Sådan skriver du en Call to Action, der virker
Det er vigtigt, at du har et godt og velskrevet Call to Action, så du kan få kunderne til at handle mere. Det er dog også vigtigt, at det er nemt at få øje på dit CTA på hjemmesiden. Ellers har det ingen effekt, selvom det er nok så velskrevet.
Dit Call to Action er den tekst, der skal få dine kunder til at udføre den handling, du ønsker dig af dem. Det kan være, at du har mest lyst til at skrive: ”Køb nu! Det er nogle virkelig gode produkter!”. Men den er der ingen, der hopper på – også selvom det er nogle virkelig gode produkter, der er tale om.
For dels er der sjældent nogen, der bare farer til at købe noget af sig selv, eller tror på, at det er gode produkter, når du selv skriver det. I stedet handler det om at får dit Call to Action (CTA) til at tale ind til den vigtigste fordel som produktet giver, eller det største problem som produktet løser, for at få dem til at reagere.
Men du kan også bruge nogle andre tricks, der øger chancerne for, at folk regerer nu og her!
Tidsbegrænsning og knaphed får dit Call to Action til at stå stærkere
Et af de elementer, der virkelig kan få din afsluttende sætning til at få flere til at klikke, er, hvis der enten er en tidsbegrænsning på salget eller et begrænset udbud. Hvis det kun er de første 24 timer, kunden kan købe varen til spotpris, eller hvis det kun er de første 100 varer, vedkommende kan få til halv pris, vil han eller hun helt sikkert være mere tilbøjelig til at handle med det samme. Eller hvis det er et restparti, du kun har få eksemplarer tilbage af.
En forudsætning for at sådan et CTA virker, er selvfølgelig, at du rent faktisk kun kører tilbuddet i 24 timer, kun sælger 100 varer til halv pris eller kun har et begrænset antal vare tilbage.
CTA handler om at få folk til at regere
Et CTA er ikke kun noget, du skal bruge, når du vel sælge noget. Det kan også handle om, at du gerne vil have folks e-mailadresse, have dem til at downloade din e-bog, eller tilmelde sig dit gratis online kursus. Det er alt sammen med til at gøre, at du får dem knyttet tættere til din virksomhed – og derved øge chancerne for at sælge noget til dem.
Kort sagt handler det om at få folk til at reagere!
Dit CTA skal træde tydeligt frem på siden
Udover, at din CTA-tekst skal være velskrevet, skal den også træde tydeligt frem på din hjemmeside. Alt for mange lader det indgå i teksten i stedet for at fremhæve det med fed skrift eller bruge større bogstaver og eventuelt en ramme rundt om. Bare ved at ændre farven eller størrelsen, samt flytte CTA’ets placering kan du tit få flere til at klikke på det.