En ekstra god måde at skabe opmærksomhed omkring din app, er ved at køre en veltilrettelagt lancering af app’en. Det er naturligvis nemmest, hvis du på forhånd har samlet en god mailingliste af potentielle brugere sammen. Men med især Facebook-annoncering, en Facebook-side for app’en, der er gået i luften inden lanceringen, og en hjemmeside med godt indhold omkring app’en og de behov, app’en kan løse, kan forholdsvist nemt skabe masser af virak op til lanceringen af din app.
Her kan du med fordel læse en bog som Jeff Walkers ”Launch”. Han har udviklet en særlig Product Launch Formular, som er en særlig strategi, der er blevet brugt til nogle af de mest vilde produktlanceringer på nettet af både digitale tjenester og fysiske produkter.
Strategien virker også ganske glimrende til apps, uanset om du har en betalt eller gratis app. Men som sagt kræver den, at du på forhånd har samlet et publikum, som du kan køre lanceringsprocessen på.
App-annoncer på Facebook
På Facebook har du mulighed for at oprette en særlig App-annonce med en knap, der åbner den tilhørende app-butik for den platform, som brugerens mobiltelefon kører på. Du har naturligvis også mulighed for skrive en sælgende tekst og tilføje et billede eller en video til annoncen.
Sidstnævnte giver så absolut den største opmærksomhed. Så få produceret en god og spændende video, der kort introducerer app’en for brugeren. Bedst er det, hvis du kan vise app’en i brug i en kontekst, der er relevant for målgruppen. Det vil helt klart få flere til at klikke på Installer nu-knappen.
Alt efter, hvor stor eller divergerende målgruppen for din app er, bør du oprette flere annoncer, der er målrettet en bestemt, snæver målgruppe for app’en. Derved kan du bedre skabe en annonce, der rammer den enkelte målgruppe helt præcist.
Du kan læse mere om app-annoncer på Facebook her.
App-markedsføring med Google Ads
Tilsvarende kan du oprette en eller flere Google Ads-kampagner for din app. Derved får du mulighed for at annoncere for din app på alle de kanaler, der anvender Google Ads, herunder Google Play, YouTube, Google’s annoncenetværk og selvfølgelig i relevante søgeresultater på Google.
Har du en app på Google Play, behøver du ikke oprette separate AdWords-annoncer for app’en. I stedet kommer du med et udkast til annonceteksten og angiver hvilken app, der er tale om, samt hvilke søgeord eller målgrupper, du gerne vil have annoncen vist for. Du skal naturligvis også angive et budforslag til annoncen.
Så opretter Google Ads annoncer i relevante formater til de steder, hvor din app-annonce bliver vist. Indholdet i annoncen vil oftest omfatte din annoncetekst, listen med app-egenskaber fra app’ens Google Play-side, samt tilhørende billeder af app’en, som du har uploaded på Google Play-siden.
Du kan læse mere om app-markedsføring med Google Ads her.
Har du en Apple iOS-app, er du nødt til at oprette almindelige AdWords-annoncer for app’en. Det kan vi hjælpe dig med hos Obsidian Digital.
BONUSTIP: Tænk over dit app-ikon
En parameter, som rigtig mange app-udgivere glemmer i deres markedsføring, er den app-ikon, de vælger til deres app. Den betyder væsentlig mere for markedsføringen, folks valg af app og genkendeligheden for app’en, end du tror.
Din app-ikon skal være unik
Her er der en række parametre, som er specielt vigtige. Det gælder først og fremmest genkendeligheden. Din app-ikon skal være unik og ikke ligne nogle andres. Det kan være svært med over 5 millioner apps i omløb. Men tænker du dig om, og f.eks. laver en Google billedsøgning, så snart I har et forslag til jeres app-ikon, kan du dække dig nogenlunde ind mod at komme op med noget, der ligner ikonet for en anden app.
Tjek også listen over de mest populære apps på både Google Play og App Store. Hvordan skiller deres app-ikoner ud fra andres, og hvilke designparametre spiller de på?
Sørg for sammenhæng mellem ikon og app-design
Det er også vigtigt, at app-ikonet anvender samme farvepalet og samme designstil, som de farver og det design, der anvendes i app’en. For allerede når folk ser app-ikonet, får de nogle forventninger til, hvordan din app ser ud. Og er der ikke sammenhæng mellem disse forventninger, og de billeder af app’en de kan se i app-butikken, kan det få folk til at vælge din app fra.
Sørg for at ikonet er skalerbart
En sidste praktisk detalje, som det er vigtigt at holde sig for øje, er, hvorvidt app-ikonet er nemt at skalere op og ned, uden at det bliver ukendeligt. For oftest vil brugerne se app-ikonet i forskellige størrelser i jeres markedsføring, på messer, i app-butikken og på den splash-screen, som de fleste apps åbner op med.
Uanset hvor folk ser din app-ikon, skal de ikke være i tvivl. Så husk også at være grundig med denne del af designprocessen.
Skal du have hjælp til dit app-markedsføring
Hos Obsidian Digital kan vi hjælpe dig med din app-markedsføring, uanset om det handler om ASO-optimering eller annoncering på de sociale medier og Google. Vi har allerede hjulpet flere danske app-udviklere. Så kontakt os allerede i dag og lad os tage en snak om, hvordan vi kan skaffe flere brugere til netop din mobil-app.