TikTok annoncering

Introduktion til TikTok

“People spend more time on TikTok than on Netflix!”

TikTok er verdens hurtigst voksende sociale medie, med over 1 billion aktive brugere på verdensplan. Om måneden!

Ud af de 1 billion aktive brugere, er omtrent 100 millioner brugere fra Europa, og omkring 200.000 heraf fra Danmark.
TikTok er en videobaseret platform, hvor særligt autentisk indhold og lyd, spiller en stor rolle for underholdningsværdien på platformen. Content-creators laver ofte videoer af humoristisk karakter – heriblandt dansevideoer og memes. Det var i hvert fald sådan det hele startede. I dag rummer platformen så meget mere: Alt fra demonstrationer af, hvordan man laver populære madretter, til fashion-tips og kulturelt indhold. Vigtigst af alt er ikke selve budskabet af indholdet, men at det er kreativt og opfordrer til interaktion med brugerne. Dette giver dig som annoncør enormt mange muligheder, for at nå ud til en relevant målgruppe, så længe du forstår at tilpasse din måde at levere et budskab på.

Målgruppen du forsøger at eksponere med dine annoncer er på TikTok – derfor bør du også være det

Aldersfordelingen på platformen spænder bredt. Størst er målgruppen for de 18-24 årige, der udgør 63% mens de 25-34 årige udgør 22% og 35+ målgruppen udgør 15%.

83% af brugerne på TikTok siger, at platformen spiller en aktiv rolle i deres købsadfærd: Fra at de til at begynde med bliver inspirerede af et produkt, de på den ene eller den anden måde bliver introduceret for på platformen, til de ender med at købe selvsamme produkt. Det er derfor helt oplagt, at bruge platformen som en del af sit digitale marketing mix – særligt som B2C-virksomhed.

67% af brugerne fortæller desuden, at TikTok har inspireret dem til at prøve nye produkter fra forskellige brands, som de ikke har stødt på før. TikTok er derfor en fordelagtig platform, hvis man som virksomhed har et ønske om at øge kendskabsgraden af sit brand generelt, men også hvis man ønsker at introducere et nyt produkt, til et allerede veletableret brand og produktserie.

TikTok Annoncering

Annoncering på TikTok

“Core principles, NOT best practices – we will never seek to constrain you”

TikTok slår hårdt på, at der ikke findes best practices for platformen. Så længe indholdet har en underholdningsværdi, er autentisk og der er lyd på, er mulighederne derfor mange. Dog opfordrer platformen til, at man forsøger at lade sig inspirere, af det de kalder deres Core Principles: 1) Community 2) Sound 3) Co–Creation 4).

Community-princippet: Der findes utallige communities på TikTok, der hver især repræsenterer en unik interesse. Gå på opdagelse i disse (Community-Toks), engager dig med dem andre aktive TikTokkers, og mød din målgruppe i øjenhøjde. Ikke for kommercielt, som annoncør.

Sound: Dette princip er simpelt – lyd på. Altid. TikTok er designet til, at tage, med TikToks egne ord, 100% af din opmærksomhed. Du kan ikke både være på TikTok og lave noget andet. Husk dette, når du annoncerer. En annonce uden lyd er et no-go.

Co-creation: Det er blevet en norm på platformen, at fokus i høj grad ligger i aspektet af samskabelse. Lav derfor content, der engagerer din målgruppe, og inspirerer dem, og lad dig inspirere af dem! Skab et rum med dine annoncer, der lægger op til dialog og ideudveksling. Tag så disse ideer, og bring dem til live i din næste annonce.

Entertainment: Dette princip giver næsten sig selv. TikTok er en underholdningsplatform. Forsøg derfor at skabe content med en god historie og med underholdningsværdien i top. Formår du dette, UDEN at optræde for kommercielt, tør vi næsten garantere, at målgruppen nok skal kunne huske dit brand og din annonce alligevel.

Selvom TikTok ikke selv lister Best Practices op, for annoncering på platformen, har vi dog valgt at komme med et par konkrete anbefalinger, når du begynder at annoncere: 

  • Kommuniker dit budskab tydeligt, og kommuniker det i løbet af de første 3 sekunder af din annonce
  • Lad maks din annonce være 60 sekunder
  • Sørg for, at dine annoncer er af god kvalitet. Videoer med 720P (op opefter), performer bedst.
  • TikTok er en fuldskærmsoplevelse. Lav derfor dine annoncer i 1080×1920 (Story) format, for at understøtte platformen bedst muligt.

 

TIKTOK BUSINESS CENTER

 

Opsætning af annoncer på TikTok foregår på 3 niveauer:

1) Campaign
2) Ad Group
3) Ad

Campaign: Her vælger man bla. et kampagneobjektiv, der definerer det output, man ønsker at generere med sin annoncering. Det kan eksempelvis være Reach, Traffic, App Installs, Video Views eller Conversion.

Ad Groups: På dette niveau har man mulighed for at indstille sine annoncers placeringer, sætte et budget og målrette en ønsket målgruppe.

 Ads: På dette niveau opsættes selve annoncerne. Det er således her, man uploader sit kreativ, skriver sine ad copies, og vælger sin CTA – bl.a.

ANNONCEFORMATERNE PÅ TIKTOK

In Feed annoncer

Denne annoncetype vises på brugernes startside, blendet ind mellem det organiske indhold på platformen. Annoncen vises på hele skærmen, hvilket skaber et øget fokus på annoncen. In Feed annoncer er oplagte, hvis man ønsker at få brugerne til at interagere med annoncerne. For denne annoncetype gælder det navnlig, at man både kan like, kommentere og dele annoncerne.

Brand Takeover annoncer

Brand Takeover annoncer vises så snart brugeren åbner appen. Ligesom In Feed annoncerne, vises denne type annoncer også på hele skærmen. Dette annonceformat er en af de bedste formater til at opnå brand awareness og til at skabe salg.

TopView annoncer

Denne type annoncer er designet til at nå ud til at bredt publikum. Den minder lidt om Brand Takeover annoncer, da denne type annoncer også vises i toppen af brugerens For You page. Annoncen afspilles automatisk med lyd. Det er muligt at linke til både interne og eksterne landingssider i en TopView annonce.

Branded Hashtag Challenge annoncer

Denne annoncetype figurerer på TikTok’s Discover page. Her opretter virksomheder en challenge i form af f.eks. en dans eller en sketch under et bestemt hashtag. Hver challenge har en unik lyd, som brugerne kan genbruge, når de udfører virksomhedens challenge. Når brugeren klikker på hashtagget, kommer de ind på en landingsside med annoncørens logo, hjemmesidelink, en beskrivelse af challengen mm. Denne annoncetype er en af de mest populære på platformen.

Branded Effects annoncer

Her kan virksomheder oprette skræddersyede klistermærker, filtre og special effects til platformen, som brugerne kan benytte og dele. Denne annoncetype lader brugerne interagere med dit brand på en sjov og anderledes måde. Branded Effects annoncer er gode til at give din virksomhed personlighed i annoncerne. Denne type annoncer kan være live i op til ti dage.

Spark-Ads Annoncer

Spark ads er et format, der gør dig i stand til at drage fordel af organiske TikTok posts i din annoncering. I modsætning til Non-Spark Ads (In-Feed ads) benytter Spark Ads posts fra reelle TikTok brugere. Dette sikrer, at alle visninger, kommentarer, delinger, likes og followers, der kommer som følge af et boost af videoen, tilskrives de organiske posts.

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden