Test and Learn med Facebook

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Facebook

Identificer hvilke kampagnestrategier, som fungerer bedst med facebooks nye værktøj: “Test & Learn”:

Facebook har rullet et værktøj ud, som kan hjælpe dig med at identificere de bedst performende kampagnestrategier.

”Test & Learn” værktøjet hjælper dig med at definere, hvilken strategi i dine facebook-annoncer, som er den mest effektive og giver dig de bedste resultater.

Du skal blot vælge det spørgsmål, som du ønsker besvaret – f.eks. ”Hvilken kampagne giver mig det bedste resultat til den laveste pris”? Testene er enkelte at oprette og giver dig lynhurtigt tydelige resultater, så du kan optimere dine fremtidige kampagner.

Det skal dog hurtigt nævnes, at det er begrænset, hvor mange spørgsmål vi pt kan stille og få svar på, som annoncører i Danmark. ”Test & Learn” fungerer i øjeblikket bedst i USA, men Facebook vil løbende implementere det fulde værktøj til de resterende lande.

Sådan kommer du i gang

Først skal du finde ud af, hvad du ønsker svar på. Dette er forholdsvist ligetil, da vi I øjeblikket kun har 2 forskellige muligheder i Danmark:

Hvilken kampagne fører til de billigste konverteringer?

Forstå, hvilken kampagnestrategi, der har givet flest billige konverteringer for din virksomhed.

Hvor mange konverteringer har alle mine Facebook-annoncer ført til?

Find ud af, hvor mange ekstra konverteringer, der fandt sted på grund af dine Facebook-annoncer.

Øvrige krav: En Facebook-annoncekonto med aktive kampagner samt hændelsessporing via en Facebook-pixel, SDK til mobil eller anden datakilde til offline-konvertering.

Herefter skal du blot vælge en af de 2 forskellige kampagner, du vil undersøge. I dette eksempel ønsker vi at finde ud af, hvilken af vores retargeting kampagner, som skaber de billigste konverteringer.

Når din test er aktiv, kan du se dine resultater. Ud fra resultaterne kan du se, hvad der fungerer bedst, og bruge indblikkene til at forbedre og optimere dine fremtidige kampagner.

For at opnå de bedste resultater har Facebook følgende retningslinjer:

  • Kør testen i minimum 7 dage (Facebook anbefaler dog at køre testene i 30 eller mere)
  • Sørg for at der kun er 1 væsentligt forskel på de 2 kampagner (F.eks. en forskellig målgruppe)
  • Begge kampagner skal køre på samme tid og være aktive i den periode, som du ønsker at teste.

Vi kan i Obsidian Digital hjælpe med at opsætte Test and Learn-kampagner.

Hvis de to spørgsmål ikke er hvad du ønsker svar på, skal du i stedet kigge på et faktisk Conversion Lift Study.

Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden