Reputation Management

Effektiv Reputation Management forhindrer en shitstorm

Reputation Management handler om at forhindre, at enkeltpersoner eller virksomheder bliver hængt ud på nettet og at de ligefrem bliver ofre for en veritabel shitstorm. Hos Obsidian Digital har vi et akut beredskab klar, der altid står klar til at bekæmpe dårlig omtale og kan forestå krisekommunikation på nettet, hvis først shitstormen raser!

Reputation Management handler lige så meget om at sikre enkeltpersoners og virksomheders omdømme på nettet, som det handler om at få fjernet dårlig omtale fra søgeresultaterne og håndtere krisesituationer og shitstorms. Ved målrettet at have et beredskab klar, der effektivt kan håndtere dårlig omtale online og kritiske opslag på de sociale medier, kan de helt store kriser oftest afværges længe inden, der bliver optræk til noget mere voldsomt.

Vi lægger en strategi for, hvordan I afværger online kriser

Skal jeres Reputation Management effektivt forhindre, at der udbryder shitstorms og andre krisesituationer online, er det vigtigt at have en plan for, hvordan I skal reagere, så snart der dukker dårlig omtale op. For jeres første reaktion er oftest afgørende for, hvorvidt stormen bryder løs eller I vinder flere tilhængere og følgere på nettet.

Vi lærer jer nogle særlige teknikker, der kan tage luften ud af alt lige fra hidsige trolls og almindelige brokkehoveder og til kunder, der har haft en dårlig oplevelse med jer og jeres produkter. Sammen lægger vi en strategi for, hvordan de forskellige strategier implementeres i jeres online kommunikation – og hvornår de skal effektueres.

Reputation Management når shitstormen raser

Vi lægger også en strategi for, hvordan I skal reagere, hvis først uheldet er ude og stormen bryder ud. Her har Obsidian Digital en særlig task force, der står klar til at bistå jer og kan være med til at gribe ind og begrænse skadernes omfang.

Koger de sociale medier først over og dukker der hadesider eller hadske udsagn op i søgeresultaterne, handler det især om, at få overblik over krisens omfang. Dernæst handler det om at holde hovedet koldt og udvise ydmyghed og respekt i situationen – uanset hvor uretfærdigt og irriterende, I synes den opståede situation er.

Her er det oftest bedre at overlade krisehåndteringen til eksterne eksperter, der ikke har følelserne i klemme og som har prøvet lignende situationer før. De ved, hvilke midler nettet giver for at bekæmpe skaderne og hvordan man agerer i situationen. Ud fra den strategi vi har lagt, og det råderum vi har aftalt, kan Obsidian Digital få stormen til at løje af – oftest på en måde, der giver jer et bedre omdømme på grund af den måde, I håndterede situationen på.

Reputation Management hjælper med til at rydde op efter en online krise

Desværre er det ikke sådan at slette sporerne efter en shitstorm. Den dårlige omtale stormen bragte med sig, eventuelle hadesider og kedelige kommentarer, er ikke sådan lige at få fjernet. Nettet husker det oftest for altid – med mindre man kan sende den dårlige omtale effektivt ud af søgeresultaterne eller få ophavsmændene til at fjerne den.

Det kan vi ofte hos Obsidian Digital. Dels fordi vi anvender nogle særlige værktøjer og strategier, der om ikke fjerner, så i hvert fald sender dårlig omtale så langt ned i søgeresultaterne, at risikoen for at den bliver genfundet er minimal. Og dels fordi det altid virker bedre, hvis det er en anden end dem, det er gået ud over, der henvender sig til ophavsmændene til den dårlige omtale og beder dem om at få omtalen fjernet.

Fjern hadesider og anden dårlig omtale

Det gælder også for de hadesider og andre former for dårlig omtale, der nogle gange er i stand til at overhale jeres egne placeringer i søgeresultaterne. Det er et meget dårligt signal at sende til kunderne, hvis eventuelle hade- eller andre former for hadske ytringer kommer før jeres egen hjemmeside, når folk søger på jeres brand.

Her handler det i første omgang om at lægge en SEO-strategi, der øger jeres placeringer i søgeresultaterne og får presset sider med negativ omtale længere ned – og helst helt ud af søgeresultaterne hos Google. Med den rigtige strategi og de rette værktøjer er det oftest muligt, fordi bagmændene bag hadesiderne dels ikke har den fornødne SEO-mæssige viden, dels ikke foretager løbende overvågning af deres hadesides placeringer i søgeresultaterne og endvidere ikke har den fornødne økonomi, til at bekæmpe den strategi, som vi lægger.

Så med en god portion benarbejde og en målrettet indsats, kan vi få fjernet den slags dårlig omtale fra søgeresultaterne, så I kan genvinde jeres gode omdømme online.

Reputation Management handler også om at bevare det gode rygte

Godt omdømme online handler også om at opføre sig korrekt, bruge de rigtige kommunikationsstrategier og have en effektiv SEO-strategi, der altid sikrer jer de bedste placeringer på søgninger på jeres eget brand. På den måde bliver det svært for hade- og andre negative sider at overhale jer i søgeresultaterne.

Reputation Management handler også om at have en effektiv outbound kommunikationsstrategi, effektiv og velovervejet inbound marketingstrategi og den rigtige strategi for, hvordan I markedsfører jer og kommunikerer på de sociale medier. Derved kan I effektivt og målrettet reducere risikoen for, at I nogensinde kommer ud for en shitstorm eller anden form for krisesituation på de sociale medier.

Så det er ikke helt forkert at sige, at alt hvad I foretager jer på nettet, har en vis grad af Reputation Management over sig. Så hvorfor ikke få det med i planlægningen og strategien, hvis vi allerede foretager SEO- eller AdWords-arbejde for jer?

Obsidian Digital – jeres online partner i den digitale verden

Hos Obsidian Digital kan du få hele pakken af ydelser, der betyder noget online – ikke bare for jeres Reputation Management, men for jeres placeringer i søgeresultaterne, jeres synlighed på nettet og antallet af relevante besøgende, der har potentiale til at konvertere til nye kunder.

Vi SEO-konsulenterkan hjælpe jer med alle aspekter af online markedsføring og råder over nogle af Danmarks dygtigste specialister inden for søgemaskineoptimering, online markedsføring og annoncering, samt udvikling af digitale strategier.

I denne palet af ydelser er Reputation Management det samlende element, der effektivt er med til at sikre, at I aldrig kommer ud for shitstorms. Samtidig får I effektivt og målrettet opbygget en stor base af begejstrede følgere og kunder. Det er de elementer, der er med til at gøre jer til en succes online!

Kontakt os allerede i dag og lad os tage en snak om, hvordan vi effektivt kan sikre og forbedre både jeres synlighed og omdømme online. Vi står klar til at hjælpe!

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden