Amazon SEO

17 tips til optimering af Amazon SEO

Vil du gerne ranke nummer 1 på Amazon? Så skal dine produkter sælge.

Modsat Google, så er dette det absolut mest afgørende parametre for hvorvidt dit produkt får succes eller ej. På Google kan du godt ranke #1, selvom du aldrig får nogle konverteringer – så længe bounce rate er lav og CTR er høj.

Den absolut største forskel bunder i måden algoritmerne fungerer på. Tager du udgangspunkt i Amazon, så “ejer” alle resultaterne som søgemaskinen viser. Google er blot en søgemaskine, som viderestiller dig til eksterne kilder / hjemmesider. Google ligger derfor ikke inde med den samme mængde data, som Amazon gør.

Kort historie om A9 algoritmen

De fleste webshops i dag har et søgefelt. Rigtig mange benytter sig af eksterne systemer, som der synkroniseres med ens produkter og derved kan give gode søgeresultater på ens side. Dengang i Amazons spæde start, benyttede de sig også af et lignende system.

https://youtu.be/GLfCfe6VVM4

Få år efter da mængden af ordre kontinuerligt steg, måtte de affinde sig med at denne løsning ikke var idéel eller nok. De valgte derfor at opkøbe virksomheden A9, der nu i dag stadigvæk er en selvstændig del af Amazon.

A9 har i dag kontorer rundt omkring i verden. Vigtigst af alt, så har de hovedsæde i verdens innovations – og software centrum = Sillicon Valley.

I takt med der kom flere og flere produkter til, så var det ikke nok med en simpel algoritme, til at vise brugerne de ting, som de ledte efter. Derfor måtte de løbende begynde at udarbejde en algoritme, som kunne vise de absolut mest relevante produkter.

Dengang Amazon valgte at lade andre end dem selv sælge sine produkter på platformen, blev A9 algoritmen hurtigt til en annonceringsplatform.

Da der nu er kommet mange flere produkter til end der var i starten, og der hele tiden kommer nye til, er algoritmen efterhånden blevet meget kompleks. Sammenlignet med Facebooks og Googles algoritme, så er Amazons algoritme meget mekanisk anlagt.

Hvad de har valgt at holde fast i er netop den mekaniske del af søgemaskinen, som overordnet gør den meget simpel (salg, salg, salg), men med et uendeligt væld af muligheder for teknisk optimering af produkterne.

Hvorfor den kom til? Jeff Bezos tanker omkring den. (var den en del af Amazon i early stage)

Sådan skal du forstå algoritmen

S-truktur: Strukturerer dine data på produktet ordentligt, så A9 algoritmen ved hvad den viser, når den viser dit produkt.

E-ngagement: Sørg for at brugerne på Amazon interagerer med dit/dine produkter. Sådan ved algoritmen at brugerne finder dit produkt interessant. Det er meget mere attraktivt at vise interessante produkter til sine kunder, end produkter som ikke er interessante.

O-mdømme: Hvad andre mener om dit produkt, hvad folk spørger om i forhold til dit produkt, når de har spørgsmål og hvad de indirekte giver udtryk for i forhold til dit produkt (om de køber det eller ej).

Amazons algoritme tilgodeser:

  • Amazons kunder
  • Amazons omsætning

Der er en god dynamik imellem disse 2 punkter, for hvis Amazon har tilfredse kunder, tjener Amazon endnu flere penge. Hvad der er specielt ved dette, er at Amazons algoritme ikke tilgodeser dig som Seller. På nogen måde. Derfor bliver dit produkt kun vist, hvis det er relevant for kunden – og derved også relevant for Amazon.

Søgeordsanalyser på Amazon

Har man arbejdet med søgemaskineoptimering, om end det er på Google eller Bing, så kender man begrebet søgeordsanalyse. Når man laver en søgeordsanalyse, så er det en proces der bliver kørt, for at finde de mest relevante søgeord til ens produkt.

Der er mange forskellige måder at finde søgeord på, men en af de bedste fremgangsmåder er fremvist i videoen herunder. Den er lidt tidskrævende – og vil ikke være aktuel i størstedelen af alle tilfælde, men hvis du kun sidder med et produkt og skal have så meget som muligt, så mener jeg dette er den klart bedste.

I ovenstående video bliver der brugt MerchantWords som keyword tool. Vi anbefaler at hvis man skal bruge dette keyword tool, så skal man benytte sig af det en smule varsomt. Man skal forholde sig til volumerne med en vis skepsis.

De værktøjer, som vi anbefaler:

  • Ahrefs.com (Clickstream baseret data)
  • Helium10.com (Machine learning / AI baserede data)

Produktsøgninger til din webshop

Hvis du i forvejen sælger dine produkter via. kilder såsom Google Ads eller Google Organisk, så har du allerede brugbare data, som du vil kunne bruge i forbindelse med din søgemaskineoptimering på Amazon.

Vi har set gode resultater, når vi har taget data fra Google Ads eller de søgeord, som der er i fokus i forbindelse med den organiske indsats. Der er bare en vigtig ting, som man skal huske på, når man skal udøve dette i praksis. Der er mange former for søgninger på på Google, men hvad der i højest grad adskiller de 2 søgemaskiner fra hinanden er søgehensigten.

På Amazon søger man efter produkter.

På Google søger man efter viden (.. og produkter).

Derfor kan du ikke ukritisk tage hele listen af søgeord, som du fokuserer på i din indsats på Google.

Når vi arbejder med dette, så laver vi en eksport af alle søgetermer fra Google Ads, derefter går vi den hurtigt igennem og sletter alle de søgeord, som man normalt benytter sig af, når man laver informationssøgning. Disse søgeord er ikke relevante på Amazon, da brugeren altid leder efter produkter og ikke viden.

Den nemmeste måde at lokalisere de mest gængse søgninger, som ikke har noget med produktsøgninger at gøre, er at søge i dit spreadsheet på hv-søgninger.

Data på søgeord fra Amazon Ads

Da de fleste keyword tools henter data fra kanaler såsom clickstream, udregninger med basis i Google’s søgeordsvolumer og mange andre kreative fremgangsmåder, vil disse data aldrig være 100% præcise (ligesom de er på Google).

Derfor finder du den bedste, men også mest retvisende data i dit annoncesæt på Amazon.

Når vi starter en kunde op, så arbejder vi med denne keyword-funnel, for at finde de bedst performende søgeord:

 

Når man klikker rundt på Amazon, så har de fuldt indblik i din adfærd, når du køber på deres platform. De ved hvordan du kommer ind på Amazon, hvilke søgninger du foretager – og hvilke søgninger, som påvirker at en bruger foretager et køb på Amazon.

Hvad der også gør algoritmen interessant, er at den sørger for at Amazon tjener penge. Selvom der bliver vist et produkt i søgeresultaterne, som ikke nødvendigvis er Amazons, så tjener Amazon stadigvæk penge på produktet. Derfor er det heller ikke nødvendigvis i deres interesse kun at vise sine egne produkter, hvilket er en myte, som mange tror på.

Læs også vores guide til generel markedsføring på Amazon

Søgemaskinens succes bliver baseret på, hvorvidt Amazon tjener penge. Viser søgemaskinen et produkt, som ikke bliver solgt, har den rent principielt “fejlet”.

Hvilket produkt har den potentielle kunde størst sandsynlighed for at købe?

  1. Det produkt som ingen har købt?
  2. Det produkt som 1 mio kunder har købt?

Kunden vil i 9/10 tilfælde være mere tilbøjelig til at købe det produkt, som andre i forvejen har købt. Det er det absolut stærkeste signal at sende til algoritmen. De fleste virksomhedsejere oplever ofte en problemstilling, hvor de skal vælge de/det produkt(er) som skal markedsføres.

I langt de fleste tilfælde, så føler de sig mere trygge ved at markedsføre deres best-sellers frem for et produkt, som de aldrig har solgt en eneste af.

Netop af ovenstående grund skal du kende – og forstå algoritmen, hvis du gerne vil sælge mange varer på Amazon. I sin overordnede form, så er algoritmen super simpel, men når man dykker længere ned, så er der (ligesom ved SEO på Google) en lang række tekniske parametre, som man kan skrue på.

Optimer din listing ifølge Amazons udmeldinger

På Google kender vi til begrebet on-page optimization, men på Amazon er den korrekte betegnelse on-listingoptimization. Skal du optimere din listing, så den blivere fundet af algoritmen A9, så er der en række af produktinformationer, som du især skal have i fokus.

 

 

  1. Title                             = Produktets titel / navn.
  2. Bullet points                = Short description – 5*500 tegn hvor du kan beskrive produktet
  3. Beskrivelse                 = Lang produktbeskrivelse (meget langt nede på siden)
  4. Backend keywords     = Indtast 250 tegn med keywords, som du gerne vil findes på

 

Når du udarbejder dine produktinformationer, så gør det samme sig gældende, som det også gør på Google. Man skal ikke lave tekster, titler eller bullet points alene baseret på søgemaskinen. Gør man dette, så vil CTR falde og ens produkt vil miste sin performance mæssige ranking. Derfor skal du udarbejde dine tekster således at søgeord indgår, men gør det diskret. Der er ingen der gider kigge på et produkt der hedder:

USB C CHARGER C CHARGER CHARGE PHONE USB C CHEAP PHONE CHARGER WITH USB C

…. heller ikke Amazon.

De uskrevne regler om optimering af dine listings som Amazon ikke fortæller dig

Den klart mest fordelagtige måde at overbevise algoritmen om, at dit produkt omhandler netop de ting, som du gerne vil understrege ved hjælp af dine søgeord, er ved at andre bruger de ord om dine produkter.

Der er 2 steder på en listing hvor indholdet er genereret af brugeren, og derfor ikke af vedkommende der sælger produktet. Mange overser dette – og skænker det ikke en tanke. Det ene sted er F.A.Q. – Frequently Asked Questions. Det andet sted er Reviews, altså anmeldelser.

Uafhængigt af hvem man er, hvilke produkter man sælger, så er det svært (hvis ikke umuligt) at diktere hvilke ord ens kunde bruger om ens produkter. Der er dog en række best-practices som man kan tage i brug, for at guide kunden i den rigtige retning.

  • Benyt dig af dit fokus-søgeord først i titlen. Det er her hvor du konkluderer, hvad produktet egentlig hedder. Når kunder skriver anmeldelser, så er det meget hyppig praksis, at de nævner produktet en eller flere gange.
  • Sender du mails ud til kunder, hvor du spørger dem pænt om de vil skrive en anmeldelse, så fokusér her på det samme. Omtal produktet ved det navn, som passer til dit fokus søgeord. Gerne flere gange, uden det ødelægger budskabet i din besked til kunden.

Reviews er en afgørende faktor

Har du arbejdet med Google, så kender du også til begrebet – og effekten af linkbuilding. På Amazon er det ligegyldigt, hvor mange links du sender ind til produktet. Det eneste du vil opnå ved dette, er at øge produktets synlighed i Google fra Amazons domæne.

Skifter man over til Amazon – og tager udgangspunkt i de metrics de måler efter, når man skal bygge troværdighed, så er det ikke i forhold til om man har fået et link fra en autoritær hjemmeside, men om en bruger synes så godt om produktet det pågældende individ derfor gerne vil dele sin (positive) holdning med andre brugere, som måtte kigge og/eller overveje at købe produktet.

Derudover ser vi igen en spill-over effekt, da reviews også øger social proof og derfor også konverteringsraten, som afgiver positive rankings signaler og øger de organiske rankings.

Salg, salg, salg

Amazon tjener penge på 3 part sellers når et produkt bliver solgt. Hvem er den mest aktuelle at vise som den første i søgeresultaterne? Det produkt der sælger.

Optimer din listing på flere måder til samme søgeord

Selvom du har udvalgt dig et søgeord, så kan du i rigtig mange tilfælde benytte dig af LSI søgeord, for at øge relevansen for det givne søgeord. LSI står for Latent Semantic Indexing, og betyder i praksis at du kan benytte dig af variationer af samme ord, hvilket er med til at pointere vigtigheden af det søgeord, som disse variationer læner sig op af.

Det at udarbejde – og finde LSI søgeord er en kunst i sig selv. Du kan læse mere konkret om hvordan man gør her.

Øg CTR

Selvom Amazons søgemaskine primært fokuserer på salg, så er der en lige så stor fordel i, at overbevise algoritmen om at der er aktivitet på dit produkt. Hvis der er aktivitet på dit produkt, betyder dette at kunderne finder det interessant, når de ser det i søgeresultaterne.

Udviser de nok interesse for produktet til at klikke ind på det, er det et købssignalet stærkt nok, til at det har en positivt gavnende effekt i søgealgoritmen A9.

Time spend on listing

Video, mange billeder, tekst man gider at læse, flotte enhanced brand content

Når kunden udviser interesse overfor dit produkt, så klikker de ind på det. Skifter de hurtigt tilbage til søgeresultaterne igen eller ind på andre produkter, sender det et signal til algoritmen om at det de ser på produktet ikke fanger dem.

Hvis de bouncer igen, vil det påvirke ens bouncerate negativt. Hvis ens bouncerate er for høj, er dette et klart signal på, at der er noget på produktet, som kunden ikke finder interessant. Derfor er det vigtigt man tilpasser sit produkt, så man fanger brugeren og får dem til at blive på produktet.

Her er nogle af de mest hyppige fremgangsmåder man benytter sig af, hvis man gerne vil have at brugeren bliver længere tid på ens produkt.

Eget brand/produkt

Har du dit eget brand, så kan du tilføje enhanced  brand content elementer på din listing. Disse elementer kan laves i flere forskellige udformninger, heriblandt billeder og video. Den sidstenævnte – video – er det klart bedste redskab, hvis du ønsker at holde kunden på din listing i længere tid end først planlagt. Det samme gør sig gældende for billeder, som du skal uploade så mange mulige af. Når du gør det, så har du de bedste forudsætninger for at kunden bliver længere tid, da vi mennesker har en tendens til helst at ville konsumere viden i et grafisk format. Billeder er et perfekt eksempel på at tilfredsstille denne tendens – og derved give kunden mulighed for, at klikke dem allesammen igennem (og blive længere tid på siden).

Konsumer produkt

Er dit produkt henvendt consumer, så kan du øge Time Spend On Page ved at skabe blikfang i dine bullet points. Best practices for at gøre dette, er blandt andet ved hjælp af emojies / smilyer.

FBA / Prime Logo øger Conversion Rate = organisk ranking

Har man et abonnement på Netflix, er man x10 mere tilbøjelig til at kigge deres film og serier igennem, før man kigger på tilgængelige betalte film hos eks. iTunes igennem. Hjernen er meget simpel – og det er jo “gratis” at se en film på Netflix, eftersom den månedlige ydelse allerede er betalt.

Netop samme strategi benytter Amazon sig af med deres Prime abonnement.

Hele 80% af alle husstande i U.S.A. har et prime abonnement. Dette er derfor ensbetydende med at så stor en andel af alle kunder, er meget mere tilbøjelige til at søge efter produkter på Amazon før, at de leder efter produkt på Google eller andre steder. 53% procent af alle forbrugere i U.S.A. starter deres produktsøgning på Amazon.

Den største fordel ved at have et Amazon Prime abonnement er fri fragt, uanset beløbsstørelse, same-day-delivery og mange andre ting. Derfor prioriteres de fordele højt, når forbrugere leder efter produkter på Amazon.

Produkter der sælges vi FBA som giver adgang til primelogoet, søgning på USB C Charger. Det er tydeligt at se, hvor stor en betydning Prime logoet har i A9 søgealgoritmen.

Amazon Prime brugere vægter dette højt når de skal købe noget på Amazon, og da de udgør så stor en del af Amazons kunder, er det tydeligt at se hvordan det påvirker performance på produkterne og derfor indirekte listingens organiske rankings.

Når brugere søger efter produkter via. mobilen, så ligger filtrerings funktionen til Prime meget tydeligt før produkterne.

Der er 30 mio månedlige brugere af Amazons APP i måneden, som har så nemt ved at filtrere alle de produkter fra, som ikke bliver solgt via FBA (Fullfilment By Amazon).

Kickstart dine organiske rankings med Amazon Ads

Når man arbejder med markedsføring på Amazon, så er der også spill-over effekter, som man kender fra andre kanaler. Den mest betydelige her, sammenlignet med Google, er hvordan den betalte trafik og performance har en stor effekt på den organiske performance.

På Amazon bliver der ikke skelnet imellem den betalte og organiske performance. Hvis man får 100 konverteringer via. betalt trafik, vil dette også afspejle sig tydeligt i det organiske placeringer.

Da man betaler gennemsnitligt 15% af sin omsætning til Amazon i referral fee, så skal man have nogle betydelige profitmarginer eller en meget lav CPA, for at kunne gøre en rentabel forretning ud af at køre annoncer på langt sigt.

Derfor oplever vi rigtig gode resultater, hvis man som Seller eller Vendor benytter sig af Amazon Ads, for at kickstarte sine organiske rankings.

Bevis overfor algoritmen at brugerne gerne vil købe dit produkt – så skal Amazon nok vise din listing i de organiske søgeresultater.

Brug for hjælp til salg på Amazon?

Vi hjælper mange danske virksomheder (store og små) med at sælge på Amazon. Gå til denne sidehvis du vil høre mere om dine muligheder.