Mere end 10 års erfaring med digital marketing

Certificeret
Udvalgte referencer

Vil du høre mere?

Website (required)

Vil Du Vide Mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Jacob Mohr Eldon Partner
Hvorfor Obsidian?

Eksperter i FB annoncering

Obsidian Digital rådgiver om og udfører Facebook-annoncering for danske virksomheder. Vi hjælper både B2C- og B2B-virksomheder med at nå både eksisterende og nye målgrupper gennem verdens største sociale netværk.

Med Facebook annoncering betaler du en CPM-pris. Det betyder at din pris afregnes på visningsbasis og således ikke betaling per klik, der er standard i andre annonceringsprogrammer som Google AdWords.

Visningsafregningen betyder, at Facebook annoncering for din virksomhed bliver en dyr affære, hvis I ikke magter at segmentere jeres mulige kunder snævert. Til gengæld kan de bedste ROAS-tal – Return on Ad Spend – blandt alle kampagner også hentes her ved snævre og målrettede segmenteringer.

Vi arbejder med Facebook annoncering med konkrete resultater for øje. For os er visninger ikke et mål, men et middel til at nå din virksomheds mål som salg på websitet, tilmeldinger til et events eller kontaktformularhenvendelser.

Hos Obsidian Digital arbejder vi med et 100% bevist Facebook-framework, som virker på ALLE kunder.

Kontakt os på tlf. 26 82 84 01 eller send en e-mail til Halfdan Timm på hti@obsidian.dk

Vores metode med Facebook annoncering

Succes med online markedsføring – såvel som meget andet – indebærer til at starte med at opsætte de rigtige mål for virksomheden. Før vi går i gang med at planlægge og opsætte annoncer spørger vi derfor, hvad vi ønsker at opnå.

At gå i gang med Facebook annoncering kræver et mål som flere salg på webshoppen, flere udfyldelser af en given kontaktformular eller tilmeldinger til et kursus. Uden et mål er vi nødt til at falde tilbage på de såkaldte ’vanity metrics’ for at vurdere om en kampagne har været succesfuld eller ej. Udfordringen her er, at mange visninger og et højt engagement for din annonce ikke nødvendigvis resulterer i omsætning for din virksomhed.

Efter at have defineret et eller flere mål, planlægger vi hvilke annonceformater og budskaber, vi vil benytte os af.

Facebook giver muligt for ned i detaljen at målrette dine mulige kunder. Du har mulighed for at vise forskellige annoncer til fx mænd og kvinder inden for samme målgruppe. Da de to grupper sjældent har samme ”pains” og grunde til at engagere med din virksomhed, vil forskellige annoncer her sikre et bedre afkast af dine annoncer. Dette er blot et eksempel af mange.

Vi arbejder med (dynamisk) retargeting, upload af e-mailadresser, snævert segmenterede gemte målgrupper, kopi-målgrupper og de andre muligheder, Facebook giver mulighed for med deres annoncekontoadministrator.

Dynamisk Retargeting

En kampagnetype der synkroniserer med dine produkter. Annoncerne heri fremviser de produkter, som brugeren tidligere har klikket sig ind på. Dermed er relevansen i top, hvilket øger sandsynligheden for at brugeren konverterer.

Kampagnen er altid opdateret, da Facebook selv kan crawle dit produktkatalog og dermed inkludere eksempelvis prisnedsættelser, lagerstatus og nye produkter.

Det er en oplagt kampagne til dig der driver virksomhed inden for e-handel, som søger at engagere dine målgrupper og skabe konverteringer online.

Almindelig retargeting

Her målretter vi personer som gennem en eller flere vertikaler tidligere har interageret med din virksomhed. Det være sig gennem website, din virksomheds Facebook-side, en tilmelding til nyhedsbrev osv.

Den interaktion kan vi bruge til at opsætte målgrupper inden for en specifik tidsperiode. Herefter kan vi annoncere til denne gruppe, som vi kategoriserer som varme leads, da de allerede har udvist en interesse i din virksomhed.

Push annoncering

Retargeting er ofte det første skridt i vores opsætning af Facebook-annoncering, men det er vigtigt at drive ny trafik ind på de forskellige vertikaler således, at der kommer et kontinuerligt flow af nytilkomne til din hjemmeside, Facebook-side eller mailliste.

Til dette formål har vi en lang række af muligheder inden for segmenteringskriterier, som vi anvender, når vi opsætter nye, potentielle målgrupper for din virksomhed. Det bunder oftest i demografiske forhold – eksempelvis alder, uddannelse, geografi eller branche.

Herudover kan vi oprette kopimålgrupper på eksisterende målgrupper. Her tager Facebook udgangspunkt i den data, som er tilgængelig på den eksisterende målgruppe. Den data matcher Facebook med given procentdel af befolkningen, som har størst sandsynlighed for at konvertere efter det konverteringsmål vi opstiller.

Hyppigt anvendte annonceformater

Facebook stiller en række forskellige formater til rådighed i arbejdet med din annoncering. Der er mange, men vi arbejder især med:

Karrusel-annoncer

Når du vil tiltrække dine målgrupper på Facebook er det nødvendigt, at dine annoncer er overbevisende og relevante. Karrusel-annoncer er et format, der lader dig fremvise 3-5 billeder i én annonce. Et format der tilgængeligt på mobilens og skrivebordets newsfeed. Vi oplever at dette annonceformat oplever et større engagement end almindelige annoncer med ét billede og er derfor vores anbefalede udgangspunkt.

Du har mulighed for at tilføje en kort overskrift og beskrivelse til hvert billede. På skrivebordet navigerer du annoncen ved at klikke gennem billederne, hvorimod det på mobilen foregår ved at swipe højre og venstre.

Brands som eksempelvis amerikanske Target har rapporteret, at de oplevede en 20 % stigning i konverteringer og CTR (click-through-rate) via karrusel-formatet.

Lead Ads annoncer

Du giver brugeren mulighed for, at modtage informationer fra din virksomhed – som eksempelvis nyhedsbreve eller tilbud – med blot et par få klik. Lead Ads fungerer som en normal Facebook-annonce, men i stedet for at dirigere brugeren til en given landingpage, åbner brugeren ved et klik en kontaktformular, som de kan udfylde uden at forlade Facebook.

I tillæg lagrer Facebook en mængde data om den enkelte bruger, som derfor allerede er indtastet pr. automatik i formularen. Eksempelvis navn, e-mail og telefonnummer.

Formatet er endnu ungt, men har et spændende potentiale i flere virksomheder.

Video annoncering

Facebook har dagligt omkring 8 milliarder videovisninger, hvilket gør det til en attraktiv platform for virksomheder til, at anvende video-annoncering. I tillæg er der gode muligheder for at analysere, hvilke målgrupper der ser dine videoer og hvor længe de fulgte med.

Især mindre virksomheder har været skræmt af formatet, da der er en overvejende antagelse om, at der er forbundet flere resurser i en videoproduktion. Dette behøver ikke være tilfældet. Selv en video i lavere produktion kan generere stærke resultater til en lavere pris end billede-annoncering, mens formatet endnu er ungt.

Facebook ønsker at slå YouTube af tronen og blive verdens største videomedie. Videoer afspiller automatisk i nyhedsfeed.

Facebook Kanvas

Antallet af mobile-brugere har for længst oversteget antallet af brugere på computere. Med Kanvas-formatet kan du blande storytelling med din almene marketing. Resultatet er en medrivende annonce fyldt med udtryk, hvorigennem du kan fortælle en historie om eksempelvis dit produkt eller din virksomhed.

Annoncen dukker op i dit nyhedsfeed. Ved et klik åbnes en side op via Facebook, hvori du har mulighed for at indarbejde fortryllende billeder, interaktive elementer med video, karrusel, roterende format og zoom-detaljer. Alt sammen noget, som skal fordybe brugeren i din oplevelse.

En rapport fra Facebook viser, at 53 % af Canvas-brugere ser som minimum halvdelen af annoncen, imens den gennemsnitlige tid brugt på annoncen er 31 sekunder – og det er meget højt tal i en verden, hvor der skal mere og mere til for at fange vores opmærksomhed.

Det er en spændende mulighed for at give et førstegangsindtryk af produkt og virksomhed med større billeder, videoer og øget engagement i forhold til egen hjemmeside.

Facebook Collections

Et nyligt introduceret format, som lader dig fremvise dine produkter. Ligesom Kanvas-formatet er Collections designet med mobilen for øjet og byder på en helt ny shopping oplevelse for brugeren.

Målet er at udnytte stigningen i antallet af smartphone-brugere på Facebook, samt den voksende andel af videovisninger. Annoncen fremvises i brugerens nyhedsfeed – med enten et billede eller en video – ledsaget af et udpluk af produktbilleder nedenunder.

Ved at klikke på disse åbnes et bredere produktkatalog, hvorigennem brugeren ved et klik på et givent produkt henvises til det specifikke produkts URL på din hjemmeside.

Afhængigt af det definerede mål arbejder vi altid med flere mulige formater for at opnå det bedst mulige afkast.

Påvirkning og modning af dine kunder

Traditionel markedsføringsteknologi slår fast, at jo flere påvirkninger en kunde får til en vis rimelig grænse, jo mere sandsynlig er en konvertering også. Afhængigt af produktet kan dette tal være fra få påvirkninger til et to-cifret antal. Dyre og komplekse produkter plejer at kræve flere påvirkninger – touch points på engelsk – for at skabe den ønskede konvertering.

Med Facebook annoncering har du mulighed for billigt og effektivt at skabe flere touch points.

Facebook annoncering giver hermed værdi både i form af de direkte effekter med flere salg og tilmeldinger, men også afledt i form af et øget kendskab hos målgruppen. Vi ser hos vores kunder, hvordan Facebook annoncering bidrager til også at øge kendskabsgrad og derved CTR (Click Through Rate) på relaterede kanaler som Google AdWords, organiske søgeresultater samt e-mail markedsføring. Når kunden kender dit navn og ser det i søgeresultaterne, er vedkommende også mere tilbøjelig til at klikke, end hvis du bliver set for første gang.

Competitive advantage med FB annoncer

Du kan ikke isolere effekten af online markedsføring ned til en kanal.

Som nævnt ovenfor kan vedholdende Facebook annoncering bidrage til højere CTR i søgeresultaterne, fordi at dine mulige kunder kender dig bedre.

Også mere direkte kan Facebook blive en competitive advantage for din virksomhed.

Med retargeting annoncerer du alene til de personer, der har været på dit website, men som ikke har konverteret. Hvis du køber 100 besøgende med AdWords, vil måske 5 konvertere. Med retargeting rammer du de resterende 95 % til en lav CPM-pris.

Du kan vælge at se retargeting som en isoleret markedsføringskanal, men det er mere retfærdigt at splitte resultaterne i fraktioner relativt til hvor dit øvrige salg opstår. Har du 40 % af omsætningen i din virksomhed fra Google AdWords, så tillæg 40 % af resultaterne fra din Facebook retargeting til netop AdWords. På denne måde vil dine pris per konvertering eller din CPA falde med AdWords.

Med en faldende pris per konvertering på AdWords kan du tillade dig at byde en højere klikpris end konkurrenterne uden retargeting på Facebook og derved sikre dig en førsteplads selv ved sammenlignelige produkter udsat for prispres.

Hvad koster facebook annoncering?

Det er et spørgsmål vi ofte – og med gro grund – bliver stillet. Det er svært at definere svaret på forhånd, da det afhænger af en række forskellige faktorer

Facebook fungerer som en auktion, hvilket allerede her giver en god indikation af, hvorfor det er udfordrende at give et endeligt svar på spørgsmålet. Vi kan afgiver et bud på, hvor meget vi er villige til at betale for, at Facebook viser vores annoncer til folk – et bud som vi også kan lade Facebook byde for os.

Herudover påvirkes prisen af forskellige omstændigheder.

Den målgruppe vi vælger har stor betydning for den pris vi betaler Facebook. Jo flere der byder på den samme målgruppe, des større pris kræver Facebook. Omvendt giver det en potentiel mulighed for at sænke prisen, hvis vi kan definere målgruppen i detaljer, da der dermed vil være overvejende færre virksomheder om buddet.

Markedssituationen kan dermed hænge sådan sammen, at lige netop din målgruppe er attraktiv for mange andre virksomheder, hvilket hæver prisen for din annoncering. Her er det vigtigt at huske på, at man ikke ofrer sin perfekte målgruppe i et forsøg på, at sænke omkostningerne.

Årstiden er en faktor, som ikke kun er relevant hos detailhandlen. Flere tidspunkter på året kategoriseres som peak-perioder, hvor flere virksomheder bruger flere penge på markedsføring og dermed hæves prisen – traditionel udbud vs. efterspørgsel.

Eksempelvis er julen en af de travleste perioder på året, men også lønningsdagen er en tid, hvor mange gerne vil vise annoncer for sine produkter til lønmodtagere. Den højere pris betyder ikke, at det ikke kan betale sig at annoncere i peak-perioder, men det er værd at være opmærksom på, at omkostningen vil være større sammenlignet med andre perioder på året.

Kvaliteten af annoncen har ligeledes meget at sige, når det kommer til pris. Kvaliteten bedømmes ud fra to parametre:

Relevansscore: du modtager en bedømmelse for hver enkelt annonce som fortæller, hvor relevant din annonce er for din målgruppe. En høj score betyder pr. automatik ikke flere konverteringer, men relevansen vil betyde at din pris sænkes. Relevansscoren øges hvis folk reagerer positivt (klikker, liker, deler etc.) og omvendt sænkes den, når folk reagerer negativt (skjuler opslaget, anmelder spam etc.)

Click-through-rate: CTR illustrerer antallet af kliks på din annonce divideret med antallet af personer, som har set annoncen. En højere CTR vidner om en høj relevans hos målgruppen, hvilket er en parameter som Facebook ønsker forøget og derfor sænkes prisen på din annonce.