SERP Marketing

Af Sasa Kovacevic
Kategori: SEO

Når det handler om at skaffe en optimal online tilstedeværelse med din virksomhed, er din brug af søgeord (SEO) et vigtigt værktøj. Søgeord refererer her til bestemte fraser eller sætninger, som kunder anvender i deres søgninger på nettet. Så snart en bruger foretager en søgning på en vilkårlig søgemaskine, for eksempel Google, fremkommer en side med alle søgeresultaterne. Inden for online marketing kaldes denne resultatside for Search Engine Results Page, også forkortet til SERP.

SERP’en er altså et udpluk af alle de informationer samt sider, som søgemaskinen Google har registreret. På baggrund af algoritmiske beregninger sammensætter Google de resultater, som den finder mest relevante i forhold til din søgning. En SERP viser her typisk tre oplysninger: title tag, URL og en meta description.

Se hvordan det ser ud for virksomheden Købersmægler:

eksempel på serp
Købersmægler arbejder aktivt med deres SEO, hvorfor du vil kunne se at titel og meta er udfyldt.

Især title tag og meta description skal her hjælpe den besøgende til hurtigt at få et overblik over, hvad den pågældende side indeholder. Som forretning er det dermed vigtigt, at du sørger for, at disse oplysninger fremstår skarpt, så din hjemmeside sælges godt over for den besøgende. Her gør Købersmægler et godt stykke arbejde med at prioritere “køberrådgivning” ind i deres titel og meta.

Se også: Sådan skriver du en god title til dine sider og 5 gode råd til at skrive en god meta description.

I forhold til SERP marketing skelnes der mellem to former for resultater, hvilket er henholdsvis organiske og betalte resultater.

Organiske og betalte resultater i forhold til SERP Marketing

På en SERP præsenteres en lang række af informationer baseret på den aktuelle søgning. I toppen og bunden af søgeresultaterne vises de betalte resultater i form af anmærkede annoncer, også kaldet Google adwords. De organiske resultater står her i modsætning til Google Ads , da disse ikke har betalt for at få deres placering. I stedet er de organiske resultater udvalgt på baggrund af Googles komplekse algoritme.

Der er endnu ikke nogen, der helt præcis ved, hvordan Googles algoritme udfører sine beregninger i forhold til den enkelte SERPs indeksering. Dog ved vi, at parametre som loadinghastighed, søgeord, content mængde samt interne links har indflydelse på hjemmesiders placering i søgeresultaterne.

I takt med den digitale udvikling sker der dog hele tiden nye tiltag inden for SERP marketing. Søgeresultater på Google er dermed ikke kun henstillet til de klassiske tekstbaserede resultater. I stedet har Google gennem tiden lanceret forskellige formater, eller features, til at bringe ekstra kant til SERP’ens opstilling. Disse søgeresultater, som adskiller sig fra de almindelige, kaldes SERP features.

Hvad er SERP Features?

Der eksisterer en lang række af SERP features, både betalte og organiske, og Google bliver ved med at introducere nye features til listen. De mest almindelige SERP features kan her inddeles i fire kategorier: Rich Snippets, Knowledge Graph, Paid Results og Universal Results. Rich Snippets henviser til effekter, som giver et visuelt touch til eksisterende resultater, for eksempel stjerner fra en anmeldelse. Knowledge Graph refererer i stedet til data, som vises i form af bokse eller paneler såsom informationer om kendte mennesker eller et skema over vejret. Paid Results eller betalte resultater omhandler førnævnte adwords og Google Shopping. Sidst, men ikke mindst, omhandler Universal Results søgeresultater, der optræder i forbindelse med organiske søgeresultater i form af billeder, Featured Snippets og nyhedsartikler.

I den følgende tekst kan du læse nogle mere dybdegående definitioner på nogle af de mest populære features, som er vigtige at kende i forhold til SERP marketing.

SERP Feature – Rich Snippets

En god anmeldelse er et hurtigt og effektivt værktøj til at bringe ekstra troværdighed og ikke mindst interesse omkring dine produkter. Google anvender her Rich Snippets som et visuelt værktøj til hurtigt at give besøgende en idé om, at dit produkt er værd at tjekke ud. Rich Snippets er for eksempel en score, der viser produktets samlede antal af anmelderstjerner, hvilket Google indsætter som en del af søgeresultaterne. Anmelderstjernerne vil således være placeret mellem URL’en og meta description i søgeresultatet.

Om end det er en smart feature, er det desværre ikke kendt, hvilke konkrete regler Google har opsat, når det kommer til at udvælge anmeldelser.

SERP Feature – Knowledge Graph

Knowledge Graph omhandler to SERP Features, hvor Google har indhentet kvantitative data fra maskinens eget indeks, private data partnerskaber og kilder redigeret af mennesker (f.eks. Wikipedia). Google anvender her featuren Knowledge cards til at repræsentere store datasæt i form af overskuelige grafer. Disse er typisk placeret i toppen af en SERP. Data kan også blive vist i form af featuren Knowledge Panel, hvilken typisk findes i højre side af de organiske resultater, hvis man anvender en computer. Hvis du foretager en søgning på for eksempel H.C. Andersen, vil de vigtigste oplysninger med billeder således vises i panelet.

Siden de to features er bundet op på datasæt hentet fra anerkendte kilder, er det for de fleste websites ikke sandsynligt, at de overhovedet vil blive vist i featuren. Dog kan der være nyttig viden at hente omkring relevante søgeord.

SERP Feature – Universal Results

En del internetsøgninger er efterhånden specifikke hv-spørgsmål, for eksempel ”hvad er PPC?”. For at bringe de bedste svar til brugerne har Google introduceret Featured Snippets. Snippets vises som en indrammet boks oftest i toppen af SERP’en, hvori informationerne er hentet fra det mest relevante organiske resultat. En stor fordel ved Featured Snippets er, at de ofte har en højere Click through rate (CTR) og dermed forhøjet trafik sammenlignet med almindelige søgeresultater.

En anden SERP feature, der går i tråd med Snippets, er Related Questions. Disse er algoritme-genererede spørgsmål, som, Google mener, kunne være relevante for din søgning. I ovenstående eksempel med ”hvad er PPC?” kunne et genereret spørgsmål være ”hvad koster PPC?”. Related Questions er placeret nederst i en Featured Snippets.

Image Pack refererer til en række af billedlinks, hvilket leder videre til Google billedsøgning. Image Pack optræder blandt de organiske resultater, men er ikke fastsat til en bestemt placering. Google vælger at fremvise en Image Pack ved søgninger, hvor maskinens algoritme vurderer, at visuelt content vil være behjælpeligt. Oftest ses Image Pack i forbindelse med søgninger på dyr.

SERP Feature – Paid Results

Paid Results refererer til Adwords, og betalte resultater anses ifølge Googles maskine som en SERP Feature. Det skyldes, at betalte resultater, ligesom de tidligere nævnte features, adskiller sig fra almindelige organiske søgeresultater. Betalte resultater er således udstyret med en tydelig ”annonce” markering, hvor de forekommer i bunden og toppen af en SERP. I forlængelse af de klassiske annoncer eksisterer Google Shopping ligeledes som en SERP Feature. Gennem den betalte funktion kan du således fremvise dine produkter med relevant information såsom pris og produktbilleder.

Ifølge Google support baserer de annoncernes SERP placering på, hvor relevante og brugbare de er i forhold til brugerens søgning, dit annoncebud og andre faktorer.

Hvorfor er SERP Marketing og Features relevante?

Google lancerer med jævne mellemrum nye initiativer og relevante features, der er med til at ændre det overordnede SERP layout. Hvis du ønsker at sikre dit website en relevant placering blandt søgeresultaterne, er det vigtigt at kende de forskellige værktøjer, der kan hjælpe. SERP Features skaber nemlig blikfang og kan få et simpelt søgeresultat til hurtigt at skille sig ud fra mængden. Hvis du anvender featurens til din fordel, kan du tilmed øge trafikken til dit website. Du kan altså ikke have effektiv SEO og score de eftertragtede topplaceringer, hvis du ikke også har styr på din SERP marketing.

Se også vores gennemgang af SEO.

Sasa Kovacevic er partner hos Obsidian Digital. Indenfor SEO bistår Sasa med tekniske analyser, planlægning af tiltag, søgeordsanalyser samt linkbuilding. Alt sker på såvel operationelt som strategisk niveau. Sasa har arbejdet med nogle af Danmarks største e-commerce virksomheder som Profil Optik, Deichmann, Jensens Bøfhus, Hungry m.m. Sasas tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden

Website (required)