Hvad er Facebook Instant Experience Ads?

Af Halfdan Timm
Kategori: Facebook

Facebook forbedrer hele tiden dine muligheder for at lave den helt rette form for annoncering til din virksomhed. Det sidste nye er Facebook Instant Experience Ads, der er en fantastisk lynoplevelse for dine modtagere. Disse instant experiences giver brugeren mulighed for at se videoer og billeder, vippe skærmen for at panorere og udforske forskellige billeder med taggede produkter. Alt dette sker sågar i én og samme annonce.

Facebook Instant Experience Ads er helt grundlæggende en lynannonce, der placeres i brugernes Facebook Feed. Her vil den dukke op mellem deres selvvalgte opslag, og du kan designe din Facebook Instant Experience Ads på et væld af forskellige måder. Du kan ligeledes sende brugeren direkte videre til din side, hvor det specifikke produkt kan købes.

Hvilke muligheder har jeg med Facebook Instant Experience Ads?

Facebook har gjort det nemt for dig at komme godt i gang med Facebook Instant Experience Ads. Du har en række muligheder for design og format, så du kan vælge det, der er passende for dig. Først og fremmest kan du fremvise produkter eller brand i et gitterlayout. Dette layout giver modtageren mulighed for at søge efter flere forskelige produkter fra ét og samme sted.

Lynformularen giver brugerne mulighed for hurtigt at dele kontaktinformationer, hvis din annonce har vakt deres interesse. Det kan være et godt valg for dig, der måske er selvstændig rådgiver eller lignende, der gerne vil opbygge en god kundegruppe.

Facebook Instant Experience Ads tilbyder dig også at designe din egen mobillandingsside. Formålet med denne form for format er at anskaffe sig en hurtig kundegruppe. Ved at designe en landingsside, der opfordrer til handling, kan du langt hurtigere få købere til dine produkter eller øge eksponeringerne.

Øjeblikkelig storytelling er et format, hvor du har mulighed for at være innovativ og producere en spændende måde at opleve dit brand på. Det kan være gennem en video eller en collage, som giver et godt billede af dit produkt eller din tjeneste. Denne mulighed er særligt oplagt for dig, der er ejer af en restaurant eller andet, hvor det visuelle spiller en stor rolle.

Sidst finder vi muligheden for øjeblikkelige produktbilleder i Facebook Instant Experience Ads. I stedet for at vise dit brand kan du udvælge nogle billeder af disse produkter, som brugerne vil se. Det kan være en fordel, hvis du har en specifik målgruppe, du gerne vil ramme, og hvor nogle produkter er særligt populære. Her kan de klikke sig ind på produktet og blive oplyst om pris, inden de klikker videre.

Hvordan bruger jeg Facebook Instant Experience Ads?

Når du gerne vil i gang med at skabe lynoplevelser for potentielle kunder, er det en nem opgave for dig. Foruden dit egenproducerede indhold skal du anvende en skabelon for at skabe den helt rigtige annonce for din virksomhed. Facebook Instant Experience Ads-funktionen tilbyder en række skabeloner, der allerede er lavet for dig. Du kan også designe din egen unikke lynoplevelse.

Det er vigtigt at huske på, at Facebook Instant Experience Ads er designet til mobilen. Den indlæses dermed langt hurtigere end en standardmobilbrowser, og det øger dine muligheder for at nå ud til en langt større del af din kundegruppe.

Du opretter din lynoplevelse under Annonceadministrator på Facebook. Herefter kan du vælge en skabelon eller selv lave et unikt design. Langt de fleste annonceformater på Facebook baseres på din målsætning, som du selv kan bestemme i Annonceadministratoren. Her kan du blandt andet vælge mellem trafik, interaktion eller videovisninger. Du skal udvælge én eller flere målsætninger for din annonce.

Herefter udvælger du dit daglige budget på annoncen og den målgruppe, du gerne vil ramme. Jo mere specifik, du kan være inden for forskellige annoncesæt såsom målgruppe og placeringer, desto tættere kommer du på din ønskede målgruppe.

Er Facebook Instant Experience Ads det rette valg for mig?

Der findes en række af forskellige annonceformater hos både Facebook og andre platforme. Facebook Instant Experience Ads er en ideel mulighed, hvis du ønsker at nå ud til en målgruppe, der er særligt aktive på deres mobiler. Det vil oftest være målgruppen 15-40 år, der især anvender mobilen fremfor computeren til at tjekke sociale medier.

Facebook-annonceringer er generelt en omkostningslet måde at markedsføre sin virksomhed på. Du vil tilegne dig nogle unikke muligheder i form af datatracking og et budget, der kan give dig langt flere eksponeringer, hvis du rammer den specifikke målgruppe. Den store fordel er muligheden for selv at bestemme sit daglige budget.

Facebook anvender nogle avancerede algoritmer til at udvælge det rette publikumssegment for dig. Ved at anvende Facebook som annoncør vil du nemmere kunne nå ud til målgruppen og blive langt mere synlig hos dem.

Indhent data fra dine annoncer

Lynoplevelser er gode til den yngre målgruppe, der er vant til at navigere hurtigt rundt på Facebook. Ved at benytte sig af dette annonceformat får du en række data med i pakken. Du kan tracke data under og efter, din annonce er aktiv, som giver dig et indblik i målgruppe, eksponeringer og videovisninger.

Disse data kan være med til at øge dit fokus på en bestemt målgruppe eller gøre dit indhold mere specifikt. Har du tilkoblet et link, vil du ligeledes kunne se antallet af klik til din side og på den måde se, hvor meget trafik din annonce har resulteret i.

Professionelt indhold er afgørende for din succes

Facebook Instant Experience Ads er en gruppe af innovative annonceformater, der kan være med til at give dig succes på markedsføringsområdet. Dog er der særligt én faktor, der er essentiel for dig, hvis du vil have succes og fange målgruppens opmærksomhed.

Indholdet, som du præsenterer i dine annoncer, skal være velproduceret og af høj kvalitet. I dag er videoformatet en oplagt løsning, idet brugerne bliver nysgerrige og interesserede, når de oplever bevægelse i billederne. Desuden giver det dig en mulighed for at fortælle en historie på helt anden vis end igennem et billede.

Er du interesseret i at sælge specifikke produkter eller gøre dit brand synligt, kan du vælge at benytte nogle billeder. Her bør du altid sørge for nogle produktbilleder, der er inspirerende for modtageren og som dermed appellerer til deres interesse.

Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering, og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. Personalejuridisk Institut og IBC.

Halfdan Timm

Partner

+45 60 73 60 60hti@obsidian.dk

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden