Uanset om I bruger remarketing på Google eller retargeting på Facebook, giver det jer en række forskellige muligheder for at få vist annoncer. Således kan I vælge at vise annoncer til alle der har:
- besøgt jeres hjemmeside
- besøgt en specifik side, f.eks. en kategoriside på jeres webshop
- besøgt sider med en specifik struktur i webadressen
- lagt en vare i kurven på webshoppen, men ikke gennemført købet
- opholdt sig på hjemmesiden længere end et bestemt tidsrum
- set et bestemt antal sider på hjemmesiden
Ved at mikse de forskellige muligheder på henholdsvis Google og Facebook, får I mulighed for at skræddersy et net af annoncer, der kan forlænge synligheden af jeres hjemmeside, jeres webshop eller jeres brand over for de personer, der har besøgt jer for nylig. I kan tilmed strikke kampagnerne sammen, så der bliver vist forskellige remarketing-annoncer med forskellig hyppighed, alt efter hvor længe siden det er, den pågældende bruger har besøgt jer. Mulighederne er mange, resultaterne er ret fantastiske og omkostningerne er små. Så det kan næsten ikke betale sig at lade være med at bruge remarketing i jeres online markedsføring.
Remarketing i søgeresultaterne
Den mest almindelige måde at anvende remarketing på med Google Ads, er ved at opsætte remarketing-annoncer, der vises for de brugere, som har besøgt jeres hjemmeside for nylig, når de søger på det samme eller beslægtede emner på Google.
Har en besøgende f.eks. set på mountain bikes på jeres cykel-webshop, kan I vise annoncer for jeres webshop, når den pågældende besøgende igen søger på mountain bikes på Google. Her kan det betale sig at give et ekstra godt bud på annonceplaceringen. For klikker brugeren på jeres annonce i søgeresultaterne, vil der være ekstra høj sandsynlighed for, at de vil købe noget hos jer, fordi de allerede kender jer i forvejen.
I kan også vælge at definere nogle relaterede søgeord. Så hvis den tidligere besøgende fra før i stedet søger på cykelhjelme, andre cykeltyper eller andre former for cykeltilbehør, kan I vise en annonce for jeres webshop. Da vedkommende allerede kender jeres shop, vil der være en god chance for, at de vælger jeres annonce frem for konkurrenternes – også selv om I ikke ligger som den første annonce i søgeresultaterne.
Retargeting på Facebook
På sammen måde kan du med retargeting få vist annoncer for produkter, sider eller jeres brand, til de Facebook-brugere der har besøgt jer for nylig. Annoncerne kan enten vises i sidebaren eller som sponserede indlæg i nyhedsstrømmen, når en Facebook-bruger der tidligere har besøgt jeres hjemmeside, åbner Facebook. Igen er det muligt at tilpasse annoncerne på forskellig måde, så I enten viser en annonce eller et sponseret indlæg for f.eks. det specifikke produkt, vedkommende har set på jeres webshop eller produktkategorien eller beslægtede produkter. Her får du oftest de bedste resultater, hvis annoncen går meget målrettet efter produktet eller emnet for den side, vedkommende har besøgt i tiden lige efter besøget og så bliver mere og mere generel over tid.
Remarketing med bannerannoncer i søgenetværket
Du kan også bruge remarketing med bannerannoncer i Googles søgenetværk til at minde tidligere besøgende om, at I har noget på jeres side, de tidligere har udvist interesse for. Derved dukker jeres annoncer op på alle de hjemmesider, der viser Google AdSense annoncer.
På den måde kan I ”forfølge” den besøgende efter et besøg på jeres hjemmeside med annoncer, der minder ham eller hende om besøget. Tager vi eksemplet fra før med mountain biken, kan I nu vælge at få vist en bannerannonce for den specifikke cykel, den besøgende så på eller for produktkategorien mountain bikes. Det sidste kræver dog, at kategorinavnet indgår i produktets webadresse (URL) på hjemmesiden.
Her får du glæde af, at Google AdSense anvendes på både små og store hjemmesider. Således finder du også Google AdSense-annoncer på f.eks. Berlingskes og andre store nyhedsmediers hjemmesider. Ganske vist ikke på de mest prominente pladser, men stadig på steder hvor det bliver bemærket af de besøgende. Det giver jeres brand, produkter eller hjemmeside et ekstra løft i de besøgendes bevidsthed, når jeres annoncer dukker op på de større mediers hjemmeside.
Derved affilieres i med disse og noget af den trust, der er fra de store sider, smitter ubevist af på jer. Omvendt dæmpes effekten af annoncen en smule, i forhold til hvis vedkommende specifikt havde søgt på et emne, der havde relation til jer og jeres produkter. For når jeres tidligere besøgende nu møder jeres annonce, vil det oftest være i en mere uventet sammenhæng. Her har annoncen ikke nogen direkte forbindelse til det, de har i tankerne nu, hvor de måske læser en artikel om et helt andet emne. Men uanset relevansen af sammenhængen fastholder det jeres brand i kundernes bevidsthed.
Remarketing med dynamisk indhold
Skal I have vist bannerannoncer for de produkter, som de besøgende har set på, skal der være oprettet Ads kampagner og annoncer for de pågældende produkter og produktgrupper. Det er et kæmpe arbejde at få sat op. Her kan I med fordel anvende den dynamiske remarketing-funktion på Google Ads til at få vist annoncer for de rigtige produkter helt automatisk på baggrund af den brugeradfærd, Google Ads kan hente fra Google Analytics for jeres site.
Herudfra kan Google selv udvælge de produkter og produktinformationer, der giver mest relevans at vise til den enkelte tidligere besøgende. Her er det dog vigtigt, at jeres produktkategorier og produkter er sat rigtigt op på jeres webshop og dermed også i det feed, I bruger til at fodre Google med produktbilleder og produktinformationer. Ellers kan I komme ud for, at Google udvælger nogle varer, der slet ikke er relevante for den pågældende.
Remarketing med dynamisk indhold kan også sættes op for enkeltsider på hjemmesiden. Derved kan I oprette bannerannoncer for de enkelte sider på hjemmesiden og så vise dem til tidligere besøgende, frem for bare at vise en generel annonce for selve hjemmesiden eller jeres brand.
Kom nemt i gang med remarketing og retargeting
Skal I udnytte det fulde potentiale af remarketing og retargeting, kræver det indgående kendskab til mulighederne og praktisk erfaring med at sætte det op. Gjort rigtigt kan det give jer en billig og meget indbringende markedsføring af jeres hjemmeside eller webshop, der sikrer jer en masse ordrer, som I ellers ikke ville have fået. Men gør I det forkert, kan det også ende med at skade jeres brand og jeres anseelse på nettet.
Derfor er det en god ide at vælge en erfaren partner til jeres Ads- og Facebook-annoncering, som har forstand på at udnytte potentialet i remarketing og retargeting. Det kan vi hos Obsidian Digital. Så skal I i gang med Ads- eller Facebook-annoncering eller ønsker I bedre resultater af og et bedre ROI på jeres online annoncering, kan vi hjælpe jer med at få jeres annoncering til at leve op til – og oftest også overgå – jeres forventninger. Kontakt os i dag og mærk forskellen!