Rains –  International vækstcase med dansk livsstilsbrand i fashion-industrien i 13 lande.

Casen

Rains er et moderne livstilsbrand som ikke mener, at funktionalitet bør prioriteres på bekostning af design. I dag er Rains en af Danmarks hurtigst voksende fashion-brands med butikker i mere end 13 forskellige lande.

Obsidian Digital blev kontaktet af Rains med henblik på at 1) vinde mere omsætning og bundlinje via egne kanaler og 2) sætte turbo på internationaliseringen.

Med en 360 graders performanceanalyse på tværs af 13 forskellige markeder lavede Obsidian Digital et skræddersyet framework til Rains med henblik på at opnå deres mål.

 

North Star Metric

På et workshop etablerede vi sammen med Rains et North Star Metric (NMS) for lettere at kunne navigere om vi bevæger os i den rigtige retning med vores indsats.

Der findes mange definationer på en North Star Metric – hos Obsidian Digital er definitionen:

NMS afspejler bedst den værdi, som din virksomhed bringer til dine kunder. Derudover giver North Star Metric retning til din virksomheds langsigtede vækst versus kortsigtede vækst.

Selve sessionen bestod i at etablere:

  • North Star Metric
  • Kortsigtede mål
  • Langsigtede mål
  • Hvilke KPI’er kvantificerer vores NMS og alle målene

 

Hvordan kan vi skalere uden at ødelægge ROI?

Et af de helt store spørgsmål – når man skalerer en marketingindsats på tværs af landegrænser – hvordan man bibeholder vi ROI’en?

Udfordringen med performance marketing kan være, at et alt for stort fokus ligger på en relativ lille målgruppe.

Svaret findes i kunsten at koble topfunnel sammen med bottomfunnel. De vækstvirksomheder som formår dette betaler typisk mindre pr. kunde.

marketing mix

Skræddersyet framework

Obsidian etablerede et skræddersyet framework, der tog udgangspunkt i de mål, som blev etableret i forbindelse med vores North Star Metric.

Selve analysearbejdet bestod af mere end 5 mio. besøgende og 22 mio. touchpoints på tværs af platforme som eget website, Google, e-mails og egne sociale kanaler.

Den samlede data blev brugt til at lave en helt ny strategi med henblik på skalering af vores marketingindsatser i 13 forskellige lande.

Tilgang og valget af kanaler blev:

  • Meget mere marketing automation
  • Intelligent social annoncering med fokus på ekstern omtale
  • Aggressivt fokus på core-keywords via Google Ads kombineret med YouTube-annoncering
  • Affiliate skal udgøre minimum 10% af den samlede opsætning

Udover performance fokuserer vores kampagneplaner på Rains kernefortælling, som er nøgleordet når vi ønsker at connecte topfunnel med bottomfunnel.

Tallene taler for sig selv

Allerede efter 3 måneder kom vi i mål med de kortsigtede mål. Efter 7 måneder opfyldte vi de langsigtede mål og på nuværende tidspunkt nærmer vi os vores North Star Metric.

  • 324% øget omsætning
  • 11% fald i CPA
  • 58% stigning i organisk synlighed

Kontakt

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

+45 60 15 71 21
sak