Hvad er Semantisk SEO?
Når du laver semantisk SEO, skal du ikke kun have fokus på søgeordet, men også konteksten og relaterede søgeord. Derudover handler det om, at du er langt mere specifik i dine tekster, da brugerne af søgemaskinerne er blevet meget mere specifikke i deres søgninger.
Før 2013 var det helt normalt, at du havde utrolig meget fokus på søgeord i din tekst – og ikke så meget andet. I 2013 patenterede Google Hummingbird. Det er en algoritme, der gør det nemmere for søgemaskinen at analysere sammenhængen i din tekst. Det gør dog også, at du i dag skal tænke meget mere over sammenhænge i en tekst – og ikke bare fylde den med en masse keywords.
Google Hummingbird førte til, at semantisk SEO blev født. Det er en måde at se SEO på, hvor du ikke kun fokuserer på det ene søgeord, som det er vigtigt for dig at få din side til at ranke for. I stedet skal du også have fokus på relaterede søgeord og emner.
På mange måder er det derfor i virkeligheden bare en udbygning af det at skrive en tekst, der er relevant for din læser – hvilket utrolig nok krævede en Google-ændring, for at det var noget, der blev helt almindeligt at indeksere for Google.
Se også: Hvad er Google Hummingbird?
Sådan kan du skabe semantisk SEO på din hjemmeside
Først og fremmest er det som nævnt vigtigt, at du tænker i emner, frem for i specifikke søgeord – selvom de selvfølgelig også stadig spiller en rolle. Google registrerer, hvis du bruger ord, der minder om søgeordet, men ikke er det samme ord – hvorfor det selvfølgelig også er vigtigt at finde frem til beslægtede ord og bruge dem.
Se også: Hvad er Keyword Density?
Vær mere specifik i dine tekster
Sideløbende med, at semantisk SEO er blevet mere almindeligt, er det også blevet mere almindeligt for brugerne at lave mere specifikke søgninger. Det gør, at søgemaskinerne i mindre grad skal gætte sig til, hvad en bruger mener. Det gør dog også, at du skal være mere specifik i dine tekster.
Hvor det tidligere var normalt, at en bruger søgte efter ”mad København”, vil en bruger nu søge efter ”indisk restaurant Vesterbro”. Derfor skal din hjemmeside altså også indeholde disse ord, for at Google anser den for relevant for den pågældende søgning.
Få din side til at svare på de spørgsmål, som brugeren stiller
Når du skriver en tekst, er det også vigtigt, at du får den til at svare på de spørgsmål, som brugeren af søgemaskinen stiller. Det kan helt konkret være, at din hjemmeside svarer på et spørgsmål, som brugeren kunne finde på at skrive i en søgemaskine. Det kan for eksempel være: ”Hvor gammel er Dronning Margrethe?”
Har du en side, der handler om Dronning Margrethe, bør du derfor skrive dette spørgsmål og besvare det på siden. Det kan gøre det med til, at søgemaskinen placerer din side højt i en søgning på netop dette spørgsmål.