Startup, no more – #6 ud af 55.000 virksomheder i 2016 (VÆKST #37)

Af Halfdan Timm
Kategori: VÆKST - Et podcast af Obsidian Digital

Obsidian blev stiftet i 2016. En ven skrev for nyligt og gjorde opmærksom på, at vi i en undersøgelse fra Økonomisk Ugeblad var det 6. bedste startup af alle i den årgang målt på økonomiske nøgletal.

Det er vi selvfølgeligt meget stolte over – og samtidigt ydmyge over, at der i samme årgang ligger nu sleeping giants, der måske først kommer frem i lyset i år og næste år.

Det har dog fået os til at tænke på, om vi overhovedet er et startup længere. Hvis ikke, hvad er vi så? Og hvad sker der i takt med at organisationen vokser?

    1. Intro: Undersøgelse fra Økonomisk Ugeblad
    2. Definition af virksomhedstyper
      1. Startup
      2. (Scaleup)
      3. Små
      4. Mellemstore
      5. Store (Corporate)
      6. Lifestyle Business & Freelancers
    3. Fra startup til next step: Hvad ændrer sig?
      1. Kultur
      2. Kontrol (flere lag; kan ikke se alt længere)
      3. Struktur og processer, KPI’er
      4. Mindre agilitet
      5. Mindre costfokuseret (relativt vs absolut)
      6. Rekruttering (nemmere! – og andre profiler
      7. Større kunder (også bare fordi vi har været her i længere tid)
      8. Anseelse
    4. Er vi glade for det?
      1. Mentalitet (os med dem, underdogs – relativt, vi er stadig små)

Yahoos storhedstid ligger tilbage i slut-90’erne, og det er derfor ikke længere relevant at tænke i hverken søgemaskineoptimering eller annoncer i forhold til søgemaskinen. Vælger du alligevel at gøre det, kan du glæde dig over, at søgemaskinen vægter de samme detaljer som søgemaskinen Bing højt, og at deres annoncer er markant billigere end Googles.

Søgemaskinen Yahoo var en af mastodonterne på søgemaskinemarkedet i mange år. Siden 2001 er det dog kun gået ned ad bakke for virksomheden. I dag har de lukket deres danske domæne ned, så det nu bare henviser til deres .com domæne. Det korte svar på, om det er relevant at annoncere og søgemaskineoptimere i forhold til Yahoo, må derfor være: Nej.

Konkurrenterne Google og Bing er langt mere vigtige at optimere imod og annoncere på. Google sidder på størstedelen af markedet, men Bing har stadig en rimelig andel – ikke mindst i udlandet. Når du tænker i SEO og SEM, bør du derfor have fokus på dem.

Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering, og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. Personalejuridisk Institut og IBC.

Halfdan Timm

Partner

+45 60 73 60 60hti@obsidian.dk

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden