Mere end 8 års erfaring med digital marketing

Certificeret
Udvalgte referencer

Vil du høre mere?

Website (required)

Vil Du Vide Mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Jacob Mohr Eldon Partner
Hvorfor Obsidian?

Hvad er god SEO?

SEO er en betegnelse for det strukturerede arbejde, der ligger bag gode placeringer af jeres hjemmeside i søgninger efter de emner eller fagområder, som jeres firma arbejder med. SEO er en forkortelse af det engelske begreb Search Engine Optimization eller på godt dansk søgemaskineoptimering.

Google og andre søgemaskiner anvender en semantisk og holistisk tiltag til indeksering og rangering af hjemmesider i 2017.

Vi er et SEO Bureau, som sikrer din virksomhed vækst igennem organisk trafik. Kontakt os og få en uforpligtende snak omkring en SEO-indsats som virker.

Vi har løbende dialog med alle vores kunder og giver din virksomhed direkte adgang til det udførte arbejde og et overblik over resultaterne.

Relevante søgeresultater vinder

Det har givet væsentligt bedre og meget mere kvalitative søgeresultater, hvilket lever op til Googles forretningsmål om at give den bedst mulige oplevelse af at bruge deres søgemaskine.

For ingen kan være tjent med at få vist søgeresultater til sider af dårlig kvalitet eller sider, der fejlagtigt eller på et fordækt grundlag ranker på det, du har søgt efter. Det giver en dårlig brugeroplevelse og det gør Google alt for at forhindre.

Det hele summer sig op

Derfor anvender Google i dag flere hundrede forskellige faktorer, der tilsammen giver den placering, de enkelte sider får i søgeresultaterne. Nogle faktorer vægter højere end andre og andre faktorer tæller ligefrem ned i regnskabet.

Det hele regnes sammen for hver enkelt søgning og giver tilsammen den placering, din side får i de enkelte søgninger. Så det er altid den aktuelle dagsform, der bestemmer din sidens placering, når nogen anvender de søgeord, du forsøger at få siden til at opnå gode placeringer for.

Det er ikke alle faktorer, du kan optimere fuldstændig og nogle af faktorerne har måske slet ikke relevans for din side. Men jo flere faktorer du har optimeret på, jo bedre chancer har du for at få den bedste placering i søgeresultaterne.

Se hvor meget mere du omsætter med flere besøgende

%
DKK
0 DKK

Hvis trafikken øges med

  • +25%
  • +50%
  • +100%
  • +300%
  • +500%
0 DKK

Kom igennem SEO-funnel processen

Hvad skal der så til for at få organisk besøgende fra søgemaskinerne? Nedenstående billede bryder processen ned over følgende områder:

  1. URL’en er crawlable
  2. Google kommer forbi URL’en
  3. Google indekserer URL’en
  4. URL’en vises i søgeresultaterne
  5. Brugeren klikker på URL’en i søgeresultaterne
funnel seo flow
Den typiske SEO funnel

Derfor er det ekstrem vigtigt, at der udføres korrekt SEO i form af eksempelvis tekniske tilrettelser, on-page optimeringer og linkbuilding. De korrekte processer sørger for, at jeres hjemmeside kommer ordentligt igennem ovenstående funnel.

Rankbrain, UX og bedre søgeresultater

RankBrain er Googles værktøj til at levere bedre og mere relevante søgeresultater, der passer bedre til den hensigt, vi havde med vores søgning. RankBrain anvender en form for selvlærende kunstig intelligens og baserer derfor i højere grad dens valg på den adfærd, som den lærer af de brugere, der anvender Googles søgemaskine. RankBrain er altså ikke en enkeltstående algoritme, der reagerer på en bestemt måde og på bestemte parametre. Det gør den sværere optimere dit indhold til.

Google RankBrain blev introduceret i oktober 2015 og har siden brugt tiden på at lære vores brugeradfærd bedre at kende, når vi søger på Google. Det er en form for kunstig intelligens, der tilpasser søgeresultaterne til de valg, vi foretager, når vi Googler.

RankBrain fungerer ved at den forsøger at gætte, hvilke søgeresultater der er relevante for en given søgning, hver gang der er nogen, der søger på en ny term, RankBrain ikke er stødt på før. Baseret på hvad brugerne klikker på for et søgeresultat, justerer den ikke blot placeringen af det enkelte søgeresultat, men også hvilke søgeresultater den viser næste gang, nogen søger på den samme term. Baseret på det resultat der klikkes på næste gang, tilpasser den søgeresultaterne yderligere, næste gang der søges på det samme igen.

Formålet er, at blive i stand til at gide mere og mere relevante søgeresultater, der passer til den søgehensigt den pågældende bruger havde, da han foretog sin søgning. Derved lærer RankBrain selv, hvad der er mest relevant at vise til de forskellige søgninger og tager så flere søgeresultater med af samme slags, næste gang der er nogen, der søger på det samme.

RankBrain gør det vigtigere at optimere indholdet til mennesker

Umiddelbart gør RankBrain det sværere at søgemaskineoptimere, fordi det ikke er en algoritme, der har en kendt eller formodet virkemåde. Det er jo de menneskelige valg ved hver enkelt søgning, der er med til at træne RankBrain.

Derfor ligger nøglen til at lave RankBrain-optimering i at tilpasse alt lige fra indholdet på jeres sider og til den title og meta description I angiver, til den søgehensigt som brugerne har, når de foretager den pågældende søgning. Ved at være helt skarpe på søgehensigten og optimere indholdet, så det svarer så præcist som muligt til hensigten, øger I chancerne for, at få jeres sider højere op i søgeresultaterne.

Samtidig er det blevet endnu vigtigere at få skrevet en spændende og appetitvækkende title og meta description, der appellerer til den person, der har foretaget søgningen. Derved øger I chancerne for, at det er jeres søgeresultat, der bliver klikket på. Det øger igen chancerne for, at jeres side også bliver medtaget på en endnu mere fremtrædende placering i søgeresultaterne, næste gang andre søger med den samme søgehensigt.

Skal jeres hjemmeside optimeres til RankBrain?

Så selv om det i teorien er svært at optimere din hjemmeside til RankBrain, kan det sagtens lade sig gøre at øge chancerne, ved at gøre jeres side mere appetitlig for mennesker frem for Google. Samtidig skal alle de sædvanlige SEO-parametre stadig være på plads, for at du har en chance for at komme i betragtning til at blive medtaget i søgeresultaterne af RankBrain.

For RankBrain bestemmer ikke enevældigt. Den er bare endnu en del af det store apparat, Google har stillet op for at give os de bedste og mest relevante søgeresultater fra internettets myriader af hjemmesider.

