Headless Shopify

Headless Shopify handler om at afkoble din frontend og din backend. Det er en teknisk manøvre, der gør dig i stand til at bygge den ultimativt hurtigste Shopify-webshop med fordele til både SEO og konverteringsoptimering.

 

Men det er ikke gratis at implementere headless, og det øger kompleksiteten og mindsker agiliteten i dit daglige setup.

 

Er headless Shopify det rigtige for din virksomhed? Se vores video herunder og læs videre for at finde ud af det.

3 fordele og ulemper ved headless Shopify

At gå headless med Shopify giver en række fordele – men også nogle ulemper. De er godt forklaret i videoen herover med Aleksander Due-Rasmussen og Halfdan Timm.

 

Her er de 3 største fordele og ulemper ved headless Shopify opsummeret:

 

Fordele:

 

  1. Du får den ultimativt hurtigste shop. Hastighedsoptimering er et stærkt redskab både til søgemaskineoptimering og konverteringsoptimering. Der er ikke noget som headless, der kan hastighedsoptimere din shop. Så meget, at du næsten kan blive nødt til at indsætte lidt forsinkelse for ikke at forvirre brugeren med øjeblikkelig indlæsning af nye sider! 🙂
  2. Du får den ultimative frihed til at opsætte din shop som du ønsker det.
  3. Headless Shopify kan gøre implementeringer på tværs af flere lande hurtigere end at klare dem én for én – hvis du fx har en Shopify shop per marked for 10 markeder.

 

Ulemper:

 

  1. Det koster penge at implementere headless Shopify. Projektet i sig selv tager også fra et par måneder og op. Det er også dyrt at skifte tilbage igen.
  2. Du mister adgang til nemt at implementere nye ting med temaer og apps, som du ellers er vant til med Shopify. Alt bliver mere custom og kræver udvikling til lige netop din shop.
  3. Dine faste omkostninger til udvikling hver måned stiger som følge af et øget behov for customization på din shop.

Hvad koster headless Shopify?

Implementeringen af headless Shopify varierer efter kompleksitet, antallet af shops, tema og en række andre variabler.

 

Du bør regne med en implementeringsomkostning på ml. 250.000 kr. og 750.000 kr.

 

Omkostningerne er primært til udvikling og implementering og ikke apps og software. De løbende omkostninger til specielle apps og anden software til at drive en headless Shopify er marginale. 

 

Vær opmærksom på, at headless Shopify sandsynligvis øger dine faste udviklingsomkostninger. Prisen her er svær at anslå, da det vil variere meget fra virksomhed til virksomhed – fra 10.000 kr. om måneden til meget mere.

Kan du klare dig uden?

 

Det er vores vurdering, at headless Shopify kan være det rigtige for de måske 5-10 % størte Shopify-webshops med flest markeder, produkter og størst kompleksitet.

 

Men for de 90 % er headless ikke den rigtige vej. Omkostningerne og kompleksiteten ved at implementere headless overstiger de fordele, det giver.

 

Overvej derfor om dit behov – fx et ønske om hastighedsoptimering på Shopify – kan opnås med mindre ‘drastiske’ og krævende værktøjer end headless Shopify. Ofte kan du komme 80 % af vejen med 20 % af indsatsen, og det kan godt være en bedre business case – selvom det teknisk er en både sjov og spændende proces at implementere!

 

Vil du have et tilbud på implementering af headless Shopify?

 

Hvis du har læst hertil og vurderer, at headless Shopify kunne være relevant for din virksomhed, vil vi gerne give et uforpligtende tilbud.

 

Tag kontakt til obsidian@obsidian.dk eller ring 60 73 60 60. Vi leverer med vores søsterselskab Black Lemon, der er et af få Shopify Plus-bureauer i Danmark med to to-cifret antal dedikerede Shopify-udviklere.

 

Læs mere om headless Shopify på headlessshopify.dk.

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden