App Markedsføring

Med over 5 millioner mobil apps til Android og iOS-platformen er det svært at skille sig ud i mængden. Samtidig er konkurrencen hård. Så der skal mere til end bare at håbe på, at det er din fremfor konkurrenternes apps, der fundet i en søgning på enten Google Play eller Apple App Store.

At blive fundet i søgeresultaterne på Google Play og Apple App Store er stort set lige så svært, som at komme til tops i søgeresultaterne i Google – hvis det ikke er sværere. For ligesom på Google er det oftest kun de øverst to-tre apps, der bliver overvejet, når folk skal finde en app, der kan udfylde det behov, de står med.

Så konkurrencen er hård. Værst er det på Google Play. Her er der allerede over 2,8 millioner apps at vælge imellem, og hver måned kommer der yderligere lige omkring 50.000 nye apps til. Tilsvarende ligger der i dag lidt over 2,2 millioner apps til download på Apple App Store.

Så hvad kan du gøre, for at det er din app og ikke konkurrenternes, der bliver valgt?

App Store Optimization

App Store Optimization (ASO) er helt det samme som søgemaskineoptimering (SEO). Det handler om at optimere de parametre, som de forskellige app-butikker bruger, når de skal beslutte sig for, hvilken apps der skal vises øverst i søgeresultaterne i app-butikken.

For 65 % af alle app-brugere finder udelukkende deres apps i de respektive Google Play og Apple App Stores. Så det er vigtigt, at du er synlig her, hvis du skal gøre dig håb om at få flest mulige brugere til din app.

Tænk over navnet

Inden for ASO handler det især om navngivningen af appen. Sørg for at det eller de vigtigste søgeord, indgår i app-navnet. Det er de ord, som brugerne traditionelt vil anvende, når de søger efter en app, der tilbyder de funktioner eller løser de behov, som jeres app gør. Det kan godt betale sig, at gøre en hel del ud af, inden app’en lægges i den respektive app-butik. For det er dels besværligt, og dels kan det give jer andre problemer at skifte navnet på app’en, når den først er lagt op i app-butikken.

Her er det især vigtigt, at det eller de vigtigste søgeord for din app indgår som en del af app’ens navn. Alene det skulle øge din apps chance for at komme højere op i søgeresultaterne med cirka 10 %, siger eksperterne.

Sørg for en god beskrivelse med de rigtige ord

En anden vigtig parameter i ASO er beskrivelsen af app’en. Her er det igen vigtigt, at du vælger de ord, som folk søger efter. Det gælder både de mest anvendte søgeord, men også de såkaldte carewords. Altså de ord som brugerne forventer er med i beskrivelsen, hvis app’en er den rigtige for dem. Det er oftest ord, det ikke vil give mening at bruge i søgningen.

Jo flere gange du kan få brugeren til at nikke, når han eller hun læser beskrivelsen af din app, jo større er sandsynligheden for, at de vælger din app frem for en anden. Så sæt dig ind i din målgruppe, forstå deres behov, udfordringer, problemer og drømme – og tal deres sprog! Ganske som med SEO og al anden markedsføring.

Arbejd på at få gode brugeranmeldelser

Brugeranmeldelser og -vurderinger er en tredje parameter, som du bør gøre noget for at få fat i. Jo bedre ratings din app har, jo større sandsynlighed er der for, at den kommer højere op i søgeresultaterne. Samtidig øger en god anmeldelse chancerne for, at folk vælger din app frem for konkurrenternes.

Så gør en målrettet indsats for at få brugerne til at anmelde din app ved at komme med opfordringer til det inde i app’en. Sænk også antallet af dårlige anmeldelser, ved at gøre det nemt at få hjælp til app’en og indrapportere fejl direkte fra app’en. Det kan f.eks. gøres ved hjælp af en simpel kontaktformular i selve app’en eller med et link i app’en til supportsiden på jeres hjemmeside.

Går du målrettet efter at optimere disse tre parametre, vil du oftest opleve ikke alene en fordobling, men oftest helt op til en tidobling af antallet af downloads af din app.

Annoncér for din app på Facebook og Google

En anden måde at få folk til at opdage din app på, er ved at køre annoncer for app’en overfor den eller de målgrupper, som typisk vil have brug for den.

Det kan du f.eks. gøre på både Facebook og Google, ligesom du har mulighed for at annoncere for din iOS app på den amerikanske Apple App Store.

Gør noget ud af lanceringen af din app

En ekstra god måde at skabe opmærksomhed omkring din app, er ved at køre en veltilrettelagt lancering af app’en. Det er naturligvis nemmest, hvis du på forhånd har samlet en god mailingliste af potentielle brugere sammen. Men med især Facebook-annoncering, en Facebook-side for app’en, der er gået i luften inden lanceringen, og en hjemmeside med godt indhold omkring app’en og de behov, app’en kan løse, kan forholdsvist nemt skabe masser af virak op til lanceringen af din app.

Her kan du med fordel læse en bog som Jeff Walkers ”Launch”. Han har udviklet en særlig Product Launch Formular, som er en særlig strategi, der er blevet brugt til nogle af de mest vilde produktlanceringer på nettet af både digitale tjenester og fysiske produkter.

Strategien virker også ganske glimrende til apps, uanset om du har en betalt eller gratis app. Men som sagt kræver den, at du på forhånd har samlet et publikum, som du kan køre lanceringsprocessen på.

App-annoncer på Facebook

På Facebook har du mulighed for at oprette en særlig App-annonce med en knap, der åbner den tilhørende app-butik for den platform, som brugerens mobiltelefon kører på. Du har naturligvis også mulighed for skrive en sælgende tekst og tilføje et billede eller en video til annoncen.

Sidstnævnte giver så absolut den største opmærksomhed. Så få produceret en god og spændende video, der kort introducerer app’en for brugeren. Bedst er det, hvis du kan vise app’en i brug i en kontekst, der er relevant for målgruppen. Det vil helt klart få flere til at klikke på Installer nu-knappen.

Alt efter, hvor stor eller divergerende målgruppen for din app er, bør du oprette flere annoncer, der er målrettet en bestemt, snæver målgruppe for app’en. Derved kan du bedre skabe en annonce, der rammer den enkelte målgruppe helt præcist.

Du kan læse mere om app-annoncer på Facebook her.

App-markedsføring med Google Ads

Tilsvarende kan du oprette en eller flere Google Ads-kampagner for din app. Derved får du mulighed for at annoncere for din app på alle de kanaler, der anvender Google Ads, herunder Google Play, YouTube, Google’s annoncenetværk og selvfølgelig i relevante søgeresultater på Google.

Har du en app på Google Play, behøver du ikke oprette separate AdWords-annoncer for app’en. I stedet kommer du med et udkast til annonceteksten og angiver hvilken app, der er tale om, samt hvilke søgeord eller målgrupper, du gerne vil have annoncen vist for. Du skal naturligvis også angive et budforslag til annoncen.

Så opretter Google Ads annoncer i relevante formater til de steder, hvor din app-annonce bliver vist. Indholdet i annoncen vil oftest omfatte din annoncetekst, listen med app-egenskaber fra app’ens Google Play-side, samt tilhørende billeder af app’en, som du har uploaded på Google Play-siden.

Du kan læse mere om app-markedsføring med Google Ads her.

Har du en Apple iOS-app, er du nødt til at oprette almindelige AdWords-annoncer for app’en. Det kan vi hjælpe dig med hos Obsidian Digital.

BONUSTIP: Tænk over dit app-ikon

En parameter, som rigtig mange app-udgivere glemmer i deres markedsføring, er den app-ikon, de vælger til deres app. Den betyder væsentlig mere for markedsføringen, folks valg af app og genkendeligheden for app’en, end du tror.

Din app-ikon skal være unik

Her er der en række parametre, som er specielt vigtige. Det gælder først og fremmest genkendeligheden. Din app-ikon skal være unik og ikke ligne nogle andres. Det kan være svært med over 5 millioner apps i omløb. Men tænker du dig om, og f.eks. laver en Google billedsøgning, så snart I har et forslag til jeres app-ikon, kan du dække dig nogenlunde ind mod at komme op med noget, der ligner ikonet for en anden app.

Tjek også listen over de mest populære apps på både Google Play og App Store. Hvordan skiller deres app-ikoner ud fra andres, og hvilke designparametre spiller de på?

Sørg for sammenhæng mellem ikon og app-design

Det er også vigtigt, at app-ikonet anvender samme farvepalet og samme designstil, som de farver og det design, der anvendes i app’en. For allerede når folk ser app-ikonet, får de nogle forventninger til, hvordan din app ser ud. Og er der ikke sammenhæng mellem disse forventninger, og de billeder af app’en de kan se i app-butikken, kan det få folk til at vælge din app fra.

Sørg for at ikonet er skalerbart

En sidste praktisk detalje, som det er vigtigt at holde sig for øje, er, hvorvidt app-ikonet er nemt at skalere op og ned, uden at det bliver ukendeligt. For oftest vil brugerne se app-ikonet i forskellige størrelser i jeres markedsføring, på messer, i app-butikken og på den splash-screen, som de fleste apps åbner op med.

Uanset hvor folk ser din app-ikon, skal de ikke være i tvivl. Så husk også at være grundig med denne del af designprocessen.

Skal du have hjælp til dit app-markedsføring

Hos Obsidian Digital kan vi hjælpe dig med din app-markedsføring, uanset om det handler om ASO-optimering eller annoncering på de sociale medier og Google. Vi har allerede hjulpet flere danske app-udviklere. Så kontakt os allerede i dag og lad os tage en snak om, hvordan vi kan skaffe flere brugere til netop din mobil-app.

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden