Ranking tilføjet til Google Search Status Dashboard

Af Henrik Bondtofte
Kategori: SEO

Sidste år blev Google Search Status Dashboard introduceret som en nyttig feature. Her kan du se, om der er problemer med Google Search, såsom kendte nedbrud eller andre forhindringer, der forhindrer Google Search i at køre optimalt. Et eksempel kunne være en af de tilfælde, hvor Google har haft massive udfordringer med at indeksere nyt indhold.

Der er nu kommet endnu en tilføjelse, og denne er meget nyttig for dem, der arbejder med SEO. Google har nemlig valgt at tilføje en helt ny sektion, Ranking, som vil vise bekræftede Google-opdateringer. Google annoncerer allerede disse opdateringer på det officielle Google-website, men nu er de også tilgængelige i en mere teksttung og knap så overskuelig oversigt.

Nu har vi mulighed for at se hændelser i en samlet oversigt sammen med data omkring crawling, indeksering og servering. Altså, alle de hændelser, vi måtte have brug for, når vi skal udelukke, at eventuelle udfordringer skyldes problemer hos Google og ikke det website, vi diagnosticerer.

Google Search Status Dashboard
Google Search Status Dashboard

Google har denne type status-dashboard til rigtigt mange af deres tjenester, og det var derfor også bare et spørgsmål om tid, før der ville komme et til os, der arbejder med organisk trafik, ligesom Google har deres Statuspanel for Google Ads til dem, der arbejder med Google Ads.

Ikke megen historik på nuværende tidspunkt
Google har sørget for at inkludere data fra 2020 og fremadrettet i denne oversigt. Det er rigtig brugbart, når man ser på historiske fald eller stigninger på websites, da man her kan undersøge en datomæssig korrelation. Det er dog ærgerligt, at tidsrammen indtil videre er så begrænset. Det ville være en kærkommen tilføjelse, hvis alle tidligere Google-opdateringer også blev inkluderet, selvom disse datoer naturligvis også kan findes andre steder.

Hvordan Google rapporterer hændelser for Search
Når Google har bekræftet med en senior specialist, at der er en igangværende og større hændelse med Search, søger de at annoncere dette på dashboardet inden for en time fra hændelsespunktet. Der vil løbende komme yderligere oplysninger om hændelsen inden for tolv timer. Det er Googles globale mandskab, der står for at opdatere dashboardet, og det opdateres derfor først, når Google selv har bekræftet hændelsen.

Du kan finde Dashboardet her

Henrik Bondtofte