Sådan kan markedsføre dit firma på YouTube

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Google ads

Annoncering på YouTube er en fantastisk mulighed for dig for at blive mere synlig. Opretter du din egen YouTube-kanal, kan du købe annoncer på alle de videoer, hvor din annonce er relevant at få vist.

YouTube er i dag verdens næststørste søgemaskine. Den er kun overgået af Google i forhold til, hvor mange der bruger den. Cirka en tredjedel af verdens internetbrugere, en milliard mennesker, bruger tjenesten til at se videoer eller finde svar på spørgsmål. Når du har en virksomhed, er det derfor oplagt for dig, at du også er tilstede der. Det kan være med til at styrke dit brand og gøre, at du får flere kunder i din virksomhed.

Der findes to forskellige måder, du kan markedsføre din virksomhed på YouTube. Først og fremmest kan du oprette en kanal til din virksomhed, hvor du kan lægge videoer op. Det er gratis og gør det muligt for dine videoer at optræde i søgeresultaterne på YouTube. Du kan også købe YouTube Video Annoncering, der så vises på andres videoer.

Det mest effektive vil typisk være, at du gør begge dele. Det kommer dog an på, hvad der passer til din virksomhed og dens profil.

YouTube Video Annoncering handler om at finde det rette format

Hvis du vil være til stede på YouTube ved at have en kanal, er der flere forskellige måder, du kan lave videoer på. Det handler derfor om at finde det rette format til dine kunder. Har du et produkt, der passer godt til en ”Sådan gør du”- guide, vil det være oplagt for dig, at du lægger dem på din kanal.

Den type videoer er typisk relevante for virksomheder, der har noget konkret at vise. Som gartneren der kan lave en video om at klippe hæk, og forhandleren af symaskiner, der kan vise, hvordan du syr en lynlås i med deres symaskine.

Sælger du nogle konkrete produkter i din virksomhed, kan det være mere relevant, at du viser, hvordan produkterne bliver brugt. Du laver derfor en video, hvor du åbner kassen og bruger det på forskellige måder. Dermed finder dine potentielle kunder ud af, hvor alsidigt dit produkt er.

Har du hverken et fysisk produkt eller noget, som du kan udføre i videoer, er det vigtigt, at du kommer med nogle gode og konkrete råd inden for dig fagområde, som seeren kan bruge.

Vælg den rette form for annoncering før andres videoer

Du kan vælge mellem to forskellige former for annoncering, når du skal have reklamer for din kanal eller din virksomhed på YouTube. Det er enten InStream eller Discovery Ads.

InStream er de annoncer, der bliver vist før, midt i eller efter en video. Annoncerne kan vare mellem 12 sekunder og 3 minutter, og det er meget forskelligt, hvad der vil virke godt for din målgruppe. Seeren har mulighed for at skippe din annonce efter 5 sekunder, og gør vedkommende det, skal du ikke betale for annoncen. Det handler derfor om, at du kommer med din vigtigste pointe på de første 5 sekunder. Så er det gratis reklame for dig.

Discovery Ads er annoncer, der dukker op, når folk søger på noget, ganske som Google Ads i Googles søgeresultater. Du kan både bruge annoncerne til at få flere til at se dine videoer, eller til at opdage dit produkt.

 

 

 

 

 

4.38 16
Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden