Georg Jensen Damask – Kongelig hofleverandør – er en moderne tekstilvirksomhed med webshop, fysiske butikker og lokal tilstedeværelse i 70 lande.

Strategi og løsning

Med en historie, som strækker sig over generationer (siden 1756), og direkte samarbejde med det danske kongehus, repræsenterer Georg Jensen Damask en unik, håndværksmæssig kvalitet og tidsløst design til alle former for tekstiler i hjemmet. 

Georg Jensen  Damask er i dag til stede i mere end 70 lande. Fokus har altid været på egne, fysiske butikker og retail, men i 2017 ændrede virksomheden deres salgsstrategi til være mere målrettet direct-to-consumer.

Georg Jensen Damasks platform blev oprettet i 2015, men fik ikke øjeblikkeligt den ønskede traction. Den digitale synlighed var begrænset, og virksomheden havde et stort ønske om flytte salget fra butikker og retail til deres webshop.

For at opnå profitabilitet i Georg Jensen Damasks case, måtte de digitale aktiviteter og kanaler opnå synergi. Dette kræver både en rød tråd i hvordan de forskellige kanaler – herunder særligt annoncering på de sociale medier, Facebook og Instagram samt annoncering på Google – spiller sammen samt et budget, der understøtter aktiviteterne.

Tilgangen

Georg Jensen Damasks hidtidige online setup målrettede og kommunikerede alene til tilbudsjægere.

Dette ønskede virksomheden at ændre på. Det krævede både en ændring i kommunikation, men også kanaler og en analyse af, hvor de mindre tilbudsdrevne kunder kom fra. Med andre ord: En kortlægning af den digitale kunderejse fra brand awareness til loyale kunder.

Obsidian Digital udarbejdede en adfærdsanalyse ved hjælp af søgemaskine- og social media-data og virksomhedens egne data. Disse blev brugt til at lave en helt ny strategi, der skulle understøtte målet om mere onlinesalg og at komme brederede ud end til kampagne-segmentet.

Mindre støj, mere salg

For et Premium-produkt som Georg Jensen Damask kan kunderejsen være kompleks. Det kan tage uger og involvere touch points på tværs af sociale medier, søgemaskiner, e-mail og andre kanaler.

Samtidig kan rejsen bevæge sig op og ned i salgstrakten, hvilket kræver en dynamisk tilgang til kreativer.

Obsidian opsatte for Georg Jensen Damask et dynamisk og skalerbart setup, hvor algoritmerne på Google og Facebook står for at bestemme hvornår et givent kreativ vises. Med det rette input bliver algoritmerne en stærk allieret til det kreative arbejder, virksomheden i forvejen laver.

Da customer journey var tilrettelagt, blev det lettere at vælge den optimale attribueringsmodel. Den daværende model anskuede marketingkanalerne som værende ‘siloer’, og tillagde ikke nogen værdi til en specifikt kanal, hvis den havde været med til at bidrage til et salg, men kanalen ikke selv var sidste led i rejsen.

Eksekvering

Ved hjælp af den bedste teknologi lagde Obsidian Digital fokus på søgemaskiner, sociale medier og e-mail marketing. Disse kanaler understøtter hele customer journey og kan bruges til både branding og performance. 

Eksekveringen blev delt op i tre faser: 1) Analyser, 2) opsætning og 3) løbende optimering af kampagner.

Søgemaskiner dækkede hele customer journey, hvor det primært var Google Shopping, som stod bag størstedelen af væksten. 

Sociale medier blev brugt til at understøtte push-annonceringen og indsamle e-mails. Ved at udarbejde flows på Facebook og Instagram tilpasset kunderejsen, kunne ROI bevares samtidig med volumen voksede.

E-mail marketing blev brugt i en kombination af push og retargeting. Førstnævnte i form af kampagner og sidstnævnte som flows alt efter hvilken adfærd, den potentielle kunde havde.
  • 72% Øget omsætning
  • +555.000 E-mailpermissions skabt
  • 109% Stigning i organisk synlighed

Vil du vide mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

60 73 60 60
Halfdan-553x720

Website (required)