EAT har afgørende betydning for din hjemmeside

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

Google lægger større og større vægt på de såkaldte EAT-parametre – ekspertise, autoritet og troværdighed – når de skal vurdere din hjemmeside. Lever din hjemmeside ikke op til de strenge krav, som Google stiller, kan det give dig problemer med at opnå topplaceringer i søgeresultaterne.

EAT står for ekspertise, autoritet og troværdighed. Det har siden august 2018 været afgørende faktorer for, hvorvidt din hjemmeside kan ranke højt i søgeresultaterne. Hvis du ikke havde styr på det, oplevede du sikkert, at din hjemmeside raslede ned omkring det tidspunkt.

Desværre kræver det meget arbejde, og tager lang tid at rette op på en dårlige vurdering på en eller flere EAT-parametre. Det handler derfor om, at du får indarbejdet de tre parametre i alt dit indhold – og gerne fra starte af.

Få mere ekspertise, autoritet og troværdighed på din hjemmeside

EAT-parametrene er grundigt beskrevet i Googles Search Quality Ratings Guidelines. Det er en pdf på 160 sider, som det er vigtigt, at du tygger dig igennem, når du arbejder med søgemaskineoptimering.

Det vil være helt umuligt at komme ind på alt, hvad der står om EAT-parametrene i guidelinen, men her er nogle overordnede punkter, som Google især lægger vægt på, at du overholder:

  • En god om-side, der tydeligt beskriver, hvad din hjemmeside handler om, hvem der står bag, og hvad formålet med den er.
  • Nemt at skelne mellem sponsorerede indlæg/annoncer og naturligt indlæg. Derudover må der ikke være nogen forstyrrende reklamer.
  • Det skal være tydeligt at læse, hvem der står bag hjemmesiden, og hvem der har skrevet hvert indlæg. Derfor bør du skrive navn og titel på skribenterne på alle dine indlæg og gerne en forfatter biografi.
  • Indholdet skal være relevant, og teksten skal leve op til det, der bliver lovet i overskriften og manchetten.
  • Siden må ikke være blevet hacket, indeholde virus, malware eller på anden måde være ændret af andre.

EAT er særligt vigtigt for YMYL-hjemmesiderne

Den form for hjemmesider, hvor Google lægger særlig stor vægt på, at EAT er overholdt, er de såkaldte YMYL-hjemmesider. Det står for Your Money or Your Life. Det er altså hjemmesider, der beskæftiger sig enten med privatøkonomi, for eksempel hjemmesider om lån og privatøkonomi, eller sundhed, for eksempel sundheds- eller lægevidenskabelige hjemmesider.

For begge gælder, at det er klart, at du ikke har lyst til at tage imod råd fra en, der ikke ved, hvad han eller hun taler om. Derfor er det vigtigt, at det er en fagperson, der har skrevet indlæggene, og at der bliver brugt fagtermer i dem.

Er det en hjemmeside om sygdomme, skal den selvfølgelig ikke være skrevet i et uforståeligt lægesprog. Men det er vigtigt, at det tydeligt fremgår, at det er en fagperson, der står bag.

Det gør det utroligt svært at rette op på en dårlig vurdering af din sides EAT-parametre, hvis du ikke har tænkt dem ind i din indholdsproduktion fra starten.

4.73 15
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen