Sådan vælger du den bedste SEO-konsulent

Af Sasa Kovacevic Kategori: SEO

Trænger I til at få bedre placeringer i søgeresultaterne, skal du have fat i en SEO-konsulent, der kan hjælpe jer med at søgemaskineoptimere jeres hjemmeside. Her får du nogle gode råd til, hvad du skal tænke over, før du går i gang med at finde en god SEO-konsulent, samt hvad du skal lytte efter, når du vurderer SEO-konsulenterne.

De fleste virksomhedsejere og ejere af hjemmesider ved godt, at hvis deres hjemmeside eller webshop skal give noget omsætning, skal siden være til at finde i Google – og helst på side 1 i søgeresultaterne og allerhelst som en af de første 3-4 valgmuligheder på den første side. Problemet er bare at komme derop.

De fleste ved også godt, at de skal have fat i en SEO-konsulent, der er ekspert i søgemaskineoptimering, hvis de skal gøre sig håb om de bedste placeringer i søgeresultaterne. Men ligger dine faglige kompetencer inden for et helt andet fagområde, kan det være svært at gennemskue, om det gode tilbud du har fundet, rent faktisk vil give dig de placeringer i søgeresultaterne, som I drømmer om.

For hvad skal du se efter, når du skal vælge SEO-konsulent? Hvordan gennemskuer du, om han nu virkelig også er den ekspert, han giver sig ud for og hvordan finder du ud af, om det SEO-konsulenten siger, nu rent faktisk også giver mening?

Du bliver aldrig færdig med at søgemaskineoptimere

En ting står fast. Du bliver altid færdig med at søgemaskineoptimere, hvis du vil forbedre eller beholde dine placeringer i søgeresultaterne. Derfor er det vigtigt, at du finder en SEO-konsulent, du kan stole på og som du har en god kemi med. For er vedkommende dygtig, kommer I til at arbejde sammen i lang tid fremefter og du skal jo helst kunne betale hans eller hendes regning med et lige så stort et smil hver måned.

Det er heller ikke sjovt, at skulle skifte SEO-konsulent for tit. For det kan oftest mærkes på placeringerne i søgeresultaterne. Selv små forskelle mellem tilgangen til SEO-arbejdet, kan nemlig have stor betydning for, hvordan Google ranker jeres sider. Også derfor er det en god ide at vælge rigtigt første gang.

Hvad er en SEO-konsulent?

En SEO-konsulent er ekspert i søgemaskineoptimering. Det er ikke noget, der findes en decideret uddannelse i herhjemme. Så det kan være svært at vurdere, om vedkommende har den fornødne erfaring og baggrund.

De mest seriøse SEO-konsulenter har dog oftest en Google-autorisering eller -certificering. Det betyder, at de har gennemgået et undervisningsforløb omkring Google og deres søgemaskine, deres online markedsføringstjeneste AdWords og online webværktøjer som f.eks. Google Analytics.

Er de virkelig seriøse, er de oftest Google Partner. Det er ikke noget, du kan blive med et fingerknips. Men tjek listen over danske Google Partnere hos Google selv. For Google Partner-logoet bliver nogle gange brugt uberettiget.

Skal jeg vælge en enmandsforretning eller et firma?

Du kan også tjekke SEO-konsulentens hjemmeside ud, for at finde ud af om det er en enmandsforretning eller et firma med flere ansatte. Der findes mange rigtig, gode selvstændige SEO-konsulenter, der arbejder alene og så hyrer andre freelancere ind efter behov.

Men oftest er det en fordel at vælge et firma, hvor der arbejder flere SEO-konsulenter, fordi de så kan trække på hinandens erfaring, når de skal have jer til at ranke bedre i søgeresultaterne. Samtidig kræver søgemaskineoptimering ekspertviden i alt lige fra den tekniske opsætning af webserveren over de forskellige SEO-parametre og til viden om, hvordan man udvikler godt indhold. Det er så vidt forskellige fagområder, at det sjældent er muligt at kunne op på ekspertniveau for en enkelt person.

Endelig betyder firmaløsningen oftest også, at de har alle kompetencer samlet under et tag, så de bedre kan koordinere arbejdet og rykke hurtigt i kritiske situationer.

Tjek deres referencer – helt ud til kilden

Har SEO-konsulenten eller SEO-firmaet nogle referencer på deres hjemmeside, hvor du kan læse mere om, hvor meget og hvordan de har forbedret søgeresultaterne for andre af deres kunder? Så tjek dem ud og brug din sunde fornuft. Virker det troværdigt og kommer referencen fra en enkeltperson eller et firma.

Vil du være helt sikker, så kontakt de pågældende referencer – helst dem, der kommer fra et firma. For enkeltpersoner kan jo være venner eller familiemedlemmer, der gerne giver SEO-konsulenten et positivt skudsmål.

Lyt godt efter hvad SEO-konsulenten siger

Når du skal finde den bedste SEO-konsulent til at søgemaskineoptimere jeres hjemmeside, kan det virkelig betale sig, at lytte efter hvad de siger. For lytter du godt efter, fanger du måske en af de faresignaler, vi gennemgår og forklarer herunder. Kommer der for mange af dem frem under samtalen, skal du nok vælge en anden konsulent.

Hop ikke på garantier om topplaceringer

Lover din potentielt kommende SEO-ekspert dig topplaceringer i søgeresultaterne, bør du være på vagt. For INGEN kan garantere topplaceringer i søgeresultaterne, uanset hvilken branche du arbejder indenfor. Det er ene og alene Google, der bestemmer, hvem der kommer til tops i søgeresultaterne og hvem der ikke gør – og det er dagsformen på jeres hjemmeside, der afgør jeres placeringer. For Google laver beregningen forfra hver gang, folk foretager en søgning.

Der er ingen hurtige resultater – som holder i længden

Der er heller ingen, der kan love dig hurtige resultater. Det er muligt at de kan fremvise et par hurtige spring i placeringerne, hvis jeres hjemmeside eller webshop slet ikke er søgemaskineoptimeret. Men det er ikke en placering, der holder i længden.

Det samme er tilfældet, hvis de brænder en masse af jeres penge af på linkbuilding fra dubiøse hjemmesider. Det kan give nogle løft i jeres placeringer i løbet af forholdsvis kort tid. Men Google opdager hurtigt, at de mange links kommer fra hjemmesider, der netop lever af at sælge linkbuilding. Så derfor går der ikke længe, før I atter er faldet nedad i søgeresultaterne igen

Der er ikke nogen vidunderløsninger

Der findes heller ikke nogle vidunderløsninger, der bringer jer til tops i søgemaskinerne. Så tro ikke nogen, der kommer og fortæller dig, at de har fundet et hul i Googles algoritmer. Tro dem heller ikke, hvis de har fundet ud af, at det kun handler om at skrue på en enkelt eller et par parametre på hjemmeside, for at få den i top.

Google anvender mere end 200 forskellige parametre til at vurdere, hvor jeres hjemmeside skal indplaceres i søgeresultaterne og det er den samlede værdi af disse parametre, der afgør hvor jeres side bliver placeret for den pågældende søgning.

Så Google anvender en holistisk tilgang og bruger sit indtryk af alle aspekter ved din hjemmeside. Det er rigtigt, at nogle parametre vægter mere end andre. Men der findes ingen magiske parametre, som det bare gælder om at trigge for at komme til tops. Det kræver en bred indsats og stor viden om alt lige fra opsætning af webservere og til udvikling af godt indhold, for at sikre jer de bedste placeringer i søgeresultaterne.

Taler de mest om sig selv eller om jer?

Læg altid nøje mærke til, om SEO-konsulenten snakker mest om, hvor mange timer der skal bruges på opgaven og hvor gode resultater, han eller hun kan skaffe jer, eller om det hele tiden handler om, hvilke behov I har, for at jeres hjemmeside kan opnå de bedste placeringer.

Snakker SEO-konsulenten mest om sig selv, bør du nok se dig om efter en anden. Men spørger SEO-konsulenten ind til jeres forretningsmål og målsætning for hjemmesiden, hvordan den skal bidrage til jeres indtjening og begynder at komme med forslag til, hvordan I kan forbedre dens placeringer, har I fået fat i en professionel SEO-specialist, der brænder for jeres sag.

Lyt også efter, om SEO-konsulenten lytter til, hvad du siger eller om vedkommende bare starter forfra på sin remse, hver gang du afbryder, spørger eller svarer på noget. Den gode SEO-konsulent lytter og siger sin ærlige mening. Den dårlige bliver bare ved med at sige det samme.

Har de altid en undskyldning for dårligere placeringer

Et andet faresignal er, hvis den SEO-konsulent I har hyret ind, altid har gode undskyldninger klar for pludselige fald i placeringerne i søgeresultaterne. Kan han eller hun altid lige nævne en nylig opdatering af Google eller forklare, at Google lige har lukket et hul eller kommer med lignende undskyldninger, bør du være på vagt.

For selv om Google jævnligt opdaterer sine algoritmer, vil de oftest varsle voldsomme ændringer ud i god tid, så alverdens hjemmesideejere kan forberede sig på ændringen. Så der er sjældent en enkeltstående grund til et pludseligt fald i enkelte eller måske alle jeres placeringer – i hvert fald ikke en forklaring, som jeres SEO-konsulent ikke burde have forberedt jeres webside og ageret på, længe før Google gennemførte ændringen.

Det rigtige svar fra SEO-konsulenten i sådanne tilfælde, bør snarere være, at det er noget, der lige skal undersøges nærmere eller gives noget tid. For tit er der tale om nogle midlertidige fluktueringer i placeringerne, der måske skyldes andre faktorer, end at Google har ændret vurderingen af jeres hjemmeside.

Pris og kvalitet følges ad

Som med så meget andet her i livet, følges pris og kvalitet næsten altid ad. Dermed ikke sagt, at du skal gå efter den SEO-konsulent eller det SEO-bureau, der tager den højeste timepris. Men oftest vil en højere timepris indikere et større vidensniveau og i den sidste ende betyde, at der skal bruges færre timer på de enkelte opgaver.

Omvendt kan en vanvittig lav pris indikere, at SEO-konsulenten er nødt til at arbejde med mange kunder, for at kunne opnå en fornuftig indtjening. Det kan betyde, at der bliver brugt mindre tid på hver enkelt kunde – og dermed på jer – eller at SEO-konsulenten tager flere timer for opgaverne end det dyrere SEO-bureau ville gøre.

Brug din sunde fornuft

Når du skal vælge SEO-konsulent, skal du bruge din sunde fornuft på helt samme måde, som når du anskaffer andre produkter og tjenester. Samtidig betaler det sig at vide de mest grundlæggende ting om SEO. Derved mindsker du risikoen for at blive snydt og kan bedre spørge ind til og forstå SEO-konsulenten.

God jagt på den rigtige SEO-konsulent!

Sasa Kovacevic er Head of SEO og partner hos Obsidian Digital. Til dagligt sidder Sasa med ansvaret for SEO teamet, hvor han laver strategisk og eksekverende arbejde. Sasa har arbejdet med nogle af Danmarks største e-commerce virksomheder som Profil Optik, Deichmann, Jensens Bøfhus, Hungry m.m. Sasas tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Head of SEO

60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os

Website (required)