Sådan skriver du en god title til dine sider

Af Christian Bertelsen Kategori: SEM ordbogen, SEO, SEO ordborg

Når du skriver en title til din hjemmeside, er det vigtigt, at den indeholder dit søgeord, er unik og retvisende i forhold til indholdet – samt sælger det ind til potentielle besøgende.

Din title er den øverste linje, der bliver vist over meta beskrivelsen i søgeresultaterne. Det er derfor en af de allervigtigste linjer, du skriver i forbindelse med din hjemmeside. Derfor bør du også bruge noget tid på at sætte dig ind i, hvordan du kan skrive en god en af slagsen. Det er først og fremmest ved at lære, hvilke krav der er til den.

Din title eller title tag, som det rigtigt hedder, må fylde maksimalt 600 pixels. Det varierer lidt, hvor mange tegn det kommer til at fylde. Det skyldes, at der er forskel på, hvor mange pixels smalle bogstaver som i’er og l’er fylder, i forhold til større bogstaver som m’er og w’er.

En hovedregel siger derfor, at du på dansk ikke bør skrive mere end 65-70 tegn. Der findes flere værktøjer på nettet, der gør det muligt for dig at holde øje med antallet af tegn.

Brug dine tegn i din title fornuftigt

Når du kun må skrive 65-70 tegn, siger det sig selv, at du skal vælge dem med omhu. Det er denne overskrift, der er med til at gøre, at potentielle kunder får lyst til at gå ind på din hjemmeside. Derfor er det vigtigt, at de bliver fanget allerede fra start af.

Du skal derfor skrive en sætning, der fortæller, hvad siden handler om. Der skal du bruge det søgeord, du også bruger på hjemmesiden. Det er både med til at hjælpe potentielle kunder og søgemaskiner med at finde ud af, hvad teksten på din hjemmeside handler om. Derfor er det også meget vigtigt, at alle titlerne er unikke.

Det er forskelligt, hvordan hjemmesideejere foretrækker at bygge deres søgeoverskrift op. Mange vælger dog en variation, hvor de har en kort eller ufuldstændig sætning med søgeordet. Derefter står firmanavnet eller navnet på hjemmesiden. Hvis du er ny i forhold til at skrive titles, er det en simpel måde for dig at bygge dem op på.

Din title må endelig ikke være misvisende

Det vigtigste for din title er, at den handler om det, der står på den side, den besøgende kommer ind på. Du må endelig ikke kaste dig ud i at skrive en misvisende title for at få flere ind på din hjemmeside. Hvis dine potentielle kunder ikke får, hvad du har lovet dem i søgeresultaterne, smutter de igen med det samme. Det er med til at gøre, at du får en høj bounce rate på din hjemmeside.

Bounce rate er et udtryk for, hvor mange, der er gået ind på din hjemmeside, for straks efter at vende tilbage til søgeresultaterne. Hvis bounce raten er for høj, kan det blandt andet være et tegn på, at din title og meta beskrivelse lover noget, som siden ikke kan holde. Det er derfor et oplagt sted at starte med at ændre på, hvis du gerne vil forbedre din afvisningsprocent.

 

 

Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent

30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os

Website (required)