Sælg på Markedspladser – Hvad du bør vide når du annoncerer

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Amazon, Google ads, Marketing Generelt

Marketplaces, eller markedspladser, har velsignet moderne sælgere med global rækkevidde og en hel række af demografier. Men det betyder også, at sælgere ikke længere kun skal slås med de lokale konkurrenter. Global konkurrence betyder, at det er en konstant krig at sælge sine varer på en markedsplads. Du skal stræbe efter at blive mest bemærket og være mest relevant. Og på grund af det er det nødvendigt, at du får mest mulig ud af din annoncering. Uanset om det er betalt annoncering, organisk annoncering eller promoverede opslag, så vil de altid øge chancerne for at dine produkter bliver synlige. Så hvordan får du mest muligt ud af annonceringen på din markedsplads? Og er betalt annoncering altid bedre end et promoveret opslag?

 

Sådan kommer du i gang med at annoncere på en markedsplads

At blive godkendt til at annoncere på en markedsplads afhænger af to faktorer: Typen af annoncering og selve markedspladsen. Her er nogle eksempler på hvordan du bliver godkendt til betalt annoncering og promoverede opslag på forskellige marketplaces, eller markedspladser om du vil.

 

Betalt annoncering

eBay betalt annoncering

For at komme i gang med betalt annoncering på eBay skal du først have en konto. Derefter skal du ind i dit eBay business tool, eller vælg “sell” i toppen af enhver side. Indtast dine vareoplysninger som formelle (formal) men vælg denne gang “classified ad” i format. Du kan derefter oprette din annonce i en udvalgt periode. Udgiften afhænger af hvad du sælger og hvor længe du ønsker at annoncere.

Amazon betalt annoncering

For at komme i gang med betalt annoncering på Amazon skal du først vælge det land du ønsker at sælge i. Derefter skal du logge ind (eller oprette en konto) i “seller central”. Derefter skal du kontakte Amazon direkte via dette skema. Amazon giver dig en personlig annonceringskonsulent der guider dig gennem din annoncekampagne.

Google shopping betalt annoncering

For at oprette en betalt annoncekampagne på Google Shopping, skal du først logge ind på din Google ads konto. Så går du ind i “campaigns” sektionen og vælger “new campaign”. I kampagnetype vælger du “shopping” før du fortsætter med at klikke på “next”. På det her tidspunkt skal du vælge dit budget, bud og mange andre ting. Efter det er gjort, klikker du på “save” og vælger mellem en “product shopping” annonce og en “showcase shopping” annonce. Du skal derefter oprette en annoncegruppe før du trykker “save” igen.

Promoted listings – også kaldet promoverede opslag

eBay promovede opslag

Promoverede opslag kan oprettes på 3 forskellige måder. For det første kan du bruge “sell it faster”-knappen i din seller hub. Alternativt kan du gøre brug af din “campaign manager” i sektionen “promote listings”. Du skal derefter oprette de opslag du ønsker at promovere, vælge din annoncepris og lancere din kampagne. Og endeligt kan du promovere mange produkter samtidigt ved at bruge en .csv fil. For at gøre det skal du først downloade en .csv fil med din udvalgte liste. Du kan derefter tilpasse filen før du uploader den og lancerer din kampagne.

Amazon promoverede opslag

Promoverede opslag (eller sponsorerede produkter som Amazon refererer til dem) er opslag der har visse søgeord som målgruppe og fungerer som et bud system. Du kan oprette en sponsoreret produkt kampagne ved at vælge det produkt du ønsker at annoncere for og så beslutte hvilke søgeord du vil gå efter. Du skal også beslutte et bud per klik for at sætte kampagnen i gang.

For at lancere en kampagne med promoverede opslag skal du først vælge det land du ønsker at sælge i. Derefter skal du logge ind (eller oprette en konto) i “seller central”. Derefter går du ind i annoncerings fanen, vælger “campaign manager” og til sidst klikker du “create a campaign”. Her kan du oprette din perfekte sponsorerede produkt kampagne.

Regler, der skal følges – Ting du bør vide som annoncør

Strukturer dit indhold

Når du opretter annoncer på markedspladser, så er det vigtigt, at bruge den rigtige struktur. Det betyder at du sikrer, at produktnavnet er skrevet på en effektiv måde såvel som at produktbeskrivelsen får nogen til at klikke på annoncen. En god indholdsstruktur kan sikre, at mange så mange potentielle kunder som muligt bliver tiltrukket af annoncen. Hvis der mangler de vigtigste søgeord i en annonce så bliver den måske slet ikke vist for kunderne. Og hvis titlen er for lang kan kunderne overse annoncen fordi den ikke vurderes som relevant.

Dit indhold skal måske også rettes til afhængig af markedspladsen. Derudover er det også vigtigt at huske, at mange markedspladser kører regelmæssige opdateringer. Derfor er det vigtigt at du holder dig orienteret om ændringerne, i tilfælde af de ændrer kravene til indholdsstrukturen. Ellers kan dine annoncer gå hen og blive mindre effektive.

Indholdsstrukturen kan ændres manuelt på hver markedsplads. Men måden det gøres på kan variere mellem markedspladserne, og derfor kan brug af et tredjeparts værktøj ofte spare dig tid.

Optimer dit produkt feed

Et optimeret produkt feed kan give dig mange fordele i forhold til din annoncering. Fra øget synlighed til højere konverteringsrater alene på grund af annoncens relevans. Ved at forsyne hver markedsplads med korrekte data sikrer du, at produkterne bliver vist under de forskellige relevante søgekategorier.

Men hver markedsplads kræver forskellige ting i deres produkt feed. Så hvad er kravene fra hver markedsplads?

Amazon:

Amazon kræver, at du oplyser produkt titel og beskrivelse såvel som udgiften til forsendelse. Kategorier og priser skal også oplyses udover Amazons unikke identifikationsnummer ASIN.

eBay:

eBay kræver de mest generelle oplysninger i deres produkt feed. Det er titel, beskrivelse, pris, produktidentifikationer og kategori. Derudover kræver eBay også, at du oplyser varens stand og udgiften til forsendelsen. De to sidste krav er obligatoriske for eBay, som har en masse små uafhængige sælgere der regelmæssigt kan lave ændringer på det område, afhængig af hvad de sælger.

Google Shopping: 

Google Shopping kræver produkttitlen og en beskrivelse med pris og leveranceudgifter. Derudover skal produktkategorien og navnet på sælger oplyses.

Brug kategoriseringen til din fordel

Korrekt produktkategorisering er essentiel når det kommer til succesfuld annoncering på markedspladser. Ved at sikre, at du placerer en produktannonce i den rigtige sektion, sikrer du, at den rammer den rigtige målgruppe. Ukorrekt kategorisering resulterer i, at dine annoncer præsterer dårligt. Derudover koster annoncerne forskellige beløb afhængig af deres kategorisering. Så du kan komme til at betale mere for en dårlig placeret annonce.

Det er ikke altid let at sikre, at en annonce er placeret i den rigtige kategori. I mange tilfælde kan varerne omgå kategori definitionerne og se ud til at passe ind i mere end en kategori. Produkterne kan endda kategoriseres forskelligt på selve markedspladsen. I sådan et tilfælde er baggrundsresearch essentiel. Lav en simpel søgning på hver markedsplads efter lignende produkter og check hvor annoncerne er placerede. På den måde kan du finde det mest effektive sted at placere dine produktannoncer, og du kan gøre det før du får målingerne tilbage på din første annonce.

Hvis du ikke selv har tid til at lave baggrunds søgningerne, kan du få hjælp fra tredjeparts værktøjer. De kan endda sættes op til automatisk at finde den rigtige kategori til dig, selv når der sker ændringer på markedspladsen.

Så hvor kan du finde kategorierne, når du slår din annonce op på markedspladserne?

Amazon og eBay har et bredt udvalg af kategorier der kan ses inde i kampagne området på din annonce. Du vil blive bedt om at vælge kategori før du starter din annoncekampagne. Det kan være en mere specifik kategori som “laptops” eller en mere generel som “electronics”.

Google Shopping har på samme måde en hel række af muligheder indenfor kategorier og underkategorier. Google tildeler automatisk kategorier som den tror er rigtigt for din vare. Du kan dog vælge at tilføje din egen kategori eller bruge et tredjeparts værktøj til at finde den helt rigtige.

Boost din synlighed

Synlighed er en af de vigtigste ting du skal overveje når det kommer til annoncering. Det gælder også, når det kommer til markedspladser. En synlig annonce vil hjælpe med at drive salget, hvis alle områder af annoncen er korrekt udfyldt.

Der er en række måder at forbedre synligheden af dit produkt. Det inkluderer betalte annoncer, promoverede opslag og organiske metoder såsom effektiv SEO.

Promoverede opslag kan hjælpe dig med at opnå bedre synlighed ved at sikre, at din produkt annonce altid er placeret på det synlige område af siden. Organiske metoder som brug af SEO søgeord får placeringerne så langt op som muligt inden for relevante søgninger. De vil dog altid ligge under promoverede opslag. Selvom promoverede opslag har fordelen af at ligge over de organiske resultater, så skal du også sikre at der bruges de rigtige søgeord. Det garanterer at de bliver vist i de rigtige søgeresultater og hjælper med at blive vist før andre annoncer. Ellers er det skønne spildte kræfter du bruger på et opslag.

Betalte annoncer bruger også søgeord og organiske metoder til at sikre, at de når den ideelle målgruppe. De kan dog også blive vist ved mere generelle søgninger for at dirigere søgerne over til produkter de ikke nødvendigvis havde overvejet.

Brug kampagner i videst muligt omfang

Brugen af kampagner sammen med annonceringer kan være særdeles effektivt. Det kan få dine produkter til at blive set og du kan overhale konkurrenterne. Men hvordan matcher du konkurrenterne hvis de har et større budget?

Det bedste ved kampagner på markedspladser er, at du ikke behøver at matche dine konkurrenters forbrug. Det er ikke umuligt at en anden annoncør bruger tre gange så meget som du gør og får langt mindre respons. Det skyldes at annoncering ikke kun drejer sig om hvor meget du bruger. Det drejer sig også om kvaliteten af selve annoncen, såvel som timingen og de søgeord de rammer. Du behøver kun at bruge nok til at slå din nærmeste konkurrent på det givne tidspunkt. Så hvorfor bruge $0.19 per klik når du kan nøjes med $0.14?

Her er nogle af de bedste måder at få det meste ud af din kampagneannonce:

  • Check tidspunktet på dagen hvor din målgruppe er mest aktiv og fokusér på, at dit forbrug ligger omkring det tidspunkt.
  • Check også hvilke dage på ugen din målgruppe er mest aktiv og fokusér dit forbrug her.
  • Sæt dine bud til automatisk at blive justeret i de tidsperioder. Så spilder du mindre penge ved at undgå at annoncere for laptops til virksomheder en tirsdag kl. 4 om morgenen.
  • Brug et feed management værktøj til at sikre, at du ikke annoncerer for varer der ikke er på lager eller dem hvor der er mange varianter der ikke er på lager.
  • Bruge negative søgeord til at finpudse hvem der ser din annonce.

Brug gode kvalitets billeder

Billeder er den første ting som mange potentielle kunder vil se efter på en side. Det er generelt set fordi de er mere attraktive og imponerende end tekst alene. Fordi billeder ofte får opmærksomhed fra potentielle kunder er det vigtigt, at du sikrer at du bruger gode kvalitets billeder. Men hvordan ved du hvad der er et godt billede, og hvad der ikke er?

Det lyder måske simpelt, men et godt billede bør altid vise produktet klart og tydeligt. Dem der ser din annonce skal vide, hvad produktet er, og hvis fotoet er rodet, så kan de måske ikke se det. Derfor bør du undgå vandmærker eller andet der trækker opmærksomheden væk fra varen på billedet.

Det anbefales også, at du undgår for mange ting på billedet. Ideelt set er produktet fremtrædende og klart og på en hvid baggrund. Mange markedspladser (inklusiv Google Shopping og eBay) kan endda gøre det for dig. Det sikrer ensartethed på tværs af deres fotos. Hvis markedspladsens funktioner ikke kan ændre dit billede eller baggrund så det står klart, kan du risikere at dit foto bliver afvist af markedspladsen.

Hovedkravene til billeder per markedsplads:

Amazon:

  • Når det gælder bøger og DVDer etc så kræver Amazon, at billedet er af forsiden Det skal også fylde 100% af billedrammen
  • Når det gælder andre produkter så skal 80% af billedrammen være udfyldt
  • Billeder må ikke indeholde yderligere tekst, billeder eller tegninger
  • Fotografiet skal være i fokus, godt oplyst og realistisk
  • Billedet må ikke indeholde andre produkter der kan forvirre seeren
  • Billedet skal være af et fotografi og må ikke være en illustration

eBay:

  • Billeder bør ikke indeholde varemærker, logoer eller vandmærker
  • Billedet skal være klart og må ikke indeholde refleksioner
  • Produktet skal være den eneste ting på billedet
  • Der må ikke bruges nogen form for salgstekst
  • Billedet skal vise en reel gengivelse af produktet
  • Billedets baggrund skal være hvid (eBay ændrer det nu automatisk)

Google Shopping:

  • Billeder må ikke indeholde tekst eller vandmærker
  • Billedet skal være klart
  • Fotoet skal være af produktet, og kun af produktet
  • Billedets baggrund skal være hvid (hvis ikke den er det, laver Google det automatisk om)
  • Fotoen skal være et produkt- eller livsstilsbillede

Det bør også noteres, at visse produkter kræver billeder af produkterne mens andre kræver livsstilsbilleder. For eksempel så har købere af tøj en tendens til at foretrække livsstilsbilleder. Det giver dem lettere mulighed for at forestille sig hvordan varen vil se ud på dem, fordi produktet bliver vist i brug på fotoet. Elektroniske produkter derimod gør sig bedre hvis du annonceres med billeder af produktet. Det skyldes at produktets fremståen ikke ændres når det tages i brug og derfor er et livsstilsbilleder ingen fordel.

Afsluttende tanker

Der er rigtigt mange fordele ved at annoncere på de mange markedspladser. Men annonceringen skal gøres ordentligt. Det er vigtigt at du tager dig tid til at oprette et effektiv produkt feed og gennemtænker dit indhold. Hvis et effektivt feed bruges sammen med en kløgtig og gennemtænkt kampagne så kan annoncering på markedspladser være meget frugtbart.

Men glem ikke at tilpasse annonceringsstrategien til både markedspladsen og målgruppen. På den måde får du den synlighed du efterlyser mens du får mest muligt ud af dit annonceringsbudget.

 

Af Anna Hanarz
Country Manager Nordics
Datafeedwatch

Sasa Kovacevic er partner hos Obsidian Digital. Sasa har arbejdet med nogle af Danmarks største e-commerce virksomheder som Profil Optik, Deichmann, Jensens Bøfhus, Hungry m.m. Sasas tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden