SEO af billeder

Af Henrik Bondtofte
Kategori: SEO

Billeder bør være en naturlig del af din søgemaskineoptimering. Billeder har ofte en stor betydning i forhold til dit sites udtryk, men har langt større betydning end blot det visuelle. I denne artikel får du gode råd til, hvordan du kan søgemaskineoptimere dine billeder og hvorfor du skal gøre det.

Generelt set bør alle elementer i et billede snakke sammen og fortælle, hvad billedet hedder, hvad det omhandler, og hvad det fremviser. Dette øger chancen for, at et billede kan dukke op i søgeresultaterne, men det kan også være med til at øge relevansen på sideniveau og dermed være med til at øge dine organiske placeringer.

Billedstørrelse

Hvor meget dit billede fylder er på ingen måde ligegyldigt. Jo mere billedet fylder, des længere tid tager det for en bruger at rendere billedet, og det samme gør sig naturligvis gældende for en søgemaskine.

Søgemaskiner vurderer hjemmesider på deres performance – her i blandt loadtider, og en af de største syndere i forhold til loadtider er ikke overraskende; store billeder.

Generelt set er 100 kb. for et billede en god tommelfingerregel at benytte som maksimalgrænse. Der sker ikke noget ved, at nogle billeder fylder noget mere, men oplevelsen er bedst, hvis man kan holde størrelsen herunder. Har man billeder der fylder flere mb, bør man i dén grad få optimeret på disse. Det er både nemt og lige til at komprimere billeder i programmer som Photoshop, men det er faktisk endnu nemmere at benytte værktøjer som Kraken.io til formålet.

Dimensioner

For at sikre den bedst mulige oplevelse og hurtigste rendering af et billede er det essentielt, at billedet hverken formindskes eller forstørres. Billedet bør vises i sin fulde størrelse, fremfor at tilpasse billedet igennem kode. Er billedet eksempelvis for stort, bør selve billedet tilpasses inden det uploades til siden, medmindre der eksempelvis arbejdes med en thumbnail-funktion.

Du skal med andre ord ikke bruge et billede i formatet 1680×1080, hvis du kun ønsker at fremvise det i dimensionen 800×600. Det fulde billede loades, hvorefter det justeres, og derfor tager det lige så lang tid at loade det mindre billede, som det tager at loade det fulde billede.

Responsive billeder

Det burde i realiteten ikke være et punkt, da alt nu til dags bare skal være responsivt – det burde de fleste websiteejere i hvert fald efterhånden have forstået. Hvis du ikke arbejder med et design der per automatik ned- og opskalerer billeder alt efter brugerens skærmstørrelse, er det fuldstændigt essentielt at få implementeret srcset attributten på ens billeder – dette gør det muligt, at servere forskellige varianter af samme billede alt efter brugerens skærmstørrelse.

Dine billeder skal tilpasse sig efter brugerens klient.
Dine billeder skal tilpasse sig efter brugerens klient.

Filnavn

Det er ikke ligegyldigt, hvad du kalder dine billeder. Optimalt set får du implementeret det som billedet viser direkte i filnavnet. Dette gør det nemt for både brugere og søgemaskiner at forstå, hvad billedet omhandler.

Husk at døbe dine billeder, på en logisk og brugbar facon.
Husk at døbe dine billeder, på en logisk og brugbar facon.

Google og andre søgemaskiner er ikke videre gode til at afkode billeder – på trods af intensiv investering i Object Detecting (Genkendelse af objekter i billeder), har Google stadig brug hjælp for at afkode og forstå et billede korrekt. Vi er med andre ord nødt til at hjælpe søgemaskinerne med at forstå, hvad der vises på de billeder, vi benytter på vores website.

Her er Alt-teksten den tekst, som søgemaskiner lytter mest til. Alt-teksten er et alternativt tag, der oprindeligt blev benyttet til at forklare, hvad et billede omhandler for at svagtseende kan afkode det. Det betyder også, at teksten, man indsætter i sit alt-tag, skal fortælle, hvad man ser på billedet, og hvad billedet indeholder. Det skal altså være muligt for én, der eksempelvis ikke kan afkode farver, at forstå hvad billedet viser udelukkende baseret på teksten.

Alt-teksten kommer også i spil, når brugere har slået billeder fra eller måske simpelthen bare ikke får downloadet billedet og derfor ikke kan afkode det. Alt-teksten sikrer i sådanne tilfælde, at ingen information går tabt, uanset om billedet kan renderes eller ej.

ALT-tagget formateres således:

Billedet viser og illustrerer, hvordan man bedst muligt benytter alt-tagget til at optimere sine billeder.
Billedet viser og illustrerer, hvordan man bedst muligt benytter alt-tagget til at optimere sine billeder.

Title-tag

Title-tagget er det mindst vigtige tag, når det kommer til optimering af billeder til søgemaskinerne. Et title tag definerer blot billedets navn, eller hvad billedet viser. Title-tagget er samtidig den funktion, der kommer frem som et tooltip, når du holder musen over et billede.

Title-tagget kan bruges til at give lidt supplerende information eller blot gengive navnet på billedet. Title-tagget har dog ingen direkte indflydelse på din SEO.

Captions

En caption er en billedtekst, der typisk er placeret neden under billedet. Brugere, der scanner en artikel, lægger oftest mærke til elementer, som overskrifter samt captions på billeder. Ifølge en større undersøgelse udarbejdet af KissMetrics, læses captions under billeder over 300% oftere end regulær brødtekst.

Du kan dermed bruge captions til at fastholde læserne i længere tid og dermed øge positive brugersignaler som ”time on site” og ”sider per session”. En forbedring af disse elementer, vil øge Googles bedømmelse af siden og dermed dens placeringer i søgeresultaterne.

Du bider sandsynligvis mærke i denne caption – læs hvorfor, herover.
Du bider sandsynligvis mærke i denne caption – læs hvorfor, herover.

Unikke billeder

Google foretrækker i vid udstrækning at vise unikke billeder. Men hvad er et unikt billede helt præcist? I Googles optik er et unikt billede, et billede hvor ikke alle pixels matcher et andet billedes pixels 100%.

I Googles billedsøgning vises som ofte kun ét unikt billede af gangen. Det betyder også, at benytter du samme billede som mange andre, er I mange, der byder ind på den samme placering i Googles billedsøgemaskine.

Google vil nemlig kun vise den ene variation og ikke mange varianter af det samme billede. Det betyder også, at det som regel er det største og mest veletablerede website, der løber med dén placering.

Det betyder også, at der som mindre website kan være meget at vinde ved at investere i at gøre sine billeder unikke. Det er i realiteten ret nemt at skabe unikke billeder ud fra allerede eksisterende billeder. Eksempelvis kan man indsætte et logo, en illustration eller skifte baggrundsfarven. Da Google sammenligner pixels, er det ikke en brugbar løsning, blot at køre med en anden dimension. Der skal ændres noget i billedets pixelsammensætning, før det opfattes som unikt.

Konklusion

Optimering af billeder i forhold til søgemaskinerne er summen af mange enkelte elementer. Google bliver kontinuerligt bedre og bedre til at forstå og bearbejde billeder, men de har stadig brug for hjælp – herudover bidrager billedoptimering også til brugeroplevelsen af websitet.

Henrik Bondtofte