Linkbuilding/Outreach

Omtale af og link til jeres website fra andre sider på nettet er vigtigt for, at både mennesker og søgemaskiner kan finde netop jeres virksomhed. Samtidig betyder links til jeres website en masse for jeres placeringer i søgeresultaterne.

I dag vægter kvaliteten og relevansen af de sider, jeres website omtales på – og måden denne omtale peger tilbage på jeres website på – en masse for Googles vurdering af jeres site. Det stiller øgede krav til kvaliteten af linkbuildingen, hvis den skal tælle mest muligt i Googles algoritmer.

Derfor foretager vi altid en nøje analyse af, hvilke relevante linkbuilding-muligheder der findes hos ledende og respekterede online medier inden for jeres branche, og overvåger nøje hvilke aktuelle og nye muligheder, der opstår, ligesom vi kan forestå udviklingen af relevant indhold til de enkelte linkbuilding muligheder.

Virker linkbuilding stadigvæk?

I 2016 lavede den amerikanske SEO-guro Brian Dean en undersøgelse af 1 mio. søgeresultater, hvor han kiggede på sammenhængen mellem optimeringsområder og de hjemmesider, som var positioneret på side 1 på Google.

Konklusionen fra undersøgelsen viste, at linkbuilding stadigvæk var den stærkeste faktor.

Hvad kan linkbuilding gøre for din virksomhed?

Det er sund fornuft, at online synlighed naturligt vil øge opmærksomheden for din virksomhed og dermed øge din omsætning.

Omtale af og links til jeres hjemmeside fra andre sider på nettet er vigtigt for, at både eksisterende og potentielle kunder, samt søgemaskiner, kan finde netop jeres virksomhed.

Derfor er det vigtigste for dig og din virksomhed, at du og denne bliver set online. Tal viser, at ca. ¾ af folk udelukkende klikker på en af de fire øverste søgeresultater fundet på Google, hvor kun hver tiende klikker sig videre end det.

Dette vidner om, hvor let man kan forsvinde i mængden, hvis man ikke tager linkbuilding seriøst, og udnytter dette som en bærende faktor i sin virksomheds online strategi.

Derudover tæller kvaliteten af indholdet på din hjemmeside ca. 25% i Googles vurdering og ranking, hvor eksterne faktorer, som links, mange gange op til 75% hvorfor linkbuilding udført af professionelle kan gøre en verden til forskel for din virksomhed.

Linkbuilding med Obsidian Digital

I dag vægter kvaliteten og relevansen af de sider, jeres website omtales på, samt måden denne omtale peger tilbage på jeres website på, en masse for Googles vurdering af jeres site. Dette stiller høje krav til kvaliteten af linkbuildingen, hvis den skal tælle mest muligt i Googles algoritmer.

Vi er et SEO-bureau, og vi sætter standarden for god linkbuilding. Derfor foretager vi altid en dybdegående analyse af, hvilke relevante linkbuilding-muligheder der findes hos ledende og respekterede online medier inden for jeres branche. Vi overvåger nøje hvilke aktuelle og nye muligheder, der opstår, ligesom vi kan forestå udviklingen af relevant kvalitetsindhold til de enkelte linkbuilding-muligheder. Vi tilbyder jer dermed en komplet løsning på din virksomheds linkbuilding – en naturlig linkprofil, varierede og gode links, et stort linkkatalog, kompetente tekstforfattere, linkbuilding i takt med trends, måned efter måned.

Hvordan virker linkbuilding?

Når du søger på Googles søgemaskine, kommer denne op med de mest relevante forslag til dig. De mest relevante forslag ligger øverst placeret – men hvordan kommer man derop? Linkbuilding er disciplinen i, at anskaffe kvalitetslinks til sin hjemmeside, for at gøre denne stærkere og mere relevant, for dermed at opnå en højere rangering på Google. Ved linkbuilding forstås samtidig, at denne er organisk.

Dette vil sige, at linkbuilding er den naturlige trafik, som man ikke direkte skal betale for, sådan som man skal med fx Google AdWords. God linkbuilding bevirker derfor, at din hjemmeside bliver stærk og relevant, så denne dukker op som en af de første alternativer, når nogen søger på et emne der vedrører dig/din virksomhed. Hos Obsidian Digital er vi eksperter i linkbuilding af kvalitet. Vi tilbyder dig komplette løsninger indenfor linkbuilding, som du kan mærke på bundlinjen.

Intern og ekstern linkbuilding

De forskellige former for linkbuilding kan forskellige ting og bruges forskelligt. Her kommer et oprids af de to mest brugte former for linkbuilding:

Intern linkbuilding

Intern linkbuilding er begrebet i, at guide dine besøgende rundt på din hjemmeside. Når du dermed laver et internt link betyder det, at du linker fra en af dine egne sider, til en af dine andre sider på hjemmesiden. Intern linkbuilding bruges på denne måde til at skabe overblik og et naturligt ’flow’ på hjemmesiden og fastholder dine besøgende i længere tid, fx således at disse har endnu større chance for at ende ud med et køb på din webshop. Dermed er der fordele at vinde for både dig og dine besøgende i intern linkbuilding. Endvidere har den interne brug af links også indvirkning på Googles søgemaskine. Brugen af links fortæller i denne forbindelse Google hvilke af dine sider på hjemmesiden, der er vigtigst – fordi disse er internt linket til flest gange.

Ekstern linkbuilding

Ekstern linkbuilding forstås ved, at skabe links fra andre hjemmesider til sin egen, for at validere denne. Igen er det vigtigt, at den eksterne hjemmeside og indholdet i artiklen hvorfra der bliver linket, er relevant i forhold til ens egen hjemmeside.

Ved ekstern linkbuilding er relevans og sammenhæng afgørende. Hvis de besøgende fx klikker på et eksternt link, for nærmest øjeblikkeligt at forlade siden igen, vil dette svække søgemaskineoptimeringen betydeligt.

Dette vil for Google indikere, at siden de klikker sig ind på via dit link, ikke har skabt nogen værdi for disse, og dette vil igen smitte negativt af på din hjemmeside. Derfor er det vigtigt at et link bidrager med værdi til de besøgende, da dette vil op-rangere din hjemmeside i Googles søgemaskine.

Hvordan vurderer Google?

For at komme til tops på Googles søgeresultater, skal din hjemmeside imødekomme flere faktorer. Du skal blandt andet have godt indhold og gode referencer fra mange forskellige kilder – i form af links. Kvaliteten af dit indhold på din hjemmeside er alfa og omega.

Ét af de parametre som Google søgemaskine rangerer hjemmesider efter, er kvaliteten af indholdet på siden. Derfor skal dit indhold være af høj kvalitet og relevant for emnet der bliver søgt på. Desuden er længden af dine indlæg/artikler/blogposts også afgørende for, om Google finder disse ’egnede’. Et andet parameter er dog også, at de sider der linker til din hjemmeside, skal være i top. Hvor Google før i tiden prioriterede antallet af links til en hjemmeside, handler dette nu i meget højere grad om kvaliteten af disse links.

Dette vil sige, at det er ikke nok, at der bliver linket til dig fra en hvilken som helst side. Siden hvorfra der bliver linket til dig/din hjemmeside, skal være relevant og af høj kvalitet. Det er med andre ord kvaliteten af indholdet på både jeres hjemmeside, hjemmesiden der linkes fra, samt hvilke og hvor mange andre hjemmesider, der omtaler jeres hjemmeside, når der skrives om dette specifikke emne, der bestemmer rækkefølgen på Googles søgeresultater.

Er kvaliteten haltende på enten din egen hjemmeside eller de sider der linkes til dig fra, ser Googles søgemaskine det med det samme, og dette resulterer i en ranking-lussing fra søgemaskinen.

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden