Reputation management er afgørende for din virksomheds fremtid
Med reputation management går du ind og arbejder med, hvilke resultater der ligger højest, når en kommende kunde søger efter dig. Det gør en verden til forskel, lige meget om du har været ude i en shitstorm eller ej.
De fleste af os har vænnet os til, at vi lige googler en virksomhed, hvor vi er ved at købe noget, for at finde ud af, hvad andre synes om dem. Hvis de første fem resultater i en søgning på nettet handler om kunder, der er sure over den behandling, de har fået af virksomheden, vil vi højst sandsynligt ikke være interesserede i at bruge det firma. Også selvom de fem resultater kun repræsenterer fem kunders synspunkter.
Det er ikke muligt for dig at fjerne den dårlige omtale. Google indførte i 2014 et tiltag, der skulle gøre det muligt for almindelige mennesker at blive glemt af søgemaskinen. Det kan for eksempel være ødelæggende for en enkeltperson, hvis der er blevet delt krænkende billeder af dem.
Denne ret til at blive glemt gælder dog ikke for virksomheder og offentlige personer. Kommer du ud for en shitstorm, må du derfor i gang med det, der hedder reputation management.
Skub de dårlige resultater længere ned på siden
Varetagelse af dit omdømme går ud på, at der bliver arbejdet aktivt på at få mere positivt stillede sider – og gerne jeres egen hjemmeside – til at ligge øverst, når der bliver søgt på kritiske eller vurderende søgetermer omkring din virksomhed. Det sikrer, at de negative resultater bliver skubbet længere ned i en søgning.
Som bekendt har vi det med kun at se på de øverste resultater og maksimalt den første side i med søgeresultater. Ligger de negative historier på side to eller længere nede, vil der derfor være en meget mindre sandsynlighed for, at der er nogen kommende kunder, som opdager dem.
Reputation management kan gøres både proaktivt og reaktivt
Nu tænker du måske, at du ikke har nogen kunder, der har skrevet vrede anmeldelser af din virksomhed, og at det derfor ikke vil være relevant for dig. Men det er netop også relevant for dig at arbejde med management af dit omdømme, inden du kommer ud for en shitstorm – eller bare en meget sur og insisterende kunde.
Det kan nemlig tage lang tid, hvis du skal bygge andre sider op med god SEO, så de kan presse de negative sider ned. Derfor er det vigtigt, at der er gjort den form for arbejde i forvejen. Det er med til at sikre, at der ikke behøver at blive udført lige så meget arbejde, når først skaden er sket.
For selvom du selvfølgelig bør behandle dine kunder ordentligt, betale dine medarbejdere, hvad du skylder dem, og hvad der ellers kan ligge til grund for dårlig omtale, kan det være svært at undgå. Der kan altid være nogle, der ser sig sure på dig – også selvom du gør alting rigtigt. I det tilfælde er det virkelig vigtigt, at du har forberedt dig proaktivt.