Sådan kan du bruge Geo Targeting

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Google ads

Med Geo Targeting kan du målrette din hjemmeside og dine annoncer mod dem, der bor i et bestemt område. Det giver dig mulighed for kun at vise f.eks. særligt indhold eller bestemte annoncer til besøgende fra dette område. Det er især vigtigt, når du f.eks. køber Google Ads eller Facebook-annoncer.

Når du bruger nettet til at promovere dine varer eller ydelser, behøver du bestemt ikke at skyde med spredehagl i forhold til at få fat på dem, som du gerne vil ramme. Du kan i langt højere grad udvælge, hvilke lande, regioner og byer, som du gerne vil henvende dig til. Det er med til at sikre, at du i langt højere grad kan nå ud til de personer, som du ønsker at få fat i – f.eks. dem, som din virksomhed henvender sig til i et nærmere angivet geografisk område.

Når du udvælger nogle bestemte områder, som du gerne vil henvende dig til, kaldes det Geo Targeting. Det er en meget udbredt form for markedsføring, hvor du går i detaljer med, hvilke geografiske områder du er interesseret i.

Brug Geo Targeting i Google Adwords

Et af de mest brugte steder at benytte sig af Geo Targeting er i Google Ads. Der kan du meget minutiøst udvælge, hvilke geografiske områder du er interesseret i. I nogle tilfælde kan det være helt ned til gadeniveau, at du kan udvælge, hvem der skal se dine annoncer, og hvem der ikke skal.

Når du gerne vil bruge Geo Targeting, er det derfor først og fremmest vigtigt, at du finder ud af, hvilke områder, der vil være relevante for dig at henvende dig til. Det kan være meget forskellige fra virksomhed til virksomhed.

En restaurant eller cafe, der primært får besøgende fra lokalområdet, bør selvfølgelig kun betale for at vise annoncer til dem, der opholder sig i gå- eller kort køreafstand fra stedet. Derfor skal du være meget nøjeregnende med, hvilke lokationer du udvælger. Har du en webshop, der sender til hele landet, kan det derimod godt betale sig for dig, at du vælger, at alle i hele landet kan se dine annoncer.

Det er da også først og fremmest det med at spare penge, som det handler om. Det koster penge, hver gang der er en, der klikker på din annonce. Det er derfor en god ide, at du prøver at minimere antallet af kliks, der ikke fører til et salg ved at henvende dig til personer i de rette områder.

Pas på med Geo Targeting på din egen hjemmeside

På din egen hjemmeside har du faktisk også mulighed for at lave Geo Targeting. Hvis du handler med flere lande, kan du lave en version til hvert land. Det er med til at gøre, at dine besøgende bliver præsenteret for en version på det sprog, som de taler.

Det er en kæmpe hjælp for dine besøgende. Men det kan faktisk give dig problemer med søgemaskinerne, hvis siden ikke er kodet rigtigt.

Hvis du har en hjemmeside, der ændrer sig alt efter, hvor kunden kommer fra, er det ikke nødvendigvis den samme hjemmeside, der bliver vist i søgningen, som den kunden ser. Det kan søgemaskinerne opfatte som et forsøg på cloaking – noget, som de slår meget hårdt ned på. Det bedste er derfor, at du har en fælles landing page for alle sprog, og at dine besøgende derfra klikker sig ind på den sprogversion, der er relevant for dem.

4.35 17
Sasa Kovacevic er partner hos Obsidian Digital. Sasa har arbejdet med nogle af Danmarks største e-commerce virksomheder som Profil Optik, Deichmann, Jensens Bøfhus, Hungry m.m. Sasas tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden