Sådan skaber du den mest effektive keyword targeting

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

Keyword targeting er en metode til at bygge din hjemmeside op omkring de rigtige søgeord. Det er dog vigtigt, at du bruger meget tid på at finde frem til de helt rigtige. Mange har det med at være ikke at være særligt fantasifulde, når de vælger søgeord til deres sider på hjemmesiden.

Du ved sikkert, at dine søgeord er basis for at skabe god SEO på din hjemmeside – og at det er meget vigtigt, at du vælger de helt rigtige. Det er dem, som du skal bygge din hjemmeside op omkring. Det er det, der kaldes keyword targeting.

For alt for mange går det dog galt, og de får bygget deres hjemmesider op omkring søgeord, der er alt for meget konkurrence på. Det gør, at det bliver langt sværere for dem at komme højt op i en søgning. Hvis det sker for dig, vil du sikkert opleve, at du bruger oceaner af tid på SEO, uden at det føles som om, at du kommer nogen vegne.

Det skyldes, at mange ikke laver en grundig nok keyword research, når de skal skabe den bedst mulige keyword targeting. I stedet vælger de i alt for høj grad deres søgeord ud fra, hvad der føles rigtigt, hvad de tror, er det rigtige, eller hvad en keyword planner fortæller dem. Men det er langt fra sikkert, at det er det rigtige.

Vælg keywords med mindre konkurrence til keyword targeting

Når du skal finde frem til de rigtige keywords at bygge dine hjemmeside op omkring, kan det være meget forskelligt, hvilke former for søgeord der er relevante for dig at bruge. Ofte vil du have mange forskellige at vælge imellem. Det kan virke rigtig rart, men kan også være med til at gøre det mere besværligt for dig, hvis du ikke får valgt de rigtige.

Hvis du for eksempel forhandler dametøj, vil der være rigtig mange søgeord, der er relateret til dem – og du kan være sikker på, at der er rigtig stor konkurrence på rigtig mange af dem. Derfor handler det om, at du er kreativ, når du skal finde de bedste søgeord at bygge siden op omkring.

Bruger du en keyword planner, vil den typisk komme med forslag, der ligger meget tæt op ad det søgeord, du har indtastet. Hvis det er dametøj, kan det være ”dametøj online”, ”dametøj udsalg” og ”dametøj mærker”. Du kan altså se, at alle de forslag, der kommer, indeholder ordet dametøj.

Men der er jo mange andre søgeord end det, der relaterer sig til dametøj. Derfor er det vigtigt, at du bruger tid på at finde de søgeord, der ikke er lige så stor konkurrence på. Det er med til at gøre din vej til toppen af søgningen meget nemmere.

4.71 24
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen