Sådan optimerer du din hjemmeside til ZMOT

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO, SEO ordborg

Forkortelsen ZMOT dækker over det øjeblik, hvor dine kunder beslutter sig for at søge efter et produkt, som det du sælger. Fanger du kunden der med gode, informative artikler og guider, og sørger for at virke tillidsvækkende og troværdig, øger du chancerne for, at folk ender med at købe af dig.

Internettet har drastisk ændret den måde, som vi foretager købsbeslutninger på. Det gælder både for de varer, som vi køber i den virkelige verden, og især de varer som vi køber online.

For hvor vi tidligere først bestemte os for at købe en vare, når vi stod med den i hånden i butikken (det såkaldte First Moment Of Truth), starter kunderejsen i dag, allerede på det tidspunkt vi beslutter os for at søge efter et eller andet, der kan løse et behov eller problem, vi har.

Det kalder Google for Zero Moment Of Truth (forkortet ZMOT). Kan du allerede gøre den potentielle kunde opmærksom på dit firma på dette tidspunkt, har du større chance for, at vedkommende ender med at købe hos dig.

Vær den venlige guru

Skal du gøre dig håb om at fange kunderne så tidligt på deres kunderejse, skal du sørge for at have nogle relevante og informative artikler på din hjemmeside, der ranker højt på de typiske long tail-søgninger, folk har på dette tidspunkt.

Her har de måske ikke engang en klar ide om, hvilken slags produkt de skal have fat i. De har et behov eller oplever måske nogle symptomer, som de måske end ikke kender årsagen til.

Kan du forklare dem årsagen – problemet – til de oplevede symptomer, eller forklare hvordan de får opfyldt deres behov, giver det dit firma et ekstra plus i karakterbogen. Det vil gøre de potentielle kunder mere tilbøjelige til at vælge dit firma, den dag de beslutter sig endeligt for at købe det pågældende produkt.

Det gør det nemmere for dig at lukke salget. For dels kommer kunderne mere velforberedte og købeparate, og dels kender de dig allerede i forvejen.

Hav altid relevant information parat

Har kunderne først identificeret et produkt, som du sælger, som løsningen på deres problem eller opfyldelsen af deres behov, er det vigtigt, at du fortsat har relevant og bekræftende information klar.

På din salgsside eller din webshop bør du derfor have en god og fyldig beskrivelse af produkterne, der fokuserer dels på den følelsesmæssige transformation kunderne gennemgår, fra de står med problemet og til de får det løst med dit produkt, og dels fremhæver de nødvendige produktfakta, som den logiske del af hjernen skal bruge som undskyldning for købet.

Vær den venlige sælger

Derudover bør du sørge for at have nogle letforståelige handelsbetingelser og gode vilkår for retur, levering og en god kundesupport, der gør dit firma til et godt sted at handle. Derudover bør du have nogle testimonials og kundevurderinger, der bekræfter de besøgende i, at det er sikkert at handle os dig – og at de produkter du sælger, rent faktisk løser det problem eller opfylder det behov, de har

Så skal du ZMOT-optimere din hjemmeside, skal du sørge for at tænke alt det ovenstående ind i din indholdsproduktion, samt give dine kunder en fantastisk kundeoplevelse og support – hver gang!

4.44 16
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent - SEO

+45 30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden