Sådan bliver din idé til en webshop

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Arrangementer

“Det er spændende at arbejde med webshops, da man kan gå ind og se frugten af det arbejde, man lægger i det, kort tid efter. Man kan gå ind og se, hvorfor virker det ikke eller det virker ikke. “ – Thøger Mortensen fra Bliktud.dk

 

Thøger Mortensen fra Bliktud.dk er uddannet tømrer og har i de seneste 7 år arbejdet med et firma, der sælger tagkviste. Denne virksomhed og webshop har han udviklet, så købsoplevelsen hele vejen igennem processen bliver en rar oplevelse.

 

Vi har interviewet Thøger Mortensen om, hvordan man realiserer sin idé til en færdig webshop.

Den gode idé

For Thøger Mortensen startede hele hans rejse fra butik til også at have en webshop med, at han opdagede et behov; det var svært at få fat i facadeprofiler i henholdsvis zink aluminium og kobber.

 

“Jeg havde noget i noget tid, gået og spekuleret omkring, hvordan man kunne gøre det mere brugervenligt og effektivt at bestille facadeprofiler i zink, aluminium og kobber.” – Thøger Mortensen fra Bliktud.dk

 

Det med at opdage eller skabe et behov, er der hvor man virkelig kan opnå succes med sin webshop. Er behovet ikke opdaget af andre, har man derfor ingen konkurrence og har samtidig hele markedet for sig selv. Derfor er hemmeligheden bag en succesfuld webshop først og fremmest at få den gode idé, mener Thøger Mortensen fra Bliktud.dk.

Lad være med at sigte efter det perfekte

“Hvis vi havde udviklet en webshop, som var perfekt fra starten af, så var vi nok aldrig kommet i mål. Nu har vi lavet en webshop, som virker og som de fleste kan finde ud af, og så må vi efterhånden, som tiden går, forfine der hvor der er udfordringer og se hvor kan vi gøre det bedre.” – Thøger Mortensen fra Bliktud.dk

 

Når du starter en webshop, er det vigtigt at huske, at perfektion er umuligt, mener Thøger Mortensen. Der vil altid være uforudsete problemer undervejs. Derfor mener han, at det gælder om at skabe en webshop, der fungerer, selvom den ikke er perfekt. På den måde kan du lancere din virksomhed og begynde at forfine den på baggrund af feedback fra den virkelige verden. 

 

Ifølge Thøger Mortensen er det altså bedre at have et solidt fundament at bygge videre på end at sigte efter perfektion og aldrig rigtig lancere. 

 

“Så lad være med at svede over de små ting – bare få din webshop op at køre!” – Thøger Mortensen fra Bliktud.dk

Design af hjemmeside

At designe en hjemmeside kan være en skræmmende opgave, erkender Thøger Mortensen. Det skyldes, at der er mange ting at huske på, såsom layout, funktionalitet og brugervenlighed. Derfor er det først og fremmest helt essentielt at have en klar idé om, hvordan du ønsker, at din hjemmeside skal se ud, før det designes. Ellers kan du ende op med et rodet, uorganiseret websted, der er svært at navigere rundt i for kunden, fortæller Thøger Mortensen.

 

Derfor startede han med at designe logoet, som blev byggestenene til hans i dag succesfulde webshop;

 

“Logoet kom til at danne grobund for resten af designet. Det blev designet i flere forskellige farver, som gjorde, at hele hjemmesiden havde en rød tråd, og at hjemmesiden skilte sig ud fra mange andre hjemmesider.” – Thøger Mortensen fra Bliktud.dk 

 

Hvis man ikke har nogen eller kun lidt erfaring med webdesign eller kodning, kan udsigten til at skabe en professionel webshop dog alligevel være uoverskuelig. Derfor foreslår Thøger Mortensen, at man kan få professionel hjælp.

 

“Hos os valgte vi at få et eksternt bureau til at designe hjemmesiden, så vi var helt sikre på, at alt var som det skulle være.” – Thøger Mortensen fra Bliktud

Markedsfør dit produkt

Markedsføring af sin webshop er vigtig, fordi den hjælper dig med at sælge dit produkt, også selvom dit produkt ikke er 100% færdigt, fortæller Thøger Mortensen. 

 

Markedsføring skaber opmærksomhed omkring dit produkt og hjælper dig med at nå ud til flere potentielle kunder. Markedsføring giver dig også mulighed for at opbygge relationer med dine kunder allerede helt fra start og skabe loyalitet blandt dem. God markedsføring kan derfor hjælpe dig med at differentiere dit produkt fra konkurrenterne og gøre det mere attraktivt for potentielle kunder. Det behøver endda ikke at være helt professionelt fra starten af, mener han; 

 

“Vi fik lavet en Facebook video i bedste amatør-stil, hvor vi var ude hos en gammel kunde og høre om vi ikke kunne filme en video af ham der stod og så ud, som om han skulle bruge noget. Og i forgrunden på den her video, der viste vi hvordan det fungerede inde på hjemmesiden.” – Thøger Mortensen fra Bliktud.dk

 

Dette havde Thøger Mortensen og Bliktud.dk succes med og fik hurtigt de første ordre ind. På trods af, at kampagnerne ikke kørte med så store budgetter til at starte med, så  begyndte der faktisk allerede at komme ordre ind i den første tid.

Hold din hjemmeside opdateret

Der er mange grunde til, at du bør holde din webshop opdateret, fortæller Thøger Mortensen. For det første er det vigtigt at holde sin webshop opdateret for at være helt sikker på, at man er up to date. Dette er både i forhold til lovgivning, design og funktionalitet. Hjemmesider kan nemlig også blive forældet.

 

“Efter vores hjemmeside blev lanceret, fandt vi hurtigt ud af, at der mangler produkter inde på hjemmesiden.” – Thøger Mortensen fra Bliktud.dk

 

For det andet giver det dig en mulighed for at vise dine nyeste produkter eller tjenester frem, supplerer Thøger Mortensen. Dette vil hjælpe dig med at generere mere salg.

Slå koldt vand i blodet og tro på det

“Når du starter en webshop, er det vigtigt at huske, at der vil være ujævnheder på vejen. Det er vigtigt at bevare roen og tro på, at du vil lykkes på trods af disse forhindringer.“ – Thøger Mortensen fra Bliktud.dk

 

Ved at bevare et roligt overblik vil du øge dine chancer for succes og være i stand til bedre at klare de vanskelige situationer, der måtte opstå, supplerer Thøger Mortensen. 

 

Endelig vil det at bevare roen og tro på dig selv hjælpe dig med at holde ud, når tiderne er hårde, og fortsætte med at bevæge dig fremad mod dine mål. 

 

“Så hvis du overvejer at starte en webshop, så husk at bevare roen, tro på dig selv og bevar en positiv indstilling.”, afslutter Thøger Mortensen fra Bliktud.dk interviewet.

Læs mere om Bliktud.dk på deres Facebook-side.

Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden