Instagram-annoncering

På Instagram har du mulighed for at få vist tekst-, billed- og videoannoncer for relevante målgrupper, ligesom der er mulighed for få større udbredelse på din kampagne via et særligt premium-produkt kaldet Marquee.

Obsidian Digital kan hjælpe jer i gang med eller give jeres eksisterende Instagram annoncering større effekt, ved at lægge en effektiv strategi for Instagram annoncering i tæt samarbejde med jeres firma. Endvidere kan vi effektivt udnytte de synergier, som Instagram annoncering kan give sammen med jeres Facebook annoncering. For da Facebook ejer Instagram kører annonceringen på samme administrative platform, og kampagner kan afvikles på tværs af de to sociale netværk.

Instagram er for alvor gået hen og blevet et særdeles brugbart socialt medie for annoncører. Og hvis du kan forestille dig, at din målgruppe er til stede på Instagram, så bør du også overveje at være der.

Instagram adskiller sig dog en del fra Facebook primært grundet 2 årsager:

  1. For det første så er Instagram centreret om det visuelle, hvilket betyder, at du som annoncør skal kunne udtrykke dit budskab gennem billede eller video og ultrakorte sætninger.
  2. For det andet så er Instagram et medie, hvor brugerens newsfeed og stories udelukkende består af billeder og videoer fra personer de følger. Det betyder, at dine annoncer skal være mindst lige så interessante og relevante, som det indhold brugeren ser fra de personer, de følger.

Dine muligheder for at annoncerer på Instagram ligger henholdsvis i newsfeedet og i Stories. Nedenfor er begge muligheder beskrevet med fordele og ulemper.

Newsfeed – Opslag fra personer du følger

Vi kender newsfeedet fra Facebook, LinkedIn, Twitter m.fl. som det sted, hvor du kan se, hvad de personer du følger, lægger op, synes godt om, kommenterer og deler. Som tidligere beskrevet adskiller Instagram sig dog ved, at du kun ser indhold fra personer, som du rent faktisk følger. På Instagram består newsfeedet af billeder og video med en tilhørende tekst, hvoraf kun en meget lille del af teksten er synlig.

DSK - IG - Newsfeed

Instagram Stories – Fuldskærmsoplever i begrænset tid

Når du placerer dine annoncer i newsfeedet, skal du derfor holde dig inden for disse rammer, hvilket betyder, at det primære arbejde med annoncen ligger i billedet/videoen og IKKE i teksten. Dette skyldes, at din målgruppe kun vil kunne læse din tekst, hvis de klikker ”Læs mere” – og det gør de kun, hvis dit billede eller din video fanger deres opmærksomhed.

Her skal du gøre dig flere overvejelser. For det første, så skal du vælge kvadratisk eller vertikalt format, således at dit indhold optager så meget plads på skærmen, som muligt. På denne måde undgår du nemlig, at andre opslag skal fange din målgruppes opmærksomhed. Derudover skal du i din annoncetekst formulere dit budskab i den første sætning, hvis du vil gøre dig en forhåbning om, at din målgruppe skal læse det.

Benytter du video som annonceindhold, gør det sig ligeledes gældende, at du skal benytte et kvadratisk eller vertikalt format. Derudover skal du holde din video under 1 minut, og hvis muligt følge Instagrams anbefaling, som lige nu er omkring 15 sekunder. Overvej desuden lyden i din video, og hvis budskabet formidles så husk undertekster – mange personer benytter Instagram offentlige steder, hvor lyden er slået fra.

Det nyeste tiltag fra Instagrams side er Instagram Stories. Her har du mulighed for at uploade en eller flere korte sekvenser af 10 sekunder, som dine følger kan se i et begrænset tidsrum. Grundet den begrænsede varighed er Stories karakteriseret ved, at indholdet er præget af spontanitet – noget du skal overføre til dit indhold som annoncør.

Roccamore - IG - Stories

Formatet på Instagram Stories er en fuldskærmsoplevelse, hvilket vil sige, at dit billede eller video fylder hele skærmen, hvormed du optager brugerens fulde opmærksomhed. Husk desuden, at langt de fleste Stories filmes og ses i vertikalt format, hvorfor dit billede eller video naturligvis skal være i samme format.

Når du annoncerer i Stories vil din annonce komme op mellem brugernes andre Stories fra de personer, som de følger. Her har brugeren med et swipe til venstre mulighed for at springe din annonce over, og det er derfor vigtigt, at dit budskab kommer som det absolut første i videoen. Du skal med andre ord distribuere dine maksimale 10 sekunder således, at det vigtigste kommer først.

For at få målgruppen til at handle på din Story, skal de ”Swipe op” (svarende til at man klikker på en annonce for at se mere). Derfor bliver din call to action i en Story, at målgruppen skal Swipe op, hvis de vil modtage dit tilbud, læse mere, skrive sig op eller lignende.

Hvilket format skal jeg vælge?

Nu er spørgsmålet, om du skal vælge Stories, newsfeedet eller begge dele som annonceplacering. Der er fordele og ulemper ved alle valg, og det afhænger i høj grad af det materiale, som du har til rådighed.

Lige nu vokser annoncer på Stories med lynets hast og flere og flere annoncører får øjnene op for muligheden. Dette skyldes, at Stories alt andet lige synes at være den bedste løsning grundet fuldskærmsoplevelsen, som giver dig mulighed for at optage brugerens fulde opmærksomhed – svarende til en reklame i TV’et.

Men selvom Stories virker som det åbenlyse valg, så viser langt de fleste test, at Stories fungerer bedst med video. Så hvis du udelukkende har billedmateriale, vil det muligvis være en god idé at starte din annoncering på Instagram i newsfeedet.

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden