Sådan gør du Google Rankbrain tilfreds

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

For at tilfredsstille Google Rankbrain er det vigtigt, at du har relevant indhold på din side. Den kunstige intelligens er særligt god til at prøve at regne ud, hvad tvetydige søgninger betyder – og hvis din hjemmeside har svaret, kan du komme højere op i en søgning.

Google Rankbrain skal hjælpe Google til at forstå, hvad der er et godt resultat på en søgning, og hvad der ikke er. Det er særligt blevet vigtigt i takt med, at vi angiver mere og mere specifikke søgninger.

Det kan være svært for Google at finde ud af, hvad vi mener, hvis vi skriver en lang sætning. Men hvis alle, der skriver den lange søgesætning, bruger lang tid på en eller flere af de sider, som Google finder frem, må det jo tyde på, at søgemaskinen har gjort det rigtigt – og så vil en anden person få vist de samme sider ved den næste søgning.

De sider folk omvendt ikke bruger særlig lang tid på og derfor kommer hurtigt tilbage til søgeresultaterne fra, er knapt så relevante. Så de får en dårligere placering eller bliver ikke vist, næste gang nogen foretager samme søgning.

Når du arbejder med SEO, er det derfor vigtigt, at du arbejder for at gøre søgemaskinens ”hjerne” glad og tilfreds. Dermed kommer du overordnet til at ligge bedre i en søgning.

Relevant indhold gør Google RankBrain glad

Det vigtigste du kan gøre, når du vil gøre Googles kunstige hjerne glad, er at have noget relevant indhold på din side. Når søgemaskinen kan se, at læserne går ind på din hjemmeside og bliver der i lang tid (det, der kaldes dwell time), går den ud fra, det var det rigtige resultat, den fandt til dem. Dermed vil dit søgeresultat få en bedre placering næste gang nogen fortager samme søgning.

Så jo længere tid du kan holde de besøgende på din side ved at have relevant indhold, der svarer til den besøgendes søgehensigt, jo bedre placeringer vil RankBrain give din side i kommende søgninger.

Googles rankinghjerne ændrer ikke som sådan på placeringen

Google hævder dog selv, at deres rankinghjerne som sådan ikke ændrer på, hvordan din hjemmeside kommer til at ligge i en søgning. Der, hvor hjernen især kan ændre på noget, er i forhold til, hvor meget du bliver vist på de mere tvetydige søgninger.

Hvis søgemaskinen viser din side, og der er mange, der går ind på den, tolker den det som, at det var det rigtige svar på søgningen, som den gav. Hvis der er mange, der hurtigt klikker fra din side tilbage til søgningen (hvis du har en høj bouncerate), vil den tolke det som, at det ikke var det, som folk mente med deres søgning. Dermed bliver din side ikke vist en anden gang som svar på den mere tvetydige søgning.

I praksis er der dog en tydelig sammenhæng mellem dwell time og din sides placering i søgeresultaterne. Denne kan dog skyldes det faktum, at Google er blevet bedre til at finde de mest relevante sider for din søgning – og så kun bruger RankBrain, når de er i tvivl om din side er den rigtige for søgningen.

4.33 15
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent - SEO

+45 30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden