Selv om Pinterest er et af de mindre sociale medier, er det nogle af de mere købestærke, som er de mest hyppige brugere. Det er folk, der er glade for visuel inspiration, vild med at lave lister og vild med at skabe overblik. Så det er ikke overraskende, at dette sociale medier er så populært blandt især kvinder fra den kreative klasse.
Det betyder samtidig, at det er de mere visuelle produktkategorier inden for mode, mad, boligindretning og så videre, som det er nemmest at promovere via lækre billeder på Pinterest.
Vigtigt for de billeder, du bruger i dine annoncer
Når du skal promovere dine produkter i dine annoncer, er det derfor vigtigt, at det ikke bare er nogle døde produktbilleder, du præsenterer. Nej, billederne skal være af hverdagssituationer eller andre sammehænge, hvor produkterne falder naturligt ind i billedet. Og så skal billederne være stylede og lækre og se på, samt inspirerende for brugerne på en eller anden måde.
Sælger du f.eks. sminke eller smykker, kan flot stylede mænd eller kvinder, eller detaljerede nærbilleder af den del af personen, hvor dit produkt optræder, være relevante for brugerne. For mange kvinder samler inspirations-boards til f.eks. deres makeup, styling eller sammensætning af outfit.
Hvilke annonceformater tilbyder Pinterest
Til dine annoncer kan du vælge mellem alt lige fra en sponseret pin, over smarte billedkaruseller og video pins og til såkalde app-pins, du kan promovere dine apps med.
Sponserede pins
Sponserede pins er det mest grundlæggende annonceformat. Det er bare et almindeligt opslag med et produktrelateret billede og en uddybende tekst. Den sponserede pin vises så på en fremtrædende plads i relevante søgninger eller startfeedet hos folk i din målgruppe. Sammen med pinnen vises en lille note om, at den pågældende pin er sponseret.
Men i modsætning til når du klikker på en almindelig pin, kan et klik på en sponseret pin sende brugeren videre til din hjemmeside eller webshop. Eller til et board med andre inspirerende billeder af det pågældende produkt. Eller hvad der nu er relevant i sammenhængen.
Sponserede videopins
Med sponserede videopins kan du få vist en inspirerende video om dit produkt, din tjeneste eller hvad for et budskab, du nu vil annoncere med. Igen er det vigtigt, at du viser dine produkter i inspirerende setting, eller præsenterer en smart detalje ved dem, som folk vil lægge mærke til.
Lige som med sponserede pins kan sponserede videopins vises i relevante søgninger, i startfeedet hos din målgruppe eller i sektionen ”Mere i samme stil…”, når folk er inde og se nærmere på pins, de har klikket på.
Du kan vælge mellem flere forskellige videostørrelser. Dog anbefaler Pinterest selv, at du bruger maksimal størrelse på visningen af din video, så du skiller dig mest muligt ud og få brugerens fulde opmærksomhed. Det er i øvrigt også det bedste format til mobilbrugerne (og det er hovedparten af Pinterest-brugerne), fordi de så bedre kan se, hvad der sker på videoen.
Lige som på Facebook er det en god ide at huske undertekster og sørge for, at videoen har et kort, præcist og meget let forståeligt budskab. Samt at din tekst til videoopslaget er søgeoptimeret til Pinterest-søgninger.
Promoverede karruseller
Karuseller er en række billeder, som brugerne kan klikke sig igennem. De kan fortælle en lille historie eller f.eks. vise et produkt fra forskellige vinkler, i forskellige situationer eller bruges til at fremhæve detaljer ved produktet.
De promoverede karruseller giver dig mulighed for at få vist fem forskellige billeder af dit produkt eller dit brand. Lige som de andre annoncetyper kan du få dem vist i søgninger, i startfeedet og under ”Mere i samme stil…”-sektionen.
Promovede app-pins
Skal du promovere en app, er promoverede app-pins løsningen. Derved kan du få en annonce for din app til at dukke op i relevante søgninger. Herefter kan brugeren hente appen direkte fra deres app-store ved at klikke på din pin.
Det gør det nemt for din app at blive fundet af den rigtige målgruppe eller i situationer, hvor den er relevant for målgruppen.
Hvordan kommer du i gang med Pinterest-annoncering
For at kunne annoncere på Pinterest, skal du have en firmakonto på Pinterest og en annoncekonto med et tilknyttet betalingskort.
Derefter kan du oprette annoncerne fra din firmaprofil ved at klikke på Annoncer og vælge en handling.
Du kan målrette dine annoncer efter, om du ønsker at opnå større brandawareness, få mere trafik eller opnå konverteringer. Derefter guides du gennem en opsætning af annoncen, der bl.a. omfatter opsætning af dagligt og samlet budget, målgruppeudvælgelse, søgeordsudvælgelse og så videre. Derefter kan du oprette selve annoncen.
Målgruppeudvælgelsen er meget B2C-præget. Du finder således ikke målgrupper inden for mere B2B-relaterede emner som f.eks. ledelse, marketing eller lignende.
Når først annoncen er sat i gang, kan du efterfølgende følge med i forbruget og optimere parameterene på din annonce via annonceværktøjet på din firmaprofil.
Skal du i gang med Pinterest-annoncering?
Kunne du tænke dig at ramme de meget kreative, visuelt tænkende brugere på Pinterest, kan vi hjælpe dig i gang hos Obsidian Digital. Vi er kendt for vores gode tag på annonceringen på de sociale medier, og her er Pinterest ingen undtagelse.
Så vil du have mest ud af din Pinterest-anoncering fra starten, er det os du skal kontakte. Brug kontaktformularen, send en mail eller ring i dag!