TikTok annoncering

TikTok Annoncering

TikTok er et videobaseret socialt medie med over 1 milliard aktive brugere på verdensplan hver måned. Ud af de 1 milliard brugere er cirka 100 millioner brugere fra Europa, og 200.000 af dem er aktive brugere i Danmark. På platformen uploader brugerne oftest videoer af humoristisk karakter – heriblandt dansevideoer og memes.

En udbredt misforståelse er, at TikTok udelukkende er en platform for børn og unge, men faktisk er hele 35% af TikTok’s brugere over 35 år. Derudover er 32% af brugerne mellem 25 og 34, mens de sidste 33% er mellem 16 og 24.

83% af brugerne siger, at TikTok spiller en rolle i deres købsadfærd. Det er derfor oplagt at bruge platformen som en del af ens digitale marketing mix – særligt som B2C-virksomhed.

67% af brugerne fortæller, at TikTok har inspireret dem til at prøve nye produkter fra forskellige brands, som de ikke har stødt på før. TikTok er derfor en fordelagtig platform, hvis man som virksomhed har et ønske om at øge kendskabet til et nyt produkt eller til selve brandet.

Kontakt

Annoncering på TikTok

Når man bruger TikTok som annonceringsplatform, er det vigtigt, at man bruger indhold, som inkluderer lyd. Langt de fleste bruger nemlig platformen med lyd på, og lyden er derfor helt essentiel. Lyden kan eksempelvis bestå af musik eller voice over. 

Den gennemsnitlige bruger ser de første 3 sekunder af annoncen, og det er derfor vigtigt, at budskabet fremgår allerede her, når man annoncerer på TikTok. Dog er det muligt at have annoncer, der er op til 60 sekunder lange – dette anbefales dog ikke. Det er desuden vigtigt med en god kvalitet på annoncerne, da videoer med mindst 720P performer bedst. 

På TikTok bliver annoncen vist på hele skærmen, og det er derfor her al brugerens fokus er. Da TikTok primært benyttes på mobilen, er vores anbefaling at uploade annoncerne i 1080*1920 format. Derudover erfarer vi også, at disse formater performer langt bedre

Hvis man allerede har nogle kreativer, som man gerne vil annoncere med på TikTok, der ikke helt lever op til ovenstående, så kan man benytte TikTok’s Video Editor-værktøj i TikTok Ads Manager til at gøre kreativerne mere TikTok-venlige.

Det er desuden værd at notere, at TikTok leverer 14% højere ROAS (Return on Ad Spend) sammenlignet med andre platforme.

TikTok struktur

TikTok er opdelt i tre niveauer, når man opsætter annoncer til platformen. Den første er Campaign. Her sætter man bla. et kampagne objektiv, som siger noget om, hvad man vil have folk til at gøre, når de ser annoncen.

Det kan f.eks. være Reach, Traffic, App Installs, Video Views og Conversion. Det næste niveau er Ad Groups. På dette niveau vælger man annoncens placeringer, indstiller budgettet og målretter modtagerne. Det sidste niveau er selve annoncerne. Her oprettes selve annoncerne med kreativer, tekst osv. Strukturen på TikTok giver derfor rig mulighed for at tilpasse annoncerne det specifikke produkt.

TikTok’s annonceformater

In Feed annoncer

Disse annoncer vises på brugernes startside mellem organiske videoer. Her fylder annoncen hele skærmen, og der er derfor fuldt fokus på din annonce. In Feed annoncer er gode at benytte, hvis man ønsker at få brugerne til at interagere med annoncerne. Her kan de nemlig både like, kommentere og dele annoncerne. Dette kan selvfølgelig slås fra, hvis det ønskes.

Brand Takeover annoncer

Brand Takeover annoncer vises så snart brugeren åbner appen. Ligesom In Feed annoncerne vises denne type annoncer også på hele skærmen. Dette annonceformat er en af de bedste formater til at opnå awareness samt direkte salg.

TopView annoncer

Denne type annoncer er designet til at nå ud til at bredt publikum. Den minder lidt om Brand Takeover annoncer, da denne type annoncer også vises i toppen af brugerens For You page. Annoncen afspilles automatisk med lyd. Det er muligt at linke til både interne og eksterne landingssider i en TopView annonce.

Branded Hashtag Challenge annoncer

Denne annoncetype figurerer på TikTok’s Discover page. Her opretter virksomheder en challenge i form af f.eks. en dans eller en sketch under et bestemt hashtag. Hver challenge har en unik lyd, som brugerne kan genbruge, når de udfører virksomhedens challenge. Når brugeren klikker på hashtagget, kommer de ind på en landingsside med annoncørens logo, hjemmesidelink, en beskrivelse af challengen osv. Denne annoncetype er en af de mest populære på platformen. 

Branded Effects annoncer

Her kan virksomheder oprette skræddersyede klistermærker, filtre og special effects til platformen, som brugerne kan benytte og dele. Denne annoncetype lader brugerne interagerer med dit brand på en sjov og anderledes måde. Branded Effects annoncer er gode til at give din virksomhed personlighed i annoncerne. Denne type annoncer kan være live i op til ti dage.

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden