Sådan laver du de bedste annoncer på Facebook

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Facebook

Når det kommer til annoncering på Facebook, er der mange forskellige meninger om, hvad der virker bedst. Nogle mener, at brugen af billeder er afgørende, mens andre siger, at spændende videoer er den bedste løsning. Slutteligt, er der dem, der mener, at nøglen til succes med Facebook annoncering handler om at skrive en fantastisk tekst.

Så hvad er den bedste måde at lave en Facebook-annonce på, som virkelig fanger folks opmærksomhed?

Hos Obsidian Digital har vi interviewet Gustav Gade Engholm Lauritzen fra Andlight.dk, som har gode erfaringer med deres Facebook annoncer. Han har i dette interview derfor givet sit bud på, hvordan man laver de bedste annoncer på Facebook.

Hold dit budskab klart, kort og præcist

“Det er vigtigt at holde dit budskab klart, kort og præcist, når du laver Facebook-annoncer, fordi du ønsker, at din målgruppe skal forstå din annonce og være interesseret i det, du reklamerer for.” – Gustav Lauritzen fra Andlight.dk

En velskrevet Facebook-annonce vil altså fange potentielle kunders opmærksomhed og give dem lyst til at lære mere om dit produkt eller din tjenesteydelse. Dette kan i sidste ende være med til at øge konverteringerne.

Brug et overbevisende sprog, der får folk til at handle

“Alle bliver bombarderet med annoncer på Facebook dagen lang, derfor skal man sørge for, at ens annonce er opmærksomhedskrævende og overbevisende.” – Gustav Lauritzen fra Andlight.dk

Udover at dit budskab skal være klart, kort og præcist, skal det altså også være overbevisende. Et overbevisende sprog kan nemlig få folk til at handle, mener Gustav Lauritzen. Pointen med Facebook annoncer er, at man vil have folk til at klikke på annoncen og besøge hjemmesiden eller købe produktet. Hvis man derfor ikke bruger et overbevisende sprog, vil kunderne højst sandsynligt ikke foretage den handling, som man ønsker, at de skal gøre. 

Brug stærke visuelle elementer, der fanger opmærksomheden

“Stærke visuelle elementer i din annonce er helt essentielt, da folk scroller hurtigt gennem deres nyhedsfeed, og du ønsker, at din annonce skal skille sig ud. Et kreativt, iøjnefaldende billede vil fange opmærksomheden og stoppe scrollningen, mens et kedeligt billede let vil blive overset.” – Gustav Lauritzen fra Andlight.dk

Et billede eller en video er altså vigtigt, fordi det kan være med til at formidle dit budskab uden ord. Dette skyldes, at man faktisk afkoder billeder hurtigere end tekst. Så hvis du vil have dit budskab hurtigt og effektivt, er visuelle billeder afgørende.

Endelig kan du ved at bruge stærke visuelle billeder i dine Facebook-annoncer bidrage til at øge din klikrate (CTR). Hvis du kan få folk til at stoppe op og lægge mærke til din annonce med et stærkt billede, er der nemlig større sandsynlighed for at få dem til at klikke videre til dit website eller din landingsside, mener Gustav Lauritzen fra Andlight.dk.

“Alt dette er for at sige, at hvis du ikke bruger stærke visuelle elementer i dine Facebook-annoncer, kan du gå glip af en masse potentielt engagement. Vi har i hvert fald oplevet en kæmpe forskel i de annoncer, hvor vi har brugt stærke visuelt materiale fremfor de annoncer, hvor vi ikke har brugt det.” – Gustav Lauritzen fra Andlight.dk

Test forskellige annoncetekster og billeder 

Når du opretter en annonce på Facebook, har du mulighed for at bruge forskellige variationer af din annoncetekst og dine billeder for at se, hvilke der virker bedst på din målgruppe. Dette er vigtigt, fordi det giver dig mulighed for at finjustere dine annoncekampagner for at opnå de bedst mulige resultater, fortæller Gustav Lauritzen. 

“Ved at bruge forskellige variationer af vores annoncetekster og vores billeder har vi mulighed for at spore, hvilke annoncer der fungerer godt, og hvilke der skal forbedres. Det er en helt central proces for os, fordi det hjælper os med at skabe mere effektive annoncekampagner efterfølgende.” – Gustav Lauritzen fra Andlight.dk

Generelt set er det altså væsentligt at teste forskellige annoncetekster og billeder, fordi det giver mulighed for at se, hvad din målgruppe responderer på og sikrer, at annoncekampagnerne er så effektive som muligt.

Hav styr på dit tekniske set up

En af de mest grundlæggende ting at have styr på, når man skal lave Facebook annoncering er at have et godt teknisk set up. 

Med et ordentligt teknisk set up menes indsamling af data fra din målgruppe, som du har brug for til at optimere dine annoncer. Disse data omfatter oplysninger om, hvordan brugerne interagerer med din annonce eller hjemmeside, hvilke handlinger de foretager, og om de konverterer eller ej. Uden disse data er det svært at vide, hvad der virker og hvad der ikke virker, og du kan ende med at spilde penge på annoncer, der ikke fungerer godt.

“Hvis man skal have et ordentligt teknisk set up, skal man både have opsat offline event set, serverside tagging og aggregated eventsmeasurements. Når du så har styr på det, kan du indsamle den data, du skal bruge for at forbedre dine annoncer.” – Gustav Lauritzen fra Andlight.dk

Offline event sets er en af de helt afgørende faktorer for at indsamle brugbar data. Disse data kan bruges til evaluere hvilke annoncer har generet salg og hvilke ikke har. Dette gøres ved hjælpe af værktøjet breakdowns.

Derudover er serverside tagging også helt essentielt at sætte op, når man vil have mest ud af sine data. Når serverside tagging er sat op, kan det nemlig indsamle en lang række data, som den standard Facebook pixel ikke har mulighed for at indsamle. Med serverside tagging får du altså mere præcise data, fordi det er en måde at omgå adblocker på. 

Aggregated Event Measurements er et af Facebooks tiltag for at mindske effekterne af iOS 14, og dette tiltag giver dig mulighed for at vælge op til otte hændelser, som skal prioriteres i indsamling af data. Dette tillader altså en mere præcis afrapportering af Facebook og bør derfor være en essentiel del af alles tekniske set up, mener Gustav Lauritzen.

Af disse grunde er et godt teknisk set up fundamentet for succesfulde Facebook annoncer, fortæller Gustav Lauritzen og fortsætter:

“Alt i alt er det altså en afgørende faktor at have et ordentligt teknisk set up for at sikre, at dine Facebook-annoncer er effektive og virkningsfulde. Uden det kan du risikere at spilde penge og tid på annoncer, der ikke fungerer godt.”

Læs mere om Andlight.dk på deres Facebook-profil.

Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden