Sådan kommer du i gang med Google Ads optimering

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Google ads

Der er en række faktorer, som du sagtens selv kan gå ind og skrue på i forhold til Google Ads optimering. Dermed kan du få en mere effektiv annoncering af din webshop.

Bruger du Google Ads – tidligere kaldet AdWords – på din webshop, er det vigtigt, at du med jævne mellemrum gennemgår dine annoncer. Det er med til at gøre, at du kan styre, hvor du får trafik fra, og hvor mange penge du bruger på annonceringen.

Det kan lyde som noget, der er meget svært. Men det behøver det faktisk ikke at være. Der er nogle, der vælger at lade et bureau stå for det, men i mange tilfælde kan du klare det selv. For eksempel kan du skrue på, hvor i landet du gerne vil have vist dine annoncer.

Lokal optimering

Har du en lokal butik, bør du ikke betale for, at den bliver vist til brugere udenfor en vis radius fra butikken. Vurd’er, hvor langt du mener, at folk er villige til at køre efter dine varer, og indsæt så det som radius. Det kan for eksempel være 20 kilometer.

Har du en webshop, kan du også bruge værktøjet til at indstille, hvilke områder du gerne vil vises i. Det kan for eksempel være, hvis du har opdaget, at du har mange kunder i Nordjylland. Så kan du betale for, at brugere i det område får vist særlige versioner af dine annoncer.

Arbejd med dine søgeord ved en Google Ads optimering

En anden, lidt mere krævende form for optimering, er, at du ser på, hvilke søgeord der har gjort, at brugerne er gået ind på din hjemmeside. Det kan være, at det slet ikke er de ord, som du regner med.

Du kan også i Google Ads definere, hvilke ord du ikke vil findes på. De kaldes negative søgeord. Når du har defineret dem, undgår du at betale for, at folk får vist dine Google Ads, selvom de slet ikke er interesseret i dit produkt.

Sælger du f.eks. nyt børnetøj, og brugeren har søgt efter brugt børnetøj, skal vedkommende jo ikke ind på din side. For når køberen ikke leder nyt men brugt børnetøj, er hun eller han jo ikke en potentiel kunde.

Se på, hvornår dine kunder handler

Du bør også løbende se på, hvornår du har mange kunder inde på din webshop. Det kan variere meget alt efter, hvilken branche du er indenfor. Typisk vil det ikke give mening for dig at bruge mange penge på at annoncere i et tidsrum, hvor du ikke har mange kunder i butikken. Du kan dermed spare penge ved at se på det.

Det kan være, at du har flest kunder mellem klokken 17-21. Så er det vigtigt, at du bruger mange penge på at annoncere i den periode, mens du måske helt vælger fra at annoncere i andre perioder. Dermed bruger dit annoncebudget på et tidspunkt, hvor din målgruppe er mest købelystent.

Der findes mange flere optimeringsmuligheder. Tal med os!

4.67 6
Sasa Kovacevic er partner hos Obsidian Digital. Sasa har arbejdet med nogle af Danmarks største e-commerce virksomheder som Profil Optik, Deichmann, Jensens Bøfhus, Hungry m.m. Sasas tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden