Hvad koster en kunde på tværs af brancher?

Af Sasa Kovacevic Kategori: AdWords, Facebook

Hvor meget betaler din virksomhed for en ny kunde, og er det I sidste ende en god forretning? Det spørgsmål er det sikkert mange direktører og marketingschefer der har svært ved at svare på.

Hos Obsidian Digital ved vi hvor vigtigt det er at hele tiden måle sin forretning og her spiller CPA’en – det vil sige prisen per konvertering eller ny kunde, en stor rolle i at afgøre om en given marketingsindsats eller kampagne har været en succes.

Så for at give lidt ekstra indsigt i dette område satte vi os hos Obsidian Digital for at kortlægge, hvor meget en ny kunde koster for danske virksomheder på tværs af industrier.

Sådan har vi lavet analysen

For at finde frem til hvad prisen er for en ny kunde er, har vi inddraget data fra over 200 hjemmesider igennem de sidste 12 måneder via Google Analytics. Dataene kommer fra hjemmesidernes Facebook og AdWords annoncering. Her har vi ydermere filtreret de såkaldte ’bløde’ eller sekundære konverteringer fra, hvilket omfatter eksempelvis tilmeldinger til nyhedsbreve.

En konvertering i vores undersøgelse er derfor lig med et salg for en webshops vedkommende og en lead i vores undersøgelse er lig med udfyldt kontaktformular eller klik på e-mail link eller telefonnummer.

Nogle hjemmesider har flere besøgende end andre, hvorfor vi har normaliseret data før selve gennemsnittet er udregnet.

cpa DK

Stor variation fra branche til branche

Vores undersøgelse viser, at der er stor forskel fra branche til branche. Dette afspejler både, de forskellige priser diverse produkter og ydelser har, men det er også en indikation af i hvilke brancher, der er høj konkurrence – særligt når det kommer til AdWords, hvor eksempelvis advokatbranchen, marketing og uddannelse generelt har nogle høje klikpriser efter danske standarder.

Hvor ligger din virksomhed på grafen?

Sasa Kovacevic er Head of SEO og partner hos Obsidian Digital. Til dagligt sidder Sasa med ansvaret for SEO teamet, hvor han laver strategisk og eksekverende arbejde. Sasa har arbejdet med nogle af Danmarks største e-commerce virksomheder som Profil Optik, Deichmann, Jensens Bøfhus, Hungry m.m. Sasas tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Head of SEO

60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os

Website (required)