SEO er et arbejde der aldrig bliver færdigt

Søgemaskineoptimering består af en lang række forskellige discipliner eller områder, der spænder lige fra den grundlæggende søgeordsanalyse for at finde de søgeord, det er relevant at få jeres side til at rangere for over den egentlige implementering på siderne og opbygning af relevante links fra andre sider og de sociale medier og til den løbende måling på, hvordan siden klarer sig i søgeresultaterne.

For søgemaskineoptimering kræver en vedvarende, målrettet og struktureret indsats. Det starter med, at du giver de enkelte sider de bedste forudsætninger for at opnå så gode placeringer som muligt og fortsætter i al evighed med løbende målinger af de opnåede placeringer og efterfølgende justeringer for at optimere disse for hver enkelt side. Ændringerne sker i takt med at folk finder smutveje og nye måder at snyde med deres siders placeringer i søgeresultaterne. Det er oftest derfor, Google justerer på deres algoritmer.

Disse justeringer kan også have indflydelse på din sides placeringer, selv om du ikke har snydt med noget. Så derfor er SEO et arbejde, der aldrig slutter, før den dag du sletter dit hele website fra internettet.

Søgeordsanalysen er den moderne forbrugeranalyse

Alt SEO-arbejde begynder med en søgeords- eller keywordsanalyse. Den har til formål at identificere de enkeltord eller fraser, som folk anvender, når de søger på emner, der ligger inden for det område, som I gerne vil have jeres hjemmeside til at få gode placeringer i søgeresultaterne for. Det lyder som noget, der kan klares med en brainstorm med kollegaerne. Men der kan være virkelig stor forskel på, hvilke ord I bruger internt i firmaet og hvilke ord jeres kunder eller målgruppe anvender.

I vil oftest anvende fagtermer og begreber, der kun forstås af folk, der kender en masse til området. Men nybegyndere eller folk, der kun har en perifer ide om, hvad de reelt set har brug for inden for jeres fagområde, vil oftest anvende nogle helt andre betegnelser, når de søger.

Her giver søgeordsanalyse jer et indgående kendskab til målgruppens sprogbrug og hvilke spørgsmål, målgruppen har om jeres tjenester, produkter eller det fagområde, I arbejder inden for. Jo bedre I kender det ordvalg, jeres målgruppe har og jeres målgruppes adfærd på søgemaskinerne, jo mere nøjagtigt kan I ramme dem med relevant indhold.

Søgeadfærd

Søgeadfærden fortæller noget om, hvilken intention målgruppen har med deres søgning. Som udgangspunkt kan det opdeles i tre forskelle typer:

  • Informationssøgning
  • Navigationssøgning
  • Transaktionssøgning

Her er det vigtigt, at I altid ligger godt placeret med den type indhold, der passer til hver af de tre former for søgninger på de søgeord, I gerne vil findes på. For der er stor forskel på, hvilken type indhold folk forventer at finde, alt efter hvilken slags søgning de foretager.

Informationssøgningen

Den mest almindelige søgning er informationssøgningen. Det er den søgning, vi foretager, når vi har brug for viden om et bestemt emne. Det er en søgetype, der oftest anvendes til den første indledende research, f.eks. for at finde den grundlæggende viden om emnet, en løsning på et problem eller for at finde ud af, hvilke produkter eller tjenester, der er inden for et bestemt område. Når vi søger efter informationer, forventer vi at finde saglige svar, på det spørgsmål vi har. Så vi forventer at lande på sider, der giver svar på søgningen og ikke sider, der forsøger at sælge os et konkret produkt.

Kan du give folk et godt og sobert svar på deres søgning uden at blive for kommerciel, får de et godt indtryk af jeres hjemmeside og jer, der står bag den. Dukker I tilmed tit op i søgningerne, når de søger på emner, der relaterer sig til jeres fagområde, begynder de at lægge mere mærke til jer og I får en større og større stjerne hos den enkelte besøgende, hver gang I giver dem godt, relevant indhold af høj kvalitet.

Derved vokser deres tillid til jer og jo bedre, de kender jer og jo mere seriøse og vidende om emnet, I virker på dem, jo større chancer er der for, at de på et tidspunkt vælger jer frem for konkurrenterne, når de skal købe et produkt eller en tjenesteydelse inden for jeres fagområde. Derfor er det vigtigt, at I kommer til at rangere så højt som muligt med godt, sobert og informativt indhold på informationssøgninger inden for jeres fag- eller emneområde.

Navigationssøgningen

Hen over tid kan det tilmed være, at jeres firmanavn eller brand bliver direkte synonymt med det emneområde, I beskæftiger jer med. Derfor vil folk måske søge direkte efter jeres navn, når de skal have svar på et spørgsmål inden for jeres fagområde eller har brug for at vide, hvad I mener eller siger om det. Eller måske bare fordi, de har brug for at finde kontaktoplysningerne på jeres firma.

Den slags søgninger kaldes navigationssøgninger og består oftest blot af jeres firmanavn, navnet på et produkt eller en tjeneste I sælger eller lignende. Markedsføringsmæssigt er informationssøgninger mindre vigtige, fordi de kun anvendes af folk, der allerede kender eller har hørt om jer eller jeres produkter. Men de er stadig vigtige at have gode placeringer for.

For købspotentialet er større, når folk først søger specifikt efter jer. Så derfor er det naturligvis vigtigt, at I har gode placeringer for jeres eget firmanavn – og her hjælper et mere unikt navn – samt de produkter, tjenester og vigtigste emner, som I sælger og arbejder med.

Transaktionssøgningen

Transaktionssøgningen er en mere købeorienteret søgning. Her har folk besluttet sig for, hvad det helt præcist er for et produkt eller en tjeneste, de vil købe. Nu søger de efter det sted, der sælger det pågældende til den billigste pris. Den slags søgninger går oftest på det helt specifikke produktnavn og inkluderer desuden ord som ”pris”, ”tilbud”, ”køb”, ”billigst” eller lignende.

Altså ord der indikerer, at brugeren har et kommercielt formål med deres søgning. Er der modelbetegnelser eller forskellige varianter af produktet, vil disse oplysninger oftest også indgå i søgningen.

Jo mere specifik søgningen bliver, jo tættere er folk på at købe. Så sælger I konkrete produkter og ydelser, er det vigtigt, at I får gode placeringer på den slags søgninger. Samtidig er det vigtigt, at I har så toptrimmede title og meta descriptions (den beskrivende tekst der står i søgeresultaterne) for disse søgninger som muligt. For har I bedre placeringer og/eller mere inciterende beskrivelser end konkurrenterne i søgeresultaterne, er det jer der løber med kunderne for snuden af de andre.

Hvordan finder jeg de rigtige søgeord

For at finde ud af hvilke søgeord jeres målgruppe anvender, er du nødt hente viden fra Google om de søgninger, der har relevans for jer. Det kræver dog, at du først gør dig nogle overvejelser om, hvilke ord folk anvender, når de søger efter jeres produkter, tjenester eller fagområde. Her kan en hurtig snak med et par af kunderne eller en snak med sælgerne eller supporterne i firmaet, give dig nogle gode indikationer af, hvilke ord folk anvender, når de skal beskrive jeres produkter og det fagområde, I arbejder indenfor.

For som allerede nævnt er det farligt kun at anvende fagtermer og specialord, som det kun er folk, der kender noget til området i forvejen, som anvender. Lav en bruttoliste med relevante enkeltord, fraser og spørgsmål og brug nu en af nettets tjenester til at undersøge, hvilke ord og fraser folk reelt set bruger. Det kan du gøre på flere forskellige måder.

Den klassiske metode er at anvende Google Keyword Planner. Det er et gratis værktøj, der er udviklet af Google til at hjælpe deres AdWords-annoncører med at finde de søgeord, der er mest optimale for dem at oprette annoncer for. For at bruge værktøjet kræver det derfor, at du først opretter en AdWords-konto, før du kan bruge det.

Derefter kan du angive et eller flere søgeord, som du mener er relevante og klikke på Få ideer-knappen. Så finder Google flere beslægtede søgeord og fraser, som er dem, folk oftest anvender, når de søger inden for jeres emneområde på Google. Samtidig får du vist en indikation af, hvor mange der søger på de enkelte ord eller fraser.

Brug alternativerne frem for Google Keyword Planner

Tidligere fik du et mere eksakt tal for antallet af søgninger vist for de enkelte søgeordsforslag. Men i dag kræver det, at du har en kørende AdWords-annoncekampagne med en vis omsætning. Har du ikke det, får du kun indikation af antallet af søgninger opdelt i nogle intervaller, der oftest er så store, at du reelt set ikke kan bruge dem til noget.

Så er det meget hurtigere at bruge nogle af de andre tjenester som keywordtool.io eller ubersugget.io. Her får du godt nok slet ingen indikation af, hvor anvendt det enkelte søgeord er, men du får væsentligt flere forslag til beslægtede søgeord og fraser, for hvert søgeord du angiver. Dog kan du få mere eksakte værdier ved at købe abonnement på keywordtool.io, der tilbyder antal søgninger på hvert søgeord for deres betalende kunder.

Begge tjenester fungerer ved, at du angiver et søgeord i søgefeltet og klikker på en knap. Husk dog lige at tjekke, at der er valgt det rigtige sprog og den rigtige søgemaskine, inden du klikker på knappen. Endelig kan du også bruge den noget anderledes tjeneste AnswerThePublic.com. Den er god til at finde de spørgsmål, som folk oftest stiller på Google (også kaldet longtail søgninger).

Prioritér søgeordene

Efterhånden som du får indsamlet en masse forslag til relevante søgeord, samler du dem sammen i et regneark. Her kan du sortere de mange forskellige søgeord og fraser alfabetisk og vurdere hvert enkelt søgeords relevans for jeres firma. Da du oftest ikke har nogle eksakte antal søgninger at gå efter, er det eneste du kan gøre, at vurdere hvert enkelt søgeord ud fra, hvor relevant det er for jer at ranke på.

Sælger jeres firma f.eks. kun mountain bikes, er det måske mindre relevant at komme til at ligge godt placeret for søgninger på cykel. Her vil I være i skarp konkurrence fra både alle de mindre specialiserede cykelforhandlere og alle dem, der har specialiseret sig inden for andre cykeltyper som f.eks. ladcykler, racercykler, BMX-cykler og så videre.

Gennemgå nu alle de søgeord, I er kommet frem til og prioriter de søgeord og søgefraser, der kun består af to-tre ord med et tal fra 1 til 4 alt efter hvor relevant det er for jer, at komme til at ranke for på Google. Gennemgå derefter de søgefraser, der består af 4, 5, 6 eller flere ord. Her vil antallet af søgninger være væsentligt lavere, men til gengæld vil det endnu være forholdsvist nemt at komme til at opnå gode placeringer i søgeresultaterne for de mere specifikke søgninger – og ramme folks hensigt bag søgningen mere præcist.

Så find de spørgsmål, der har størst relevans for jeres forretning og opret sider på jeres hjemmeside, der besvarer disse spørgsmål. For folk der har søgt så specifikt på et emne inden for jeres fagområde, har en meget stor interesse i at få et ordentligt og informativt svar på deres spørgsmål. Derved kan I øge kendskabsgraden til jeres firma over for folk, der måske er helt nye inden for jeres fagområde eller har brug for helt konkrete ydelser, som I tilbyder.

Hvor mange søger på de enkelte søgeord?

Før I går i gang med at bygge sider til de søgeord, der er mest relevante for jer, af dem I har prioriteret højst, kan det være en god ide at få en mere eksakt indikation af, hvor mange der søger på de enkelte søgeord eller korte fraser. Her kan I med fordel kontakte os hos Obsidian Digital. Vi har adgang til de mere eksakte tal fra Google og kan derfor vejlede jer om, hvilke af jeres højst prioriterede søgeord, det giver mest mening at udarbejde indhold for på jeres hjemmeside. Læs mere om hvad vi tilbyder inden for søgeordsanalyse.

Opbyg sidens hierarki

Når I har udvalgt de søgeord og fraser, som I ønsker at blive fundet på i søgningerne på Google, kan I begynde at opbygge jeres hjemmesides hierarki. Hierarkiet fortæller Google noget om, hvilke søgeord på siden, der er mest vigtige for jer – eller rettere hvordan I prioriterer de enkelte søgeord, I omhandler på hjemmesiden i forhold til hinanden. Jo højere i hierarkiet på siden de enkelte søgeord er placeret, jo vigtigere er de for jer. Hierarkiet anvendes også til at bestemme, hvordan siderne skal være organiseret på den menu, de fleste hjemmesider har i toppen af siden.

I praksis betyder det, at de søgeord der er de vigtigste, kommer til at optræde som menupunkter i menuen og de søgeord, der har mindre relevans, optræder som menupunkter i undermenuerne under hvert menupunkt. Brug et ”organisationsdiagram” i PowerPoint til at bygge en grafisk oversigt over siden. Så bliver det nemmere at styre de enkelte siders placering. Samtidig kan diagrammet bruge som tjekliste i forbindelse med opbygningen af siden. Når strukturen er på plads, er I klar til at bygge indholdet til de enkelte sider på hjemmesiden.

Teknisk SEO – fundamentet for de bedste placeringer i søgemaskinerne

Teknisk SEO handler om, hvorvidt der er noget af teknikken bag eller om opsætningen af hjemmesiden, spænder ben for jeres placeringer i søgeresultaterne. Det kan f.eks. være en lille ting som f.eks., at I har glemt af give søgerobotterne lov til at indeksere hjemmesiden, når I er færdig med at bygge den. For de fleste webudviklere sørger nemlig for at spærre hjemmesiden for indeksering af Google og de andre søgemaskiner, mens den bliver bygget. Ellers kan I nemlig risikere, at I kommer til at optræde med nogle midlertidige eller helt forkerte webadresser i søgeresultaterne.

Desværre er der mange, der glemmer at fjerne denne spærring, når de lancerer hjemmesiden. Det betyder, at hjemmesiden slet ikke bliver indekseret af Google og alt jeres hårde arbejde med søgemaskineoptimering, ikke kommer til sin ret. I bliver ved med at være usynlige, lige meget hvor meget I optimerer på tingene. Har I bygget hjemmesiden i f.eks. WordPress, skal I derfor altid huske at tjekke op på, om I har fjernet markeringen af Fortæl søgemaskinerne at de ikke skal indeksere dette websted-feltet under Søgemaskinesynlighed i Indstillinger. I andre CMS’er findes der en tilsvarende indstilling.

Ingen gider vente på langsomme hjemmesider

En anden vigtig parameter er, hvor hurtig jeres hjemmeside svarer, når nogen klikker på et af jeres søgeresultater. Ingen gider nemlig vente på langsomme hjemmesider og hvis teknikken bag jeres hjemmeside gør den sløv og langsom, finder de potentielle kunder bare en konkurrent, der har en toptunet hjemmeside. Ja, I kan tilmed risikere at Google mærker jeres søgeresultater med en advarsel om, at siden er langsom – og så er der slet ingen, der gider klikke på den.

Hastighedsoptimering kræver en masse kendskab til webservere, programkode og andre tekniske faktorer. Derfor er der mange SEO-bureauer, der helt hopper det over. Men det sker ikke hos os. For det er en vigtig faktor i Googles algoritmer. Så derfor skal det bare være i orden og her er vi en rigtig god samarbejdspartner, hvis du skal have hastighedsoptimeret jeres website.

Billedstørrelser – en lavthængende frugt

Oftest er det nu ikke så meget teknikken, der spænder ben for hastigheden på jeres hjemmeside. I stedet skal årsagen findes i de forholdsvis store billedfiler, I anvender på den. Det giver en unødvendig lang indlæsningstid for siden, hvis der skal overføres flere megabyte billeddata for hvert billede frem for nogle få hundrede kilobytes. Derfor er det vigtigt at få weboptimeret alle jeres billeder, så de fylder mindst muligt. Det kan enten gøres i billedbehandlingsprogrammer på computeren eller via online tjenester som smush.it eller kraken.io. Begge fås også som plugins til WordPress. Læs mere om hvad vi tilbyder inden for hastighedsoptimering.

Teknisk duplicate content og tyndt indhold – den snigende dræber af gode søgeresultater

Det er almindelig kendt, at Google straffer dig, hvis du bevidst eller ubevidst kopierer og genbruger tekst fra andre websites. Det kaldes for duplicate content. Men faktisk kan du også blive straffet for duplicate content, der opstår af tekniske årsager på din hjemmeside, hvis du kan tilgå det samme indhold via flere webadresser. Her er det faktisk nok, hvis du kan tilgå den samme side både med og uden www i adressen.

Eller at den samme side optræder under to forskellige kategorier – enten produktkategorier på en webshop eller indlægskategorier på en blog. I Googles optik giver det flere webadresser til det samme indhold – og det får i slag for. Skal I undgå denne kedelige form for duplicate content, kræver det en korrekt opsætning af hjemmesiden og korrekt brug af redirects og såkaldte canonical tags.

Det er også spidsfindigheder, vi kan hjælpe dig med. En anden snigende dræber er tyndt indhold. Det dækker over alle de sider på hjemmesiden, hvor der ikke står ret meget på. Den slags sider opstår oftest af tekniske årsager eller på grund af CMS’ets håndtering af indholdet. Har du f.eks. en indlægskategori med meget få poster i på WordPress eller en produktkategori med få produkter i, vil den tilhørende kategoriside der lister posterne eller produkterne tælle som tyndt indhold, når Google vurderer siden.

Ingen gider læse en hjemmeside på mobilen, der ikke er responsiv

Du får også dårligere placeringer i søgeresultaterne, hvis jeres hjemmeside ikke ser ordentlig ud på mobilen. Tilpasser den sig ikke til mobilens lille skærm, så man skal scrolle rundt og zoome ind på den, gider folk den ikke. Det er rigtigt, rigtigt dumt. For hovedparten af alle søgninger i dag foretages fra mobilen og da Google favoriserer hjemmesider, der er mobilvenlige i søgeresultaterne, kan I vinke farvel til mange besøgende, hvis I ikke søger for at have et såkaldt responsivt design på siden. Læs mere om hvad vi kan tilbyde inden for teknisk SEO.

Onpage SEO – søgemaskineoptimering af den enkelte side

Det er vigtigt, at I får optimeret hver eneste side på jeres hjemmeside, så indholdet passer til et af de søgeord, I gerne vil findes på. Det er vigtigt, at I kun forsøger at få en og kun en side til at ranke for hvert enkelt søgeord. For der er jo allerede masser af konkurrenter, der forsøger at ranke for søgeordet. Så hvorfor dog skabe flere konkurrenter selv og samtidig forvirre Google.

Onpage SEO er noget helt andet i dag, end det var en gang. For hvor det tidligere ”bare” var et spørgsmål om, at få skrevet søgeordet tit nok i teksten, er det mere raffineret i dag. Bruger du søgeordet for ofte, kan du ligefrem blive straffet for det! Onpage SEO handler først og fremmest om at få svaret på den søgning, der har ledt folk hen til siden. Det skal helst ske så tidligt som muligt i teksten og gerne allerede i manchetten. Allerede i overskriften skal den besøgende (og Google) kunne se, at den pågældende side er relevant for dem.

Det gøres ved at skrive en god og fængende overskrift, hvor søgeordet, søgefrasen eller en grammatisk korrekt variant af den indgår. Manchetten – det afsnit der kommer lige efter overskriften – skal helst også have søgeordet eller søgefrasen så tidligt i den første sætning som muligt og skal helst både give svaret på søgningen og virke så spændende, at folk får lyst til at læse videre.

Da hovedparten af alle der læser noget på nettet, altid lige skimmer siden først, er det også vigtigt, at søgeordet eller grammatisk korrekte afledninger optræder i mellemrubrikkerne (sidens H2’ere), samt at mellemrubrikkerne er skrevet, så læseren i praksis kan nøjes med ikke at læse andet på siden, for at få tekstens hovedpointer med sig.

HUSK: Uanset hvor på siden søgeordet anvendes, er det vigtigt, at det indgår naturligt og anvendes grammatisk korrekt. De tider hvor du var nødt til at stave søgeordet forkert, for at komme til at ranke for det ord, der var flest, der søgte på, er for længst forbi. Du kan du med fordel gå efter at ranke på entalsformen af dine vigtige søgeord. Det er nemlig dem, brugerne oftest anvender, når de søger på noget – når vi ser bort fra bukser og andre ord, det er naturligt at skrive i flertal.

Søgeordet er ikke nok

Men anvendelse af søgeordet eller søgefrasen er ikke nok. Google har nemlig også brug for at forstå, i hvilken relation søgeordet optræder på siden. Altså i hvilken sammenhæng eller betydning søgeordet indgår i på jeres side. Derved kan de bedre placere jeres side mest relevant i forhold til folks intention, når de foretager søgningen – altså de søgeintentioner vi omtalte tidligere.

Sammenhængen afgør Google ud fra en analyse af den semantiske sammenhæng, søgeordet optræder i – altså hvilke synonymer for søgeordet, I anvender, hvilke andre ord (evidens- og relaterede termer) søgeordet optræder sammen med og andre semantiske indikatorer. Det kræver nok et eksempel. Har I f.eks. en side på hjemmesiden, der skal ranke for ordet ”Panda”, bruger Google sidens andre ord til at afgøre, om der er tale om dyreracen ”Panda” eller deres egen, frygtede ”Panda”, som er en algoritme, der bruges til at bedømme kvaliteten af en hjemmeside og de enkelte sider, der er på sitet.

Finder Google ord som ”Kina”, ”bambus” og ”unge” på siden, afgør Google, at jeres side skal vises i søgninger, hvor brugeren søger efter oplysninger om dyreracen ”Panda”, mens ord som ”algoritme”, ”Google” og ”kvalitet” får Google til at ranke siden for søgninger på deres Panda-algoritme. Netop semantikken og hvilke fagord der anvendes på siden, er en af de metoder, Googles Panda-algoritme – meget apropos – anvender til at vurdere kvaliteten og relevansen af hjemmesiden.

Billeder – den oversete Onpage SEO-faktor

En anden vigtig onpage SEO-faktor handler faktisk slet ikke om teksten på siden. Nej, det handler om billederne – eller rettere teksten til disse. For til hvert eneste billede kan give god vægt til siden og skaffe den flere gode placeringer i søgeresultaterne, hvis i sikrer, at der bliver skrevet:

  • Et beskrivende filnavn til billedet, der gerne må indeholde søgeordet
  • En god billedtekst med aktiv anvendelse af søgeordet til hvert billede
  • En beskrivende tekst i billedets Alt-tag, der også anvender søgeordet.

Billedsøgninger på Google er nemlig meget mere populære, end de fleste tror. Her bruger Google teksten i billedernes filnavn og Alt-tag til at forstå, hvad billedet viser. Så har I et godt, relevant billede, som I har skrevet en god, beskrivende tekst med aktivt brug af søgeordet i, er der stor chance for, at det billede kan få en høj placering i billedsøgninger for det pågældende søgeord.

Det kommer aldrig til at ske, hvis I bare beholder standardfilnavnet fra digitalkameraet, der tog billedet, når I lægger billedet op på hjemmesiden. I de fleste CMS-systemer bliver det nemlig automatisk indsat som Alt-tag for billedet. Samtidig giver I synshandicappede en meget bedre oplevelse af jeres hjemmeside. De bruger nemlig tit et oplæsningsprogram til at læse siden højt for dem og det bruger oplysningerne i Alt-tagget til at beskrive billedet med. Her er filnavnet fra kameraet heller ikke særligt informativt. Endelig er der billedteksten. Her vil en god og fængende billedtekst under hvert billede øge chancerne for, at folk bliver hængende på siden for at læse mere. Samtidig hjælper den Googles display-algoritme med at forstå, hvilken sammenhæng billedet optræder i på siden.

Sørg for gode titles og meta description

En sidste meget vigtig Onpage SEO-faktor er sidens title og meta description. Det er to vigtige parametre, I kan angive for alle jeres sider. Det er jeres forslag til, hvad Google skal vise for en beskrivende tekst om den pågældende side, når den vises i søgeresultaterne. Forslag skal forstås helt bogstaveligt. For synes Google, de kan finde en bedre beskrivende tekst på siden, vælger de den – eller fylder ud med mere tekst, hvis jeres title og meta description er for korte. Er de for lange, klippes de bare af der, hvor de overstiger det antal pixel, Google accepterer i længden. Så det handler om at ramme så tæt på det antal pixel, Google accepterer.

De måler nemlig ikke på antal tegn men på pixels, for at kunne få så ensartede beskrivelser som muligt for hvert søgeresultat. Antallet af pixel svarer til omkring 70 tegn for sidens title og 156 tegn for sidens meta description. Men bruger du mange store bogstaver eller brede bogstaver som m og w i teksterne, er der plads til færre tegn. Derfor er det en god ide at bruge et værktøj som SEOmofo’s Snippet Optimizer, der viser, hvordan den pågældende title eller meta description kommer til at se ud i søgeresultaterne.

Her måler populære plugins til WordPress som Yoast SEO stadig kun på antallet af tegn. Så skal du være helt sikker, så brug altid SEOmofo’s tool i stedet. Når du skriver sidens title, er det vigtigt at søgeordet eller frasen indgår i den. For Google bruger sidens title til at ranke siden med. Til gengæld vægter meta description ikke længere i Googles algoritmer. Men da Google fremhæver de ord i teksten, der indgår i folks søgninger, er det en god ide alligevel at medtage søgeordet i meta description alligevel – og i sidens webadresse for den skyld også.

For jo flere gange hele eller dele af folks søgning optræder fremhævet i jeres beskrivelse af siden, jo større chance er der for, at de vælger jeres side frem for konkurrenterne. Den kommer nemlig til at se mere relevant ud for dem, jo flere fremhævede ord, der er i beskrivelsen.

Lokal SEO

Lokal SEO går ud på at sikre jer de bedste placeringer i søgemaskinerne, når nogen søger på jeres fagområde, produktsortiment eller ydelse efterfulgt at en bestemt geografisk lokation. Det er især en vigtig disciplin inden for SEO for butikker og andre geografisk bestemte brancher, hvor kunderne skal indfinde sig på en bestemt adresse. Lokal SEO er blevet meget vigtigere i takt med, at folk foretager flere og flere søgninger fra mobilen.

Hovedparten af alle søgninger i dag kommer som sagt fra mobilen og integrationen med mobiltelefonen gør det nemt for dem, der befinder sig i nærheden af jer og søger efter produkter og ydelser, I sælger, både at få en rutebeskrivelse og mulighed for at ringe op til jer direkte fra søgeresultaterne. Derved bliver der ikke langt fra tanke til handling, når først en potentiel kunde har fundet jer i søgeresultaterne.

Så derfor er det ekstra vigtigt for forretninger og andre næringsdrivende med lokal forankring, at få foretaget lokal søgemaskineoptimering. Et sted at starte, er at få bygget nogle sider på jeres site, der ranker for den eller de lokationer, hvor I har butikker eller afdelinger. Siderne skal ranke for de lokale søgninger, I gerne vil findes på og består typisk af jeres vigtigste søgeord efterfulgt af lokationen.

Sælger du f.eks. cykler i Køge, bør du ranke på både ”cykler Køge”, ”BMX-cykler Køge”, ”mountainbike Køge” og hvilke andre former for cykler, du nu ellers sælger fra butikken i Køge. Lokal SEO handler dog ikke kun om optimering på selve sitet i form af f.eks. sider der er målrettet mod de enkelte lokationer, I bor på, men kræver også, at I f.eks. har oprettet en Google My Business konto.

Den giver mulighed for at lære Google alt, hvad der er relevant om jeres lokale forretning, både hvad angår placering, åbningstider, telefonnumre og produkter. Kontoen er gratis og giver jer også mulighed for f.eks. at få anmeldelser af jeres butik vist i søgeresultaterne, samt en kort profiltekst, billeder og oplysninger om produktkategorier etc. Det er også muligt at få vist noget statistik på, hvordan folk finder jer i de lokale søgninger på Google. Læs mere om hvad Obsidian kan tilbyde inden for lokal SEO.

Linkbuilding

Hvem og hvor mange der linker til siderne på jeres hjemmeside, er stadig en vigtig ranking-faktor for Google. For som udgangspunkt er et link fra en anden hjemmeside et skulderklap for jeres gode indhold. Kommer linket fra en velanset hjemmeside, tæller det som et ekstra plus for sides autoritet og kvaliteten af indholdet og jo flere af den slags link, jeres sider har, jo større autoritet får jeres hjemmeside i Googles øjne.

På samme måde – eller rettere omvendt – forholder det sig med links fra dubiøse og tvivlsomme hjemmesider, der er kendt for at have dårligt eller betalt indhold. Finder Googles for mange links til jeres sider på hjemmesiden fra den slags sider, tæller det ned i Googles anseelse af jeres website. Derimod bringer links fra små hjemmesider, som Google ikke rigtigt har noget på, ikke nævneværdig værdi til jeres placeringer i søgeresultaterne.

Når Google skal vurdere linkbuildingen til jeres hjemmeside, foretager de en overordnet vurdering af alle de links, der peger på de enkelte sider på hjemmesiden. Det kaldes for jeres hjemmesides linkprofil og ud fra denne giver eller fjerner Google vægt til jeres placeringer alt efter, hvor mange velrenoverede og hvor mange dubiøse sider, der linker til jer.

Tre forskellige former for links

Generelt findes der tre forskellige former for links:

  • Earned links er links, der opstår spontant og uden jeres mellemværende. De kommer fra hjemmesider, der finder jeres indhold nyttigt og derfor linker til det fra deres hjemmeside.
  • Acquired links er links, som du erhverver på en eller anden måde. Det kan være gennem oprettelse i forskellige webkataloger, f.eks. branchefortegnelser, online telefonbøger, fagbladsportaler eller fordi du har sponseret den lokale sportsklub eller lignende. Det kan også være gæsteindlæg på en blog eller artikler, du har indsendt til et online medie.
  • Payed links er link fra indhold, du har betalt for at få udgivet eller har betalt andre for at skrive. Det kan være enten om jeres firma eller med link retur til jeres hjemmeside. Den slags linkbuilding er ekstrem farlig, fordi Google giver alvorlige straffe til sites, der bruger betalte links i deres kamp om at komme til tops i søgeresultaterne.

Google er blevet bedre til at spotte betalt linkbuilding

Tidligere var det almindeligt at købe såkaldte linkbuilding-pakker for små penge, der gav links fra en masse forskellige hjemmesider i form af artikler, der kun var skrevet med det formål at linke til siden – de såkaldte splogs. Den slags links er Google blevet ekstremt gode til at finde i dag og de straffer hårdt, når de ser dem. Derfor har man set eksempler på, at firmaer har købt den slags pakker på vegne af deres nærmeste konkurrenter, så konkurrenterne endte med en ufortjent straf for betalt linkbuilding. Sker det for jeres virksomhed, skal du vide, at du kan indberette den slags links til Google via Google Search Console, så de ikke kan skade jeres placeringer i søgeresultaterne. I kan naturligvis også kontakte os hos Obsidian Digital. Så kan vi hjælpe jer med at få taget de pågældende links ud af Google beregninger.

Sund og ufarlig linkbuilding

Både aquaired og betalte links giver nemt jeres hjemmeside en skæv linkprofil, der ikke ser godt ud i Googles øjne. Derfor er det sikreste altid at arbejde med earned linkbuilding. I sin reneste form betyder det, at I skal sørge for at udvikle noget kvalitetsindhold, der er så godt, at andre linker til det eller deler det på sociale medier af sig selv.

Det kræver, at I kender de målgrupper eller emneområdet for det eller de online medier, I gerne vil have til at linke til jeres hjemmeside og kan producere noget spændende indhold, som det vil være naturligt for dem at linke til. Det er dog ikke sikkert – eller måske nærmere overvejende usandsynligt – at de ønskede medier opdager det gode indhold af sig selv. Så ligesom firmaerne I gamle dage, havde en PR-mand, der sørgede for, at man fik sit firma optalt i avisen, så er PR-mandens opgave i dag at gøre de rette medier opmærksomme på det indhold, I har produceret.

Sådan en ”PR-mand” kunne sagtens være Obsidian Digital, der også kan bistå med at finde ud af hvilket indhold, der kunne være interessant for de enkelte medier at linke til, samt at få produceret indholdet for jer. Læs mere om Obsidian Digitals linkbuilding-ydelser.

Linkanalyse

Vil I gerne forbedre jeres placeringer i søgeresultaterne for en eksisterende hjemmeside, der måske har været online i nogle år, er det en god ide at starte med at foretage en linkanalyse af siden. For som allerede nævnt er links stadig en meget vigtig ranking-faktor for Google. Det kan I få et overblik over via Google Search Console under Søgetrafik | Links til dit website.

Her kan du få vist, hvilke domæner der linker til jeres hjemmeside, hvor mange links der kommer fra hver site, samt hvilke sider på jeres hjemmeside, der linkes til. Har jeres hjemmeside f.eks. mange links fra sider, der ikke har specielt høj anseelse hos Google eller har I stort set ingen eller kun meget få links, vil jeres linkprofil i Google Search Console afsløre det.

Det kan dog være svært at vurdere selv, hvilke sites Google anser for at være af den ene eller den anden karakter, ligesom listen i Google Search Console oftest ikke er helt komplet. Derfor er det en god ide at få foretaget en professionel linkprofil-analyse af os. Her finder vi alle de hjemmesider, der linker til jeres side, ser på, hvor troværdige disse sider er og opstiller en linkprofil for jeres site, der svarer til den, Google kan se.

Når vi først har det samlede billede af, hvem der linker hjem til jeres hjemmeside, kan vi ligesom Google vurdere, hvorvidt kvaliteten af de forskellige links giver et positivt eller negativt indtryk. I begge tilfælde kan vi efterfølgende komme med en plan for, hvordan jeres linkbuilding kan optimeres, så de link der findes til jeres side, bidrager så positivt som muligt til Googles vurdering af den. Du kan læse mere om Obsidian Digitals linkanalyse her.

Betyder synligheden i de sociale medier noget for din placering i søgeresultaterne?

I forbindelse med SEO-arbejde diskuteres det tit, hvor meget vægt firmaets sider på de sociale medier bidrager med. Her er der stor uenighed blandt eksperterne. For vi ved, at Google og de andre søgemaskiner har visse problemer med at få trafikdata fra de forskellige sociale netværk. For hvor Twitter sælger trafikoplysningerne til f.eks. Google, giver Facebook kun adgang til de data, der ligger frit tilgængeligt.

Så der er stor forskel på, hvor nøjagtige data de forskellige sociale netværk giver søgemaskinerne mulighed for at få fat på. Vi anbefaler dog altid, at I sørger for at have en stærk tilstedeværelse på de sociale medier og sørger for at være aktive og poste opslag regelmæssigt. Aktiv tilstedeværelse er nemlig den eneste måde, I kan skabe en stor skare af følgere på de sociale medier.

Den skare kan så se, synes godt om og dele jeres opslag, ligesom de kan klikke på dem og på den måde generere trafik til hjemmesiden – de gange hvor opslaget linker hjem til jeres hjemmeside naturligvis. Alle fire ting er nogle, Google potentielt kan registrere og anvende som en indikation for, hvor populær og relevant jeres emne er, for dem der ser jeres opslag på de sociale medier.

Her må det antages, at Google vægter delinger over synes godt om og blot at se opslaget, lige som de medtager link til jeres side fra de sociale medier som en del af sidens linkprofil. Spørgsmålet er blot, om og i så fald hvor meget, Google vægter disse faktorer i deres indplacering af jeres side i søgeresultaterne. Men uanset om og hvor stor vægt Google og de øvrige søgemaskiner tillægger de sociale medier, er det en effektiv måde at markedsføre jeres firma på over for jeres kunder.

Samtidig tilbyder de sociale netværk – og i særdeleshed Facebook – nogle virkelig målrettede og effektive annonceringsmuligheder, der for små penge kan have stor indflydelse på jeres omsætning og kendskabsgrad i markedet. Vil du vide mere om mulighederne for at udnytte de sociale medier mest optimalt, samt få hjælp til at udforme aktiviteter, opslag og annoncering på disse, kan du læse mere om hvad Obsidian Digital tilbyder her.

Brugerengagement – den sværeste parameter at optimere

Af de omkring 200 parametre Google anvender til at indplacere siderne på jeres hjemmeside i søgeresultaterne, er der meget, der tyder på, at brugerengagementet bliver tillagt en større og større betydning. For de hjemmesider hvor brugerne tilbringer længst tid, må jo selvsagt være dem, der har den mest relevante viden om det pågældende emne og dem, der er bedst til at besvare de besøgendes spørgsmål.

Brugerengagementet er ikke en enkelt parameter, men bestå af flere forskellige, hvoraf nogle af dem kun er gisninger og ikke noget, vi kan sige med sikkerhed. I alle tilfælde er det parametre, som Google kan opsnappe enten direkte eller via nogle af deres produkter, så som Chrome-browseren, Google Toolbar, der stadig er installeret på mange computere og så Google AdSense.

Faktisk kunne de tilgå helt nøjagtige oplysninger om brugerengagementet på jeres hjemmeside, ved at kigge på jeres Google Analytics-konto (som de fleste jo anvender til at måle på trafikken på hjemmesiden). Men det har Google tidligere ret gentlemanagtigt meldt ud, at de ikke gør. For derved ville de kunne udnytte deres monopollignende status på trafikanalyser på en måde, som konkurrenterne ikke havde adgang til og åbne op for alvorlige søgsmål fra de konkurrerende søgemaskiner.

Derfor handler det om at holde på jeres besøgende og få dem til at foretage sig andet end bare at læse en enkelt side og så forsvinde igen. Har du en webshop, er det også en vigtig parameter, hvor mange penge folk bestiller varer for, hver gang de handler hos jer.

Begge dele er nemlig parametre, både Google og de andre søgemaskiner kan opfange, sammen med brugerengagement-parametre som:

  • Hvor længe folk bliver på en side på websitet, efter de er landet på den fra en søgning
  • Hvor lang tid hver besøgende i gennemsnit anvender på hjemmesiden
  • Hvor mange sider hver besøgende læser i løbet af et enkelt besøg
  • Hvor mange procent af de besøgende, der kommer igen
  • Hvor mange besøgende, der går direkte ind på hjemmesiden uden at bruge en søgemaskine
  • Hvor mange salg, downloads og andre aktiviteter, de besøgende foretager
  • Hvor mange og hvilke formularer de besøgende udfylder
  • Hvor mange kommentarer de besøgende skriver på jeres blogposter eller fora på siden
  • Hvor mange udgående links, der klikkes på
  • Hvor mange der søger på jeres firma- eller brandnavn

Brugerengagement kræver godt indhold

Det er alt sammen parametre, der er svære at optimere på – undtagen ved at have masser af godt og relevant indhold på siden. Det kræver et stærkt team af indholdsudviklere i form af tekstforfattere, grafikere og andre formidlere, samt en stærk digital strategi. Den kan vi hjælpe dig med at lægge og du kan læse mere om, hvordan vi lægger en digital strategi her.

Der er dog også andre faktorer, der kan optimeres på, hvis I vil øge brugerengagementet på jeres hjemmeside. F.eks. kan I sørge for, altid at tilbyde de besøgende noget relevant indhold, de kan klikke videre til, samt øge den interne linkbuilding i jeres indhold. På den måde får de besøgende serveret en masse interessante muligheder, som det vil være tillokkende for dem at klikke sig videre på.

Sidens navigationselementer og overordnede design kan også optimeres til at blive bedre til at holde på brugerne. Ikke ved – som mange fejlagtigt tror – at give dem en masse forskellige muligheder for at klikke videre. Gå i stedet efter at gøre det så overskueligt som muligt for de besøgende at finde rundt og gør det indhold så synligt som muligt, som der er størst sandsynlighed for, at de vil finde relevant at klikke videre til.

Det kan kræve håndoptimering af de enkelte sider på hjemmesiden, men værdien af denne optimering kan være stor i relation til brugerengagementet set over tid. Tag også og gå siden igennem med en brugers øjne eller få en bekendt eller en helt vildt fremmed til at gennemgå siden med jer og skriv ned, hvad de studser over, hvad de mangler og hvad de synes er godt.

Google Analytics – din vigtigste kilde til at opgøre brugerengagementet med

For at få det bedste overblik over, hvilke sider der skaber den største trafik til jeres hjemmeside og hvilke sider, der har det største brugerengagement målt på fastholdelse af den besøgende, har I brug for et stærkt webanalyse-værktøj. Her har vi tidligere nævnt Google Analytics og det er da også det værktøj, vi selv bruger, når vi skal analysere brugerengagementet på kundernes hjemmeside.

Det er ufatteligt avanceret og helt gratis at anvende. Samtidig er det et godt udgangspunkt for en masse andre optimeringsopgaver og et godt sted at finde inspiration til, hvilke former for indhold I skal udvikle mere af. Ved hjælp af Google Analytics kan du f.eks. se bounceraten på dit site og hvilke sider, der er de mest populære indgangssider til jeres hjemmeside. De er det oplagte sted at starte, når I skal til at optimere siden med hensyn til brugerengagement. Ved f.eks. at sammenligne sider med en lav bouncerate med sider med en høj bouncerate, kan I få nogle indikationer af, hvad det er, der får folk til at blive hængende på siderne.

Tjek også de sider igennem, som folk oftest forlader hjemmesiden fra og undersøg, hvad I kan gøre for at holde på de besøgende på netop disse sider. Derudover arbejder vi med marketing attribution, når vi arbejder med din SEO. Vi kortlægger den nøjagtige værdi, som søgemaskineoptimering skaber sådan, at du har en klar ide om, hvor mange ressourcer du skal tildele denne kanal.

Men lige så avanceret Google Analytics er, lige så besværligt kan det være at få sat rigtigt op. Værktøjet kan simpelthen så meget, at det er svært at kende alle kringelkrogene og forstå at udnytte de mange muligheder optimalt. Det kan vi hjælpe med, ligesom vi kan hjælpe jer med at tolke resultaterne og rådgive jer om, hvad I kan bruge dem til i praksis. Her kan du læse mere om, hvordan vi kan hjælpe jer med Google Analytics.

Effektmåling – hvor effektivt konverterer jeres hjemmeside eller webshop de besøgende til kunder?

Formålet med enhver hjemmeside eller webshop er selvfølgelig, at konvertere de besøgende til kunder i jeres firma eller forretning. Her kan Google Analytics også give jer en masse værdifulde data, ligesom hjemmesidens placeringer for relevante søgeord er vigtige at følge med i, når I skal skabe de bedste muligheder for at tjene penge på jeres online-aktiviteter. Generelt bør I derfor måle på både synlighed, trafik til siden og hvilke handlinger folk foretager sig, når de først er landet på siden. Hver af disse elementer kan vi hjælpe jer med at optimere på:

  • Synligheden måles på sidens placering på jeres vigtigste søgeord. Disse overvåges med vores særlige værktøj og kan optimeres ved hjælp af SEO-arbejdet.
  • Trafikken måles med Google Analytics og denne kan ligeledes optimeres via SEO-arbejde, PPC-annoncering og synlighed på de sociale medier.
  • Handlingerne på hjemmesiden kan ligeledes måles med Google Analytics og her har vi en lang række muligheder for at optimere på konverteringen på siderne, ved at flytte rundt på de enkelte elementer på siden, ændre på tekster, farver og formen på elementerne med videre.

Især konverteringsoptimeringen der får folk til at foretage flere handlinger på siderne på jeres hjemmeside eller produktsiderne i jeres webshop, er en hel videnskab for sig. Her er vi så heldig at have nogle af branchens skarpeste og mest erfarne hjerner ansat, der har stor erfaring med konverteringsoptimering. Læs mere her om, hvordan vi kan konverteringsoptimere jeres hjemmeside eller webshop.

Vil du vide mere om SEO

Hermed er vi kommet hele vejen rundt om SEO og de SEO-relaterede ydelser, I kan få hjælp til hos Obsidian Digital. Vil du eller andre i jeres firma, på jeres skole eller i din brancheforening vide mere om SEO, kommer vi gerne ud og holder foredrag, oplæg og deltager på seminarer.

Vi kan også holde en fokusdag internt i jeres online marketingafdeling eller opdatere jeres SEO-viden på mange andre måder. Vi kan også uddanne jer i at blive bedre til at anvende de oplysninger, I kan hente ud af Google Analytics og andre af de vigtige online-værktøjer, der findes til søgemaskineoptimering på nettet.

Google har også deres egne hjælpesider, som du kan finde her og her. Så uanset hvilke SEO-udfordringer I står med, så husk, at vi altid står klar til at hjælpe jer hos Obsidian Digital.