Mere end 10 års erfaring med digital marketing

Certificeret
Udvalgte referencer

Vil du høre mere?

Website (required)

Vil Du Vide Mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Jacob Mohr Eldon Partner
Hvorfor Obsidian?

Amazonoptimering: Sådan får du flere salg på Amazon!

amazon optimering
Af Christian Bertelsen Kategori: Marketing Generelt

I Danmark fortsætter e-handlen med at vokse med uformindsket styrke. Dog ender 30% af værdien af e-handel i udenlandske webshops, hvor særligt Amazon tager en stor bid af kagen. I løbet af få år er Amazon halet kraftigt ind på Google. Amazon har kapret store dele af markederne for e-handel i både Europa og i USA.

I fremtiden bliver det af den grund vigtigere og vigtigere at være til stede hos både Google og Amazon, hvis man vil have succes online – også som dansk webshopejer.

Her kommer en kort guide med fem ting du, som dansk webshopejer, skal vide om Amazon.

Hvorfor skal man som webshopejer være til stede på Amazon?

Det første, som er vigtigt at vide som dansk webshopejer, er hvorfor man bør være til stede på Amazon. Amazon har som bekendt ikke en dansk hjemmeside. De danske forbrugere er dog alligevel tilstede på Amazon – og det i stor stil! Netop derfor skal du, som webshopejer, også være til stede på Amazon.

I 2015 var Amazon den tredje mest populære webshop i Danmark og tegnede sig for 1,85 % af alle salg. Den mest populære danske webshop det pågældende år var til sammenligning Saxo, der tegnede sig for 1,63% af alle salg.

amazon optimering

Derudover er det svært at ignorere Amazons internationale indflydelse, når det kommer til detailsalget inden for e-commerce. I USA starter 55% af alle brugere nu deres søgninger efter produkter på Amazon fremfor på Google. Kun 28% af amerikanerne starter i dag deres søgen efter produkter på Google. For få år siden lå de to søgemaskiner helt lige!

Flere undersøgelser har desuden vist, at der bliver foretaget 3 gange så mange produktrelaterede søgninger hos Amazon som hos Google. Årsagen til dette er først og fremmest, at Amazon er et sted, hvor forbrugerne ved, at der er en hård kamp om at levere varer til de bedste priser, og derfor er brugerne på Amazon langt mere tilbøjelige til at købe flere produkter end hos Google. Brugerne på Amazon er simpelthen længere fremme i købscyklussen end brugerne hos Google.

Det er heller ikke kun i USA, at Amazon sidder tungt på markedet, det samme gør sig gældende i både Storbritannien og Tyskland.

amazon handel verden

I Tyskland er Amazon klart den mest populære webshop, og her taler man allerede nu om, at man ikke kommer udenom Amazon som aktør, hvis man vil have foden inden for på det tyske marked. I 2015 omsatte Amazon for 7.8 milliarder euro i Tyskland, hvilket var mere end tre gange så meget som den næstmest populære webshop i Tyskland. I Storbritannien har Amazon en markedsandel på 16% og i USA stod Amazon for over 40% af detailsalget online i 2016.

Hvordan adskiller Amazon sig fra Google som søgemaskine?

Det næste man er nødt til at vide om Amazon som webshopejer, er hvordan Amazon og Google adskiller sig fra hinanden som søgemaskiner. Helt overordnet kan man sige, at Amazon er en intern søgemaskine imens Google er en ekstern søgemaskine. Det vil sige at man kun kan dukke op i Amazons søgeresultater, hvis man har tilmeldt sine produkter, imens Google crawler hele nettet og finder alle hjemmesider, der er relevante for en given søgning.

Derudover adskiller og Googles og Amazons forretningsmodeller sig markant fra hinanden, hvilket afspejler sig i de to søgemaskiners algoritmer.

amazon seo google

Amazon tjener derfor sine penge ved selv at sælge produkter, samt ved at tage en lille provision fra alle solgte produkter på deres platform, hvorimod Google gene vil levere ’hurtige’ og ’relevante’ resultater til sine brugere og tjene penge på salg af reklamer. Da formålet bag Google og Amazon er vidt forskellige betyder det også, at man, som webshopejer, ikke bliver belønnet på samme måde af de to søgemaskiner.

Hos Google kigger man især på elementerne; gennemsnittelig sessionsvarighed, bouncerate for brugerne og ikke mindst antallet af links fra troværdige og relevante hjemmesider, når placeringerne i søgemaskinerne fordeles.

Hos Amazon betyder links intet. Til gengæld spiller din konverteringsrate en langt større rolle. Amazon vil som sagt gerne sælge så mange produkter, som muligt, og derfor vil Amazon som hovedregel omrangere søgeresultaterne, hvis den vurderer, at det kan skabe flere salg – også på meget kort sigt! Amazon lægger derfor dine konverteringsrater fra organiske placeringer, betalt annoncering og social media marketing sammen, når de skal udregne din placering i deres søgeresultater – en ting som Google ikke gør!

Det betyder også, at man ikke kan forvente en førsteplads hos Amazon i lang tid af gangen, hvis ikke man sælger mange varer. Dette kan godt lade sig gøre hos Google, hvis man eksempelvis har en stærk linkprofil og får masser af trafik, og blot oplever en midlertidig nedgang i sit salg. Men den går ikke hos Amazon! Amazon tænker langt mere kortsigtet, end vi er vant til hos Google. Det betyder også, at søgeresultaterne vil være langt mere volatile hos Amazon sammenlignet med Google.

Dette kan både tolkes positivt og negativt, men faktum er, at hvis du ligger godt placeret hos Amazon, vil du opleve en kraftig vækst i antallet af salg, da Amazon har 3 gange flere søgninger end google.

Hvem drager fordel af at være til stede på Amazon?

Det næste, danske webshopejer skal vide, er, hvem der egentlig drager fordel af at være til stede på Amazon? Du fristes måske til at tænke, at det umuligt kan være dig, men så tager du fejl. Selvom Amazon, i modsætning til Google, også selv sælger en lang række produkter via platformen, så står ganske almindelige webshops og mindre virksomheder for mere end 40% af alle salg.

Det vil sige: folk som dig!

Som hovedregel er det svært, men ikke umuligt, at udkonkurrere Amazon inden for en række af de produkter, som de selv sælger. Derudover er der en lang række virksomheder, som klarer sig rigtigt godt på Amazon. Disse er blandt andre:

  • Firstmovers
  • Virksomheder der laver deres egne produkter
  • Virksomheder der sælger genbrugsvarer

Firstmovers er de webshopejere, der ligger inde med en række produkter, som endnu ikke er blevet mainstream i et givent land. Disse vil selvsagt have gode muligheder for at få succes på Amazon, hvis de vel at mærke formår at sætte deres salgsannoncer korrekt op.

Vil man gerne findes på Amazon, gælder det først og fremmest om at lave en god søgeordsanalyse, så grundlaget for at blive fundet i nogle af de mange milliarder søgninger, der foretages på Amazon hvert år. Dernæst skal man sørge for at have godt indhold på sine annoncesider – det vil sige indhold, der fanger blikket hos brugeren og sælger sig selv.

Folk, der sælger unikke produkter, er ofte forretninger, som laver deres egne produkter og har egne brands. Dette kan i princippet være alle produkter imellem himmel og jord. Flere undersøgelser har imidlertid vist, at mange brugere på Amazon leder efter ’det unikke produkt’, hvilket gør, at særligt små erhvervsdrivende kan få rigtig stor succes på Amazon og nå ud til nye målgrupper.

Sidst men ikke mindst er Amazon et godt sted at kaste sig over, hvis man sælger gamle eller brugte varer. Amazon er blevet den moderne verdens svar på et antikvariat, og det giver god mening, da Amazon er et sted, hvor mange brugere forventer at finde produkter til lave priser – eller som før nævnt unikke produkter.

Hvilke marketingskanaler kan du bruge på Amazon?

En fjerde ting, du skal vide om Amazon, er, hvilke marketingsmuligheder, du kan gøre brug af på Amazon i jagten på succes. Ligesom det er tilfældet med Google, så er det ikke nogen tilfældighed, hvilke produkter der bliver vist først, når du foretager en søgning. Der er rig mulighed for at optimere egne produkters placering i søgeresultaterne.

Overordnet kan man gøre brug af de samme digitale marketingskanaler på både Google og Amazon, hvilket vil sige:

  • SEO – der er en lang række parametre du bør optimere for at få bedre placeringer
  • Social media marketing – herunder Facebookannoncering
  • PPC – Amazon tillader ligesom Google brugen af betalte annoncer

SEO på Amazon

Når det kommer til SEO, er der en lang række parametre, du kan skrue på for at opnå bedre rangeringer i søgeresultaterne. Overordnet bestemmes placeringen ud fra to overordnede faktorer. Disse kaldes performance faktorer og relevansfaktorer. Ligesom med alle andre kanaler, så skal du også lave en SEO strategi for din Amazon SEO.

Performancefaktorerne omfatter følgende parametre:

  • Konverteringsraten for dine produkter
  • Billederne i dine annoncer
  • Prisen på dine produkter – både dine standard salgspriser og dine tilbudspriser

Relevansfaktorerne omfatter på den anden side disse parametre:

  • Din produkttitel – du har max 200 tegn
  • Din produktbeskrivelse
  • Din salgstekst
  • Dine søgeord og ’relaterede søgetermer’, som du ønsker at blive fundet på
  • Valget af forsendelsesmetode
  • Antallet af anmeldelser af dine produkter og din webshop
  • Antallet af varer du har på lager

Det eneste, du ikke selv kan optimere ifølge Amazon, er din konverteringsrate, mens du kan påvirke alle øvrigt listede faktorer ovenfor. Samlet set påvirker alle disse ovennævnte faktorer dog i sidste ende din konverteringsrate, da en produkt-annonce, der er udfyldt korrekt og fanger blikket hos brugerne, vil klare sig bedre end en tilsvarende annonce, som ikke er optimeret. Nedenfor ses to forskellige salgsannoncer på Amazon for en IPod Nano.

søgemaskineoptimering på amazon

I den øverste annonce er der gjort langt mere ud af at fange relevante søgeord og søgetermer som vist øverst i overskriften. Ved at gøre dette bliver ens produkt mål for flere søgninger – hvilket selvsagt kan være en stor fordel.

Derudover er der brugt flere billeder i den første annonce; 7/7 billeder imod 5/7 billeder i den nederste annonce. Som en tredje ting er det værd at bemærke, at den øverste sælgers produkter har flere anmeldelser, hvilket er yderst vigtigt for Amazon, da kundetilfredshed betyder meget for din rangering.

Som en fjerde ting er det værd at bemærke, at der er stor prisforskel på de to produkter. I den øverste annonce kan man købe en Ipod Nano fra 129€, hvorimod samme produkt koster 149€ hos den anden forhandler.

Dog er der den forskel, at den øverste annonce sælger brugte produkter, men det gøres der opmærksom på. Sidst men ikke mindst er der skrevet langt mere udførlig produkt- og salgstekst i den første annonce. Ud fra Amazons egen algoritme er den øverste annonce derfor bedst optimeret og blandt andet derfor ligger den øverst – bare synd for Amazon, at det er deres egen annonce, der ligger nederst i dette tilfælde.

amazon listings

Social media marketing på Amazon

Hvad angår social media marketing, med Facebookannoncering i spidsen, har du mulighed for at anvende mange af de samme værktøjer, som du allerede burde være bekendt med. På Amazon er det muligt at gøre brug af både retargeting samt push annoncering, hvilket kan bruges til at skabe ekstra meget trafik til dine produkter.

Med retargeting sikrer man, at brugerne vender tilbage til netop din salgsannonce på Amazon, hvilket skaber mere trafik og øger sandsynligheden for at få flere konverteringer. For mange webshops spiller retargeting en afgørende rolle for at øge konverteringsraten, da Amazon som før nævnt er mere tilbøjelig til at ændre på rangeringerne i sine søgeresultater – sammenlignet med Google.

social media marketing amazon

PPC på Amazon

Som en tredje og sidste kanal kan man også gøre brug af betalt annoncering på Amazon, ligesom det er tilfældet med AdWords annoncer hos Google. Dog er der den forskel, at de betalte annoncer ikke er så tydeligt markerede hos Amazon, hvilket kan være en stor fordel for dig som webshopejer.

amazon ppc

Dog fylder den betalte annoncering ikke ret meget hos Amazon, hverken fysisk eller økonomisk, da Amazon tjener mindre en 1 milliard dollars om året på reklamer i USA. Det svarer til mindre end én procent af deres omsætning. Hos Google er dette lige omvendt. Her er det kun den betalte annoncering, der står for næsten hele indtjeningen.

Hvilken digital strategi skal man lægge på Amazon?

En femte og sidste ting du skal vide om Amazon, er, hvordan du skal lægge en strategi for dine produkter på Amazon, nærmere bestemt hvad din strategi skal fokusere på. Din samlede strategi bør som før nævnt fokusere på at øge din konverteringsrate mest muligt for at sikre dig de bedste organiske placeringer.

Til forskel fra Google udregnes din samlede konverteringsrate ved at lægge alle dine konverteringer sammen fra diverse digitale kanaler. Det betyder, at du, ved hjælp af betalte annoncer, kan øge din samlede konverteringsrate og dermed forbedre dine organiske placeringer – hvilket ikke er tilfældet med Google!

I den overordnede strategi vil der skulle indgå en lang række delstrategier, som hver især skal tackle centrale aspekter af Amazons algoritme. Derfor får du brug for følgende:

  • En produktstrategi – der fokusere på at udvælge dine mest velegnede produkter til Amazon.
  • En prisstrategi – der fokuserer på at sikre dig de bedste placeringer og højest mulige salgspriser – og dermed den højest mulige indtjening.
  • En trafikstrategi – der udvælger de vigtigste digitale kanaler ift. salget af dine produkter på Amazon.
  • En piratstrategi – der sikrer dig imod plagiering fra uautoriserede sælgere på Amazon.

Hos Obsidian Digital er vi overbeviste om, at Amazon kommer til at fylde mere og mere i fremtiden, såvel herhjemme som internationalt, og derfor varer det ikke længe, før flere danske webshopejere bliver nødt til at overveje at supplere deres strategi på Google med en Amazon-strategi. Der er simpelthen for mange søgninger, man risikerer at gå glip af!

Christian Bertelsen

Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Obsidian Digital

Website (required)

Vil Du Vide Mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.