Automatiske E-mails

Denne kanal er en gren under E-mail Marketing, og kaldes også for Autoresponders, Automatiserede e-mails, e-mail responder, ’den konstante kampagne’,  eller Automails.

Automatiske E-mailkampagner kan sendes ud via Mailchimp, Campaign Monitor, Active Campaign og mange andre værktøj. Med andre ord betyder dette, at du ikke behøver at sidde neglet til skrivebordet, klar til at sende dine E-mails ud manuelt, på et bestemt tidspunkt og til specifikke personer – når indholdet er lavet og sat op i et af programmerne, kører det hele efterfølgende automatisk, uden at du skal løfte en finger.

Perioden i hvilken E-mailkampagnen kører, og E-mails sendes ud, bestemmes i høj grad af formål og målgruppe. Ligeledes er formål og målgruppe afgørende faktorer for, hvor langt tidsintervallet mellem hver ny mail skal være.

Fordelene ved automatiske E-mailkampagner

Hvad kan automatiske E-mailkampagner gøre for dig og dit firma? De kan give dig, din forretning og dine kunder et automatisk skub i den rigtige retning. Nu skal du høre:

  • Lavere omkostninger

Det er dyrt at markedsføre sig selv. Den billigste måde du overhovedet kan gøre det på, er via E-mail. Er du derfor omhyggelig med at planlægge og målrette din kommunikation, så er du godt på vej!

  • Flere konverteringer

Ved konstant at udsætte dine kunder for gode tilbud eller links til din hjemmeside og/eller webshops i dine E-mails er der meget kort vej til flere konverteringer.

  • Kvalificeret trafik

Via E-mailkampagner er det let at segmentere og målrette dine budskaber præcist, så disse skaber den største effekt.

  • Ingen bliver glemt

Automatiske E-mailkampagner sørger effektivt for, at ingen bliver glemt. Ved hjælp af E-maillister og E-mailkampagneprogrammer sendes dine E-mail altid ud til alle og til tiden. Derudover kan automatiske E-mailkampagner indstilles til, at udsende din E-mails på de tidspunkter, hvor de gør bedst nytte – fx sent om aftenen, hvor man ikke har tid eller måske overskud til at sende dem selv.

Sidst men ikke mindst kan en automatisk E-mailkampagne bruges som et værktøj til at ’hanke op’ i tidligere kunder, så disse heller ikke bliver glemt.

Forskellen på traditionelle E-mailkampagner og auto responders

De ’almindelige’ eller ’traditionelle’ E-mailkampagner sendes oftest ud ad hoc og i forbindelse med gode tilbud eller noget spændende at fortælle for afsender. Disse er dermed gode til at øge omsætning lige nu og her. Men hvad gør man så resten af tiden?

Automatiske E-mailkampagner kan alle de samme ting som traditionelle E-mailkampagner – og mere til! Udover at skabe salg og dele nyheder med kunder, er en konstant kampagne genial til at skabe generel bevågenhed og opmærksomhed omkring din virksomhed – især i de tider, hvor der ikke føres udsalg eller andet tillokkende.

Dermed får den traditionelle E-mail Marketingkampagne og den automatiske E-mailkampagne to forskellige funktioner, hvorfor disse bruges til at opfylde forskellige formål.

Hvordan er en automatisk E-mailkampagne opbygget?

En gennemsnitlig E-mailkampagne indeholder mellem 4-6 mails – antallet kommer helt an på formål, produkt og målgruppe. Der findes ingen tommelfingerregel for, hvad de forskellige mails i kampagnen skal indeholde. Dine mails i kampagnen kan være identiske i opsætning, dele et overordnet tema eller være lige så forskellige som dag og nat.

Vi er også specialister i 100% marketing automation

En automatisk E-mailkampagne kan løbe over et par dage eller over mange måneder, men igen er længden på kampagnen afhængig af mange faktorer. Den gennemsnitlige E-mailkampagne løber over 4-8 uger.

Hvornår sender man automatiske E-mails?

Man sender E-mails, når det er fordelagtigt for ens forretning. Og for at skabe en (bedre) relation til ens kunder! Derfor findes der flere fordelagtige tidspunkter automatisk at sende en E-mail til kunder:

  • Når kunden har foretaget et køb eftersendes en E-mail med andre relevante produkter
  • Når en kunde ikke har købt/været aktiv i en længere periode
  • Når en kunde har tilmeldt sig dit nyhedsbrev
  • Når en kunde har lagt produkt(er) i ’indkøbskurven’, men ikke gennemført et køb
  • Når en kunde har fødselsdag

Automatiske mails er med til at engagere og vedligeholde en relation til dine kunder – og kræver så lidt.

Det kan du også få ud af automatiske E-mailkampagner

Foruden øget salg, konverteringer, engagement og fastholdelse af kunder – hvad kan du ellers forvente af din automatiske E-mailkampagne? Svaret er værdifuld data, som du kan bruge på flere parametre i din forretning.

Er du utålmodig af natur? Så er E-mailkampagner vejen frem. Resultatet af en E-mailkampagne er øjeblikkeligt. For E-mailkampagner gælder det, at du kan se resultaterne af indsats, i form af flere åbninger og/eller konverteringer, med det samme.

Derfor har du masser af mulighed for at måle dine observationer og lære af disse. Ved automatiske E-mailkampagner er det derfor relevant at se på: hvor mange svarede, hvor mange bestilte mere information, hvor mange købte og hvor mange reagerede ikke?

Med disse erfaringer i bagagen ved du, hvor du i fremtiden skal forfine din indsats, lægge dit fokus og bruge dine penge.

Automatiske E-mailkampagner med Obsidian Digital

Hos Obsidian hjælper vi dig med at brainstorme over dine behov og formål med en automatisk E-mailkampagne, udarbejde en kampagneplan for dine E-mails samt producere relevant og værdiskabende indhold til disse.

Udover at udforme din automatiske E-mailkampagne sørger vi også for at give dig et samlet overblik over, hvornår dine E-mails er sendt ud og til hvem.

Vi er specialiserede i at overbevise, påvirke og charmere sokkerne af dine kunder – på tekst. Derfor får du hos Obsidian Digital altid E-mails med emnefelter der pirrer, tekster der fanger, og budskaber, der får kunderne til at skride til handling.