klart, at du som hjemmeside- og webshopejer ikke kan forholde dig til samtlige ranking-parametre fra SEO-værktøjskassen. En sådan opgave ville ikke engang den mest teknisk kyndige SEO-ekspert kunne mestre.

    For at gøre SEO-disciplinen mere overskuelig, håndterbar og praksisorienteret, arbejder man derfor ofte med en såkaldt SEO-pyramide, der ud fra en hierarkisk inddeling fremlægger de fire grundsten for din søgemaskineoptimering.

     

    Hvad består SEO-pyramiden af?

    Pyramiden er en god seo guide, der kan bidrage med et overblik af de vigtigste tiltag bestående af følgende fire hovedelementer: 

    • Teknik
    • Analyse
    • Indhold 
    • Links 

    Disse elementer skal anskues og behandles i prioriteret rækkefølge –nedefra og op. De indgår i et vigtigt koncept i Googles “Quality Raters’ Guidelines”, også kendt som E-A-T: Expertise, authorativeness og trustworthiness. Tilsammen skaber de optimale betingelser for en succesfuld og effektiv SEO-strategi.

    Elementerne afspejler dit SEO-arbejde gennem fire trin og udgør samtidig cirka 90 % af en søgemaskineoptimering. En procentdel, der er mere end tilstrækkelig for dig, der ønsker at optimere din hjemmesides eller webshops performance på Google.

    I resten af denne vidensartikel gennemgår vi disse fire trin for at klæde dig optimalt på til dit eget SEO-eventyr.

     

    #1 Teknik – brug teknisk SEO til at guide Google (og brugerne)

    Vi starter som nævnt nederst i SEO-pyramiden med det første trin: Teknik – eller rettere teknisk SEO. Denne betegnelse dækker over de tekniske elementer, der udgør selve grundfundamentet for din hjemmeside, og som er vigtige at have på styr på.

    Den tekniske SEO kan ses som din hjemmesides maskineri, der skal sikre, at hjemmesiden som helhed fungerer gnidningsfrit.

    Teknisk SEO er ikke kun rettet mod Google, men i høj grad også mod brugeren. Tilfredse brugere betyder, at Google tilsvarende er tilfreds. Og netop dét kan teknisk søgemaskineoptimering bidrage til.

    Hvordan? Lad os se på nogle af de vigtigste opgaver inden for teknisk SEO, som du med fordel kan sætte fokus på i dit optimeringsarbejde.

     

    Gør din hjemmeside læsevenlig, forståelig og indekserbar

    Vi starter lige med at få slået fast, hvad teknisk SEO helt overordnet har til formål. Det handler grundlæggende om at få opbygget og struktureret hele din hjemmeside, så den er fejlfri og kører problemfrit.

    Vi har altså at gøre med det tekniske og bagvedliggende setup, der skal sikre, at alt fra domæner, HTML og servertekniske forhold samarbejder konstruktivt og optimalt.

    På den måde kan Google ubesværet og nemt læse, afkode og i sidste ende indeksere din hjemmeside som led i den tidligere nævnte SEO-funnel.

     

    Hvordan foretager Google denne indeksering?

    Det sker automatisk via den såkaldte GoogleBot – Googles egen søgerobotmaskine. Denne robot crawler din hjemmesides (infra)struktur fra ende til anden i forsøget på at indsamle tilstrækkelig information til at kunne vurdere sidens rankingpotentiale.

    Derfor er det alfa og omega, at du blandt andet:

    1. Opbygger en tydelig, logisk og hierarkisk struktureret hjemmeside.
    2. Sikrer en korrekt teknisk opsætning.

    Teknisk SEO er altså i denne sammenhæng et skarpt redskab til at guide Google, så din hjemmeside fremstår 100 % klar, tydelig og forståelig.

     

    Den primære to do-liste for teknisk SEO

    Men lad os blive lidt mere konkrete. Nedenstående arbejdsopgaver er særdeles vigtige i din gennemgang af dit site’s tekniske set-up:

    • Hastighed
    • Navigationsstruktur
    • Grad af responsivitet og mobilvenlighed
    • SSL-certificering
    • Call to actions
    • Samlede brugeroplevelse

    Optimering af dit sites hastighed

    Hastigheden på din hjemmeside er et af de tungtvejende rankingparametre, da den har en direkte indflydelse på brugernes oplevelse af sitet. Mange brugere er utålmodige online, hvad end det er på sociale medier, en hjemmeside eller noget helt tredje. 

    Ting skal gerne gå stærkt, og et langsomt site giver typisk anledning til irritation og kan i værste fald resultere i en højere bounce rate.

    Derfor er det vigtigt at få hastighedsoptimeret hjemmesiden ved at fjerne de tekniske barrierer, der gør indlæsningen sløv, tung og langsom. Du kan altid starte med at tjekke din hjemmesides aktuelle hastighed via Googles digitale analyseværktøj ”PageSpeed Insights”.

     

     

    Skærmbillede af analyseværktøjet ”PageSpeed Insights” til analyse af hjemmesidehastighed.

     

    Lav en intuitiv og logisk navigationsstruktur

    En navigationsstruktur handler om at opbygge dit domæne med en overskuelig sideopbygning og menustruktur, der er med til at skabe brugervenlighed og en hierarkisk struktur. 

    Det gør det først og fremmest lettere for de mange besøgende at finde rundt på sitet, og ikke mindst for Google at navigere i forbindelse med et crawl.

     

    Skærmbillede af sidehierarki – hjemmesidemenu med menupunkter.

     

    Få styr på responsivitet og mobilvenlighed

    Googles ”Mobile First Index” stiller decideret krav om, at din hjemmeside er mobiloptimeret, hvis den skal indekseres. Herudover favoriserer Google generelt mobilvenlige hjemmesider i sin ranking af søgeresultater, da hovedparten af alle søgninger i dag foretages hér.

    Det er derfor helt essentielt at sikre sig, at hjemmeside designet er 100 % responsivt og enhedstilpasset.

     

    Vis at din hjemme er sikker med en SSL-certificering 

    SSL står for Secure Sockets Layer og er en slags sikkerhedsmæssig blåstempling af din hjemmeside. SSL signalerer direkte til Google og brugerne, at det er sikkert at besøge-, udveksle data- og opholde sig på din hjemmeside på grund af en krypteret forbindelse.

    Denne sikkerhedsgaranti medregner Google i sin ranking, og derfor giver det god mening at tilegne sig SSL på hjemmesiden.

     

    Skærmbillede af eksempel på SSL-certifikat.

     

    Implementer Call to actions

    Brugeraktivitet er et praj til Google om, at din landingsside lykkes med at engagere brugerne og dermed har været relevant for dem at lande på. CTA’er bør derfor altid implementeres på hjemmesiden. 

    De fungerer som opfordringer og er med til at guide, anspore og motivere brugerne til en bestemt handling og interaktion.

     

    Tænk på den samlede brugeroplevelse

    Når ovenstående tekniske trin er løftet, vil du automatisk have højnet kvaliteten af brugeroplevelsen. Med en hurtigt, relevant hjemmeside der er nem at navigere-og finde svar på, får brugerne i sidste ende lyst til at blive hængende på hjemmesiden – og i bedste fald foretage genbesøg.

    Hermed er du godt dækket ind i den grundlæggende tekniske optimering, og kan gå et skridt videre op i SEO-pyramiden. Hvis du gerne vil gå et spadestik dybere, kan du læse meget mere om det tekniske aspekt af SEO her.

     

    #2 Analyse – forudsætningen for at kunne ramme plet med din SEO

    Nu bevæger vi os et enkelt trin længere op i SEO-pyramiden til analysefasen. For mange kan analysedelen forekomme meget tung, tids- og ressourcekrævende. Man vil typisk hellere gå direkte til den eksekverende del ud fra et ønske om at opnå resultater hurtigst muligt, og se de organiske tiltag tage effekt.

    Det er dog en stor fejl, da analysen er et decideret forudsætningsgrundlag for, at du overhovedet kan få synlige og gode resultater på sigt.

    Det er den fase, der giver dine SEO-indsatser retning og mening, og det er derfor nødvendigt at prioritere både tid og ressourcer til analysen. Uden det forudgående analysearbejde vil hele søgeoptimeringen foretages i blinde, og man vil oftest ende ud i at skulle bruge ekstraordinær lang tid i efterfølgende lappeløsninger og dobbeltarbejde.

     

    Søgeordsanalysen – få identificeret de relevante søgeord

    Hvis vi skærer helt ind til benet, handler størstedelen af analysedelen om at blive i stand til at identificere og efterfølgende implementere de rigtige, bedste og mest relevante søgeord. Og dét kommer man bestemt ikke sovende til. Det kræver nemlig et grundigt stykke analytisk forarbejde.

    Hvordan? Kort fortalt ved hjælp af en søgeordsanalyse.

    Søgeordsanalyse, også kaldet keyword-analyse, handler helt basalt om at identificere de søgeord eller -fraser, som brugerne typisk anvender, når de søger på emner relateret til din kerneforretning. Det vil sige de ord, som du gerne vil findes på i Google-søgningerne.

    Søgeordsanalysen kan afklare, hvilke relevante søgeord der har eftertragtet volumen, og give et umiddelbart indblik i, hvorvidt disse er opnåelige-eller for svære at rangere på bl.a. baseret på din forretnings nuværende udgangspunkt og den generelle Google keyword difficulty.

    På baggrund af denne viden kan du således effektivt målrette din hjemmeside ved at implementere søgeordene i dit indhold, så du får dirigeret maksimal relevant søgetrafik i din retning.

    Ergo: Søgeordsanalysen er et effektivt ”våben”, der gør dig i stand til ramme plet med din hjemmesides indhold og kommunikation. Men lad os blive lidt mere konkrete og se på, hvad søgeordsanalysen i praksis bidrager til.

     

    Udnyt søgeordene ved at anvende dem korrekt

    Ahrefs påpeger i et studie, at hele 91 % af årsagerne til manglende organisk trafik skyldes tilsvarende manglende indsigt i, hvordan man anvender søgeord i tekster korrekt. Så hvis du ikke vil gå glip af værdifuld trafik, bør du i den grad sætte dig grundigt ind i søgeordsanalysen.

    Søgeordsanalysen tjener til flere forskellige (del)mål, der samlet set skal gøre din hjemmeside så attraktiv, relevant og synlig som overhovedet muligt over for brugerne og Google, bl.a.:

    • finde de rigtige søgeord, der tilskriver din hjemmesides tekster maksimal relevans, værdi og kommerciel målretning.
    • give dig den nødvendige viden til at opbygge din hjemmeside ordentligt. Det vil sige et meningsgivende og logisk side hierarki bestående af netop de (under)kategorier og menupunkter, der matcher din målgruppes søgeforespørgsler.
    • klæde dig på til at optimere eller frasortere undersider, der ikke performer tilstrækkeligt.

    Søgeordsanalysen er altså et vigtigt hjælperedskab til at træffe beslutninger i forhold til din hjemmesides opbygning. For eksempel om det er mere formålstjenligt at splitte en overordnet kategoriside med søgeordet ”babylegetøj” op i to separate undersider med henholdsvis ”babyrangle” og ”babysutteklude” som kategorier (og søgeord).

     

    Få styr på de forskellige søgeordstyper

    Søgeordsanalysen stopper langtfra med at være et nyttigt redskab i dit sitets opbygning og sortering af (under)sider. Foruden de primære keywords findes der nemlig en lang række andre søgeordstyper, du med fordel kan inddrage og kombinere i dit indhold.

    På denne måde undgår du kun at have optimeret en side for en helt generisk og populær søgning, hvor det oftest er særligt svært at få en topplacering. 

    Følgende to søgeordstyper er især gode at kigge efter for en effektiv SEO optimering:

    Longtail-søgetermer:

    Denne søgeord kategori anvendes i forbindelse med en udvidet søgeordsanalyse og har til formål at indfange relevante søgeforespørgsler såsom spørgsmål, udtryk, begreber eller (længere) sætningskonstruktioner –eksempelvis hv-spørgsmål og lignende.

    Relaterede søgetermer (LSI): 

    Latent Semantic Indexing repræsenterer en søgeordskategori med semantisk relaterede søgeord. Det vil sige søgeord, udtryk eller synonymer, der lægger sig op ad de(t) primære søgeord, og som kan bidrage til at højne dit indholds kvalitets- og relevansniveau.

     

    Skærmbillede af Googles forslag til relaterede søgetermer.

     

    Ved at sammensætte de relevante søgeord fordelt på én eller flere unikke sider kan du altså gøre din hjemmeside mere søgbar og synlig, hvilket kan sikre dig maksimal eksponering i søgeresultaterne.

    Sagt på en anden måde: Jo mere præcist du (bogstaveligt talt) kan sætte ord på, hvad dine SEO-tekster handler om, desto større er sandsynligheden for, at dit indhold ranker højt på Google og bliver fundet på de ønskede søgeforespørgsler.

     

    Undgå at sigte i blinde – få styr på målgruppens søgeadfærd

    Det er vigtigt at understrege, at søgeordsanalysen ikke har ret meget værdi isoleret set. Den kan ikke stå alene og giver først mening (og afkast), når den ses i lyset af et indgående kendskab til din(e) målgruppe(r).

    Søgeordsanalysens resultater skal altså anskues gennem den målgruppeindsigt- og data, du løbende indsamler via andre analyser og din egen kendskab.

    Jo bedre du kender målgruppens interesser, adfærd og sprogbrug, desto mere nøjagtigt kan du ramme disse personer med relevant og værdiskabende indhold.

    Det handler altså ultimativt om at få styr på dine potentielle kunders søgeadfærd- og hensigt. Vil de gerne have information om, hvordan man vasker et par hvide sneakers, eller er de interesserede i at købe de nyeste Nike sko? 

    Ved at kende til søgehensigten kan du få vurderet, prioritereret og implementeret de primære, sekundære og evt. tertiære søgeord, der giver bedst mening og størst effekt ift. den pågældende sides formål.

    De tre kategorier inden for søgeadfærd-og søgehensigt:

    • Informationssøgning: Brugeren søger viden om et specifikt emne.
    • Navigationssøgning: Brugeren søger på firmanavne, brands, kontaktoplysninger og lignende.
    • Transaktionssøgning: Brugeren søger på specifikke produktnavne, services og lignende ud fra en købsbeslutning.

    Det tre typer søgeadfærd er bestemmende for, hvad den enkelte bruger forventer at få ud af sin søgning. Der er nemlig stor forskel på, hvor i beslutnings- og købsprocessen (det vil sige kunderejsen) forbrugeren befinder sig. Og dét bør du altid have in mente, når du vælger dine søgeord og -fraser.

    Eksempelvis vil en person, der søger specifikt på ”røde Nike sko” typisk være mere købsmoden end en person, der foretager en mere bred hv-søgning på emnefeltet.

    Der ligger således et omfattende og altafgørende stykke indsigts arbejde forud for søgeordsanalysen. Det gælder om at få afklaret, hvad din målgruppe leder efter, så du kan levere et målrettet, relevant og fyldestgørende svar på deres (søge)forespørgsler, tvivlsspørgsmål, indvendinger, undren og lignende.

     

    Opsummering: Velfungerende SEO beror på en grundig analyse.

    Analysearbejdet er og bliver den vigtigste del af SEO-rejsen. Uden godt og relevant indhold når man aldrig til tops. 

    Du skal målrettet gå efter at være dine brugeres foretrukne ekspert inden for dine produkter eller services, ved at have relevante sider og indhold tilpasset til din målgruppes søgeadfærd, heriblandt de tre søgeordskategorier-og typer.

    På denne måde kan du tilfredsstille brugerne, dit site går ind under E-A-T konceptet og Google vil i den grad belønne de optimerede sider med bedre rangeringer. 

    Når du først har fået styr på analysedelen, kan du træde et skridt længere op i SEO-pyramiden til selve indholdsoptimeringen.

     

    #3 Indhold – kunsten at lave ”killer content”, der overbeviser Google

    Selvom vendingen ”content is king” efterhånden er blevet en kliché inden for marketingbranchen, har den stadig i dag stor sandhedsværdi og berettigelse. Skarpt, godt og relevant indhold er og bliver den ultimative SEO-motor for din hjemmeside eller webshop.

    Den, der kan levere det bedste indhold, er også er den, der løber med sejren i sidste ende. Med kvalitetsindhold kan du distancere dine konkurrenter i kampen om forbrugernes opmærksomhed og gunst og derved højne dine vinderchancer i kapløbet om topplaceringerne på Google.

    Førhen rangerede Google overvejende søgeresultater ud fra kvantitetsorienterede kriterier såsom tekst volumen og antal søgeord. I dag er Google blevet langt mere intelligent og kvalitetsbevidst og kan således nemt gennemskue forsøg på at snyde søgemaskinerne, og en sådan taktik vil ikke længere få dig til tops.

    Google tilstræber maksimal brugertilfredshed og har derfor kun interesse i at vise det bedste af det bedste til brugerne. Så hvis du gerne vil stryge til tops i søgeresultaterne, bør du imødekomme Googles (og brugernes) kvalitetsbehov ved at producere unikt og relevant kvalitetsindhold.

     

    Hvad ligger der i ”kvalitetsindhold” anno 2022?

    Selvom det primært er dit indholds ”gørelse”, som Google vægter i sin ranking, kan man ikke underkende, at ”størrelsen” stadig har afgørende betydning for, hvordan dine SEO-tekster performer.

    Hvorfor? Fordi Google unægteligt favoriserer og tilskriver sider med høj koncentration af indhold størst værdi. Volumen er et direkte signal om, at din hjemmeside er relevant, seriøs og troværdig, og at den har noget værdifuldt og brugbart at byde på.

    Når det så er sagt, kan volumen som nævnt ikke længere stå alene; du skal selvfølgelig også kunne bevise, at der rent faktisk er hold i de mange ord – altså at teksterne rummer godt kvalitetsindhold.

    Men hvor lange skal dine SEO-tekster så være? Desværre er der ikke ét endegyldigt facit på dette spørgsmål. Det nærmeste, vi kommer på et svar, er at teksten skal være tilstrækkeligt lang til at kunne afdække det pågældende emnefelt optimalt eller besvare brugernes søgeforespørgsler fyldestgørende.

    Dog er der igen en tendens til, at tekster med stor volumen typisk performer bedre end de korte af slagsen. Men udelukkende så længe, at det ikke bliver på bekostning af kvalitets- og relevansniveauet. 

    Det nytter for eksempel ikke at have en lang tekst med keyword stuffing eller duplikeret indhold, da dette har minimal relevans for en bruger sammenlignet med en kortere og målrettet tekst, der lykkes med at svare på brugerens søgning.

     

    Skyd skarpt med valget af søgeord

    En anden tungtvejende faktor, der har betydning for dit indholds performance, er de søgeord, som du gennem søgeordsanalysen udvælger og implementerer i dine tekster.

    At finde de rette søgeord afhænger af en lang række metrics, hvoraf tre er særligt væsentlige at tage stilling til. Det drejer sig om:

    • Søgeordets relevans
    • Søgeordets volumen
    • Søgeordets densitet

     

    Vælg specifikke søgeord med relevans:

    Når du skal vurdere- og prioritere søgeord til din tekst, er søgeordets relevansniveau det absolut vigtigste udvælgelseskriterium. Jo tættere søgeordet er relateret til dine produkter eller ydelser og målgruppens søgeforespørgsler, desto bedre. 

    Når der kommer en Google opdatering relateret til indhold, er det som regel for at kunne give endnu større relevans i søgeresultaterne. Hvis dit site lykkes med at kunne fokusere på people-first content matchende relevante søgninger, kan du derfor komme rigtig langt i søgeresultaterne.

     

    Find keywords med høj volumen i en Google søgning:

    Volumen dækker over det gennemsnitlige antal af søgninger der foretages månedligt for den pågældende søgning. Et søgeord med en relativ høj volumen fortæller, er der kan være et stort potentiale for trafik, da man derved får en andel af de brugere, der foretager den pågældende søgning – såfremt du lykkes med at ligge attraktivt i SERP.

    Omvendt kan en søgeordsvolumen også fortælle om, hvor høj konkurrencen er for det pågældende ord. Hvis dit site umiddelbart ikke er stærkt nok til at konkurrere med store konkurrenter, kan det for eksempel være en god strategi at gå efter flere low-volume søgeord, som ofte bliver overset af de større fisk, og dermed lettere at ligge stabilt i top 3 på.

     

    Søgeordsdensiteten af det vigtigste søgeord:

    Spørgsmålet om søgeordstætheden, altså hvor hyppigt du bør anvende de/t primære søgeord, kan straks blive mere udfordrende. Man kan ikke sætte et eksakt tal på dette, da det i bund og grund er en vurderingssag fra (kon)tekst til (kon)tekst.

    Generelt anbefales det dog, at det primære Google keyword som tommelfingerregel må fylde mellem 0,5-2,5 % af den samlede teksts volumen. Det vil for eksempel sige, at hvis du har skrevet en tekst til en produktkategori på 800 ord, skal det primære søgeord gerne være til stede 4-max 20 gange afhængigt af branche og søgeordet.

    Søgeordsfrekvensen i dine tekster må dog aldrig blive på bekostning af det gode, naturlige og læsevenlige indhold, som altid vejer tungest i sidste ende. Undgå derfor at forfalde til såkaldt “keyword stuffing”, som hurtigt kan give bagslag i dine placeringer.

    Uanset hvordan man vender og drejer det, er der ingen tvivl om, at brugen af relevante og velvalgte søgeord kan være med til at synliggøre og relevansoptimere dine SEO-tekster, så de fremstår maksimalt attraktive over for både Google og brugerne.

     

    Effektiv Search Engine Optimization “bag teksten”

    Selvom relevant content altid skal være med brugerens tilfredshed i fokus, er det værd at kigge ind i, hvordan du lettere kan fortælle Google, hvad din landingsside handler om. Det med henblik på at gøre det nemt og hurtigt at afkode, hvorvidt (eller rettere at) indholdet rent faktisk er relevant og værdiskabende.

    Til dette formål findes der en række effektive virkemidler, du med fordel kan bruge og optimere på, heriblandt:

    • Title tags
    • Meta descriptions
    • H-tags
    • Alt-tekst

     

    Title tags der specificerer titlen på din landingsside:

    Sidetitlen er det, der vises i søgeresultaterne på Google, og den skal være kortfattet og relevant i forhold til sidens indhold. En god titel kan i visse tilfælde bidrage med en bedre placering i søgeresultaterne, og er samtidigt med til at give brugerne et hurtigt indblik i, hvilket indhold, din side tilbyder. 

    På samme måde som at du skal undgå duplicate content, skal du også undgå duplikerede title tags så sørg for, at de er unikke til den specifikke landingsside.

    Hvis du gerne vil vide, hvordan du øger din CTR på dine title tags, får du i denne video en række gode og brugbare optimeringstips.

     

    En meta description uddyber din sidetitel i Googles søgeresultater:

    Sidebeskrivelsen, der figurerer lige under title tag på Google, beskriver kort indholdet af din hjemmeside. Sidebeskrivelsen skal være præcis og kortfattet, og bør desuden være unik for hver side.

    Det er desuden vigtigt, at du altid holder dig inden for de gældende længdeanbefalinger for både title tags og meta-beskrivelser. Google cutter nemlig kompromisløst dine beskrivelser af, hvis de er for lange, eller (auto)udfylder dem, hvis de er for korte:

     

    Screenshot af søgeresultat på Google med title tag og meta description

     

    Selv om sidebeskrivelsen ikke direkte er en rankingfaktor, kan du med bl.a. USP’er og CTA’er motivere brugerne til interaktion og kliks. Dette vil i sidste ende kunne booste din samlede CTR-værdi (Click Through Rate), hvilket har stor vægt i Googles ranking-logik.

     

    H-tags definerer dine afsnit og indholdets struktur:

    Over- og underoverskrifter i dit tekstindhold er med til at kommunikere strukturen og dermed det dybere indhold til Google. Søgemaskinen kan lettere danne et overblik over de beskrevne emner og der er større sandsynlighed for at blive vist for relevante søgninger.

    De seks overskriftselementer er H1, H2, H3, H4, H5 og H6, hvor H1 er det højeste niveau af overskrifter. Overskriftsangivelser hjælper også web besøgende med at skimme indholdet for at finde det, de leder efter.

    Når du skriver dit indhold, er det derfor vigtigt at bruge overskrifter på passende vis for at give siden struktur og hjælpe brugerne med at forstå, hvor de befinder sig på siden.

    En god struktur er derved med til at understrege relevansen for brugerens specifikke søgninger og understreger, at det har stor attraktions- og brugsværdi for brugerne.

     

    Alt-tekst ledsager billederne på din landingsside:

    Alt-tekst er en backend-kodning af dine billeder, som beskriver billedet og er med til at sikre, at både synshæmmede og Googles crawlbot kan forstå, hvad de forestiller. Når du skriver alt-tekst, er det vigtigt at være kortfattet og beskrivende, og du kan med fordel inkludere et søgeord for lidt ekstra bonuspoint.

    Ved at tage dig tid til at skrive effektiv alt-tekst kan du være med til at forbedre tilgængeligheden og SEO på dit websted.

    Alle ovenstående faktorer bidrager på hver deres måde og med forskellig vægt til at tydeliggøre dit indhold, så det står skarpt over for- og taler mere direkte til Google og brugerne.

    Derfor bør du vælge dine ord med omhu og udelukkende prioritere relevante informationer, når du opbygger din meta-beskrivelser, title tags, overskrifter og alt-tekst.

     

    Gør dit indhold værd at dvæle ved – og undgå kolde afvisninger

    Hvordan ved du, om du har produceret kvalitetsindhold, der har høj brugerrelevans og performer stærkt? Det gør du blandt andet ved at se på, hvordan dit indhold klarer sig i forhold til følgende to parametre:

    • Dvæletid (Dwell Time): Den besøgendes tidsforbrug på din hjemmeside.
    • Afvisningsprocent (Bounce Rate): Procentdel af de besøgende, der forlader din hjemmeside efter kun én sidevisning.

    Begge parametre menes at have stor indflydelse på din hjemmesides ranking og er derfor vigtige at have fokus på i dit SEO-arbejde.

    Det ideelle billede er her en situation, hvor dvæletiden er så høj som muligt og afvisningsprocenten modsvarende så lav som muligt. En sådan sammenhæng indikerer tydeligt over for Google, at dit indhold har et højt relevans- og kvalitetsniveau, da brugerne gerne vil bruge (lang) tid på din hjemmeside. Og jo mere af brugernes tid du kan ”stjæle”, desto mere tid har du til at overbevise dem om, at de skal foretage købshandlinger, sign-ups eller lignende.

     

    Engager brugerne med spændende indhold

    Det mest effektive middel til at fastholde de besøgende på din hjemmeside er at udvikle bruger-engagerende indhold. Det vil sige producere behovs- og løsningsorienteret content, der tiltrækker opmærksomhed, skaber værdi og taler direkte til brugerne.

    Her kan det være fordelagtigt ikke udelukkende at begrænse dit indhold til tekst, men derimod integrere understøttende billeder, (info)grafik, video-content og interaktive elementer såsom gamification, tests, quizzer og lignende.

    Sådanne interaktive indholdstyper kan aktivere og stimulere flere sanser på én gang, og brugerne bliver opfordret til at gøre noget aktivt. Denne form for aktivering kan samlet set øge bruger-engagementet-, motivationen- og tilfredsheden betydeligt.

    Kort sagt: Brugerengagerende indhold højner dvæletiden og nedbringer afvisningsprocenten – til glæde for både Google, brugerne og ikke mindst dig som hjemmesideejer.

    Du kan høre mere om, hvordan du skaber godt indhold til de besøgende på din hjemmeside i denne video:

     

    Knowledge Graph og Featured Snippet – gå målrettet efter ”position 0”

    Det sidste punkt, vi vil fremhæve i henhold til diskussionen om kvalitetsindhold, er dine muligheder for at opnå stærke og SEO-venlige kvalitetsstemplinger. Google tilbyder dig nemlig flere muligheder for at blive (midlertidigt) ”certificeret” eller ”belønnet” med øjensynlige anerkendelser på søgemaskinen, som placerer dig direkte i det eftertragtede spotlight øverst på side 1.

    Og her taler vi ikke bare om de øverste placeringer som den eftertragtede top 3, men derimod de allerøverste. Faktisk oven over det første organiske søgeresultat på Google; populært sagt ”position 0”.

    Hvis du formår at tilegne dig denne topposition, er du også garanteret maksimal synlighed, opmærksomhed og eksponering over for brugerne.

    Der findes to typer af disse favorit-positioner, som du på alle måder bør kæmpe for at gøre dig fortjent til:

    • Featured Snippet: Unik præsentation af dit indhold direkte ude på Google, så brugerne allerede her får det direkte svar på deres søgeforespørgsel uden at skulle klikke sig ind på søgeresultatet.

     

    Screenshot af eksempel på Featured Snippet

     

    • Knowledge Graph: Systematisk og struktureret sammenkobling af relevant information om dig og din hjemmeside – præsenteret direkte i forbindelse med søgeresultatet. På dansk refererer man til Knowledge Graph som et ”videnspanel”, hvilket meget præcist beskriver, hvad funktionen dækker over.

     

    Screenshot af eksempel på Knowledge Graph

    Disse topplaceringer tilskriver din hjemmeside øjeblikkeligt blikfang og udgør et gigantisk tiltræknings-potentiale, der smitter positivt af på dig som troværdig, kompetent og ekspertorienteret afsender.

    Ved at overbevise Google igennem vaskeægte killer-content, der besvarer brugernes søgeforespørgsel 1:1 og skaber høj brugertilfredshed, kan du vinde disse kvalitetsstempler.

    Og med det tekniske grundlag, indledende analyser og indhold i topklasse på plads, er det tid til at tilgå det sidste trin i SEO-pyramiden.

     

    #4 Links – lad andre booste din synlighed, troværdighed og trafik online

    SEO-pyramiden kan anskues som en behovspyramide, der nederst er opbygget af de ”basale” behov, som nødvendigvis skal være dækket for at kunne realisere de øverste behov. Du skal altså med andre ord have styr på både den tekniske SEO, analysen og indholdet for at kunne praktisere og udnytte linkbuilding optimalt.

    I en digital verden, hvor ord, rygter og erfaringer spredes lynhurtigt mellem brugere i det online netværk, er ”word of mouth” alfa og omega for virksomheders omdømme. Og her henviser vi ikke kun til brugernes interne udveksling af holdninger, meninger, anbefalinger og kritik. Vi taler i den grad også om, hvad andre fagfæller, konkurrenter eller lignende kommercielle aktører fortæller og mener om dig.

    Som hjemmeside- eller webshopejer gælder det ultimativt om at opretholde et godt og troværdigt ansigt udadtil og konstant tiltrække positiv omtale i det digitale netværk frem for negativ. Netop dette kan målrettet linkbuilding bidrage til.

     

    Hvad er linkbuilding?

    Overordnet set er linkbuilding en slags online ”brobygning” mellem hjemmesider, der deler (ud af) deres digitale troværdighed. Denne troværdighedsdeling sker i kraft af linkudveksling, hvor hjemmesiderne sørger for at give hinanden relevante og stærke backlinks (indgående links), der fungerer som kvalitetsstempler.

    På den måde kan gode links være med til at validere indholdet på din hjemmeside og styrke din status som troværdig afsender.

    Dette har rigtig stor betydning for dit SEO-arbejde og din hjemmesides performance i søgeresultaterne. En stærk linkprofil er nemlig i Googles bog lig med en pålidelig anbefaling – og dermed også et direkte udtryk for, at din hjemmeside er berettiget blandt de topplacerede søgeresultater.

    Den vanskelige kunst i denne sammenhæng er, hvordan du formår at tiltrække de stærke backlinks. Det vil sige, hvordan du mest effektivt overbeviser de rette personer, hjemmesider og kilder om, at netop din hjemmeside og dit indhold er værd at linke (tilbage) til.

     

    Intern og ekstern linkbuilding – same same, but very different

    Når man arbejder med linkbuilding, sondrer man typisk mellem henholdsvis interne links og eksterne links.

    Lidt forsimplet er den grundlæggende forskel på disse to typer linkbuilding, at den interne hovedsageligt er rettet mod din egen hjemmeside, mens den eksterne opererer med link-relationer til og fra andre hjemmesider.

    Intern linkbuilding er altså en integreret del af din on-page-SEO, mens ekstern linkbuilding hører til arbejdet med din hjemmesides off-page-SEO.

    Begge typer linkbuilding har afgørende indflydelse på din hjemmesides aktuelle (og fremtidige) Google-ranking. De udgør på hver deres måde et effektivt strategisk SEO-værktøj, som med fordel kan kombineres i din samlede SEO-strategi.

    Med den rette håndtering kan linkbuilding blandt andet bidrage til at:

    • Positionere dig stærkere på Google og i forbrugernes bevidsthed
    • Styrke din troværdighedsprofil
    • Øge din organiske trafik (og dit potentielle salg)
    • Blåstemple dit indhold og booste dets potentielle reach
    • Opnå autoritativ gennemslagskraft som vidensekspert på dit fagfelt
    • Optimere din hjemmesides infrastruktur og navigations-flow.

    … Og meget mere. Men lad os lige indledningsvist knytte et par ord til de to typer linkbuilding.

     

    Intern linkbuilding – styrk din hjemmesides infrastruktur

    Den interne linkbuilding-kategori dækker kort fortalt over, hvordan du opbygger og optimerer linkstrukturen på din hjemmeside, så den fremstår så logisk, intuitiv og formålstjenlig som overhovedet muligt.

    Intern linkbuilding har overordnet set to mål:

    1. At skabe en optimal brugeroplevelse på din hjemmeside
    2. At skabe et rationelt og målrettet sidehierarki, der hjælper Google til at forstå og læse din hjemmeside korrekt og ubesværet.

     

    Brug af Interne links til optimering af brugeroplevelsen

    Hvis vi først betragter brugeroplevelsen, er linkbuilding en effektiv måde at hjælpe brugerne til at finde rundt- og navigere på din hjemmeside nemt og hurtigt. Her handler det om at få linket strategisk mellem de forskellige undersider, der har relevans for hinanden.

    Hvis du lykkes med dette, kan du således hjælpe brugerne med at finde andet relateret indhold samt imødekomme deres søgeadfærd- og forespørgsler – måske allerede inden, de selv har formuleret dem i hovedet.

    For at kunne lykkes med dette må du i første omgang sætte dig i brugernes sted og forsøgsvis gennemskue, hvad deres søge- og købsbehov er. Hvis du eksempelvis har en underside, der præsenterer et udvalg af cykler, kan du med fordel linke fra denne side til en anden underside med relaterede produkter såsom cykelhjelme, ringeklokker, cykellåse eller andet cykeludstyr.

    På den måde kan du holde de potentielle kunder fast i dit hjemmeside-univers og dermed højne chancen for, at de foretager købshandlinger. Kort sagt: Du kan sikre en høj dvæletid og en lav afvisningsprocent, hvilket som nævnt er noget, Google elsker.

     

    Brug af interne links til at hjælpe Google med at forstå din hjemmeside

    Det er ikke kun brugerne, du tager i hånden med din interne linkbuilding. Den bidrager i den grad også til at guide Google igennem din side(infra)struktur. Interne links kan nemlig bane vejen for Googlebotten, der kan crawle din hjemmeside fra top til bund ganske ubesværet, nemt og hurtigt.

    Her handler det om at konstruere et naturligt og logisk sidehierarki, der giver Google et tydeligt praj om, hvad (under)siderne og (under)menuerne indeholder. Det er populært sagt en grundig ”læsevejledning”, der skal sætte Google i stand til at afkode og forstå din hjemmeside som helhed.

    Men hvad med ekstern linkbuilding? Lad os se nærmere på det.

     

    Ekstern linkbuilding – ræk ud til (de rigtige) kilder og undgå de skadelige

    I modsætningen til intern linkbuilding handler ekstern linkbuilding (også kaldet outreach) dels om at tiltrække stærke eksterne links fra andre troværdige hjemmesider (backlinks) og dels om at linke ud til troværdige kilder og hjemmesider, der kan styrke dit eget indhold.

    Målet er at skaffe stærke links, der fagligt relaterer sig direkte til din kerneforretning, da det kan tilskrive dig troværdighed, professionalisme og gennemslagskraft som afsender. Et godt og pålideligt link fungerer altså som en anerkendelse, anbefaling eller blåstempling fra fagfælder eller eksperter på dit felt, hvilket Google (og brugerne) opfatter positivt.

    Der er mange forskellige måder, hvorpå du kan praktisere effektiv linkbuilding og outreach. Nedenfor har vi oplistet et udvalg af de metoder, du med fordel kan implementere:

    • Naturlige backlinks
    • (Gæste)blogindlæg
    • Broken linkbuilding
    • Pressemeddelelser
    • Infografikker

     

    De værdifulde ”naturlige” backlinks

    Denne type ekstern linkbuilding bliver ofte anset som idealet. Det drejer sig om at producere agendasættende kvalitetsindhold i verdensklasse, der afspejler en så høj brugsværdi, autoritet og relevans, at det naturligt tiltrækker stærke links fra andre hjemmesider.

    Det gælder altså om at positionere sig som førende vidensekspert og ”trusted advisor” indenfor din branche ved at tilbyde brugerne ”killer-content”, der i sig selv kalder på anerkendelse.

     

    Få links gennem gæsteindlæg

    En effektiv form for outreach, der handler om at producere kvalitetstekster med integrerede eksterne links, der henviser til din egen hjemmeside. Efterfølgende publiceres teksterne på andre troværdige hjemmesider, der har relevans for din kerneforretning.

    Dette kræver selvfølgelig i første omgang, at du får lov til at udgive gæsteindlægget på den pågældende ”host”-hjemmeside. Lykkes det, opstår en ren ”win-win”-situation, hvor host-siden får produceret kvalitetsindhold gratis, og hvor du som gæsteblogger får skaffet et stærkt link og bliver fremstillet som autoritativ kilde.

     

    Broken linkbuilding: Udnyt døde links på andre hjemmesider til din fordel

    Denne type linkbuilding handler grundlæggende om at være ekstremt årvågen og strategisk smart. Målet er at identificere såkaldte broken links (døde links) på andre hjemmesider. Det vil sige URL’er, der er inaktive, ikke længere fungerer eller er placeret på uautoriserede spamsider.

    Disse defekte URL’er opstår som regel, når indholdet ændres eller fjernes, hvilket kan ende med at blive til din fordel, hvis du er proaktiv og hurtig.

    Opdager du et broken link i indholdet hos en af dine konkurrenter, kan du henvende dig til vedkommende og tilbyde et link til dit indhold i stedet for.

    Opskriften er altså ganske simpel: Få undersøgt relevante sider for broken links, og overbevis derefter de pågældende host-hjemmesider om, at links til netop dit indhold er den ideelle erstatning og løsning.

     

    Få links gennem pressemeddelelser

    Du kan vælge at forhøre dig med diverse offentlige medier, om de kunne tænke sig at publicere en relevant (nyheds)tekst, hvori du har integreret et link til din hjemmeside. Du producerer således gratis content til nyhedsmediet, som til gengæld faciliterer et stærkt link og hjælper din virksomhed til at få opmærksomhed i offentligheden.

     

    Lav skarpe infografikker til eksterne aktører

    En anden type content, der ofte tiltrækker massevis af links, er (info)grafikker, modeller og illustrationer. Eksterne aktører er generelt mere tilbøjelige til at integrere delevenlige grafikker og statistikker i deres eget indhold frem for teksttungt content. Derfor udgør infografik et særligt effektivt ”lokkemiddel”, der kan skaffe dig mange stærke eksterne links.

    Fælles for alle ovenstående typer ekstern linkbuilding er, at de dækker over en ”overtalelses praksis”. Det vil sige, at du aktivt rækker ud til relevante hjemmesider, kilder eller personer i håb om at kunne overtale dem til at indlede et positivt ”afsmitnings-forhold” med dig. Overtalelsen fungerer bedst ved at tydeliggøre og italesætte, hvordan links til dit indhold kan skabe værdi for deres forretning, image og målgrupper.

    Uanset hvilken måde du får links til din hjemmeside bør du dog altid undgå linkrelationer til spamsider eller usikre sider med lav troværdig og domain rank. Dette vil gennemgående miskrediteres af Google og er derfor dårlig linkbuilding.

     

    Gør din linkbuilding pæn og ubemærket – med naturlige og varierede ankertekster

    Ét af de forhold, der ofte volder mange hjemmeside- og webshopejere problemer, når de skal eksekvere på linkbuilding i SEO-sammenhæng, er korrekt brug af såkaldte ankertekster.

    Ankerteksten er det ord eller den sætning, som dækker over- og indeholder det pågældende link. Kunsten er her at vælge en ankertekst, der præcist og tydeligt beskriver, hvad linket omhandler, uden at det bliver på bekostning af læsevenligheden.

    Ankerteksten udgør et effektivt SEO-værktøj, hvorfor du med fordel kan integrere relevante søgeord direkte i den valgte ankertekst. Udfordringen er at lave en naturlig ankertekst, der ikke fremstår konstrueret.

    Brugen af unaturlige ankertekster kan nemlig virke meget meningsforstyrrende, uprofessionelt og kan hæmme læsbarheden, hvilket nemt gennemskues af Google og er til stor gene for læserne.

    Idealet er således at finde en balance i brugen af ankertekster, hvor du implementerer et passende antal og mix af henholdsvis:

    • Smalle ankertekster (brug af enkeltstående søgeord)
    • Brede ankertekster (brug af længere sætninger, hvori søgeord indgår)
    • Generiske ankertekster (ingen brug af søgeord, men derimod CTA’er – eksempelvis ”klik her”, ”læs mere” eller selve URL’en).

    Sagt med andre ord: Varier dine ankertekster og integrer dem naturligt (og grammatisk korrekt) i den omkringliggende tekst.

     

    Kvantitet eller kvalitet? Brug linkbuilding strategisk og med måde!

    En stor og gængs (begynder)fejl i forhold til eksekvering af linkbuilding findes, når folk reducerer disciplinen til udelukkende at handle om antallet af skaffede links.

    Selvom et stort antal links kan have stor værdi, er succesfuld linkbuilding i dag i højere grad et spørgsmål om, hvilke links du rent faktisk formår at tiltrække til din side.

    Det handler i stedet mere om kvaliteten frem for kvantiteten.

    Det er for eksempel bedre at skaffe to stærke og troværdige links til din hjemmeside end at implementere 10 utroværdige og ”dårlige” links. Faktisk er det bedre helt at undlade linkbuilding, hvis alternativet er at gøre brug af tvivlsomme links.

    Men hvor mange links er det anbefalelsesværdigt at implementere i sine tekster?

    Dette er som udgangspunkt en individuel vurdering, men den ultimative målestok er, at brugen af links aldrig må gå ud over indholdets kvalitet, læsevenlighed og den gode brugeroplevelse.

    Anvend linkbuilding strategisk og med måde, og begræns dig primært til links, der rent faktisk hjælper dine læsere og optimerer brugeroplevelsen.

    Et andet vigtigt råd er at tilstræbe unikke backlinks – det vil sige links fra forskellige kilder frem for flere links fra det samme refererende domæne. En tekst med alt for høj tæthed og koncentration af links fra én kilde virker mistænkeligt og utroværdigt i Googles optik.

     

    Linkbuilding er en dynamisk proces og kontinuerlig vedligeholdelsesdisciplin

    Afslutningsvis vil vi lige sætte en fed streg under følgende pointe:

    Linkbuilding er, ligesom resten af SEO, ikke et engangsforetagende.

    Tværtimod. Både intern og ekstern linkbuilding er en kontinuerlig og dynamisk proces, der konstant skal vedligeholdes, opdateres og tilpasses efter markedets (og brugeradfærdens) udvikling.

    Derfor er det i høj grad anbefalelsesværdigt – for ikke at sige nødvendigt – løbende at monitorere og analysere på dine backlinks. Denne overvågning skal sikre, at det kun er gode og troværdige kilder, der linker til din side, og at dine links forbliver aktive.

    Derudover kan det være en god idé med jævne mellemrum at skele til dine (nær)konkurrenters brug af links. Med konkurrentanalyser kan du holde dig up-to-date i forhold til gode kilder på markedet, som du potentielt selv kan høste stærke links fra.

    Det er bestemt ikke snyd at kigge dine konkurrenter over skulderen – og så bare gøre det endnu bedre.

    Og selvom du måske skulle støde på holdninger, der taler vigtigheden af linkbuilding ned, er linkbuilding unægtelig stadig et af de mest afgørende ranking-parametre i dit SEO-arbejde anno 2022.

     

     

    Opsummering – sådan bliver du ”SEO-ready” anno 2022

    SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization, og som du nok både kan fornemme- og måske allerede har erfaret, er SEO en meget bred og kompleks disciplin, der nærmest er umulig at lære til bunds. Det er en videnskab i sig selv, og du skal være SEO-specialist eller lignende, hvis du skal ud i samtlige af disciplinens afkroge.

    Men mindre kan bestemt også gøre det. Som hjemmeside- og webshopejer gælder det om at tilpasse SEO-disciplinen nøjagtig til din situation samt dine behov, ambitioner og målsætninger. Du behøver ikke bruge alle redskaberne i SEO-værktøjskassen, men du kan frit udvælge netop dem, der tjener dig bedst, og som du lettest kan gå til.

    Dog vil du typisk opnå de bedste resultater ved at anskue SEO ud fra et holistisk perspektiv. Det vil sige indtænke alle fire dele af SEO-pyramiden i din samlede SEO-strategi.

    SEO er langt fra et quick-fix, men derimod en langvarig arbejdsindsats, som kræver tålmodighed og is i maven. De synlige resultater og forbedringer vil først vise sig efter flere måneders arbejde. Derfor kan SEO særligt i starten godt virke som en dårlig investering, fordi afkastet ikke viser sig øjeblikkeligt. Men alt godt kommer som bekendt til den, der venter. Og med en målrettet SEO-eksekvering vil du uden tvivl opleve gode resultater på sigt, der kan ses på bundlinjen (og på Google).

    Hvor meget SEO-indsatsen koster, er nærmest umuligt at sætte eksakte tal på. Det afhænger af en lang række parametre – herunder især konkurrencen på de enkelte søgeord. Hvis du har ambitioner om at ligge nummer et i Googles søgeresultater på et meget populært søgeord, kræver det flere investerede kroner, end hvis du satser på et mere niche-orienteret søgeord med mindre konkurrence.

    Det bedste råd er således at lytte til både dine målsætninger, ambitioner og pengepungen, når du planlægger og udruller din SEO-strategi.

     

    4 SEO-takeaways, der kan sende dig til tops på Google

    Her til sidst vil vi gerne runde af med en kort opsummering, der giver dig fire skarpe takeaways fra artiklen, der kan bidrage til at gøre din SEO-strategi 100 % 2022-opdateret.

     

    #1 Få styr på din hjemmesides tekniske SEO:

    Din hjemmesides bagvedliggende teknik og opbygning skal fungere optimalt. Den tekniske SEO skal på den ene side gøre det så nemt og effektivt for Google at forstå, afkode, læse og indeksere dit indhold og på den anden side gøre brugeroplevelsen så god, målrettet og gnidningsfri som muligt.

     

    #2 Lav et grundigt stykke (søgeords)analysearbejde:

    Prioritér både tid, kræfter og ressourcer på det indledende (og kontinuerlige) analysearbejde. En målrettet søgeordsanalyse er alfa og omega for at kunne identificere og implementere de bedste og mest relevante søgeord – nøje afstemt efter dine analytiske indsigter i målgruppens søgeadfærd. Analysen er en forudsætning for, at du kan ramme plet med dit indhold og din kommunikation samt opnå maksimal online synlighed på Google.

     

    #3 Producér bruger- og Google-venligt ”killer-content”:

    Gå efter at udvikle kvalitetsindhold i absolut verdensklasse, der er skræddersyet efter din målgruppes behov og søgeforespørgsler. Dit indhold skal udformes, så det både er Google- og brugervenligt. Det vil sige en skønsom kombination af tekst og interaktivt indhold, der engagerer og fastholder de besøgende på din hjemmeside og tydeligt signalerer relevans og værdi til Google.

     

    #4 Brug intern og ekstern linkbuilding til at guide Google og brugerne strategisk:

    Få opbygget en logisk, intuitiv og brugervenlig linkstruktur internt mellem din hjemmesides undersider. Dette kan på den ene side hjælpe brugerne til nem, hurtig og ubesværet navigation og på den anden side gøre din hjemmesides sidehierarki let at læse for Google. Ræk ud til troværdige og relevante eksterne kilder, som kan berige din hjemmeside med stærke backlinks, og producér værdiskabende og agendasættende indhold, der kan booste antallet af indgående links.

    Hvis du får styr på disse fire grundlæggende SEO-steps og generelt forsøger at undgå de typiske SEO-fejl, er du allerede godt på vej mod en skarp og køreklar SEO-strategi.

    Det allervigtigste, du bør have in mente i dit SEO-arbejde, er følgende: Hvis brugerne er glade, er Google også glad.

    Og dét bør du konstant indtænke i samtlige af dine tiltag igennem hele SEO-arbejdsprocessen.

    God fornøjelse – og held og lykke på rejsen mod topplaceringerne på Google.

    Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

    Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden