Når vi har talt med ledelse og/eller medarbejdere på gulvet, er næste skridt typisk at segmentere målgruppen og finde frem til den optimale kunderejse for hvert respektive segment. Netop kunderejsen er en helt essentiel den digitale strategi. Kunderejsen er helt konkret den rejse kunden er på fra start til slut. Det vil sige fra hun første gang bliver opmærksom på vores klients produkt til, at hun har erhvervet sig dette produkt og den efterfølgende periode indtil hun igen køber ind hos vores klient. Segmentering spiller en vigtig rolle i forhold til kunderejsen, da alle mennesker er forskellige og derfor skal behandles forskelligt fra start til slut.
Redskaber
Når vi har fået segmenteret vores forskellige målgrupper udvælger vi de vertikaler der mest hensigtsmæssigt adresserer vores målgruppe. Vi arbejder typisk med 4 forskellige digitale vertikaler: Mail, PPC, SEO og sociale medier. Hver vertikal har sine fordele og ulemper og med udgangspunkt i den segmenterede målgruppe. Vi fokuserer, igennem hele processen, på at sammensætte en strategi der kombinerer forskellige vertikaler, der komplimentere hinanden.
Hvorfor er en digital strategi vigtig
Har du ikke allerede en digital strategi, så er det vigtigt at komme i gang. I 2015 steg den digitale handel til 10 procent af danskernes. Danskere, og europæere generelt, er altså klar til at handle digitalt, hvilket er en trend der ser ud til at fortsætte markant de næste par år, og du ikke positioneret til at deltage bliver du simpelthen tilsidesat på den digitale markedsplads til fordel for dine konkurrenter.
Hvem skal have en digital strategi
De fleste virksomheder bør have en digital strategi. Det gælder BtB, BtC, råvareproducenter, halvoffentlige virksomheder, software virksomheder etc. Enkelte BtB virksomheder melder ud, at de ikke har behov for en digital strategi, da deres salg sker via personligt salg. Dermed går virksomhederne glip af muligheden for at influere deres målgruppe via digitale medier, og dermed øge deres konverteringsrate når de er ude og tale med kunden ansigt til ansigt.
Forskellen fra en offline strategi
Mange større danske virksomheder bruger i dag, management consulting huse når de skal tilrettelægge deres strategi. Vi har stor respekt for de amerikanske management consulting huse med flere, men vi gør ting lidt anderledes. I Obsidian Digital er vi født digitale, og selvom en del af vores ledelse kommer fra internationale konsulenthuse, er vi langt mere tekniske end vores etablerede konkurrenter. Vores udgangspunkt for at arbejde med din digitale strategi er derfor bedre. Vores strategiske løsninger er funderet dybt i en teknologisk forståelse som generalister per definition ikke besidder.