Mere end 10 års erfaring med digital marketing

Certificeret
Udvalgte referencer

Vil du høre mere?

Website (required)

Vil Du Vide Mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Jacob Mohr Eldon Partner
Hvorfor Obsidian?

Få mest mulig ROI ud af pengene

Growth hacking handler om at skabe eksplosiv vækst i besøgsantal og omsætning ved at skrue på de rigtige parametre.

Oftest drejer det sig om bittesmå detaljer, der skaber en helt enorm vækst. Det kræver indsigt og detaljeret viden om den enkelte målgruppe, samt indsigt i hvilke teknologiske muligheder, det giver mening at udnytte i markedsføringen af jeres produkter og tjenester for netop denne målgruppe. Læs med her og bliv klogere på hvad growth hacking er.

Nyhedens interesse er for længst gået af internettet. Ja, faktisk er der ikke rigtigt nogen, der tænker over selve internettets eksistens, lige så lidt som de tænker over den elektricitet, der kommer ud af stikkontakten, når de tænder for den.

Samtidig er støjen fra alverdens firmaers markedsføring – og især content marketing – steget til helt kakofoniske højder. Det har gjort det ekstremt svært for det enkelte firma, at få opmærksomhed både i søgeresultaterne, på de sociale medier og de andre steder på nettet, hvor der kommer mange mennesker.

Det betyder igen, at de økonomiske gevinster der var ved f.eks. content marketing, er helt væk i de fleste brancher. Her er man nødt til at bruge betalt markedsføring, selv af det indhold der udgives som content marketing.

Growth hacking handler om at tænke lidt mere friskt ud af boksen

Alligevel lykkes det nogle gange for selv mindre firmaer at skabe en voldsom vækst i både deres besøgstal og deres salg på næsten uforklarlig vis. Men oftest er der ikke tale om tilfældigt held i sprøjten. For det meste skyldes det growth hacking, der på det nærmeste kan betegnes som en form for disruption af markedsføringen inden for den pågældende branche.

For oftest redefinerer eller nytænker growth hackere den måde, firmaerne markedsfører deres produkter eller de budskaber og de værdier, som firmaerne spiller på i markedsføringen. Det kræver stor indsigt både i den målgruppe, markedsføringen retter sig imod, den teknologiske platform markedsføringen afvikles på og selvfølgelig også en vis indsigt i, hvad der er lovligt og ulovligt i markedsførings- og teknologiske sammenhænge.

Eksempler på Growth hacking

Selv om begrebet ”growth hacking” er relativt nyt, er der masser af eksempler på det lige fra de allertidligste dage på internettet. Fælles for meget growth hacking er, at det tit er en lille detalje, der gør hele forskellen. Som da det daværende Hotmail tilføjede en lille linje til sidst i alle de mails, deres brugere sendte. Her reklamerede de for, at modtageren af mailen kunne få en gratis e-mailadresse hos dem.

Det var nyt dengang og noget, der normalt kostede mange penge. Derfor gav det at have en e-mailadresse en vis anseelse i omgangskredsen og med Hotmail blev det pludseligt muligt, at få mailadressen helt gratis. Derfor var den ekstra linje med link til kontooprettelsessiden med til at øge antallet af Hotmail-konti til 12 millioner på et tidspunkt, hvor der vel næppe var mere end 40 millioner brugere på internettet.

Et andet klassisk eksempel er Dropbox’ brug af gratis lagerplads til at præmiere de af deres brugere, som skaffede nye brugere til firmaets lagertjeneste i skyen.

Eller Airbnb’s krydspostning af nye lejemål på Craigslist i starten af tjenestens levetid. Derved fik brugerne af den forholdsvis nye Airbnb-tjeneste mange flere visninger af deres annonce og brugerne af Craigslist blev introduceret til Airbnb-tjenesten. Craigslist fandt dog det trick lige smart nok, og fik lukket det hul, som Airbnb-folkene anvendte til at krydsposte lejemålene med.

Men faktisk er growth hacking meget ældre end internettet og er anvendt i markedsføringssammenhænge i masser af år, før internettet kom på banen og gav tidens Don Drapers nye muligheder for at nå ud til masserne.

Således begik McDonald en genistreg ved målrettet at gå efter at placere deres hamburger-restauranter ved afkørslerne langs det amerikanske Interstate Highway System tilbage i 1950’erne. Det gav en høj kendskabsgrad og tilgængelighed til den nye burgerkæde, som ingen havde set værdien af før dem.

Det handler om at forstå brugerne

En effektiv growth hacker er på sin vis lidt af en digital livsstilsekspert, der kender brugerne i de forskellige målgrupper meget nøje. Det betyder, at de oftest er de første, der spotter værdien af brugen af nye platforme i markedsføringen eller som forstår at udnytte synergien mellem markedsføring på tværs af flere platforme.

For ved at redefinere distributionskanalerne for markedsføringen og være først på pletten, når målgruppen flytter til nye platforme eller websites, kan en erfaren growth hacker tit skabe en eksplosiv vækst i resultatet af din markedsføring – alene ved at udnytte fordelen ved at være først. Herefter vil alle konkurrenterne være tvunget til at følge efter, længe efter at dit firma er kommet til ”at eje” den pågældende platform.

Growth hacking handler om at kunne læse tallene rigtigt

Udover næse for målgruppen, teknologien og mulighederne den giver, kræver growth hacking også, at du er i stand til at læse besøgsstatistikker og brugeradfærd korrekt – og kunne spotte de små forskelle eller interessante nuancer eller ”uregelmæssigheder”, som der tit gemmer på growth hacking-potentiale.

Det gælder ikke bare Google Analytics for det enkelte website, men også statistikkerne for Google AdWords, Facebook-annoncer og statistikker fra andre af de platforme, som I anvender i jeres markedsføring.

Samtidig handler det om, at growth hackeren kender de muligheder, som de forskellige analyseværktøjer giver for at spore brugerne og følge dem på tværs af de forskellige platforme. Indsigten i kunderejsen er nemlig essentiel, når de skal finde det sted, hvor det er mulig at at ”kortslutte” den enkelte brugers rejse hen imod at blive kunde hos jer. Det er oftest her, at growth hackeren finder det, som giver den voldsomme, eksplosive vækst for jer.

Growth hackere bruger også højre hjernehalvdel

Men selv om analyseværktøjer og tørre statistikker oftest er growth hackerens vigtigste værktøjer, kræver det som allerede nævnt også stor indsigt i målgruppen. Specielt i deres drømme, frygt og andre følelser omkring den produkttype, den form for tjeneste eller det budskab, som skal markedsføres.

Det er oftest der, hvor statistikken afslører konsekvenserne af målgruppens følelser og holdninger. Det kan nemlig føre til, at growth hackeren stiller en række afgørende ”Hvad nu hvis…”-spørgsmål både til markedsføringen, produktet, tjenesten og målgruppen, som for alvor kan lede frem til de største growth hacks.

Effektiv growth hacking kræver eksperter inden for mange discipliner

Oftest er growth hacking en holdindsats. For godt nok er der måske en enkelt eller nogle få ressourcer, som kaldes for growth hackere og har den brede indsigt i, hvad der er muligt. Men skal growth hacking for alvor give jer luft under vingerne, kræver det oftest, at eksperterne kommer i spil inden for de forskellige tekniske og markedsføringsmæssige discipliner.

Derfor er det en god ide, at vælge et digitalt bureau som Obsidian Digital. Her har vi netop fokus på at hente viden om brugerne og målgrupperne ud af de data, som I og andre indsamler om dem. Samtidig  har vi ansat eksperter inden for alle hjørner af digital markedsføring lige fra SEO over annoncering og til brugen af de sociale medier. Det miks af brainpower kan for alvor skabe vækst og udvikling.

Så med Obsidian Digital som jeres growth hacker, er I sikret den størst mulige effekt af jeres online markedsføring. Så kan I opnå den vækst, som jeres firma, jeres produkter og jeres tjenester har fortjent.

Growth Hacking Udtalelse fra kunde Growth Hacking

Facebook annoncering repræsenterer idag den mulighed, som Google Adwords gjorde for 10 år siden. Relevant trafik til billige penge.

Men platformen udvikler sig konstant, hvorfor jeg ikke selv har tid til at følge med på de seneste nye tricks.

Det gør Obsidian for mig. De er mit hemmelige våben. ROI'en på vores samarbejde har været helt i top.

Du er heldig, hvis de vil arbejde med dig.

Steffen Hedebrandt
CMO

5 / 5 Stjerner