Snapchat annoncering

Over 2 mio danskere er på Snapchat. Den største målgrupper er over 35 år (kilde: Social Ads Conference). Hvis du virkelig vil have fat i danskerne med din forretning, så er Snapchat et oplagt sted at starte.

Måske er du ikke helt bekendt med, hvad Snapchat er for en størrelse, eller du ser det som et flygtigt fænomen, der snart forgår igen sammen med så mange andre modetendenser.

Hvis du er af den opfattelse, så vil du nok komme til at opleve, at du bliver overhalet indenom af andre firmaer i samme gebet som dig. Dem som er mere nytænkede, og tør at gribe udviklingen, som den kommer.

Sådan fungerer Snapchat

Først får du lige en kort indføring i Snapchat, hvis du ikke kender til det. Eller kun kender i hvert fald de
mest basale funktioner ved appen som privat person.

Snapchat fungerer ved, at du tager et billede med telefonen, som du så kan sende til andre. Disse billeder
kan du så give effekter med forskellige filtre. Oven på billederne kan du skrive små beskeder, tilføje
forskellige grafiske elementer som f.eks. Bitmojis eller tegne små kruseduller med en finger.

Modtageren eller modtagerne af Snapchatten kan så svare igen ved at gøre det samme. På den måde kan
brugerne føre samtaler med hinanden i billeder, hvor de skriver ord eller sætninger dertil.

Billederne kan du sende til de modtagere, som du udvælger. På hvert billede kan du sætte en tidshorisont
på, der bestemmer, hvor længe modtageren kan se billedet. Men når billederne først er blevet set og lukket
ned for igen, så kan de ikke findes frem igen.

Du kan også oprette såkaldte ”stories”, hvor du tager billeder eller laver små videoklip med effekter, som
du så lægger op på din brugerprofil. Disse stories kan så ses af dine Snapchat-venner, og hvem du nu ellers
har givet adgang til at se dem

Snapchat annoncer rammer en købekraftig målgruppe

Det er hovedsageligt målgruppen mellem 20-45 år, som benytter Snapchat. 

Det er den målgruppe, der er notorisk berygtet for at zappe hurtigt mellem nutidens mange underholdningsmuligheder, hvis det ikke fænger dem med det samme.

For at holde deres opmærksomhed og for den sags skyld ramme dem med dine annoncer, skal du derfo lave nogle, der retter sig meget præcis mod denne målgruppe som muligt.

Derfor skal dit firma oprette annoncer på Snapchat, der kan komme mellem de forskellige indlæg, som de private brugere lægger op til deres følgere. Det er en funktion, som folkene bag Snapchat i nyere tid har åbnet op for, så du kan oprette annoncer for dine produkter, der lander der, hvor brugerne tilbringer mest tid på Snapchat.

Dog er det ikke alt, du bør reklamere for, hvis du vil ramme den unge målgruppe. Størst opmærksomhed opnår de produkter, der rammer ned i de unges hverdag, og er noget, som de kunne forestille sig, de ville bruge.

Så du skal fokusere på dagligdags ting, der optager de unge, eller du skal forsøge at reklamere for noget, som kan blive et potentielt viralt hit eller noget, som brugerne gider dele med deres følgere.

Sådan skaber du Snapchat annoncer, der fænger

Dette bringer os videre til det måske vigtigste punkt: Hvordan skaber jeg fængende annoncer på Snapchat, som fanger de unge mennesker?

Her skal du ikke bruge de mere informative reklamer, der forklarer om dit produkt, hvad det kan, og hvad det er godt til. De unge mennesker vil aktiveres lynhurtigt med noget blikfang, der er spændende, interessant, sjovt, forunderligt. 

Det pudsige er, at det i første omgang slet ikke behøver at omhandle dit produkt direkte. I stedet kan det f.eks. være et sjovt fotofilter til deres billeder, hvor dit produkt eller dets farver måske anvendes på en eller anden kreativ måde. 

Den første udfordring er nemlig at få en krog i de unge, så du fastholder deres opmærksom med noget, der samler deres koncentration om dit produkt. Løbende kan du så åbne op for, hvad dit produkt kan og sende dem videre til call to action-delen. På den måde føler de unge, at de er kommet til at kende dit produkt. Derfor vil de ofte begynde at følge det.

Den gode fremgangsmåde for Snapchat annoncering

Derfor skal dine annoncer på Snapchat ved første øjekast ligne noget, som deres venner kunne have sendt dem. Det kan være et kort videoklip med lyd, et billede med noget sjov tekst eller en kombination af disse eller vekslen mellem dem. Det gør ikke så meget, hvis annoncen ikke ligner noget, der er skabt af Hollywood, men det skal dog fremgå, at der er tale om en annonce.

Herefter kan du føre statistik over, hvor mange personer denne annonce har nået og sammenligne dette med, hvilken målgruppe du har sat den op til at ramme. Det kan være geografisk, aldersmæssigt eller hvilken parameter du nu ønsker at måle dit produkt op imod.

Afregningsvis er det rækkevidden og hvor længe din annonce skal køre, som bestemmer, hvor meget du skal betale for din Snapchat annoncering.

Sådan opretter du annoncer på Snapchat

Ren praktisk foregår oprettelsen af annoncen ved, at du opretter dig som ”business” på Snapchat, når du logger ind og opretter din firmaprofil. Dernæst starter du en kampagne, som er den del, vi har beskrevet ovenover. 

Bagefter skal du så vælge, om din annonce skal være en:

    • fuldskærmsreklame
    • del af en ”story”
    • collection ad som kører i bunden af app’en
  • lokationsbestemt Filter-annonce

Der kommer løbende nye annonce-muligheder til. Så det er med at holde dig opdateret på, hvilke nye muligheder der åbnes op for. For tit giver det lidt ekstra opmærksomhed, hvis du er blandt de første, der udnytter en ny annoncemulighed.

Vigtigst er det dog, at du altid gør dig nogle tanker om, hvilken specifik målgruppe du vil ramme, hvilke annonce-typer der passer til målgruppen og ikke mindste måle på, om du har ramt det ønskede segment, når din annoncerings-kampagne er ovre.

Det kan vi hjælpe dig med hos Obsidian Digital. Kontakt os med det samme. Så kan vi hjælpe dig og dit firma i gang med Snapchat-annoncering!

Hvis du gerne vil lære mere om Snapchat annoncering, så har vi lavet snapchatannoncering.dk, der indeholder de bedste tips og trick til kanalen.

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden