Power 5 – 5 tips til Facebook annoncering

Af Michele Brock Kategori: Facebook

Vil du gerne blive en bedre annoncør på Facebook, så er der her fem tips – og endda direkte fra Facebook selv.

Power 5 er navnet på fem anbefalinger, som Facebook har lavet til alle, der annoncerer på Facebook.

Men hvad handler det så om? Overordnet set handler det om at tage et skridt tilbage og lade verdens mest sofistikerede maskine learning algoritme gøre arbejdet for dig. På denne måde vil du få mere ud af din annoncering.

Som navnet indikerer, består Power 5 af fem punkter:

#1 Auto Advanced Matching

I korte træk går dette ud på, at Facebook øger matchraten for både din brugerdefineret målgruppe og dine attribuerede konverteringer. På denne måde får du mere ud af din retargeting samt bedre indblik i, hvor meget Facebook skaber for dig.

Du slår Auto Advanced Matching til under din pixels indstillinger på din Facebook annoncekonto.

#2 Account Simplification

Hvis du lige nu deler dine annoncesæt op til f.eks. Instagram og Facebook for at se, hvad der performer bedst, så er Account Simplification et nyt og mere effektivt værktøj til dig.

I stedet for ovenstående skal du konsolidere dine annoncesæt og lade algoritmen råde. På denne måde giver du Facebook mulighed for at teste hvilke annonce- og annonceplaceringer, der giver de bedste resultater. Så lad vær med at begrænse Facebooks algoritme i, hvordan den finder frem til kunder for dig – så får du bedre resultater.

#3 Campaign Budget Optimization

Campaign Budget Optimization går ud på, at du indstiller dit budget på kampagneniveau i stedet for på annoncesæt. På denne måde optimerer Facebook budgettet på tværs af annoncesæt og fordeler det ud til de mest effektive. Facebook kan således selv finde ud af, hvilket annoncesæt, der performer bedst.

#4 Automatic Placement

Med Automatic Placement menes, at du ikke selv skal gå ind og vurdere, hvor dine annoncer skal vises henne. Ved at slå alle placeringer til, giver du Facebook mulighed for at få de bedst mulige resultater på alle standardplaceringer. Det eneste du derfor skal fokusere på er at optimere efter det, du vil opnå med kampagnen – dette kan f.eks. være konverteringer, leads ads osv.

#5 Dynamic Ads

Dynamic Ads kan være Dynamic Product Ads, hvis du har f.eks. har et katalog, men det kan også være Dynamic Ads, hvor du går ind og laver Dynamic Content ved at indbygge en splittest i alle dine annoncer. På denne måde lader du Facebook finde ud af hvilken tekst og hvilket billede, der performer bedst. Dette skyldes, at Facebook automatisk promoverer de rette produkter og annoncer til dem, som har vist interesse på f.eks. dit website.

Generelt er vejen til bedre resultater brolagt med splittest, og det er afgørende for at skabe de bedste resultater.

Hos Obsidian følger vi disse anbefalinger meget nøjagtigt, og vi er sikre på, at du også lynhurtigt bliver en bedre annoncør på Facebook, hvis du også gør det.

 

Yahoos storhedstid ligger tilbage i slut-90’erne, og det er derfor ikke længere relevant at tænke i hverken søgemaskineoptimering eller annoncer i forhold til søgemaskinen. Vælger du alligevel at gøre det, kan du glæde dig over, at søgemaskinen vægter de samme detaljer som søgemaskinen Bing højt, og at deres annoncer er markant billigere end Googles.

Søgemaskinen Yahoo var en af mastodonterne på søgemaskinemarkedet i mange år. Siden 2001 er det dog kun gået ned ad bakke for virksomheden. I dag har de lukket deres danske domæne ned, så det nu bare henviser til deres .com domæne. Det korte svar på, om det er relevant at annoncere og søgemaskineoptimere i forhold til Yahoo, må derfor være: Nej.

Konkurrenterne Google og Bing er langt mere vigtige at optimere imod og annoncere på. Google sidder på størstedelen af markedet, men Bing har stadig en rimelig andel – ikke mindst i udlandet. Når du tænker i SEO og SEM, bør du derfor have fokus på dem.

Michele Brock