Sådan får du mest ud af dit content

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Arrangementer

Content bruges på mange forskellige måder, og det bruges på alle de forskellige marketingkanaler. Derfor er der oftest ikke én best practice, hvad angår content creation. Dog har Oliver Nygaard Sjøtlov fra Hairlust.dk haft andre erfaringer.

Hos Hairlust.dk har de arbejdet med alle marketingkanalerne. Selvom kanalerne er meget forskellige, har Oliver Nygaard Sjøtlov alligevel erfaret at de har én ting til fælles, når det gælder om at performe godt; dit content skal være relevant og engagerende.

Vi har derfor interviewet Oliver Nygaard Sjøtlov fra Hairlust.dk, som har givet os sit take på, hvordan man får mest ud af sit content og hvordan man skaber det gode og relevante content.

Hvad er content?

“Content er et vigtigt fokusområde for os, da vi har oplevet, hvor meget succes man kan få med godt content.”- Oliver Nygaard Sjøtlov fra Hairlust.dk

Content er noget af det vigtigste i digital markedsføring; det er det, der hjælper dig med at tiltrække leads, konvertere dine leads til kunder og få dem til at vende tilbage efter mere.

Der findes mange forskellige typer indhold, men nogle af de mest almindelige er tekster, testimonials, billeder og videoer. Hvert stykke indhold har oftest et specifikt formål og arbejder for at nå ens overordnede markedsføringsmål.

“Det er ikke altid let at skabe godt indhold, men det er indsatsen værd. Indhold af høj kvalitet vil hjælpe dig med at tiltrække flere kunder og øge dine konverteringer.” – Oliver Nygaard Sjøtlov fra Hairlust.dk

Definer din målgruppe

Før du kan skabe indhold, der er relevant og nyttigt for din målgruppe, skal du først tage dig tid til at definere, hvem din målgruppe er, fortæller Oliver Nygaard Sjøtlov fra Hairlust.dk

“Stil dig selv spørgsmålene; Hvem forsøger du at nå ud til med dit indhold? Hvilke behov har de, som dit indhold kan hjælpe med at opfylde? Når du har fundet svaret på de spørgsmål, begynder du at få en forståelse for din målgruppe.”

Når du har en klar forståelse af din målgruppe, kan du begynde at skabe indhold, der er skræddersyet til deres behov. Når du producerer indhold med en specifik målgruppe i tankerne, er der større sandsynlighed for, at du producerer materiale, der vækker genklang hos dem og hjælper med at opfylde deres behov. 

Derfor er det at tage sig tid til at definere sin målgruppe et vigtigt første skridt i skabelsen af succesfuldt indhold, mener Oliver Nygaard Sjøtlov.

Hold dig opdateret på alle kanalerne

Digital markedsføring er afgørende for virksomheder i dag, og derfor bliver det mere og mere relevant at fokusere på at skabe godt content for at skille sig ud. 

Derfor er det vigtigt at holde sig opdateret på alle markedsføringskanaler med hensyn til nye funktioner, opdateringer af systemer osv. 

“Kunderne bevæger sig hurtigere end nogensinde før, og de forventer, at virksomhederne følger med. Hvis dit content derfor virker forældet eller ikke hele tiden er tilpasset nye funktioner og opdateringer, vil kunderne hurtigt springe dit content over.” – Oliver Nygaard Sjøtlov fra Hairlust.dk

Hold dig opdateret på trends på sociale medier

“Det er vigtigt at følge med i tendenserne på de sociale medier, især når det kommer til content creation. Vi har haft stor succes med at skabe content, der har været trendy.” – Oliver Nygaard Sjøtlov fra Hairlust.dk

Ved at være opmærksom på, hvad der er populært på de sociale medier, kan du sikre, at dit indhold er engagerende for dine kunder. Derudover kan det at holde sig ajour med tendenserne på de sociale medier hjælpe dig med at skabe indhold, der er relevant i forhold til aktuelle begivenheder, fortæller Oliver Nygaard Sjøtlov.

Mød dine kunder i øjenhøjde

“Vi har haft mest succes ved at kommunikere i øjenhøjde med vores kunder.” – Oliver Nygaard Sjøtlov fra Hairlust.dk

Det er vigtigt at møde dine kunder i øjenhøjde, fordi det giver dig mulighed for at vise dem, at du forstår deres behov og bekymringer, fortæller Oliver Nygaard Sjøtlov. Det giver dig også mulighed for at opbygge tillid og et forhold til dem. 

Når man møder sine kunder i øjenhøjde, er det derfor også lettere at sælge til dem og overbevise dem om, at de skal købe hos ens virksomhed fremfor en konkurrents.

Genbrug dit content

“Du kan spare tid ved at bruge det samme indhold på flere platforme. Ved at genbruge indhold mener jeg, at du ikke behøver at skabe nyt indhold fra bunden, hver gang du vil poste noget nyt.” – Oliver Nygaard Sjøtlov fra Hairlust.dk

Ved at genbruge content forstås, at man tager et stykke indhold og ændrer det, så det kan bruges på en anden måde. Man kan f.eks. tage et stykke tekst fra en artikel eller et blogindlæg og bruge det samme stykke tekst til en annonce eller et nyhedsbrev. Dette er en god måde at holde sin content creation i gang på uden at skulle starte forfra hele tiden. At genbruge content betyder desuden også, at man kan spare meget tid samt skabe en rød tråd i sit indhold.

Brug dine data til at lave optimeringer

“Når det drejer sig om content marketing, er den data, du indsamler fra tidligere content afgørende for at forstå, hvad der virker og hvad der ikke virker. På den måde kan du også bedre forstå hvordan du kan forbedre din strategi.” – Oliver Nygaard Sjøtlov fra Hairlust.dk

Det første skridt er at tage et kig på sine trafikdata fra ens hjemmeside, fortæller Oliver Nygaard Sjøtlov. Det vil give en idé om, hvilket content, der får flest visninger og engagement. Derfra kan man begynde at analysere, hvorfor det content fungerer godt, og hvad man kan gøre for at gentage denne succes.

En anden vigtig datakilde er ens analyser af sociale medier. Det viser nemlig, hvilket content der skaber de bedste resultater. Disse oplysninger kan bruges til at justere ens content strategi og sikre, at man skaber den slags indhold, som ens målgruppe ønsker at se.

Derudover kan man bruge sine egne indsamlede kundedata. Disse kan være uvurderlige til at forstå, hvad ens kunder ønsker og har brug for fra indholdet. Derfor er det essentielt at bruge undersøgelser, interviews og andre forskningsmetoder til at indsamle disse data, og derefter bruge dem til at forbedre ens strategi for content marketing.

“Ved at tage dig tid til at analysere dine data kan du sikre, at din content marketing-indsats er så effektiv som muligt.” – Oliver Nygaard Sjøtlov fra Hairlust.dk 

Ved at forstå, hvad der virker, og hvad der ikke virker, kan man altså foretage justeringer af sin strategi, som medvirker til at skabe bedre kontakt med sin målgruppe og på den måde nå sine mål, slutter Oliver Nygaard Sjøtlov interviewet af med.

Læs mere om Hairlust.dk på deres Facebook-profil.

Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden