Skab samspil mellem On Page og Off page SEO

Af Christian Bertelsen Kategori: SEM ordbogen, SEO, SEO ordborg

Der er et vigtigt samspil mellem On Page og Off Page SEO. Din hjemmeside kan derfor ikke komme til at ranke højt, hvis du kun har fokus på en af delene.

On Page og Off Page SEO bliver typisk set som to vidt forskellige ting. Det første handler om det, som du selv kan gøre på din hjemmeside ved at bruge de rigtige søgeord, skrive metabeskrivelser, optimere dine billeder og lignende. Den anden handler om alt det, der sker uden for din egen hjemmeside. Det kan være, at andre linker til din hjemmeside, og at din hjemmeside bliver nævnt andre stedet på nettet.

Kombinationen af On Page og Off Page bringer dig højest op i søgningerne

Selvfølgelig er der stor forskel på de to former for SEO i forhold til, hvordan du opnår dem. Når det kommer til On Page SEO, kan du nemt ændre på din hjemmeside, så den bliver bedre. Off Page SEO er derimod sværere at påvirke. Det er dog muligt i nogen grad, for eksempel med gæsteblogging, hvor dit link kommer til at ligge på en anden hjemmeside sammen med dit indlæg. Eller med betalt linkbuilding, der dog er ret fy-fy i Googles øjne

Når du skaber en strategi for din SEO, bør du derfor skabe en, hvor du har fokus på begge elementer. For selvom du kan komme forholdsvis langt med kun at have optimeret den ene af delene, kommer du dog længst, når du har optimeret på begge parametre.

De vigtige elementer i On Page og Off Page SEO

Der er en række elementer, der er vigtige for, at du får god SEO på og udenfor din hjemmeside.

On-page elementer

I forhold til din hjemmeside er det:

  • Sidetitler
  • Headings
  • Hvilke keywords du burger
  • At bruge keywordet i dine url’er
  • At optimere dine billeder i forhold til søgemaskinerne, for eksempel med alt-tags
  • At skrive gode metabeskrivelser

Off-page elementer

I forhold til det, der sker udenfor din hjemmeside, er det vigtigste:

  • Links til din hjemmeside fra andres – kan for eksempel opnås med gæsteblogindlæg
  • At din virksomhed bliver nævnt på andre hjemmesider
  • At din virksomhed er tilstede og bliver nævnt og liket på sociale medier

Der er selvfølgelig mange andre faktorer, der spiller ind i forhold til, hvor du havner henne i en søgning. De ovennævnte er dog nogle af dem, du selv kan håndtere.  Derfor er det et smart sted at starte, når du vil skabe den bedst mulige søgemaskineoptimering for din hjemmeside.

Teknisk SEO

En helt tredje faktor er den tekniske SEO, der handler om, hvor veltrimmet teknikken på din webserver er, så din hjemmeside svarer hurtigt. Eller hvor velformateret og fejlfri koden til hjemmesiden er, så folk eller Google eller får fejl, når de besøger din hjemmeside.

Denne særlige form for SEO kræver stor indsigt i teknik og programmering, hvorfor de fleste overlader det til fagfolk.

Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent

30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os

Website (required)