Sådan gør du din hjemmeside klar til stemmesøgning

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Marketing Generelt

Selvom stemmesøgning har været muligt i flere år, er det først inden for de seneste år blevet noget, der er almindeligt at folk bruger. Det er vigtigt, at du optimerer din hjemmeside, så den kan blive fundet i en stemmesøgning såvel som ved en almindelig skrevet søgning.

Det har længe været muligt at foretage stemmebaserede søgninger på nettet. De seneste år er de dog blevet langt mere raffinerede, hvorfor der i dag er flere, som er begyndt at bruge dem. Når du skal finde søgeord til din hjemmeside, er det derfor vigtigt, at du også tænker stemmesøgningerne ind.

Der er nemlig stor forskel på, hvilke ord vi bruger i en skrevet søgning frem for i en søgning, hvor vi taler til vores mobiltelefon. Derfor er det vigtigt, at du har taget højde for begge former, når du producerer indhold til din hjemmeside.

Stemmesøgninger er længere og mere menneskelige

Når du foretager en stemmesøgning, vil du typisk tale, som om du talte til et rigtigt menneske. Du spørger: ”Hvem er præsident i USA?”, hvor du nok bare ville skrive ”USA præsident”. Det stiller nogle krav til, hvilke søgeord, du skal bruge på din hjemmeside for også at få trafik fra stemmesøgningerne.

Søgeordene til en talt søgning vil derfor ofte være long tail-søgninger, samtidig med at de bliver ordrige. Der er langt flere fyldord i en talt søgning, og det er derfor vigtigt, at du også tænker dem ind, når du skriver indhold til din hjemmeside.

Du skal have fokus på, at du får besvaret dine mulige kunders spørgsmål på din hjemmeside. Derfor handler det om, at du finder på alle de spørgsmål, som en mulig kunde kunne finde på at stille dig. Du kan for eksempel tænke på, hvilke spørgsmål en kunde stiller dig, når vedkommende ringer. Dem bør du i hvert fald besvare på din hjemmeside.

Hvis du allerede har arbejdet med at målrette dit indhold til mennesker, ligger der ikke lige så meget arbejde foran dig, som hvis du tidligere kun har haft fokus på at please søgemaskinernes robotter. I takt med, at de er blevet mere sofistikerede, og derfor også forstår det talte sprog nu, leder de derfor efter hjemmesider med tekster, hvor det er tydeligt, at de er skrevet til mennesker og ikke til søgemaskiner.

Få oprettet dig på Google My Business

Har du en fysisk virksomhed, bør du med det samme gå ind og oprette dig på Google My Business, hvis du ikke allerede har gjort det. Noget af det, som mange bruger stemmesøgningerne til, er at finde butikker, restauranter, cafeer, tandlæger, frisører og meget andet i nærheden af dem. Hvis du ikke er tilstede på Google Maps, bliver din hjemmeside i mange tilfælde ikke fundet.

Det er ikke sikkert, at kunden vælger dig, selvom du er den virksomhed, der ligger tættest på. Mange vælger ud fra, hvor gode anmeldelser virksomhederne har fået. Det vil de gerne køre lidt længere efter. Derfor er det vigtigt, at du ikke bare er til stede, men at du også arbejder for at få så mange og så gode anmeldelser som muligt.

4.55 20
Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden