Affiliate Marketing gør dine produkter mere synlige

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Marketing Generelt

Med affiliate marketing kan du nå ud til din målgruppe på en anden måde end med annoncer. Du får en blogger, vlogger eller lignende til at omtale dit produkt – og giver dem penge, hvis du sælger noget til de besøgende, de henviser til din webshop eller hjemmeside.

Når det kommer til marketing, bør du være til stede på flere forskellige kanaler. Det er med til at øge dine chancer for, at du kan komme til at sælge noget. Du kan derfor ikke længere klare dig med kun at have annoncer, du er nødt til også at tænke andre former for markedsføring ind i din strategi. En af de marketingsformer, som du klart bør overveje, er affiliate marketing.

I det tilfælde laver du en aftale med en publisher eller et partnerbureau. Publisheren har en blog, vlog eller en anden platform, hvor vedkommende kan omtale dine produkter. Du kan derfor lave en aftale direkte med vedkommende. På den måde kan du styre, hvor dine produkter bliver omtalt.

En nemmere mulighed er dog, at du laver en aftale med et partnerbureau. De har en række publishers tilknyttet, som kan omtale de produkter, de har aftaler med. Du kan derfor ikke styre, hvilke sider der omtaler dine produkter. Du kan dog være sikker på, at publishers ikke vil være interesserede i at omtale produkter, der ikke er relevante for deres målgrupper.

Så meget koster affiliate marketing

Når du laver en aftale enten direkte med publisheren eller et partnerbureau, bestemmer du også, hvordan du gerne vil afregne. Det kommer også an på, hvad du gerne vil have ud af din aftale. Det er nemlig ikke kun et salg, som du har mulighed for at få ud af sådan en aftale. For eksempel kan du også få flere til at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller få flere til at besøge din hjemmeside.

Der vil derfor typisk være tre forskellige betalingsmuligheder i forbindelse med denne form for marketing:

  1. Du betaler en procentdel af din omsætning i kommission til enten publisheren eller partnerbureauet.
  2. Du betaler en fast kommission hver gang, der bliver skabt et salg, der er en, der tilmelder sig dit nyhedsbrev, eller hvad det nu måtte være. Det vil typisk være et fastlagt beløb i kroner eller ører.
  3. Du betaler for hver besøgende, som publisheren sender videre. Igen vil det typisk være et fast beløb, du betaler pr. bsøgende

Du har dermed i høj grad selv mulighed for at definere, hvad du gerne vil give for det. For at det skal være attraktivt for publishere at skrive om dig, skal du dog selvfølgelig have nogle priser, der giver mening for dem.

Skal jeg vælge bureau eller lave en aftale direkte med publisher?

Om du vælger at lave en aftale med et bureau eller med publisheren, er i høj grad et temperamentsspørgsmål. Hvis du har mange krav til, hvem der skriver om dine produkter, er det bedst, at du håndplukker de publishers, du vil have til det.

Hvis du omvendt vil slippe for besværet med at skulle lave aftaler med publishers, og har det fint med, at dit produkt bliver omtalt forskellige steder, kan du vælge et bureau.

4.47 15
Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden