Sådan reagerer læsere af hjemmesider på forskellige typer af cookies

Af Sasa Kovacevic Kategori: CMS

Brugerne af din hjemmeside kan reagere meget forskelligt, alt efter hvilken form for cookies du bruger. Hvis de fører til for mange annoncer, kan det føre til, at de er mere negative over for din virksomhed.

Cookies får generelt meget mere opmærksomhed fra lovgivningen, end de fleste besøgende tillægger dem i praksis. Faktisk er den lovpligtige cookie-advarsel et større irritationsmoment for hovedparten f brugerne end de cookies din hjemmeside sætter på deres computer.

Hvad er cookies?

Cookies er små tekstfiler, der kan indeholde oplysninger om brugernes præferencer eller bruges til at identificere dem, når de besøger andre hjemmesider. Cookies kan også f.eks. huske, hvad de besøgende har kommet i indkøbskurven i din webshop, sidst de besøgte den.

Da cookies ikke indeholder eksekverbar kode, udgør de ikke en sikkerhedstrussel for brugerne at have gemt på deres computer, mobil eller tablet.

Ikke alle cookies er lige vellidt

Det er dog ikke alle typer cookies, som de besøgende bryder sig om. De mest udskældte er dem, der registrerer, hvad de besøgende har set for sider på din hjemmeside eller webshop. De gør det muligt at vise annoncer for f.eks. det pågældende produkt, når den besøgende kommer ind på andre hjemmesider.

Dette kan få de besøgende til at føle sig overvågede og give dem indtryk af, at dit firma er lige lovligt emsig med sim markedsføring.

Personlige cookies får kunderne til at føle, at du kender dem

Når det drejer sig om annoncer, kan dine læsere eller kunder altså ikke lide cookies. Men når det kommer til, hvilket indhold de får vist på din side, når de besøger den, er de staks mere positivt stemt. Du kan nemlig også bruge småkagerne til at vise det mest relevante indhold til de besøgende, baseret på hvilke andre sider på din hjemmeside, de tidligere har besøgt..

GDPR har ændret opsætningen af cookies

I maj 2018 blev GDPR-retningslinjerne indført. Har du allerede en hjemmeside, har du forholdt dig til dem. Har du først fået en nu, skal du sætte den op, så den overholder reglerne. De skal sikre brugerne på nettet en højere grad af privatliv og overblik over, hvad deres oplysninger bliver brugt til. Derfor har de også betydning for, hvordan dine cookies bliver sat op.

F.eks. skal du sikre dig, at dine kunder accepterer, at du gemmer cookies på den enhed, de besøger din hjemmeside med. Samtidig skal du på forlangende kunne oplyse de besøgende om, hvilke informationer I har gemt om dem – og acceptere at slette eller ændre dem, hvis de besøgende anmoder dig om det.

 

Sasa Kovacevic er Head of SEO og partner hos Obsidian Digital. Til dagligt sidder Sasa med ansvaret for SEO teamet, hvor han laver strategisk og eksekverende arbejde. Sasa har arbejdet med nogle af Danmarks største e-commerce virksomheder som Profil Optik, Deichmann, Jensens Bøfhus, Hungry m.m. Sasas tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Head of SEO

60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os

Website (required)