Den mest populære og effektive form for PPC er uden tvivl søgemaskineannoncering. De største søgemaskiner Google samt Microsofts søgemaskine Bing tilbyder derfor, at man kan købe sig en god plads i deres søgeresultater ved hjælp af annoncer. Du betaler søgemaskinerne for, at denne sender brugere videre til din hjemmeside via en annonce.
Derfor er et godt udgangspunkt for PPC-annoncering, at du har relativ høj avance på dine varer, så du både har et godt udbytte og ’ekstra’ at købe clicks for. Lad os sige at du sælger et produkt på din webshop til 500 kroner og tjener 350 kroner pr. produkt. Af de 350 kroner ønsker du at sætte i hvert fald 200 kroner direkte i banken, hvorfor du har 150 kroner tilbage at annoncere for.
Formålet med PPC-annoncer er selvfølgelig at give overskud, i forhold til hvad den pågældende virksomhed har investeret i disse, men det er dog ikke alle annoncer der giver direkte overskud.
Alligevel benytter mange sig af dette værktøj – især i forhold til branding. PPC er en effektiv måde at knytte nogle strategiske søgeord til ens brand, så man dermed kan have indflydelse på hvilke ord ens brand associeres. Derudover er PPC med skabe opmærksomhed og word of mouth omkring ens brand, som igen ikke kan måles direkte som overskud.