Pinterest-annoncering

Pinterest er en unik social medieplatform, fordi den er meget visuel. Det gør det til en fremragende platform at annoncere på, især hvis dit produkt eller din tjenesteydelse er visuelt tiltalende. Pinterest er kendt for sit røde logo samt uendelige inspirationsunivers, som særligt er brugt af kvinder. På platformen er det kreativerne der er i højsædet, som her kaldes for ‘pins’.

Pinterest blev grundlagt i marts 2010 af Ben Silbermann, Evan Sharp og Paul Sciarra, og siden er Pinterest flittigt blevet brugt til at finde diverse hacks, modeinspiration, opskrifter, rejsebilleder og andre ideer som en del af rejsen mod deres næste køb. Pinterest bruger nummer 10.000 blev oprettet allerede ni måneder efter lanceringen, og blot et år efter inkluderede Time Magazine platformen i deres liste over de bedste websteder.

Vil du blive klogere på annoncering på Pinterest, så klik her og læs mere.

Strukturen på platformen

Platformen er bygget op omkring et startfeed, som man også kender fra diverse andre sociale medier. Her eksponeres du, som bruger, for de pins, som algoritmen mener er relevante for netop dig. Dette genereres blandt andet ud fra det content du interagerer med, det du søger på og det du selv deler og gemmer. På startfeedet er det også muligt at se idé pins, som er Pinterest’s version af stories og reels, som man kender fra andre platforme. Her kan man således vertikalt bladre sig gennem inspirerende pins, som vises på hele skærmen. Hvis du ønsker at oprette en idé pin selv, er det muligt at tilføje op til 20 billeder eller videoer, som vises ved siden af hinanden, som en karrusel.

Udover startfeedet er der selvfølgelig også en søgefunktion, som bruges hyppigt af brugerne, når de eksempelvis skal søge inspiration til indretning. Her kan du både søge efter content og profiler, og når søgningen er foretaget, kan du supplere med yderligere søgeord, som Pinterest’s algoritme selv genererer, for på den måde at komme nærmere det du netop søger. I selve søgefeltet kommer Pinterest også med forslag i form af ‘Ideer til dig’ og ‘Populært på Pinterest’. Som bruger er der derfor hele tiden et nyt inspirationsmoment, hvoraf en ny handling udspringer.

Foruden ‘Notifikationer’ og ‘Beskeder’ – hvor du henholdsvis opdateres med nye ideer og handlinger fra andre Pinners du følger, samt hvor du har et samlet overblik over de samtaler, du har med andre Pinners – findes der også en side til din personlige profil. Her får du et overblik over de boards du har mulighed for at oprette. Et board er en mappe, hvori du kan gemme og gruppere relevante pins. Mange bruger eksempelvis funktionen til at planlægge et bryllup, forskellige opskrifter, inspirerende tatoveringer og så videre. Det er desuden muligt at tilføje boards under dine primære boards, for at organisere yderligere. Tager vi Bryllups-boardet som eksempel igen, kan du eksempelvis tilføje boards under det til f.eks. tøj, menu, hacks, aktiviteter og så videre.

Pinterest’s brugere og deres adfærd

Pinterest har 478 millioner månedlige aktive brugere på verdensplan. Af disse er omtrent 77,1% kvinder, 14,5%  mænd og 8,4% uspecificeret. Hvis man ser på brugernes aldersfordeling, så udgøres den største gruppe på 40,8% af de 25-34 årige. Det er samtidig den aldersgruppe, hvor der er langt flest mænd (6,2%). De 18-24 årige udgør 15,9%, mens de 35-44 årige udgør 18,6%.

Pinterest siger selv om sine brugere at ‘Pinners are planners’. Generelt har pinners tendens til at være beslutningstagere i husstande med højere indkomster. De tendenserer desuden til at planlægge, forbruge og købe mere end den gennemsnitlige bruger på andre sociale medier. Det betyder, at de i sidste ende kan skabe en større værdi for din virksomhed, hvis du annoncerer på Pinterest.

Brugeradfærden på Pinterest påvirkes af at platformen i høj grad er et inspirationsunivers. Det betyder at købsrejsen kan være længere, fordi brugerne her først inspireres, hvorefter de lige skal modnes, før du som annoncør kan bære frugt af annonceringen. Den længere købsrejse betyder dog ikke at Pinterest ikke kan kategoriseres som en konverteringskanal. I kraft af målgruppens førnævnte tendenser, ses nemlig stadig en høj konverteringsværdi.

Kampagner

Når det kommer til annoncering på Pinterest er processen opdelt i tre niveauer; Campaign, Ad group og Ad. På kampagneniveau kan du vælge mellem fem forskellige kampagneobjektiver, som afgør hvordan du byder i auktionsrunden samt hvilke annonceformater der er tilgængelige. Dit valg af kampagneobjektiv afgøres af det mål, du har med kampagnen. For overskuelighedens skyld har Pinterest placeret de fem kampagneobjektiver under de tre kategorier ’Build awareness’, ‘Drive consideration’ og ‘Get conversions’. 

Under førstnævnte findes ‘Brand awareness’ som hjælper folk med at få øjnene op for dit brand, produkter eller services, samt ‘Video views’ som sørger for at skaffe dig flest mulige videovisninger, så du kan promovere dit brand. Dernæst findes ‘Consideration’ kampagneobjektivet, som er det eneste kampagneobjektiv under denne kategori. Den bruges, når du ønsker at så mange som muligt klikker på din annonce. Under den sidste kategori er ‘Conversions’ som har fokus på at finde de folk, der er mest tilbøjelige til at handle på dit website samt ‘Catalog sales’, hvor du kan promovere specifikke produkter ud fra dit uploadede produktkatalog via shopping annoncer.

 

Målgrupper

Når du er nået til ad group niveauet er det tid til at finde ud af, hvilken eller hvilke målgrupper du vil benytte dig af. Hvis du annoncerer på andre platforme kender du formentlig allerede brede målgrupper, som lader algoritmen finde de mest relevante brugere eventuelt begrænset af en aldersgruppe, lokation, køn, sprog eller enhed. Dette er selvfølgelig også en mulighed på pinterest. 

Interesser

Derudover kan du oprette brugerdefinerede målgrupper baseret på interesser. For at gøre dette, skal du blot vælge de relevante kategorier fra Pinterest’s lange liste af muligheder. Her kan du eksempelvis vælge mellem Art, Beauty, Food and Drinks og Home Decor samt yderligere kategorier herunder. Ud fra dette finder algoritmen de pinners der interagerer med pins indenfor de valgte interesser. 

Keywords

Pinterest har desuden en unik mulighed for at brugerdefinere målgrupper ud fra søgerord. Det vil sige, at du har mulighed for manuelt at skrive eller uploade en liste med søgeord, der er relevante for dit brand. Ud fra dette sørger algoritmen for at vise dine annoncer til pinners, der enten søger på de oplyste eller lignende søgeord. Annoncerne vises desuden under relaterede pins. Dette kan være en smart målgruppe at benytte sig af, da 97% af alle søgninger på Pinterest er generiske. De er dermed ikke brand specifikke, og er ofte meget brede. Faktisk består 71% af søgningerne på Pinterest af blot ét til tre ord. Det kunne for eksempel være ‘indretning til stuen, ‘billeder til væggen’, ‘sunde opskrifter’ eller ‘træningstøj til kvinder’. Hvis du benytter dig af denne målgruppe, kan du overveje at inkludere søgeord på både dansk og engelsk, hvis du eksempelvis annoncerer i Danmark, da en stadig større del af brugerne søger på engelsk. Du behøver ikke frygte at dine annoncer ender hos engelsktalende brugere andre steder i verden, så længe du vælger Danmark under lokationer. 

Retargeting

På platformen er det selvfølgelig også muligt at benytte sig af retargeting målgrupper. Der er mulighed for at lave tre former for retargeting; ‘Site visitors’, ‘Engagement’ og ‘Customer list’. Retargeting af ‘Site visitors’ dækker over personer, der allerede har besøgt dit website eller bestemte dele af det, så du kan målrette dem igen på Pinterest. ‘Engagement’ giver dig mulighed for at ramme kvalificerede Pinners, der allerede har interageret med dit content på Pinterest inden for en brugerdefineret tidsramme. Du har mulighed for at vælge mellem ‘Any engagement action’, som dækker over Pinners, der har udført en hvilken slags interaktion med dit content, og ‘Optimized engagement actions’, som er Pinnere, der har udført en handling af høj værdi eksempelvis gemt eller klikket sig ind på dit website, hvilket kan hjælpe dig med at generere det bedste resultat, da disse Pinners har vis mere interesse for dit brand. Det kan dog alligevel være klogt at vælge ‘Any engagement action’, hvis du ikke har en stor nok målgruppe med ‘Optimized engagement actions’. Til sidst har du mulighed for at uploade en eksisterende kundeliste, og ramme specifikke Pinners. Kundelisten kunne eksempelvis være nyhedsbrevsmodtagere eller personer, der har deltaget i en konkurrence. De tre former for retargeting kan bruges enkeltstående eller kombineres på kryds og tværs, for at sikre, at du når ud til en bredere målgruppe. 

Actalikes

Endelig har du også mulighed for at benytte dig af actalike målgrupper, som hjælper dig med at nå ud til personer, som ligner en af dine eksisterende målgrupper. Du kan bruge denne type målgruppe til at finde nye kunder, der sandsynligvis vil interagere med dine pins eller besøge dit website baseret på den valgte eksisterende målgruppe. 

Det er vigtigt, at du nøje overvejer valget af målgrupper. Hvilke slags ting kan de lide at pinne? Hvad reagerer de på? Ved at oprette pins, der appellerer til din målgruppe,  sikrer du at dine annoncer bliver set af de personer, der med størst sandsynlighed er interesseret i det, du har at tilbyde, så du kan få mest muligt ud af din reklamekampagne. 

 

Annonceformater

Der findes en række forskellige annonceformater på Pinterest, som hver især har deres egne fordele og bedste anvendelsesmuligheder. 

Standard annoncer er den mest grundlæggende type annonce på Pinterest. De består af et enkelt billede med en kort overskrift og beskrivelse. Annonceformatet bruges bedst til at promovere individuelle pins, da de giver brugerne en hurtig og nem måde at få mere at vide om et produkt eller en tjenesteydelse på. 

Standard videoannoncer svarer til standard annoncer, men de indeholder en video i stedet for et billede. Videoannoncer er en fantastisk måde at præsentere produkter eller tjenester på en mere engagerende måde. De kan også bruges til at fortælle historier eller vise flere billeder på en mere engagerende måde.

Brede videoannoncer svarer til standard videoannoncer, men de fylder mere på skærmen. Brede videoannoncer bruges bedst, når der er mere end én video i annoncen, eller når videoerne er længere end 30 sekunder.

Karrusel annoncer giver dig som annoncør mulighed for at vise flere billeder eller videoer i en enkelt annonce. Dette er en god måde at fremhæve forskellige produkter eller tjenester på, eller at vise forskellige aspekter af det samme produkt eller den samme tjeneste. Karrusel annoncer er også ideelle til at fortælle historier eller vise flere billeder på en mere engagerende måde.

Shopping annoncer er designet til at gøre det nemt for brugerne at købe de produkter, de ser på Pinterest. Annoncerne indeholder et billede, en pris, og et link til produktsiden. Shopping annoncer er en fantastisk måde at promovere produkter på Pinterest på, og de kan bruges sammen med andre annoncetyper som f.eks. standard annoncer og karrusel annoncer.

Pin-udvidelser er en type annonce, der giver annoncører mulighed for at inkludere yderligere oplysninger om deres produkt eller tjeneste på deres pins. Pin-udvidelser kan bruges til at give brugerne flere oplysninger om et produkt eller en tjeneste, eller til at promovere et salg eller et særligt tilbud.

 

Kreativer

Når du udvælger dit content skal du sørge for, at dine kreativer og pins generelt er af høj kvalitet. Dårligt lavede pins vil ikke blot blive ignoreret af brugerne, men de kan også afspejle din virksomhed dårligt. At investere i billeder og videoer af høj kvalitet vil betale sig i sidste ende. Tænk desuden over at dit content er visuelt tiltalende, samt at det fortæller en god historie, for på den måde at få brugerne til at ville lære mere. Derudover kan du med fordel have dit brand, produkt eller service som fokuspunkt, tilføje text overlay og inkludere dit logo i kreativet. Hvis dit kreativ er en video er det desuden vigtigt at du har en fængende start, for at fastholde brugerne. Dertil er det også en god ide at vælge et stærkt coverbillede samt at have fokus på ‘show, don’t tell’. 

 

Fordele og ulemper ved Pinterest

Som en relativt ny social medieplatform har Pinterest en masse fordele at tilbyde virksomheder med hensyn til annoncering. Dog ses platformen stadig lidt som en underdog i annoncering regi, netop grundet dens kortere levetid. Dette kan dog i sig selv være en fordel for dig som annoncør, da du så har mulighed for at være first mover, og være et skridt foran dine konkurrenter. Med lavere CPM-priser og en unik brugeradfærd kan Pinterest være en fantastisk måde at nå din målgruppe på. Målgruppen i sig selv er også en fordel, blandt andet grundet dens købsorienterede adfærd. På pinterest er der ikke lige så stramme regler for annoncerne, som det ses på eksempelvis Facebook. Det kan derfor være en fordel for dig at annoncere på Pinterest, hvis du har svært ved at få godkendt dine annoncer på andre platforme. Og da 97% af søgningerne på Pinterest er generiske, er der potentiale for, at dine annoncer kan blive set af en lang række mennesker.

Der er dog også nogle ulemper ved at annoncere på Pinterest. Algoritmen kan være svær at forstå, og antallet af brugere er relativt lille sammenlignet med andre platforme som eksempelvis Facebook og Instagram. Derudover er størstedelen af Pinterest-brugerne kvinder, så hvis du specifikt henvender dig til mænd, er dette måske ikke den bedste platform for dig. Endelig har kunderejserne på Pinterest tendens til at være længere end på andre platforme, så det skal du være forberedt på. Dette skyldes blandt andet målgruppens tendens til at planlægge. Det betyder dog ikke at brugerne på Pinterest ikke er købestærke. 

Hvis du leder efter en ny og innovativ måde at reklamere for din virksomhed på, bør pinterest helt klart være på din radar.

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden