Google Analytics giver dig informationer baseret på kvantitative data – altså information, der på baggrund af megen information kan sige noget specifikt om noget.
Markedsføring handler i bund og grund om at tilpasse sine budskaber til sin målgruppe, for at øge sandsynligheden for at overbevise disse. Derfor gælder det på samme måde online om, at have et solidt kendskab til din(e) målgruppe(r), deres interesser, vaner, værdier m.m., for at kunne specificere dine budskaber til disse.
I denne sammenhæng kan Google Analytics blandt andet give dig svar på følgende spørgsmål:
- Hvor mange mennesker besøger min hjemmeside?
- Hvor bor dem der besøger min hjemmeside?
- Burde min hjemmeside være mere mobil-venlig?
- Hvilke hjemmesider linker til min hjemmeside?
- Hvilke marketingsstrategier sender mest trafik til min hjemmeside?
- Hvilke sider på min hjemmeside er mest populære?
- Hvor mange af min besøgende på hjemmesiden ender med at købe noget eller tilmelde sig mit nyhedsbrev?
- Hvorfra på hjemmesiden kommer mine købende kunder, og hvor går de efterfølgende hen?
- Hvordan kan jeg optimere hurtigheden på min hjemmeside?
- Hvilket blogindhold synes de besøgende bedst om?
Derfor kan Google Analytics hjælpe dig med at lære dine forbrugere bedre at kende, samt udvide eller specificere din målgruppe, og dermed optimere både dit outreach og din konverteringsrate.
Ovenstående funktioner er værdifulde værktøjer for sin virksomhed. For at få adgang til alle værktøjer og udnytte disse bedst, kræver det dog, at Google Analytics sættes korrekt op.
Den korrekte opsætning
For at få det fulde udbytte af Google Analytics kræver det, at det er sat rigtigt op. Den grundlæggende opsætning er ikke svær. Men skal I derimod have sat værktøjet op til at bruge de mere avancerede funktioner, som fx brug af Google Analytics i samspil med Google Adwords, er der hjælp at hente hos os.
Hos Obsidian Digital kan vi hjælpe jer med at få sat Google Analytics korrekt op, således at I kan få fuldt udbytte af alle værktøjets funktioner.