Hvad koster SEO som virker?

Af Sasa Kovacevic
Kategori: SEO

Det er svært at give en præcis pris på søgeordsoptimering på forhånd. Det afhænger nemlig af jeres sides størrelse og stand, samt hvor hård konkurrencen er inden for jeres branche og hvilke SEO-opgaver det helt præcist er, vi skal udføre.

Ikke to kunder er ens og hos Obsidian Digital starter vi altid med at se på kundens behov! For hos os er alle kunder unikke og har hver deres særlige behov. Derfor spiser vi jer ikke af med fastlåste pakkeløsninger eller smarte knaldtilbud!

Hvor meget koster SEO hos jer? Det er et meget naturligt spørgsmål, som vi får før eller senere i den indledende dialog med alle vores nye kunder. For prisen er naturligvis en vigtig parameter, når I skal vurdere, om I vil indgå et samarbejde med os eller en af vores konkurrenter.

Problemet er bare, at selv om vi oplyser vores timepris – som i øvrigt er på 1.000 kroner i timen plus moms – siger det ikke rigtigt noget om den faktiske pris på det SEO-arbejde, vi skal udføre for jer. Det afhænger nemlig af en lang række forskellige faktorer, der bl.a. omfatter:

  • Omfanget af jeres hjemmeside eller webshop
  • Hvilken teknisk stand hjemmesiden er i
  • Kvaliteten af det SEO-arbejde der allerede er foretaget på siden
  • Hvilke former for SEO-arbejde vi skal udføre for dig
  • Hvilken konkurrencesituation der er inden for den branche, I arbejder indenfor
  • Hvilke historiske data der er tilgængelige (har I f.eks. oprettet en Google Analytics-konto til siden)
  • Om vi udelukkende foretage SEO-arbejde, eller skal vi også vedligeholde f.eks. jeres AdWords-konto eller stå for jeres markedsføring på de sociale medier

Og meget mere.

Hver kunde er unik

Alle de kunder vi har i dag, er unikke – og det også den tilgang vi har til nye kunder. Så derfor starter vi altid med at analysere jeres hjemmeside, webshop eller hvad det nu er, I skal have søgemaskineoptimeret. På den måde finder vi ud af, hvor I er i dag og hvad I helt nøjagtigt har brug for. På den baggrund kan vi så sammensætte forskellige løsningsmodeller til jer, der passer til jer og jeres budget.

Oftest kommer vi med priser på både den optimale, den brugbare og den absolut nødvendige løsning. Så kan I selv vælge – og kender vi allerede jeres budget, kan vi også give jer forskellige løsningsmodeller, der holder sig inden for det.

Vores priser er baseret på et langvarigt samarbejde

Vi baserer altid vores priser på, at vi skal arbejde sammen i lang tid fremover. For det tager tid og kræver en målrettet, løbende indsats, hvis I skal have størst effekt af det arbejde, som vi udfører for os. Det stiller nogle helt særlige krav til os og vores prissætning.

Oftest er der en vis mængde SEO-arbejde, der skal foretages her og nu. Det giver vi eventuelt en separat pris på. Derefter skal sitet vedligeholdes. Det finder vi en fast pris på, som I så betaler fremadrettet hver måned.

Ved at indgå en fast aftale med os, kan vi løbende justere på de forskellige SEO-parametre på jeres website i takt med at Google skruer på dem og konkurrenterne optimerer de søgeord, som I konkurrerer på. Samtidig kan vi foretage det nødvendige SEO-arbejde på nye og opdaterede sider på sitet, i takt med at I udgiver dem – eller være med i planlægningen af nyt indhold, så I målrettet får cementeret jeres placeringer i søgeresultaterne og dækket de huller, der måtte være i jeres sitemap.

Det giver et stærkt website, der har optimale muligheder for opnå de bedste placeringer i søgeresultaterne for alle de søgeord, som er vigtige for jer at blive fundet på.

Sådan afgør vi jeres behov for SEO

Når vi skal afgøre omfanget og dermed prisen på det SEO-arbejde, vi skal udføre for jer, ser vi især nærmere på:

  • Ønsker og behov – Hvilke placeringer har jeres website i dag for jeres vigtigste søgeord og hvilke placeringer ønsker I? Det dikterer oftest mængden af det arbejde, der skal lægges i både det indledende og det løbende SEO-arbejde.
  • Jeres egne kompetencer – Hvilke SEO-opgaver har I de fornødne kompetencer til at foretage in-house? Kan I selv udvikle indhold og skrive gode overskrifter, titles og meta description? Eller har I de fornødne tekniske kompetencer i huset, der kan varetage den tekniske SEO på hjemmesiden eller webshoppen? Kort sagt: Hvor meget kan I selv lave og få gjort og hvad efterlader det af arbejde til os?
  • Omfanget af jeres hjemmeside – Antallet af sider der skal optimeres, graden af optimering og omfanget af vedligehold og vores engagement i udviklingen af nyt indhold og søgeordsoptimeringen af dette. Disse parametre fortæller noget om, hvor meget det koster at få foretaget både det indledende SEO-arbejde og det løbende vedligehold på siden.
  • Konkurrencen i jeres marked – Hvordan er konkurrencesituationen i det marked I opererer i og hvor dygtige er konkurrenterne til SEO-arbejde? Er konkurrencen hård, skal vi være mere oppe på mærkerne, overvåge jeres hjemmeside eller webshops placeringer mere intenst og have hurtigere turn-around tider på ændringer og optimeringer, så vi hurtigt kan reagere på konkurrenternes nyeste tiltag og påhit.

Når SEO-arbejdet kræver flere kræfter

Nogle gange kan det være nødvendigt at lægge lidt flere kræfter i SEO-arbejdet. Det kan være for at få luset ud i tekniske SEO-fejl fra starten. Det kan også være, hvis der er behov for at køre særlige linkbuildingkampagner eller andre målrettede tiltag for at øge placeringerne i søgeresultaterne for jeres hjemmeside eller webshop.

I sådanne tilfælde udarbejder vi et separat tilbud på arbejdet og kommer også gerne med forskellige løsningsmodeller eller forslag til, hvordan arbejdet kan opdeles over en længere periode. På den måde kan vi bedre få arbejdet til at passe sammen med det budget, I har afsat og stadig opnå den ønskede effekt af arbejdet.

SEO-kurser og anden uddannelse

Det kan også være, at I har behov for at få uddannet jer selv eller jeres webafdeling i de discipliner inden for SEO, som I selv skal varetage i forbindelse med vores samarbejde. Eller at I har brug for at blive uddannet i at bruge Google Analytics til at holde øje med, hvordan de besøgende opfører sig på sitet.

Eller hvad med en hurtig opdatering i de nyeste udviklinger inden for on-page SEO forud for, at jeres content team skal til at udvikle indhold til en helt ny sektion på hjemmesiden?

Vi kan afholde kurset internt hos jer eller i vores egne lokaler i Parken her i København. Vi kan også sammensætte særligt skræddersyede kurser eller møderækker, hvor vi dækker de udfordringer, som I står med og kommer med helt konkrete løsningsforslag, som I selv kan implementere og vedligeholde efterfølgende.

Er det virkelig nødvendigt at blive ved med at søgemaskineoptimere?

Søgemaskineoptimering ER en løbende proces. Det kræver mest arbejde i starten, men det stopper aldrig. For jeres konkurrenter udgiver stadig mere indhold og foretager hele tiden søgemaskineoptimering på deres hjemmeside, så de kan fravriste jer de gode placeringer, som vores SEO-arbejde har skaffet jer.

Samtidig skruer Google løbende på parametrene for, hvordan deres algoritmer beregner jeres sides placeringer i søgeresultaterne. Selv en enkelt lille ændring kan give store udsving i jeres placeringer. Så gør I ikke noget hele tiden for at tilpasse siden til de krav, som Google stiller, ender I snart med at dumpe ned fra tinderne.

Samtidig er det vigtigt, at der hele tiden udvikles nyt indhold til siden, ligesom det eksisterende indhold skal opdateres. Google vægter de sider højest, som har den friskeste og mest opdaterede indhold. Så hverken SEO-arbejdet eller indholdsudviklingen kan sættes på pause særlige længe, før det kan ses på jeres placeringer i søgeresultaterne.

I skal se SEO-arbejdet på samme måde som udviklingen inden for jeres egen branche. Her holder I jo heller ikke op med at følge med, holder op med at forfine jeres produkter eller lader være med at forbedre arbejdsprocesserne.

Uden løbende SEO-arbejde falder værdien af jeres hjemmeside eller jeres webshop og den indtjening som den kan generere for jeres virksomhed formindskes eller udebliver helt – og det er der ingen virksomheder, der har råd til i vore dage.

Obsidian Digital som underleverandør

Vi udfører også SEO-arbejde, driver og vedligeholder AdWords og står for markedsføringen på de sociale medier for kunderne hos en række af Danmarks største marketing- og reklamebureauer.

Men på trods af at vi fungerer som underleverandører, har vi altid direkte kontakt til beslutningstageren hos slutkunden. Det forenkler beslutningsgangen og minimerer mulighederne for fejl og misforståelser – og det er vigtigt i en branche, hvor selv små fejltrin kan få stor betydning for resultatet.

Det skyldes, at vi altid går efter at få en aftale med fuld gennemsigtighed for både det bureau, som vi er underleverandør for og den kunde, som vi arbejder for på vegne af bureauet. Ved at der er fuld åbenhed omkring vores rolle som underleverandør, kan vi operere hurtigere og mere direkte, ligesom vi tit kan skabe et mersalg hos jeres kunder, som giver jer en større omsætning, I ellers ikke havde fået på den pågældende kunde.

Få et SEO-tilbud fra os – vi finder altid en løsning, der passer til jer!

Som du kan se, har vi en meget fleksibel tilgang til vores prissætning og de løsningsmodeller, vi kan tilbyde vores kunder. For os er alle vores kunder nemlig unikke og kan ikke bare stoppes ned i en bestemt kasse eller spises af med et knaldtilbud, som de reelt set aldrig får nogen værdi af. Kun reelle løsninger er gode nok til vores kunder.

Har du brug for et tilbud på SEO på helt gennemskuelige præmisser? Så kontakt os ved hjælp af kontaktformularen her på siden, giv os et ring eller send en mail. Så ser vi nærmere på, hvordan vi kan skabe den optimale SEO-løsning til netop jeres virksomhed, der passer til det budget, I har afsat.

Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden