Sådan kommer du i gang med linkbuilding

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

Det er vigtigt, at du løbende arbejder med at lave linkbuilding til din hjemmeside, så du kan få en højere placering i søgeresultaterne – og dermed få flere besøgende til siden.

Hvis du vil have din hjemmeside højere op i søgeresultaterne på nettet, kommer du ikke udenom at skulle i gang med at lave linkbuilding på den. Det findes der flere forskellige måder at gøre på, og du bør bruge dem alle sammen.

Intern linkbuilding

Først og fremmest kan du linke mellem dine egne undersider på din hjemmeside. Det kaldes intern linkbuilding. Det kan være, at du tidligere har skrevet et blogindlæg, der er relevant for det, du er ved at skrive nu. Det kan også være, at du har nogle produkter, der ligner dem, som kunden nu sidder og ser på. Hvis kunden ser på bh’er på din webshop, vil det være oplagt at linke til produktsider med trusser.

Du kan også linke til andres hjemmesider. Det kaldes udgående linkbuilding. Det er med til at vise dine læsere – og søgemaskinerne ikke mindst – at du gerne vil hjælpe dem, og at du ikke bare tænker på dit eget salg. Du skal selvfølgelig ikke linke til hjemmesider, der er dine konkurrenter, men nogle der stadig er relevante for dine læsere.

Den tredje form for at skabe links er ekstern linkbuilding, hvor andre hjemmesider linker til din hjemmeside. Du kan enten betale for, at de gør det, eller det kan ske helt naturligt, hvis du har gode tekster om dit fagområde, varer af høj kvalitet – eller bare lave priser.

Naturlig og bygget linkbuilding kan begge være værd at gå efter

Når der er en blogger, kunde, læser eller medie, der har været inde på din hjemmeside og er blevet begejstret over indholdet, kan du være heldig, at de linker til dig. Det kaldes et naturligt link. Der har du ikke selv gjort noget for at få linket – udover at lægge en masse arbejde i din hjemmeside selvfølgelig.

Ved et bygget link har du derimod betalt for at få links til din hjemmeside. Det kan være, at du har betalt et firma for at få dig højere op i søgningerne på nettet. Så vil det være naturligt, at de arbejder med at skabe flere indgående links til side fra troværdige hjemmesider.

Nogle links er bedre end andre

Det er forskelligt, hvilke links der er gode for dig at have på din hjemmeside. For udgående og interne link gælder, at de altid skal være relevante for det indhold, der ligger på dem.

Det er for så vidt meget det samme, der er tilfældet med eksterne links. Hvis de kommer fra en hjemmeside, der er relevant for din, vil linket tælle højere for din placering i søgemaskinerne, og dermed din mulighed for at tjene penge – i forhold til hvis det kom fra en mindre og mere ligegyldig hjemmeside.

Hvis du gerne vil have flere links til din hjemmeside, er det normalt at aftale med andre, at I bytter links. Du vil altså linke til den andens hjemmeside, mod at han eller hun linker til din. Det er bedre at få et link, der kun går den ene vej, men de to links ophæver ikke hinanden.

 

4.77 22
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent - SEO

+45 30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden